Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

FTT 2011 -ennakkotietoja

Aloittaja Mr Cale, 11.10.10 - klo: 19.57

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: KaSi - 15.11.10 - klo: 23.11
Pari kysymystä aloittelijalta.

- Jos joku LiPo-akku on päässyt Efran hyväksyntälistalle jonakin vuonna, niin onko se automaattisesti FTT:ssä hyväksytty akku siitä eteenpäin? Eli jos akku on saanut Efra hyväksynnän 2009 niin pysyykö se hyväksyttyjen akkujen listalla 2011:kin vai tiputetaanko akkuja jollakin aikavälillä pois listalta (eihän niitä loputtomiin asti saa uutena tai loputtomiin kestä käytössä eli joskus niitä kai tipautetaan pois, mutta millä kriteereillä ja milloin)? Pitäis ostaa uusia akkuja ja koitan varmistella, että niillä voisi kisata TSS:ssä talvikauden aikana (yksi ehdokas on 2009 listalta).
- TSS:n alkavan kauden LRP koneesta. Onko hyvää arvausta (tai päätöstä) millä koneen ennakolla kannattaisi alkaa treenamaan eli monenko täpän palikan ruuvaan kiinni? Tehdasasennuksena on näköjään 4 täppää eli -10.

2009 akkulistan akuilla saa ajaa varmasti vielä 2011. Sen suhteen ei hätää.

LRP:n / Nosramin koneissa ennakko tulee äärimmäisen todennäköisesti olemaan tuo "X-10" eli neljän täpän pala.

KaSi


valanhar

Ihan näin asiallisena kysymyksenä kysyisin minkä takia renkaiksi eivät kelvanneet noin kympin halvemmat LRP CPX.Eikö tarkoitus kuitenkin ollut laskea kustannuksia eikä nostaa niitä.
Kahden auton "tallia" pyörittäville tästä tulee aika huomattava lisäkustannus ja samoin yhtä autoa ajattavillekkin.Laittakaa muutkin kommentteja.

T.H.Valander

rrike

Kyllähän se vähän kalliimmaksi tulee,
mutta tuntuu kuin Sorexit kestäisi pitempää kuin Cpx:ät.
Ja siinä säästää kun renkaita voi käyttää reeneissä pitempää.

n. 20 akkua ajetut Cpx ei pidä mitään.
n. 30 akkua ajetut Sorexit pitää jonkin verran.
(Viri turistilla omat kokemukset)
| Team Associated | LRP | Sanwa |

valanhar

Ei ollut hyvä selitys,eiköhän niitä treeni renkaita jää kuitenkin tarpeeksi, nyt puhutaan kisatilanteesta.Ja kommentteja niiltä jotka joutuvat itse maksumiehiksi. :wink:

Vesa

Xenoneita saisi varmaankin kympillä setin, ne ois ainaki halvat :P
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

_valtsu_

Käsitin Kallen puheista, että cpx on liian liukas. Kiinteillä radoilla pitoa on kyllä riittävästi, mutta vasta rakennetuilla radoilla (kisoissa) pitoa ei ole tarpeeksi cpx:lle.

valanhar

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 16.11.10 - klo: 18.26
Xenoneita saisi varmaankin kympillä setin, ne ois ainaki halvat :P
asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus.

Vesa

Pointti oli, että eiköhän ne halpisrenkaiden hyvät puolet(?) nähty viime talvena. CPX on aika selkeesti hitaampi kuin Sorex, kun ajetaan normiolosuhteissa eikä kaatopitoradoilla. Lisäksi ajomukavuus Sorexissa on ihan toista luokkaa vs CPX.

Kiinteillä radoilla CPX voi olla parempi ja jopa nopeampi, mutta treenejä ja kisoja varten rakennettavilla radoilla pitoa ei aluksi ole lainkaan, ja ei se pito illan finaaleissakaan kummoinen ole.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

valanhar

Tämä pito ongelma tulee varmasti esille paremmin virissä, ei niinkään stanuissa.

