Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

FinTrack Tour 2012 -sääntö- ja muutoskeskustelu

Aloittaja Vesa, 25.01.11 - klo: 12.21

Vesa

Tämän topicin alle kehitysideoita ja muutoksia ensi kauden sarjan suhteen.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Vesa

Seuraavia keskusteluja voisi ainakin herättää tässä säikeessä - näistä on ollut keskustelua jo muissakin säikeissä.

-stokkiluokan vauhdit -riittävä vai ei?
-TSP-10 -luokan tarpeellisuus ja todellinen kysyntä luokkien nykymuodossa
-CS-12 -luokasta mielipiteitä ja kokemuksia
-ajoformaatin muutokset vs aikataulu
-kisojen määrä kaudessa
-alueellisten kerhokisojen avulla lisää kuskeja FTT-sarjaan kannustamalla uusia kuskeja mukaan kisoihin entistä tehokkaammin
-muuta, mitä?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

PMi

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 25.01.11 - klo: 14.41
Seuraavia keskusteluja voisi ainakin herättää tässä säikeessä - näistä on ollut keskustelua jo muissakin säikeissä.

-stokkiluokan vauhdit -riittävä vai ei?
-TSP-10 -luokan tarpeellisuus ja todellinen kysyntä luokkien nykymuodossa
-CS-12 -luokasta mielipiteitä ja kokemuksia
-ajoformaatin muutokset vs aikataulu
-kisojen määrä kaudessa
-alueellisten kerhokisojen avulla lisää kuskeja FTT-sarjaan kannustamalla uusia kuskeja mukaan kisoihin entistä tehokkaammin
-muuta, mitä?


-palkinnot, pyttyjä, mitaleita vai jotain käyttökelpoista?
Power Racing / Awesomatic  / Sanwa / LRP

Vesa

Mielestäni maahantuojat ja kisapaikalla myyvät R/C-shopit voisivat maksaa jonkinlaista vuokraa kisajärjestäjälle tavarapalkintojen tms muodossa, joka vähentäisi palkintoihin suunnattuja kuluja. Pitäisi tosin sopia ennalta miten asia hoidetaan toimivimmin. Varaosien saatavuus on toki kaikkien etu, ja suuri sellainen. Toimisiko ennakkoon maksettava sponssi sarjalle joka jaetaan kisajärjestäjille osallistujamäärän mukaan tms?

Mielestäni tällä hetkellä palkintoja jaetaan ihan liikaa kisoissa. Brittien sarjaa talven kiertäneenä siellä palkinnot ovat suomen mittapuussa 5-7eur/kpl ja palkinnon saa vain top 3 sekä alempien finaalien voittajat. Palkinto on toki kiva muisto, mutta sen sijaan, että jaetaan munakuppeja joihin menee kisasta riippuen 250-500euroa, voitaisiin palkita vain top 3 pokaalein, loput a-finalistit kunniakirjalla ja alempien finaalien voittajat.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

jarkko

Lukuunottamatta nuorimpia junioreita palkintopytyn merkitys jäänee suunnilleen siihen hetkeen jolloin sen saa käteensä ja voi kävellä palkinto kädessä omalle paikalleen kuvaajien eteen.

Toisaalta vahvasti junioreille ja uusille kuskeille suunnatussa Alue-8 sarjassa ei ole mikään ongelma se, että osakilpailupalkintoja ei ole ollenkaan. Sarjan lopussa sitten useimmat saavat jonkin muiston osallistumisistaan.

Kisajärjestäjänä olen useaan otteeseen harmitellut pokaali- ja kaiverrusrumban pyörittämiseen kuluvaa aikaa ja energiaa. Se olisi poistuessaan hyvän kokoinen helpotus kisajärjestäjälle, joka jättäisi aikaa oleellisemmille asioille.
Pahimmillaan niitä pokaaleja jää vielä jakamatta monta kun porukkaa jää pois.
Kisakohtaiset pokaalit kisakohtaisesti kaiverretuilla laatoilla voisi ehkä korvata jollain muistolaatalla ja jättää varsinaiset palkinnot sarjan loppuun.
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

jarkkom

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 25.01.11 - klo: 14.54
Mielestäni tällä hetkellä palkintoja jaetaan ihan liikaa kisoissa. Brittien sarjaa talven kiertäneenä siellä palkinnot ovat suomen mittapuussa 5-7eur/kpl ja palkinnon saa vain top 3 sekä alempien finaalien voittajat. Palkinto on toki kiva muisto, mutta sen sijaan, että jaetaan munakuppeja joihin menee kisasta riippuen 250-500euroa, voitaisiin palkita vain top 3 pokaalein, loput a-finalistit kunniakirjalla ja alempien finaalien voittajat.

