Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

sähkömoottorin sisäänajo

Aloittaja pate, 06.09.10 - klo: 20.43

pate

kauanko pitää käyttää pienillä kieroksilla harjallista hiilikonetta kun sisään ajaa,ja onko siinä viellä jotain muuta sääntöä.

Voyager

Auto pukille, että vetävät renkaat on ilmassa.
Kevyellä pintakaasulla muutama minuutti.

Viisaammat korjatkoon, jos olen väärässä.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

JVL

vakio koneita (peltimoottori pitäs vissiin tehä oikelle hiilimoottoreillekin) oon sisäänajanut, niin että pata irti autosta ja about 1min yhellä kennollla ja toinen kahella. jotkut viksut ajaa sisään moottori upotettuna veteen, mutta tiijä häntä siitä.
*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

peitsamo

Lainaus Ari-Pekan RC-sivuilta, josta löytyy paljon muutakin viisasta asiaa:

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/index.html

Lainaa
Jos kollektori on huollon aikana sorvattu tai hiilet on vaihdettu, niin moottori on aina ajettava sisään. Uutena hiilten pinta ei ole aivan tasainen ja hiilten ja kollektorin välinen kosketus ei ole aivan täydellinen. Eli käytännössä vain hyvin pieni osa hiilestä on kontaktissa kollektoriin. Jos nyt lähdettäisiin moottorilla ajamaan täysillä, niin kaikki virta kulkisi näiden pienien alueiden kautta aiheuttaen suurta kipinöintiä ja kollektorin palamista. Näiden syiden takia sisäänajo on siis hyvä suorittaa. Tämän suorittamiseen on melkoisen monta hyväksi havaittua tapaa. Pääsääntönä on kuitenkin käyttää moottoria jonkun aikaa alhaisella jännitteellä ilman kuormaa. Jotkut suosivat myös vaiheittaista sisäänajoa, jossa jännitettä nostetaan pikkuhiljaa. Eli sisäänajon voi suorittaa esim. aluksi kahdella kennolla kolmen minutin ajan ja sitten kolmella kennolla kahden minutin ajan. Käytännössä tämä onnistuu ottamalla akkupaketti käteen ja pitämällä minutti kerrallaan akkupaketin vierekkäisiä kennoja kytkettynä moottoriin. Kolmen kennon sisäänajoa varten tarvitaan ainakin yksi johto, jotta virtaa saadaan otettua molemmista kolmen kennon sarjasta yhden minutin ajan. Kun kaikki kolme paria ja molemmat kolmen kennon sarjat on käyty läpi, niin sisäänajo on suoritettu. Näin akkuakin on purettu tasaisesti, joten sekään ei kärsi sisäänajosta. Hiilten sovittumista voi kiihdyttää tätä varten myytävillä aineilla, jotka pehmentävät hiiliä sisäänajoa varten.

Ja tarkennuksena vielä: tuossa tekstissä mainitut kennot viittaavat ns. peltikennoihin (1,2V), ei LiPo- kennoihin.
Flying Calacucco

Äijäx

Moi! Kysyn nyt vaan että eihän tarvi harjatonta moottoria sisäänajaa? Että vaan akut paikalleen ja menoks.

peitsamo

Flying Calacucco

JUkka-san

Lainaus käyttäjältä: Äijäx - 21.10.10 - klo: 12.36
Moi! Kysyn nyt vaan että eihän tarvi harjatonta moottoria sisäänajaa? Että vaan akut paikalleen ja menoks.

Laita kuitenkin moottorin laakereihin öljyä ennenkuin lähdet ajamaan.

Äijäx

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 21.10.10 - klo: 13.12
Lainaus käyttäjältä: Äijäx - 21.10.10 - klo: 12.36
Moi! Kysyn nyt vaan että eihän tarvi harjatonta moottoria sisäänajaa? Että vaan akut paikalleen ja menoks.

Laita kuitenkin moottorin laakereihin öljyä ennenkuin lähdet ajamaan.

Miten mä sitä laitan ja minkälaista öljyä?

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 21.10.10 - klo: 13.12
Lainaus käyttäjältä: Äijäx - 21.10.10 - klo: 12.36
Moi! Kysyn nyt vaan että eihän tarvi harjatonta moottoria sisäänajaa? Että vaan akut paikalleen ja menoks.

Laita kuitenkin moottorin laakereihin öljyä ennenkuin lähdet ajamaan.

kyllä uudessa koneessa on öljyt jo tehtaalta laakereissa, ite en ole yhteenkää koneeseen öljyä pannut ja hyvin on toiminu
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

rrike

WD-40 on hyvää tuohon tarkotukseen.
Antaa ölvykalvon siihen pinnalle.
| Team Associated | LRP | Sanwa |

JUkka-san

LRP:n koneissa on ainakin aika kuivahkot laakerit, jotka todennäköisesti leipovat kiinni ilman öljyämistä. Ohut kuulalaakeriöljy on parasta.

Jabe

Kyllä ne laakerin valmistajat ne valmiiksi voitelee, niissä voi olla sisällä rasvaa ja ulkopuolella varmaan varastointi öljyt/rasvat vielä. WD40 en kyllä suosittele, se kuivattaa kun haihtuu, ihan moottoriöljyä voi laittaa tai sitten ostaa kallista laakeriöljyä mikä on tarkoitettu isoille kierroksille.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Äijäx - 21.10.10 - klo: 15.23
Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 21.10.10 - klo: 13.12
Lainaus käyttäjältä: Äijäx - 21.10.10 - klo: 12.36
Moi! Kysyn nyt vaan että eihän tarvi harjatonta moottoria sisäänajaa? Että vaan akut paikalleen ja menoks.

Laita kuitenkin moottorin laakereihin öljyä ennenkuin lähdet ajamaan.

Miten mä sitä laitan ja minkälaista öljyä?

Laitahan öljyä sinne  :lol: Sellainen joka menee laakerin sisään  :wink: Tai sellaista öljyä jossa lukee pullon kyljessä että laakeriöljyä, oliskohan siinä ratkaisu  :huh:
Olenko fiksu vai tyhmä  :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

apt93

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 21.10.10 - klo: 23.45
Lainaus käyttäjältä: Äijäx - 21.10.10 - klo: 15.23
Lainaus käyttäjältä: JUkka-san - 21.10.10 - klo: 13.12
Lainaus käyttäjältä: Äijäx - 21.10.10 - klo: 12.36
Moi! Kysyn nyt vaan että eihän tarvi harjatonta moottoria sisäänajaa? Että vaan akut paikalleen ja menoks.

Laita kuitenkin moottorin laakereihin öljyä ennenkuin lähdet ajamaan.

Miten mä sitä laitan ja minkälaista öljyä?

Laitahan öljyä sinne  :lol: Sellainen joka menee laakerin sisään  :wink: Tai sellaista öljyä jossa lukee pullon kyljessä että laakeriöljyä, oliskohan siinä ratkaisu  :huh:
Olenko fiksu vai tyhmä  :huh:
Jerzi

Tyhmä. Melko asiallinen vastaus

jerzirccar1

#14
Parempi poistaa että ei tule lomia taas  :undecided:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