Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

1:1 Auton renkaat

Aloittaja Moosekki, 24.09.10 - klo: 22.38

Mikko L

#270
Kylläpä taas huomaa, että maantiejyrsimet on laitettu autoihin, tuulilasi ja auto p"¤&/ssa heti kun tienpinta on kostea.
Old fart

Scrap

Se on sitä suolavelliä. Ei mulla ainakaan ole vielä nastoja alla, eikä niitä saisi laittaa kuin vasta ensi kuussa. Eli soita vain jokaisesta nastallisesta poliisille. Perjantai aamuna taitaa olla ekat kelit jolloin niitä olis laillista käyttää, jos siis säätiedotus pitää paikkansa. Kattoo nyt missä välissä jaksaa ruveta vaihtamaan. Voihan sitä tietenkin ennakoida vaikka läpi talven, kun on M+S rinkuloiden kyljessä.

Kenne, sehän se on kun ei toi golffi puskenut vaikka oli huonommat edessä. Eikä puskenut vielä sittenkään kun hankin ne uudet taakse ja edessä oli vanhat. Tai ainakaan missään järjellisissä vauhdeissa. Perää se tarjos niillä paskoilla nakeilla jo 20:n vauhdissa.

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: Scrap - 20.10.10 - klo: 09.43
Se on sitä suolavelliä.
Meinaat, että se suolavelli mitä teille levitetään on ruskaaa kuraa! Miksi kesällä sadesäällä auto ei mene kuraiseksi tai kosteasta tiestä irtoava vesi ei kuraa tuulilasia?
Old fart

*HOKE*

Se on hei syksy nyt.

Nastarenkaita saattaa nähdä yhden tai kaksi kun päivän ajelee.
Puista putoavia lehtiä jne sitäkin enemmän.

Ja kun analysoit tuota kuraveden väriä että se ei voi suolaa olla niin miten ihmeessä se nyt sitten nastan hinkuttamaan asvalttia olis kun on väriltään ruskeeta?????

Hieman avoimempaa mieltä ja ajattelee oikeesti nuokin asiat puolueettomasti.
Ihmeen suoraa nastarengas vihaa.... saatu päähän että nastarenkaat kuluttaa asvalttia niinmaan mahdottomasti niin heti kun ekat nastat vieressä ropisee ja tuulilasiin tulee (syksyllä) vähän moskaa niin osotetaan syyttävällä sormella.
:afro:

Hyrsleri

Hei scrap. Talvirenkaat saa olla jo olla jos olosuhteet vaativat! Entä jos etelässä on lämpöasteita ja kuivaa ja lapissa pakkasta ja jäätä. Täytyykö ottaa matkatavaroihin toiset renkaat ja vaihtaa matkalla kun alkaa lunta näkymään? Luuletko oikeasti et poliisi lähtee heti paikalle kun soitat ja sanot et naapurilla on nastat alla?
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

CluBBaH

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 20.10.10 - klo: 11.48
Lainaus käyttäjältä: Scrap - 20.10.10 - klo: 09.43
Se on sitä suolavelliä.
Meinaat, että se suolavelli mitä teille levitetään on ruskaaa kuraa! Miksi kesällä sadesäällä auto ei mene kuraiseksi tai kosteasta tiestä irtoava vesi ei kuraa tuulilasia?

Tää on sitä mustaa ja valkosta parhaimmillaan, kyllä se ruskea lillinki on suolaa ja jokapäiväistä roinaa mitä tuulen saattelemana on tiet täys.
XRAY 808 2009 Spec |

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: CluBBaH - 20.10.10 - klo: 15.05
Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 20.10.10 - klo: 11.48
Lainaus käyttäjältä: Scrap - 20.10.10 - klo: 09.43
Se on sitä suolavelliä.
Meinaat, että se suolavelli mitä teille levitetään on ruskaaa kuraa! Miksi kesällä sadesäällä auto ei mene kuraiseksi tai kosteasta tiestä irtoava vesi ei kuraa tuulilasia?