Samaa mieltä.
---

Tuukka T

Mielestäni 2 touring-luokkaa riittäisi hyvin. Lähes kaikki taitavat olla sitä mieltä että stanun vauhti on tällä hetkellä hyvää, joten siihen ei varmaan kannata kajota.

Vaikka en aja kiilaa, kuulin Kuusan varikolla useasta suusta että viri- ja stanukiilojen ajattaminen sekaisin ei ole kivaa. Että mitäpä jos stanut luokittain olisivat yhtenä päivänä ja virit toisena?

Järjestelykustannuksia voisi pienentää jättämällä iso osa pytyistä hankkimatta. Junnuille pokaaleja, mutta virissä esimerkiksi vain kolmen kärjelle.

Löysin rantein...

peitsamo

Mitä pokaaleihin tulee, minusta on ainakin kiva sellainen saada, ansiosta tai ansiotta. Ehkäpä sitten olenkin kaiken kiiltävän perässä lentävä harakka.. :tongue:

Ihan kelvollisia pyttyjä saa noin 5€/kpl, jolloin kustannus on luokkaa 200€/kisa, mitä käyttöhyödyllistä tällä vastikkeella saa, diffiöljypurkin?

Kuten mielipiteenäni tuolla toisaalla sanoin, turistiluokissa on nyt selvät vauhtierot, hyvä niin. Myös tuntuma on oikean suuntainen.

Mitä noihin luokkiin tulee, niin taitaa ison maailman kisoissa olla vallitseva käytäntö, että ajetaan kaksi luokkaa Modified ja Stock. Vakioluokan määritelmä onkin sitten jo hieman hajanaisempi. Toisessa aiheessa perusteltiin sääntömuutosten tarpeettomuutta nimenomaan Kansainvälisillä käytännöillä, olisko tässä paikka arvioida omaa tekemistä toisinpäin?

Kyllä se nostaa luokan arvoa, mitä enemmän kilpailijoita siinä on. Uskoisin, että näin tulisi käymään myös Suomessa. Itse pysyn vakioluokassa, oli se mikä tahansa. Kun on nämä kädet ja tämä pää, ei nopeampia autoja tarvitse edes ajatella.
Flying Calacucco

Vesa

Yleensäkkin kisojen palkintojen jaosta olisi hyvä olla isojen kisojen tyyliin kuva kisaraportteja varten järkevällä taustalla eikä sekavaa ihmisvilinää taustalla vaan esim sponssien lakanoita tms ja sijat 4-10 vaikka podiumin edessä kunniakirja kourassa sen sijaan että sijat 1-6 siellä ovat pystit kourassa.

Pitääpä mainita offisiaalisti vielä samaan aiheeseen liittyen, että missasin Kuusankosken palkintojenjaon vahingossa, en tarkoituksella. Oletin että luokat jaetaan eri järjestyksessä, kuten aiemmin tottunut, mutta kärkipystit jaettiinkin ensin ja vielä roudaamassa kamoja autoon pitkää kotimatkaa varten ja yllätyksekseni sisään tullessa oli jo koko C-12 luokka jaettu.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Pepess

#9
.

HVoltage

Samaa mieltä Pepess:n kanssa, tähän vielä lisäten, että itsekin tykkään ennemmin ottaa pokaalin/mitalin/what ever muistilätkän, kuin diffiöljypurkin jonka voin ihan itse ostaa kaupasta haluamallani merkillä.

Kivampi niitä palkintoja on sitten esitellä kavereille kun sitä xyz-merkkistä öljypulloa.

Toki ne jotka aina ajavat podiumille niin heillä on niitä pokaaleja varmasti ihan riittävästi, tosin nämä tuskin sitä öljypulloa kovinkaan paljon arvostavat.

