Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

FTT 2011 -ennakkotietoja

Aloittaja Mr Cale, 11.10.10 - klo: 19.57

snakepoison

Viime vuonnahan koneet olivat CS ja Speed Passion, siis TSS
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

jarkko

Lainaus käyttäjältä: goos - 31.10.10 - klo: 17.10
LRP lienee hyvä stanuun kun ei tarvitse ajaa 3.5 välityksillä mitä CS/SP moottorit olisivat tuottaneet.

Ilmeisesti tuon LRP:n ennakkoa pystyy säätämään moottorin puolelta. Vauhti tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, erityisesti onko se sopiva aloittelijaluokkaan ja kuinka paljon eri luokkien välillä on vauhtieroa.

Watithan ovat vain valmistajan ilmoittamia speksejä, mutta silti vähän vertailua:
                                                      teho W
LRP X12 Vector Stock Spec 17.5       183
Speed Passion 17.5 (FTT 2009-10)   128
TSS hiilimoottorit (FTT 2005-2006)    134 (omista moottoreista korkein dynolla mitattu arvo)

Hiilettömien watti-luvuista voisi päätellä, että stanussa mennään ensi kaudella 0-ennakosta huolimatta ihan hyvää vauhtia.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

snakepoison

Tullaanko tuon moottorista tehtävä ennakonsäätö hyväksymään ?
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 03.11.10 - klo: 09.55
Viime vuonnahan koneet olivat CS ja Speed Passion, siis TSS

Niin olivat... Eli saman valmistajan tekemät eri leimoilla ja pienillä ulkonäkö eroilla kahden eri brändin vaatimusten mukaisesti.

Moottoreiden valmistaja ei ole kumpikaan noista mainituista.

snakepoison

aina oppii jotain uutta =)
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: jarkko - 03.11.10 - klo: 10.37
Ilmeisesti tuon LRP:n ennakkoa pystyy säätämään moottorin puolelta.

Moottorin ennakkoa voi säätää käyttämällä erilaisia inserttejä (jotka tulee moottorin mukana) moottorin takalevyn sensorikaapelireijässä. Säätöä voi tehdä +/-10 astetta verrattuna ns. vakioasetukseen. Manuaali sanoo asian näin:

LainaaREPRODUCIBLE TIMING: Timing adjustable in clearly defined, reproducible steps with the new moulded timing inserts for same result every time.

LRP‘s world exclusive PreciSensor™ System allows precise control for best and most efficient performace. Fast, simple and
super-accurate timing adjustment using the supplied timing inserts. By altering the timing, you move the powerband and
alter the characteristics of the motor.
Three important things to remember about timing adjustments:
1. Higher timing results in higher rpm but worse efficency/torque and vice versa.
2. Higher timing requires shorter gearing!
3. Timing adjustments should be done by experienced racers only, others please leave timing on standard setting!

Lisätietoja löytyy manuaalista:

http://www.lrp.cc/fileadmin/lrp_anleitungen/anl_27489_ma00210-vector-x12-stockspec-e-090915fv.pdf
Flying Calacucco

jarkko

Käytännössä vakioluokan moottoria ajetaan aina maksimiennakolla. Välitystä sitten sovitetaan radan mukaan, että saadaan tilanteeseen sopiva kompromissi mutkaosuuden ja suoravauhdin hanskaamiseen.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

Pepess

#37
.

valanhar

Ilmeisesti tuon LRP:n ennakkoa pystyy säätämään moottorin puolelta. Vauhti tulee olemaan mielenkiintoista nähdä, erityisesti onko se sopiva aloittelijaluokkaan ja kuinka paljon eri luokkien välillä on vauhtieroa.

Olihan noita muutama kappale jo isomyyrin kilpailussa radalla...

Vesa

X12 koneissa muutetaan ennakkoa neljän erilaisen inserttipalan avulla. Vakioennako on aika suuri, eli sitä yleensä vähennetään, mutta jos säätimessä on 0-ennakko, todennäköisesti käännetään ennakot tappiin.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jarkko

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 03.11.10 - klo: 14.35
X12 koneissa muutetaan ennakkoa neljän erilaisen inserttipalan avulla. Vakioennako on aika suuri, eli sitä yleensä vähennetään, mutta jos säätimessä on 0-ennakko, todennäköisesti käännetään ennakot tappiin.