Tää on sitä mustaa ja valkosta parhaimmillaan, kyllä se ruskea lillinki on suolaa ja jokapäiväistä roinaa mitä tuulen saattelemana on tiet täys.
Pidetään rajat terävinä - miksi sitä lillinkiä ei irtoa kesällä? Onko tuo suola oikeasti niin maagista ainetta  :shocked:

Joo, on se tietysti osasyy, mutta saako se pelkkä suola sen =#%/kan irtoamaan? Kuljettaako renkaat vain näin syksyisin ryönää tielle, mikä ei siis myöskään pelkän veden voimasta tiestä irtoa?
Old fart

kenne

Mikko:

Juuri näin. Niin maagista se suola lilli on...varsinkin tämä uusi liuos. Se nimittäin myös pehmittää sulattaa pikeä/asvalttia samoin kuin pinttynyttä pölyä tiestä.

Se miksi tuntuu että kuraa on enemmän voi myös olla harhaa.
Koska vesi jossa ei ole suolaa valuu pois.
Tämä uusi suolalius on tehty sellaiseksi että se 'tarraa kiinni', jotta se ei valuisi tieltä pois japohjavesiin.
Tämä aiheuttaa sen että kura liimaantuu laseihin ajovaloihin. Tämä on sitä liikenneturvallisuuden lisäämistä kun ei pimessä enään näe ajaa ja piossapjan saa täyttää 100 kilsan välein.
Samoin kyseinen liuos tartuttaa sen suolan myös autojen rakenteisiin paremmin aiheuttaen autojen luonnollisen poistuman.

Kätevää eikö vain.
Gambler Racing Rocken Roooooll

Veskuvaan

Parasta se suolakura on silloin kun vahingossa lopahtaa tuulilasinpesuneste kesken ajon :lol: ihan joka paikkaan kun ei voi pysähtyä täyttämään

...ja joo, en suorita joka kerta autoon hypätessäni ajoon lähtötarkastusta

jokos porukalla on renkaat vaihdettu ?
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

JuhaH

Lainaus käyttäjältä: Veskuvaan - 20.10.10 - klo: 21.16

jokos porukalla on renkaat vaihdettu ?

Huomenna ajattelin vaihtaa pihalla kiinalaisen hallitunkin avustuksella. Käyttääkö moni tunkeissaan mm. Biltemastakin saatavia kumitassuja suojaamaan nostokohdan alustamassaa. Itse huomasin, että tunkki syö melko tehokkaasti massat pois ja paljasti raudan, mistä syystä itse aloin näitä käyttämään. Vaihdon jälkeen luonnollisesti pesen vanteet ja levitän vahan niihin varastoinnin ajaksi. Renkaisiin hölvään Rubber Carea; (lieneekö tuosta hyötyä?), ja sijoitan ne varastin pimeimpään nurkkaan rengastelineeseen.

Koheltaja

Viikko sitten laitettiin mustaa ja pyöreää M+S rengasta alle. Mun puolesta saa lööpit hehkuttaa miten talvi jälleen yllätti autoilijat :roll:
Kylätason RC-kuski.

Scrap

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 20.10.10 - klo: 11.48
Miksi kesällä sadesäällä auto ei mene kuraiseksi tai kosteasta tiestä irtoava vesi ei kuraa tuulilasia?
Koska kesällä ei käytetä suolaa? Kyllä minun autoni tuulilasi, ja muu auto myös, tulee kuraiseksi kesälläkin sateen yllättäessä, vaikka ajankin pääosin asvaltilla.

Lainaus käyttäjältä: Hyrsleri - 20.10.10 - klo: 13.00
NASTArenkaat saa olla jo olla jos olosuhteet vaativat!
Korjasin vähän. Kitkoilla tai M+S renkailla saa ajaa ihan milloin vain.

LainaaEntä jos etelässä on lämpöasteita ja kuivaa ja lapissa pakkasta ja jäätä. Täytyykö ottaa matkatavaroihin toiset renkaat ja vaihtaa matkalla kun alkaa lunta näkymään?
Näinhän se lain mukaan on. Fiksua vai mitä?

LainaaLuuletko oikeasti et poliisi lähtee heti paikalle kun soitat ja sanot et naapurilla on nastat alla?
Pitää näköjään ruveta taas kirjoittamaan, joka postaukseen missä käyttää vähänkään sarkasmia, varoitus kyseisetä asiasta.