Mielestäni tavarapalkinnot erikseen vaikka arvonnalla jotta kaikilla on niihin mahdollisuus.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Vesa

Jengi ilmeisesti luki tekstini väärin. Toki voisi olla tavarapalkinto, mutta vaihtoehtona olisi, ettei kisajärjestäjän budjettia imetä palkintoihin. Kuinka moni kisajärjestäjä tietää paljonko palkintoihin on sääntöjen mukaan käytettävä? Tosin aika vanhahtava se sääntö on, mutta itse  reilu 10v kisoja järkänneenä palkintojen kustannus per kisa meillä on ollut n 200-350euroa FTT-kisoissa, joille on kuitenkin lähes aina saatu sponsori.

Olen sitä mieltä että stanuilijoille palkinnot merkkaavat enemmän, mutta onko itsetarkoitus, että saat palkinnon jo kun olet ilmoittautunut? Olisi hyvä oppia myös tekemään sen eteen työtä, ettei kippoja tule kouraan ilman ajamista. Asia ei tietysti ole näin suoraviivainen, mutta toivonmukaan joku sokea kananen poimi jyväsen tuosta yltä.

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 25.01.11 - klo: 15.47
Mitä noihin luokkiin tulee, niin taitaa ison maailman kisoissa olla vallitseva käytäntö, että ajetaan kaksi luokkaa Modified ja Stock. Vakioluokan määritelmä onkin sitten jo hieman hajanaisempi. Toisessa aiheessa perusteltiin sääntömuutosten tarpeettomuutta nimenomaan Kansainvälisillä käytännöillä, olisko tässä paikka arvioida omaa tekemistä toisinpäin?

Ja lisäyksenä vielä se, että samalla voitas ottaa käyttöön nousupiste- tai muu vastaava järjestelmä, jolla varmistetaan se, että virissä ajaa ne, ja vain ne, joiden kuuluu siellä taitojensa ja kokemuksensa puolesta ajaa.

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 25.01.11 - klo: 16.04
Olisi hyvä oppia myös tekemään sen eteen työtä, ettei kippoja tule kouraan ilman ajamista.

Just näin. Palkinto on palkinto hyvin tehdystä työstä riippumatta siitä millä tasolla sen hyvän  työn tekee.
Flying Calacucco

Koheltaja

#13
Ei välttämättä liity otsikon aiheeseen mutta en keksinyt muutakaan paikka kysyä seuraavaa. FTT säännöissä mainitaan seuraava asia:

Renkaiden kemiallinen käsittely

Ainoastaan kaupallisesti saatavilla olevat hajuttomat pitoaineet ja pienoisauton renkaiden puhdistukseen tarkoitetut hajuttomat puhdistusaineet sallittu. Jarrukliinerit, moottorisprayt yms. auto- tai apteekkikemikaalit ehdottomasti kielletty!


Miksi kyseiset kemikaalit kuten jarrukliineri on kielletty?

Noista palkinnoista olen peitsamon kanssa samoilla linjoilla, mukavampi muistella jotain kisaa vuosien päästä kun löytää munakupin kirjahyllystä pölypalleroiden kätköistä :wink:

Varsinkin junnuille munakuppi on tärkeä, ehkä tärkeämpi kuin johtonippu tai diffirasva.  A-finaalin 3 parasta ja muiden finaalien voittajat voisi palkita, silloin on jotain tavoittelemisen arvoista eikä palkinto tule pelkästä osan ottamisesta.


Kylätason RC-kuski.

Vesa

JArrukliinerit ei ole niitä terveellisimpiä kemikaaleja käytettäväksi suljetussa sisätilassa. 100 tyyppiä kun niitä sumuttaa 2päivää niin itse kukin voi rullata muutaman päivän mittaria lähemmäksi viimestä käyttöpäiväänsä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Koheltaja

Mutta säännöt ei kiellä jarrukliinerin käyttämistä auton pohjalevyn puhdistuksessa? Eli edelleen 100 tyyppiä suihkii nesteitä samassa tilassa...

Eli onko ongelma juuri tämä suihkiminen vai joku muu? Jos samainen jarrukliineri on pullossa niin silloinhan kyseinen kemikaali ei liene ongelma suihkimisen osalta vaan jonkun muun osalta?

Miksi sitten apteekkikemikaalit on kiellettyjä? Onko apteekissa myynnissä jotain vastaavaa hengitysilmaan leviävää suihkittavaa kemikaalia kuten jarrukliineri?