Ennakkoa laitetaan vakioluokassa niin paljon kuin vaan säännöt sallivat, ja kannun päätyä vielä väännetään ruuveta vasten niitä kiristettäessä. Ennakko vaan vaikuttaa niin paljon vakiossa.

Mutta kuten Kallen jälkikommentti tuolla alempana kertoo on näihin ennakonsäätöihin tulossa ilmeisesti sääntötarkennusta.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

RoddeR

Onko jompi kumpi näistä säätimistä ensi kaudella ftt stanu säännöt täyttävä--> lpr sphere 2007 edition tai cs rocket? En oikeen tajunnu tosta roar listasta mitään kun siellä on lrp nopareitakin vaikka kuinka monta.
Kyosho, elämäni auto.

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: Pepess - 03.11.10 - klo: 11.17
Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 11.10.10 - klo: 19.57

Koneet ja säätimet


TSS-10
ROAR 0-ennakkosäätimet*
LRP X12 Vector Stock Spec 17.5
Nosram PURE Evolution 17.5T

...

Kaikissa yllä mainituissa luokissa vakioroottorit ja kiinteä tietty ennakkoasetus moottorissa. LRP-/Nosram-koneiden osalta tarkemmat ohjeet tähän tulee myöhemmin.

Mitäs nämä tarkennokset oikein tarkoittavat? Ennakon säätöä vai jotain muuta? Olisihan se mukava saada säännöt selväksi...

Juuri ennakon säätöä tarkoitetaan. Kuten tuossa ylempänä mm. Vesa kertoi, tulee LRP/Nosram -koneissa 4 eri ennakon säätöpalikkaa mukana ja säännöissä tullaan määrittelemään, mitä niistä pitää käyttää. Ja lisäksi sääntöihin tulee maininta sallitusta roottorityypistä (=moottorin mukana tuleva tyyppi).

goos

Lainaus käyttäjältä: Mr Cale - 03.11.10 - klo: 15.46
Juuri ennakon säätöä tarkoitetaan. Kuten tuossa ylempänä mm. Vesa kertoi, tulee LRP/Nosram -koneissa 4 eri ennakon säätöpalikkaa mukana ja säännöissä tullaan määrittelemään, mitä niistä pitää käyttää. Ja lisäksi sääntöihin tulee maininta sallitusta roottorityypistä (=moottorin mukana tuleva tyyppi).

Pystyykö järkevästi valvomaan mitä palikkaa käytetään? Ohan niissä pienet merkinnät, mutta voi olla työläs valvoa. Onko nopeudet liian isoja jos säätöpalat olisivat vapaat? Palojahan on vain 4 niin olis järkevä määrä lisää tuunausoptioita jos ei vauhdit kasvaa liikaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Heuli

LRP:n ja Nosramin koneista on helppo tarkistaa ennakko, kun se on minimissään niin palassa on 4 täppää näkyvillä ulospäin.

jerzirccar1

Se kyllä ihmetyttää että se vanha kone on nyt sitten kielletty vaikka se on todettu hyväksi ja kaiken lisäksi se on hitaampi.
Nyt pakotetaan kaikkia ostamaan uudet koneet ja niille viellä jolle se vanhallakin koneella mentiin liian kovaa seiniä pitkin.
Olis ollut kiva jos se vanhakin kone oltaisi hyväksytty FTT kone listalle.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 03.11.10 - klo: 20.54
Se kyllä ihmetyttää että se vanha kone on nyt sitten kielletty vaikka se on todettu hyväksi ja kaiken lisäksi se on hitaampi.
Nyt pakotetaan kaikkia ostamaan uudet koneet ja niille viellä jolle se vanhallakin koneella mentiin liian kovaa seiniä pitkin.
Olis ollut kiva jos se vanhakin kone oltaisi hyväksytty FTT kone listalle.
Jerzi

Tätä toivoin itsekin mutta eipä taida auttaa itku markkinoilla.
Kyosho, elämäni auto.

Isosuo

saadaanpahan VTR-luokkaan lisää sopivia moottoreita, kun vanhat menevät myyntiin!  :wink:

snakepoison

Tuo koneen osto nyt on kuitenkin pieni summa kun ajattelee. CS myyntiin tai treenailee niillä sitten, eipä tartte kisakonetta kuluttaa =). Onko nuissa koneissa ollut vauhtieroja Nosramin ja LRP:n suhteen ? Toivottavasti X-12 kestää, itellä 8.5 koneesta meni laakeri muutaman ajokerran jälkeen.
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

goos

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 04.11.10 - klo: 12.04
Tuo koneen osto nyt on kuitenkin pieni summa kun ajattelee. CS myyntiin tai treenailee niillä sitten, eipä tartte kisakonetta kuluttaa =). Onko nuissa koneissa ollut vauhtieroja Nosramin ja LRP:n suhteen ? Toivottavasti X-12 kestää, itellä 8.5 koneesta meni laakeri muutaman ajokerran jälkeen.

LRP ja Nosram on sama kone eri väriset tarrat päällä vain. Kannattaa kyllä treenata oikeella koneella, muuten tulee ylläreita kun pitää kisapaikalla arpoo välitykset esim kohilleen.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Vesa

X12 stanuissa on eri kokoiset laakerit vs virikoneet. ja siis LRP=Nosram=LRP eli sama tuote, eri nimi ja markkina-alueet.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

snakepoison

Toivonmukaan hinnatkin ovat samat näissä myllyissä
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

RoddeR

Lainaus käyttäjältä: snakepoison - 04.11.10 - klo: 12.25
Toivonmukaan hinnatkin ovat samat näissä myllyissä

Eikös nää koneet maksa sen 79e/pala?
Kyosho, elämäni auto.

valanhar

Ihan tällainen asia ihmetyttää (tähänkin löytyy varmasti järkeenkäypä selitys),AKK:n uusinta uutta sääntökirjaa lukiessa pienoisautojen kilpailusäännöt kohta 3.5.4, moottoreina pari vuotta vanhat moottorisäännöt ?

Vesa

Se AKK:n sääntökirja ei ole ollut ajantasalla vuosikausiin. Syynä osaltaan julkaisuajankohta, koska meidän säännöt päätetään niin myöhään ettei ne kerkee sääntökirjaan ollenkaan mukaan. Toivottavasti asiaan tulee muutosta...
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

rrike

En tiä olenko missannu jotain, mutta en pikasesti ettimällä löytäny tästä topiikista.

Eli ajetaanko Pro-stockia kesälläkin?
| Team Associated | LRP | Sanwa |

Pepess

#56
.

Tuukka T

Onko kisaformaatti sama kuin viime (tänä) vuonna eli lauantaisin turistin stanut ja c12 (ml stocki) ja sunnuntaisin turistin porot ja viri?

Tästä luokkien jaosta eri päiville käytiin innokasta keskustelua alkusyksystä ja nyt kiinnostaisi tietää että miten homma on mietitty järjestettävän.

Löysin rantein...

APK

Tällä hetkellä lajiryhmän edustusta on EFRA kokouksessa, joten ei ehkä heti vastauksia tule.

Eiköhän niitä ole odotettavissa lähiaikoina.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

KaSi

Pari kysymystä aloittelijalta.

- Jos joku LiPo-akku on päässyt Efran hyväksyntälistalle jonakin vuonna, niin onko se automaattisesti FTT:ssä hyväksytty akku siitä eteenpäin? Eli jos akku on saanut Efra hyväksynnän 2009 niin pysyykö se hyväksyttyjen akkujen listalla 2011:kin vai tiputetaanko akkuja jollakin aikavälillä pois listalta (eihän niitä loputtomiin asti saa uutena tai loputtomiin kestä käytössä eli joskus niitä kai tipautetaan pois, mutta millä kriteereillä ja milloin)? Pitäis ostaa uusia akkuja ja koitan varmistella, että niillä voisi kisata TSS:ssä talvikauden aikana (yksi ehdokas on 2009 listalta).
- TSS:n alkavan kauden LRP koneesta. Onko hyvää arvausta (tai päätöstä) millä koneen ennakolla kannattaisi alkaa treenamaan eli monenko täpän palikan ruuvaan kiinni? Tehdasasennuksena on näköjään 4 täppää eli -10.