Hyrsleri

Mistähän hyvästä mulle varoitus  :roll:
Joo no asiaan mut on pari kertaa pysäytetty poliisin toimesta ja sanottu nastarenkaista (olleet liian aikaisin alla). Ei siinä tarvitse kun poliisisedälle sanoa olevansa lähdössä lappiin käymää niin asia on ollut heille ok.
Nimim. nastat laitettu tänään alle
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

LaNi5

Aika erikoista, että huomautellaan nastoista, kun viikko sitten poliisi oli antanut lausunnon, että kesärenkailla olevalla autolla ei pidä lähteä liikenteeseen, vaan käytettävä julkisia. Nyt pitäisi vaihtaa kesägummit takas ja reilun viikon päästä saisi palata taas piikkipyöriin :evil:. Itse vaihdoin viime viikolla nastapyörät alle ja hyvin ovat alla pyörineet ilman huomautuksia jo liki 1000km matkan :roll:.

Hyrsleri

Niin siis nuo huomautukset ovat tulleet menneinä talvina.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

Koheltaja

En ole koskaan saanut huomautusta nastoilla ajamisesta, vaikka ne on laitettu alle aikaisin ja otettu alta myöhään keväällä, samoin toimin kitkojen kanssa. Mulla on tapana että kun yöpakkaset alkaa niin renkaat vaihtuu koska silloin on todennäköistä että aamuisin on mustaa jäätä. En ole juurikaan katsonut kalenteria milloin renkaat vaihdetaan, enemmän seuraan kelejä ja yöpakkasia.
Kylätason RC-kuski.

Mikko L

#286
Miten kukaan ei vielä ole kommentoinut Auto Bildin julkaisemaa Teknikens Världin tekemää talvirengastestiä?

Ainiin, kitka voitti - siis koko testin  :wink:
Old fart

koivistonkylä

Luin kans Espanjalaista autolehteä missä oli talvirengas testi, siellä kans kitka voitti! Kumma juttu!! Ja täällä pohjosissa kaikki menee ihan epäkurantiks :cry: Mihin tässä enään voi uskoa?
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Mikko L

No joo, en minäkään yleensä perusta Auto Bildin jutuista sen enempää kuin seiskan uutisista. Mutta kun tämän testin oli kuitenkin toteuttanut ihan arvostettu pohjoismainen Teknikens Värld, niin tuolle voi jo ihan antaa arvoa.
Old fart

tturku

jep, kolleegat ruotsista tekivät testin ja minun silmissä T.V. on vastaava lehti kuin suomen TM eikä mikään keskieuroopan talvitestilehti/ referaattilehti.

Näytti käytettyinä renkaina olevan contin nastat, pohjoismaihin tarkoitetut kitkat sekä "eurooppa" kitkat. Kaikilla oli ajettu 10tkm ja ko. renkaat olivat joko viimevuoden parhaat / parhaimmistoa testeissä uusina.
10 000 km vastaa keskimäärin 2 talven tavispentin ajomäärää ja ikää (tässä tapauksessa renkaat ajallisesti vanhentuneet vain yhden vuoden!)
Jos kontin nastarenkaalla oli uutena jäällä 11% parempi pito verrattuna pohjolan kitkaan, oli se 10tkm jälkeen heikentynyt melkein 20% kun vastaava heikentyminen pohjolan kitkalla oli vain 7%. (Eurooppa kitka oli uutena 28% heikompi kuin nasta ja vain marginaalisesti huonontunut kuluessaan). Nämä oli jarrutustestejä.

Tässä vaiheessa Pohjolakitkalla on jo parempi pito jäällä jarrutettaessa!!!

Sama homma toistuu lumella ajaessa, muuta ei niin räikeästi. Nastarengas on menettänyt eniten pitoaan rengastyypeistä.

Tässä artikkelia aiheesta toisella kotimaisella:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/101015-gamla-dubbdack/index.xml

Siinäpä syytä, miksi nimenomaan ajan kitkoilla myös jatkossa. Tällä hetkellä tulee mittariin noin 45tkm vuodessa ja noista vajaa 20tkm ehkä talvikiekoilla. Ja kun ajan 95% motarilla / kehällä niin ne nastat vaan ropisee muiden ikkunoihin ja pitää meteliä.

Mitäs mieltä nyt on "nastamiehet"???
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

OV

evvk  :grin:

Maanantai illalla vaihdoin 4v vanhat nastat alle kun eilen lähdettiin pidemmälle reissulle. Hyvin ropisee. Törkeesti pintaa ja kaikki nastat piikeillä vielä jäljellä, jotta tuskin tulee vaihdettua toviin. Työkaveri tosin vaihto vastaavat kun valitteli juuri ominaisuuksien häviämistä.

Joskus olen kitkoilla ajanut, mutta tuntuu niin tunnottomilta. Nastoilla kuulee hyvin koska aletaan menemään pidon äärirajoilla. Toki asia varmaan muuttuisi jos niillä kitkoillakin pääsisi jonnekkin testaamaan miten ne oikeasti käyttäytyy. Nyt kun ei tiedä niin ei tiedä.

Kesärenkaat olikin sitten jo ihan vaihtokuosissa. Mutta niistä ei tarttekkaan niin paljon köyhtyä kun ominaisuuksilla ole juurikaan merkitystä.

-Juho-

Tiedä sitten miten mikäkin rengas vanhemmiten toimii, voi olla että joku toinen nastarengas onkin kuluneena parempi, kuin tuo testattu..

ps. Mun mielestä kitkarenkaat ei vaan oo yhtä nastat..
Liikaa Kyoshoja

koivistonkylä

#292
No,kaikkihan sen tietää että ruotsalaiset tekee kaiken vasemmalla kädellä(paitsi Saabit) ja suurin osa vielä peräpää edellä..  

E:Ennemmin ajelisin talven yli uusilla kesärenkailla kuin käytetyillä kitkoilla.

E:Totta puhuakseni, jos ajaisin työkseni/pitkät työmatkat ja enimmikseen suolattuja pääteitä niin kyllä silloin valitsisin myös kitkat luultavasti.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

Duster1

Pitäisköhän ne kohta nastat alle laittaa.
Kitkoja ei tule omien ja kaverien kokemusten perusteella.

Ihan sama vaikka nastoilla kovempi melu kunhan pääsee siitä vitutuksesta eroon mitä tulee kun kitkoilla ei pääse edes valoista liikkeelle jos pikkasenkin ylämäkeä.
Axial SCX 10 TR

Mikko L

Ittee ottaa ohimoon kun nykyisessä autossa on nastat ja ne joutuu laittamaan alle ens viikon alussa, ei kehtaa jättää autoa vaimolle kesärenkain...

Onneksi tuo kikotin vaihtuu pian ja pääsee taas ite valitsemaan renkaat. Ite en ole kokenut #¤%&tusta valoista lähdettäessä ylä- tai alamäkeen, vaikka kitkoilla on ajouria siloteltu. Enemmän on #¤%tuttanut paikkailla häränsilmiä tuulilasista.
Old fart

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 27.10.10 - klo: 11.32
Ihan sama vaikka nastoilla kovempi melu kunhan pääsee siitä vitutuksesta eroon mitä tulee kun kitkoilla ei pääse edes valoista liikkeelle jos pikkasenkin ylämäkeä.
Se on ihan pikkusen kuskistakin kiinni jääkö jumiin :evil:

koivistonkylä

Ei minullakaan näytä olevan parempaa tekemistä nyt näköjään!

Puolestani voidaan lopettaa teiden suolaaminen kokonaan ja antaa teiden lumettua/jäätyä. Silloin jos koskaan saa kitkat upottaa suonsilmään.