Kylätason RC-kuski.

Vesa

useissa kv-kisoissa on jarrukliinerin suihkutus ollut kielletty kokonaan varikolla, jos tuo tieto auttaa asiassa eteenpäin. Jengi ei varmaankaan purkkitolkulla suitsuttele sitä kliineriä alustaan vs. mitä kuluu renkaiden putsaamiseen.

Lisäksi kliinerillä on pitoon vaikutusta, ennen piti olla tiettyä kliineriä, ja olit selkeesti muita nopeampi. Vähemmän kemikaaleja, kaikille helpompaa.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

MrOllinmaki

Kyllä minä ainakin tykkään saada palkintoja ja pokaaleja. Kertaakaan en ole jättänyt kisaa sen takia väliin että sieltä on riski saada palkinto mukaansa kotiinvietäväksi.

Sen sijaan jos teillä mestareilla on liikaa pokaaleja kotona, ei varmaankaan olisi huono idea kierrättää niitä, siis niihin voisi hankkia uudet laatat ja jakaa entisiä isoja suomenmestaruuspyttyjä uudestaan junnupalkinnoiksi, vaikka alkuperäisen saajan signeerauksella tms???

-A-

Pepess

#18
.

Pepess

#19
.

jarkkom

Pari kommenttia ilman quoteja:

1) Palkintoja junnuille. Joo. Se ei tarkoita, etteikö kokeneemmilta niitä voisi karsia/muuttaa/järkeistää.

2) Kaluston päivitystarve. Tätä on monet naureskellut radalla, mutta ilmeisesti kukaan ei ole vielä nettiin kirjoittanut. Hiilikoneiden aikaan kollektori sorvattiin TSP-10:ssä joka hiittiin sekä mahdollisesti käytettiin myös uudet hiilet. Jos näin ei tehnyt, moottorin käyttöikä laski exponentiaalisesti huolella hoidettuun verrattuna. Stanussa ja virissä melkein sama käytäntö. Kollektoreita ja hiiliä tarvitsi olla useita per kausi ja mahdollisesti myös kannuja erilaisten ominaisuuksien toivossa. Nykyisin tuntuu olevan erittäin vaikeaa ostaa yksi (1) uusi moottori kisakautta varten? Säätimien osalta homma ei ole muuttunut. Taustatyön tehneet selviävät samalla säätimellä luokasta riippumatta, edelleen.
---

Koheltaja

#21
Lainaus käyttäjältä: Vesa - 25.01.11 - klo: 22.28
useissa kv-kisoissa on jarrukliinerin suihkutus ollut kielletty kokonaan varikolla, jos tuo tieto auttaa asiassa eteenpäin.

Eiköhän tällä tiedolla löydetä oma toimintamalli :wink:

Lainaus käyttäjältä: jarkkom - 26.01.11 - klo: 00.292) Kaluston päivitystarve. Tätä on monet naureskellut radalla, mutta ilmeisesti kukaan ei ole vielä nettiin kirjoittanut. Hiilikoneiden aikaan kollektori sorvattiin TSP-10:ssä joka hiittiin sekä mahdollisesti käytettiin myös uudet hiilet. Jos näin ei tehnyt, moottorin käyttöikä laski exponentiaalisesti huolella hoidettuun verrattuna. Stanussa ja virissä melkein sama käytäntö. Kollektoreita ja hiiliä tarvitsi olla useita per kausi ja mahdollisesti myös kannuja erilaisten ominaisuuksien toivossa. Nykyisin tuntuu olevan erittäin vaikeaa ostaa yksi (1) uusi moottori kisakautta varten? Säätimien osalta homma ei ole muuttunut. Taustatyön tehneet selviävät samalla säätimellä luokasta riippumatta, edelleen.

Unohdit mainita peltikennojen aiheuttamat omat kuviot ja kulut jokaiseen kisaan, tuntuu yhden hyväksytyn kisa akun ostaminenkin olevan niin vaikeeta, varsinkin kun sillä ajaa monet kisat ja treenit, mitä ei voinut sanoa peltikennoista :wink:
Kylätason RC-kuski.

AAKE K.