peitsamo

CPX on minun kokemuksien mukaan hyvä rengas ja myös tuo kulutuskestävyys on todettu hyväksi ja ainakaan minun tuntemuksien mukaan pito-ominaisuudet ei muutu kovin paljon renkaan kulumisen myötä. Kovalla pidolla ajomukavuus on parempi ja väittäisin, että ei ainakaan merkittävästi hitaammat, kuin Sorexit. Sorex on myös hyvä rengas, mutta esim. Myyrissä sillä tulee ihan liian kova pito, ehkä tätä ongelmaa ei ole muualla. On totta, että kertaluontoislla radoilla tilanne muuttuu varmaan aika radikaalisti, joten en kritisoi, kerron vaan kokemuksia.
Flying Calacucco

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: valanhar - 16.11.10 - klo: 18.10
Ihan näin asiallisena kysymyksenä kysyisin minkä takia renkaiksi eivät kelvanneet noin kympin halvemmat LRP CPX.

Sorexin valinnan puolesta tärkein seikka oli renkaiden laatu, mikä näkyy kyllä myös hinnassa. Viime talvi toimi hyvänä muistutuksena siitä, kuinka tärkeää renkaiden laatu (=tasalaatuisuus) on silloin kun ei saa/voi testata useita settejä, mistä sitten valitsee kisasettinsä.

Pepess

#72
.

goos

Lainaus käyttäjältä: Pepess - 16.11.10 - klo: 19.41
Itse kritisoin jo aiemmin tätä rengashommaa ja lisäkustannuksia - viime kaudelta on useampi kassillinen turhia käyttökelpoisia renkaita. Nyt piti syksyksi hankkia LRP:n renkaita, että saa ajella kerhokisat ja sitten jos Fintrackiin lähetään ajelemaan, niin taas joutuu hankkimaan uusia renkaita ensin treenikäyttöön, että saa auton säädettyä ja sitten kisakäyttöön kisapaikalta pitää ostaa vielä erikseen, kun treenikumeilla ei saa ajella... Ihmettelin myös, että miksei viime vuoden stanukoneella saa enää ajella tänä vuonna...

Harrastajan näkövinkkelistä useampaa autoa ylläpitävänä, tuntuu jokseenkin hölmöltä touhulta koko homma - paitsi tietysti kauppiaiden mielestä, jotka ovat varmasti jatkuvista sääntömuutoksista enemmän kuin mielissään...
Sorex rengas kuluu puhki myyrissä kahdessa illassa. Ei oo mitenkään juhlaa mutta eipä tarvii pohtia että jäisi renkaita yli kun ovat kohtalaisen nopeesti rikki. Kahden setin takarenkaat voi kierättää uudeksi setiksi joten se vähän helpottaa. Samoin olen ekan illan jälkeen vaihtanut eturenkaat ristiin jolloin olen saanut kolmannen ajoillan mutta todella rikkinäisillä renkailla.

Minulla ei tosin ole ollut ongelmia kaatumisen kanssa myyrissä niinkuin muilla, enempi pitoo nopeammin rataa ympäri.

Kauppiiat kyllä mielummin näkisivät samoja sääntöjä uudestaan ja uudestaan, näin voivat tehdä isompia erätilauksia sekä harrastajien määrä kasvaa nopeammin mikä on kauppiaille se tärkein asia. Kaikki mikä vähentää harrastajia on varmasti myös kauppiaille huono juttu.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

_valtsu_

Lainaus käyttäjältä: Pepess - 16.11.10 - klo: 19.41
Itse kritisoin jo aiemmin tätä rengashommaa ja lisäkustannuksia - viime kaudelta on useampi kassillinen turhia käyttökelpoisia renkaita.

Olisitko tosissasi halunnut ajaa xenoneilla tämän kauden?  Ei renkaita tähänkään asti ole turhaan vaihdettu.

ripa_k

Lueskelin Efran vuosikokouksen pöytäkirjoja http://news.efra.ws/index.php?id=230 ja oli näköjään lähellä (6 puolesta, 7 vastaan) ettei sähkötouring ja -krossi ollut siirtymässä seitsemän minuutin kisaeriin.

Muita kansallisellakin tasolla keskusteluissa olleita asiota: efra lähtemässä nollaennakkolinjalle spec-luokissa ja liposäkkien käyttö pakolliseksi.

Krossipuolella renkaiden leikkailua ja liimailua tarkemmin kieltävä sääntö, takatuuppi ja nelivetokisojen rata oltava erilainen.

Loppuun vielä videokevennys http://news.efra.ws/index.php?id=388&newsid=629&frompageid=354&start=0&p_f=25&e=0&c=0&s=0&y=2010-01-01
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

Heuli

Jos joku haluaa ajaa kisaa vielä Xenoneilla niin se onnistuu Tampereella 12.12.2010!

Rengasvalinnan kaikista tärkein pointti minkä Mr Cale jo esiin toikin on juuri renkaiden tasalaatuisuus. Viime talven rengaslottoa tuskin kukaan enää haluaa?


Pepess

#77
.

valanhar

 Ei renkaita tähänkään asti ole turhaan vaihdettu.
[/quote]
Näiden sanojen takana täytyy olla paljon kokemusta.

jarkko

Lainaus käyttäjältä: _valtsu_ - 16.11.10 - klo: 18.29
Käsitin Kallen puheista, että cpx on liian liukas. Kiinteillä radoilla pitoa on kyllä riittävästi, mutta vasta rakennetuilla radoilla (kisoissa) pitoa ei ole tarpeeksi cpx:lle.

Samoilla CPX:llä ajetaan kokonaan uusilla matoilla isoissa kv. kisoissa DHI Cupissa ja LRP Mastersissa. CPX on ihan ajettava niissäkin olosuhteissa, vaikka pitoa onkin aluksi varmasti vähemmän kuin sorexeilla vastaavissa oloissa.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

APK

Lainaus käyttäjältä: Pepess - 16.11.10 - klo: 19.41
Lainaus käyttäjältä: valanhar - 16.11.10 - klo: 18.10
Ihan näin asiallisena kysymyksenä kysyisin minkä takia renkaiksi eivät kelvanneet noin kympin halvemmat LRP CPX.Eikö tarkoitus kuitenkin ollut laskea kustannuksia eikä nostaa niitä.
Kahden auton "tallia" pyörittäville tästä tulee aika huomattava lisäkustannus ja samoin yhtä autoa ajattavillekkin.Laittakaa muutkin kommentteja.

T.H.Valander

Itse kritisoin jo aiemmin tätä rengashommaa ja lisäkustannuksia - viime kaudelta on useampi kassillinen turhia käyttökelpoisia renkaita. Nyt piti syksyksi hankkia LRP:n renkaita, että saa ajella kerhokisat ja sitten jos Fintrackiin lähetään ajelemaan, niin taas joutuu hankkimaan uusia renkaita ensin treenikäyttöön, että saa auton säädettyä ja sitten kisakäyttöön kisapaikalta pitää ostaa vielä erikseen, kun treenikumeilla ei saa ajella... Ihmettelin myös, että miksei viime vuoden stanukoneella saa enää ajella tänä vuonna...

Harrastajan näkövinkkelistä useampaa autoa ylläpitävänä, tuntuu jokseenkin hölmöltä touhulta koko homma - paitsi tietysti kauppiaiden mielestä, jotka ovat varmasti jatkuvista sääntömuutoksista enemmän kuin mielissään...


Luulisin että stanukoneen sääntömuutoksessa on myös sitä takana, että vanhoja kaudella 2010 sallittuja koneita ei välttämättä saa enää niiden valmistajilta?
Säännöt on kumminkin syytä rakentaa niin, että kaupasta saa elokuussakin ostettua vielä sen moottorin? Käsittääkseni tälläiset moottorivalinnat tehdään siten, että kyseisten moottorien saatavuus taataan valmistajalta ennen kun kyseinen moottori hyväksytään sääntöihin.

Mitä tulee tähän rengasrulettiin, niin kuka kaipaa Xenonin sotkuja radan reunoilla, kisapaikalla loton 7 oikein täyttämistä että saa kunnolliset pyörät ostettua alle?
Ihan kuin olisi unohtunut koko Xenonien huonot puolet, muutamassa kuukaudessa?

CPX:llä ajoin itse muutaman akun treeniä viime talven loppupuolella, niistä en voi näiden kokemuksien perusteella kommentoida. Uskon että kun kisakausi alkaa, ja mennään liukkaille radoille (uusilla rataprofiileilla) ollaan tyytyväisiä siitä, että on valittu pitävämpi rengas ja tasalaatuinen sellainen.
Eri asia on treenaamiset kiinteillä radoilla, niihin CPX:t omien havaintojen mukaan ovat mukavammat.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

Stilo

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 16.11.10 - klo: 21.15
Samoilla CPX:llä ajetaan kokonaan uusilla matoilla isoissa kv. kisoissa DHI Cupissa ja LRP Mastersissa. CPX on ihan ajettava niissäkin olosuhteissa, vaikka pitoa onkin aluksi varmasti vähemmän kuin sorexeilla vastaavissa oloissa.
Sielä ulkomailla ajetaankin se lähes 20kpl 8-10kuskin heattia jokaisella eräkierroksella...
Viimetalvena DHI cupissa pitoa rupesi silläkin porukalla tulemaan CPX renkaalla vasta viimeisiin treeneihin.

valanhar

Mitä tulee tähän rengasrulettiin, niin kuka kaipaa Xenonin sotkuja radan reunoilla, kisapaikalla loton 7 oikein täyttämistä että saa kunnolliset pyörät ostettua alle?
Ihan kuin olisi unohtunut koko Xenonien huonot puolet, muutamassa kuukaudessa?

Niin tämä juttuhan ei lähtenyt liikkeelle mistään xenonin puolustuspuheesta,xenonin takia jouduin jopa koulun rehtorin puheille, ei niitä kukaan tässä kaipaile !

unkka

Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 16.11.10 - klo: 00.00
LRP:n / Nosramin koneissa ennakko tulee äärimmäisen todennäköisesti olemaan tuo "X-10" eli neljän täpän pala.

Onko kellään antaa nevoa millä alueella sopivat välitykset liikkuvat tuon uuden koneen kanssa? Noin suunnilleen joku haarukka keskiverto radalle, pitääkö mennä alle 4?

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: unkka - 16.11.10 - klo: 22.13
Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 16.11.10 - klo: 00.00
LRP:n / Nosramin koneissa ennakko tulee äärimmäisen todennäköisesti olemaan tuo "X-10" eli neljän täpän pala.

Onko kellään antaa nevoa millä alueella sopivat välitykset liikkuvat tuon uuden koneen kanssa? Noin suunnilleen joku haarukka keskiverto radalle, pitääkö mennä alle 4?

Tänään testasin uudella lrp 17.5t koneella 3.8 välityksiä moottori oli yli 80c ei hyvä. Pudotin välityksen 4.1+risat ja edelleen mennään yli 70c eli seuraavaks pudotan 4.3 välityksen ja toivon että lämmöt putoo reilusti.
Kyosho, elämäni auto.

TOMMI

Meillä välitys 3.8 ja moottorissa nosramin iso siili coolerilla.Lämmöt n.65-75 5min.
ajon jäljiltä.Ei olla havaittu mitään ongelmia motissa,vaikka ekan ajon jälkeen
lämmöt kävi liki sadassa.

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: TOMMI - 16.11.10 - klo: 23.55
Meillä välitys 3.8 ja moottorissa nosramin iso siili coolerilla.Lämmöt n.65-75 5min.
ajon jäljiltä.Ei olla havaittu mitään ongelmia motissa,vaikka ekan ajon jälkeen
lämmöt kävi liki sadassa.

Paranikos Tuomon kierrosajat  :huh:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

TOMMI

Tuomon kierrosajat on parantuneet,mutta moottorista se tuskin johtuu.
Ollaan vaan treenattu ahkerasti.

Bulvaani


Sorexin valinnan puolesta tärkein seikka oli renkaiden laatu, mikä näkyy kyllä myös hinnassa. Viime talvi toimi hyvänä muistutuksena siitä, kuinka tärkeää renkaiden laatu (=tasalaatuisuus) on silloin kun ei saa/voi testata useita settejä, mistä sitten valitsee kisasettinsä.
[/quote]

Mikäs vika kesäkauden renkaassa oli, kun sekin piti vaihtaa? Vai eikö sitä enää ole saatavana?
Tiim Lahti

Mr Cale

#89
Sama "vika".

Lisäksi viimekesän renkaissa esiintyi vöiden katkeilemisia.

Ei tuo valinta ollut kesä- eikä talvirenkaan osalta mikään 100-0 selvä juttu, vaan eri renkaissa oli hyviä ja huonoja puolia. Viime kesän rengastahan ei oltu valittu minkään testien perusteella vaan edellisen renkaan valmistuksen loppumisen vuoksi pika-aikataululla ja vähän hätäratkaisuna.