Häränsilmä tuulilasissa,nastarengas syyllinen?. yhtä kaukaa haettu kuin, käyt hervannassa saat herpeksen.
Hpi Savage XL-E & Vorza, Trx erevo 1/16, Kyosho XXL

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 27.10.10 - klo: 13.02
Lainaus käyttäjältä: Duster1 - 27.10.10 - klo: 11.32
Ihan sama vaikka nastoilla kovempi melu kunhan pääsee siitä vitutuksesta eroon mitä tulee kun kitkoilla ei pääse edes valoista liikkeelle jos pikkasenkin ylämäkeä.
Se on ihan pikkusen kuskistakin kiinni jääkö jumiin :evil:


Eli jälleen kuski on se joka määrää renkaan pidon.
Hittolainen... tarpeeks kova kuski niin puurenkaillakin on jo sama pito.

Mä oon ainakin omasta mielestäni jo niin kova ratin veivaaja että taidan jättää kesärenkaat alle.
:shock:

Ihan oikeesti...

Kuski ei määrittele kitkan määrää.
Sen tekee rengas.
Kuskista on ainoastaan kiinni se miten osaa kitkan määrää käyttää.

Mutta kuski ei todellakaan ratkaise kiinnijäämistä tai jarrutusmatkan pituutta eikä mitään muutakaan renkaan pitoon liittyvää asiaa.
Edelleen se enemmän pitävä rengas pitää enemmän oli siellä ratin takana sitten ihan minkälainen kuski tahansa.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 27.10.10 - klo: 12.56
Ittee ottaa ohimoon kun nykyisessä autossa on nastat ja ne joutuu laittamaan alle ens viikon alussa, ei kehtaa jättää autoa vaimolle kesärenkain...

Onneksi tuo kikotin vaihtuu pian ja pääsee taas ite valitsemaan renkaat. Ite en ole kokenut #¤%&tusta valoista lähdettäessä ylä- tai alamäkeen, vaikka kitkoilla on ajouria siloteltu. Enemmän on #¤%tuttanut paikkailla häränsilmiä tuulilasista.


Ei muuta kuin lisää soraa risteyksiin niin saadaan häränsilmiä lisää tuulilasiin.

Kuten jo jossain sivulla nakki mainitsin.
On tullut ajeltua autolla oikeesti paljon männävuosina.
Ja aina alkoi ropina kun risteyksestä lähdit... käännyit esim kehä II liittymään ja lähdin siitä kiihdyttämään.
Kauhee ropina lokareissa, konepellissä ja tuulilasissa.

Se että nasta osuu tuulilasiin on kuin lottovoitto verrattuna siihen risteysten jne hiekottamisen aiheuttamaan tuulilasin hajoamiseen.

Nastojen vastaisuus asenne syrjään ja hieman ajatusta käyttäen liikenteeseen.
Vilkaise mikä määrä kiviä on lamelejen välissä...
Lähtisköhän ne irti heti kun nopeus edes hieman nousee...
Ropiseeko lokarit yhtä paljon kun ajat kitkoilla tai nastoilla...
Ihan yhtälailla ropisee molempien renkaiden kanssa.
No jos omissa lokareissa rapisee kitkoilla kun kivet irtoilee niin missäköhän ne kivet ovatkaan kun lokarista pois pääsevät...
Takana tulevan tuulilasissa jne.


Hupaisaa nähdä miten puhtaasti ollaan jotain asiaa vastaan... ja siis turhista syistä.

tturku

Nyt oot hoke väärässä osittain. Kyllä sillä kuskilla on myös vaikutus siihen, miten tehokkaasti se osaa jarruttaa ja lähteä liikkeelle. Jos ei osaa käyttää sitä kytkintä ja kaasua sulavasti ja jää valoihin suttailemaan niin kyllä se kuskista silloin nimenomaan on kiinni. Samoin kuskista juuri riippuu, kuinka hanakasti esim autolla yritetään jarruttaa vauhtia.

Kyllä ne saaskelin nastat jättää sellaisia pieniä jälkiä osuessaan tuulilasiin, häränsilmät nyt on liiottelua mutta ne pienet jäljet todellakin heikentää tehokkaasti tuulilasin läpi näkymistä.

Koittakaa ny nastakuskit keksiä hyviä argumentteja vielä, miksi niillä nastoilla pitää ajaa, jos ne kerran 10tkm jälkeen on jo paskemmassa kuosissa kun kitkat, oli niissä nastoja tai ei.  :grin:
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009