Palkinnoista:

TSS-10 luokka ajetaan yhtenä luokkana, mutta sieltä poimitaan alle 12-v, alle 14-v ja alle 16-v, ja näille kolmelle parhaalle mitalit tai pytyt. Sekä yleiskilpailun kolmelle parhaalle.

Nuorten Mestari: Otetaan paras alle 18-v TSM-10 -luokasta ja saadaan täysin uusi arvostus Nuorten Mestarille.
Awesomatix-RS5-Traxxas-Team Durango-Nosram-LRP-Sanwa, www.power-racing.net

Bulvaani

Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 26.01.11 - klo: 09.50
Nuorten Mestari: Otetaan paras alle 18-v TSM-10 -luokasta ja saadaan täysin uusi arvostus Nuorten Mestarille.

Tästä eri mieltä: tällä systeemillä ohjattaisiin junnuja liian aikaisin viriluokkaan, jos nuorten mestaruus olisi mahdollista saavuttaa vain ajamalla viriä. Nytkin jo näyttää siltä, että vauhti ja teho vetävät junnuja puoleensa aikaisemmin kuin taidot antavat myöten. Vai kärsiikö vakioluokassa ajettava nuorten mestaruus arvostuksen puutteesta? Arvostus syntyy sekä painoarvosta että kilpailijoiden omasta suhtautumisesta luokkaa kohtaan.
Tiim Lahti

Vesa

90-luvulla kun meikäläinen + suuri osa nykyisen virin kärkikuskeista ajoivat stanua, ajettiin JM-tittelistä, eli juniorimestaruus. Se oli ainakin vuosikymmenen puolivälistä lähtien kerrastapoikki kisa, jossa jaettiin tittelit alle 12v, alle 16v ja yli 16v kuskeille erikseen, ja myös luokat oli jaoteltu eriin tuon mukaisesti. Virissä ajettiin kerta-SM, ja 2+2 FinTrack kisaa, joista ekat marras-joulukuussa, ja loput 2 oli helmi-maaliskuussa. Kerta-SM virissä ajettiin tammikuun lopulla/helmikuun alussa.

En kuitenkaan ole kerrastapoikki SM:n kannalla, tuossa vaan vähän referenssiä ajalta jolloin ei ollut internettiä joka kodissa, ja koneetkin sorvattiin joka erään.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 26.01.11 - klo: 13.01
90-luvulla kun meikäläinen + suuri osa nykyisen virin kärkikuskeista ajoivat stanua, ajettiin...

Ja tuoreemmille harrastajille tiedoksi, ettei turistiautoista tuolloin tiedetty vielä mitään vaan Vesan mainitsemat kisat ajettiin 12-autoilla.

Vesa

Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Vesa

Ennenkuin yhtään pientä tai suurempaa muutosta luokkien, sääntöjen tai muunkaan osalta tehdään tai harkitaan, kannattaa muistaa, että verrattuna mihin tahansa euroopan tai muun maailman maahan, suomen harrastajamäärät ovat olleet kisamittarin perusteella selvässä nousussa, kun monissa maissa kansallisten kisojen kanssa taistellaan osallistujamäärän vähäisyydellä.

Eli jotain on meillä tehty oikein, mutta se ei tarkoita, että asioita ei voisi tehdä vielä paremmin. Selvät syy-seuraus suhteet on hyvä olla tiedostettuna päätöksiä tehdessä.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Matzku

Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 26.01.11 - klo: 09.50
Nuorten Mestari: Otetaan paras alle 18-v TSM-10 -luokasta ja saadaan täysin uusi arvostus Nuorten Mestarille.
+1

Tai vaikka Stanussa ja virissä oma Nuortenmestari?
Team Associated Tc6 | Team Riekkinen | Sanwa | SP | LRP | Rc-piste |

goos

Lainaus käyttäjältä: Matzku - 26.01.11 - klo: 16.30
Lainaus käyttäjältä: AAKE K. - 26.01.11 - klo: 09.50
Nuorten Mestari: Otetaan paras alle 18-v TSM-10 -luokasta ja saadaan täysin uusi arvostus Nuorten Mestarille.
+1

Tai vaikka Stanussa ja virissä oma Nuortenmestari?

Miten olisi jos vähenettäisiin munakuppien jakoja ja TSS:n NM:lle annetaisiin matkarahaa esim ETS kilpailuun?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook