Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

.21 Offroad-moottorit

Aloittaja arska82, 11.01.04 - klo: 22.52

jerzirccar1

AXE ROSSI mamba versio on 199e ja sitä tuo maahan tuo HOBBYLINNA.
Ittelläni on kokemuksia tuosta LRP/NOSRAM .21 koneista ja ne ovat teholtaan mukavia mutta alavääntöä saisi olla hieman enemmän.
Käynti varmuutta on.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Niko

Lainaus käyttäjältä: "Jankka"... en tuota hintaa nyt niin katsonut, mut osui vaan silmään kun selailin muita kamoja. Koskas sulle Niko olis tulossa noita?

O.S.:ltä sanottiin että kaikki maahantuojat saavat tässä kuussa. Ei pitäisi olla vielä missään muuallakaan myynnissä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

MKE

Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar1"AXE ROSSI mamba versio on 199e ja sitä tuo maahan tuo HOBBYLINNA.
Ittelläni on kokemuksia tuosta LRP/NOSRAM .21 koneista ja ne ovat teholtaan mukavia mutta alavääntöä saisi olla hieman enemmän.
Käynti varmuutta on.
Jerzi

Viimeisin LRP kone (spec2) on sisuksiltaan ja kaasariltaan erilainen kuin tuo Nosram jolla ajoit viime kautena. LRP spec2:ssa on myös hiukan enemmän tehoa ja alavääntöä.

Niko

Koska täällä foorumissakin on paljon harrastajia, joilla ei ole käryäkään polttomoottoreista, ajattelinpa laittaa tämän perustietolinkin tänne:

http://www.rc-airplane-world.com/nitro-car-engine.html


Sitten vähän pienoismoottorin perus-sanastoa / -osia på finska:

Glow plug = hehkutulppa
Combustion chamber = palotila
Piston = mäntä
Conrod / connection rod = kiertokanki (osa joka yhdistää männän kampiakseliin)
Crankshaft = kampiakseli
Crankcase = kampikammio, oikeammin moottorin runko, koska pienoismoottoreissa lohko ja kampikammio ovat yhtä osaa. Erikoistapauksia PB 21 ja Picco 90 koneet kaksi eri osaa.
Exhaustport = pakoaukko / -portti (kuvassa sivupuhalteinen moottori = side exhaust). Kilpamoottorit ovat takapuhalteisia = rear exhaust.
Cylinder head / cooling head = sylinterinkansi / jäähytyskansi (kilpamoottoreissa kaksi erillistä osaa)

Carburetor = kaasutin
Mixture needle / main needle = seosneula / pääneula
Idle screw = tyhjäkäyntiruuvi
Throttle linkage = kaasulinkki

Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Pete T

Ihan hyvä ja aiheellinen infopaketti. Nikolle kysymystä, että mikäpä on tilanne O.S koneiden kanssa joko tässä kuussa tulevat?

Niko

Sain viime viikolla laskun ja maksoin. Eli eiköhän pian kolahda postista ilmoitusta. Luulisi ennen kuun loppua.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Tounison

toi nikon tekti stikkyksi sivun ylä laitaan. Vieläkö joku pistää auton kaikki osat noin nimettynä. Asiaa

moukari

Moro viel kaikille ajattelin laittaa kanssa tänne ku oli hemmetin hyvä juttu esim RTR kuskeille ketkä käyttävät narustartteja tutustukaa aiheeseen miten se korjataan jos hyppää yli. Mikä varmasti tulee eteen jossain välissä kun narua käytää tai alkaa naru olemaan rispaantunut ja vauhdon tarpeessa. Koska kaikille varmasti on tuttu ilmiö kun jousi pamahtaa silmille ku avaa koneen perän, mutta tässä ohje miten sen vielä saa nippuun :)

http://www.rc411.com/pages/howto.php?howto=29&page=1[/url]
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Hobbylinna

Viimeisin LRP kone (spec2) on sisuksiltaan ja kaasariltaan erilainen kuin tuo Nosram jolla ajoit viime kautena. LRP spec2:ssa on myös hiukan enemmän tehoa ja alavääntöä.[/quote]

Täällä on näköjään vähän epäselvyyttä LRP/Nosram moottoreista ja muistakin näiden kahden valmistajan tuotteista, ovatko ne samoja vai ei.

Tiedoksi, että moottorit ovat täysin samoja, mutta myydään eri väreissä. Luultavasti vertaat Nosramin vanhempaa mallia LRP:n uudempaan malliin. Yleensä uudet tuotteet tulevat markkinoille molemmilla tuotemerkeillä samaan aikaan, mutta välillä voi olla pieniä poikkeuksia.

t : Hobbylinna / Mikko
Hobbylinna RC-kauppa
www.hobbylinna.fi

MKE

Lainaus käyttäjältä: "Hobbylinna"Viimeisin LRP kone (spec2) on sisuksiltaan ja kaasariltaan erilainen kuin tuo Nosram jolla ajoit viime kautena. LRP spec2:ssa on myös hiukan enemmän tehoa ja alavääntöä.

Täällä on näköjään vähän epäselvyyttä LRP/Nosram moottoreista ja muistakin näiden kahden valmistajan tuotteista, ovatko ne samoja vai ei.

Tiedoksi, että moottorit ovat täysin samoja, mutta myydään eri väreissä. Luultavasti vertaat Nosramin vanhempaa mallia LRP:n uudempaan malliin. Yleensä uudet tuotteet tulevat markkinoille molemmilla tuotemerkeillä samaan aikaan, mutta välillä voi olla pieniä poikkeuksia.

t : Hobbylinna / Mikko[/quote]

Juu Mikko, tarkoitin juuri tätä. Samalta linjalta ne tulee ja uudet Nosramit ja LRP:t ovat identtisiä. Kuten kirjoitinkin spec2 koneesta ja Jerryn kone taisi olla ns. spec1.

Sami L

Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

moukari


Juu Mikko, tarkoitin juuri tätä. Samalta linjalta ne tulee ja uudet Nosramit ja LRP:t ovat identtisiä. Kuten kirjoitinkin spec2 koneesta ja Jerryn kone taisi olla ns. spec1.
[/quote]

Ja tämä kyseinen linja taitaa olla SH:n tehtaalla  :grin:

Sami saako noita sun kuvia lainata jos halutaan laittaa johonki pari tosi hyvännäköstä tossa!?
Racers Group Finland
  -Panolin 2T öljyt-

Dustbin

Nyt on japanilainen micromotoori löytänyt uuden kodin. On se vaan hieno :afro:

http://koti.mbnet.fi/dustbin/kuvat/v-spec.jpg
XRAY T1FK'05 + SS8.5 PRO, HoBao Hyper 7 + V-spec

Sami L

Lainaus käyttäjältä: MoukariSami saako noita sun kuvia lainata jos halutaan laittaa johonki pari tosi hyvännäköstä tossa!?

Voin laittaa orkkikset tulemaan.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

full

tyhmiä kysymyksiä os v-specistä..

eli on tullut ajettua nyt joku 1/2 gallonaa sisäänajoa jonka jälkeen rupesin kaivamaan säätöjä autoon. ei vaan ota onnistuakseen millään. tulppa tuli vaihdettua käytettyyn P3 tulppaan sisäänajon jälkeen mutta kun ei se tuottanut tulosta eikä ollut saatavilla muuta kuin p7 turbo tulppa niin päätin kokeilla sitä huonolla menestyksellä. tahtoo pätkästä kunnolla.

koneessa on kiinni yksi kuparitiiviste tällähetkellä. löylynä käytän byron race 25% ja kone tuntuu melko lutkulta jo nyt sisäänajon jälkeen(eräs kuski kuitenkin mainitsi että v-spec on sellainen) mutta en jotenkin tuntuu joku oudolta.

lisäksi tuota ilmansuodattimen kurkkua olen miettinyt voisiko vika johtua siitä kun tällähetkellä on paikallaan sininen sellainen. paketissahan tuli mukana muistaakseni 2kpl näitä ja toinen (punainen?) on isompi.. johtuneeko tästä?

pillinä mugenin tekele joka pitää melkoista mekkalaa ja tietää kyllä missä auto menee.. tuntuisi että tällä tulee reippaasti alavääntöä niinkuin porukka on sanonut että pitkällä alkukäyrällä sitä saadaan.

lämmöt on autossa pysyneet tankillisen jälkeen aina alle 115c..

eli onko tämä motti vaan niin hemmetin vaikeasäätönen, olenko mennyt pilaamaan männä ja pytyn vai johtuuko kaikki vaan tulpasta tai tuosta kurkusta? alkaa ymmärrys loppumaan.. tänään pääsin 5x ajamaan tankillisen loppuun vkoskella joten murheita on riittänyt. potkua laitteesta löytyy enemmän kuin tarpeeksi joten uskoisin että hankin pian 14t kytkinkellon. ei nimittäin ole kovin hauskaa valkeekoskella vetää driftingiä kun tehoa on liikaa :D
[Xray XB8]

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: full - 24.03.07 - klo: 22.36
tyhmiä kysymyksiä os v-specistä..

eli on tullut ajettua nyt joku 1/2 gallonaa sisäänajoa jonka jälkeen rupesin kaivamaan säätöjä autoon. ei vaan ota onnistuakseen millään. tulppa tuli vaihdettua käytettyyn P3 tulppaan sisäänajon jälkeen mutta kun ei se tuottanut tulosta eikä ollut saatavilla muuta kuin p7 turbo tulppa niin päätin kokeilla sitä huonolla menestyksellä. tahtoo pätkästä kunnolla.

V-Spec ei toimi kuin P3 ja P4 tulpilla, P6 jos ulkolämpötila on hellelukemilla.

Lainaus käyttäjältä: full - 24.03.07 - klo: 22.36
koneessa on kiinni yksi kuparitiiviste tällähetkellä. löylynä käytän byron race 25% ja kone tuntuu melko lutkulta jo nyt sisäänajon jälkeen(eräs kuski kuitenkin mainitsi että v-spec on sellainen) mutta en jotenkin tuntuu joku oudolta.

Tarkoitat varmaan niitä kansi shimmejä, itse käytän kaikkia kolmea ja suosittelen. Yhdellä "kansipahvilla" ei pala kuin tulpat.

Lainaus käyttäjältä: full - 24.03.07 - klo: 22.36
lisäksi tuota ilmansuodattimen kurkkua olen miettinyt voisiko vika johtua siitä kun tällähetkellä on paikallaan sininen sellainen. paketissahan tuli mukana muistaakseni 2kpl näitä ja toinen (punainen?) on isompi.. johtuneeko tästä?

Se on kaasarin venturiputki. Itse käytän pienempää, se isompi käytännössä lisää vain kulutusta.

Lainaus käyttäjältä: full - 24.03.07 - klo: 22.36
pillinä mugenin tekele joka pitää melkoista mekkalaa ja tietää kyllä missä auto menee.. tuntuisi että tällä tulee reippaasti alavääntöä niinkuin porukka on sanonut että pitkällä alkukäyrällä sitä saadaan.

lämmöt on autossa pysyneet tankillisen jälkeen aina alle 115c..

eli onko tämä motti vaan niin hemmetin vaikeasäätönen, olenko mennyt pilaamaan männä ja pytyn vai johtuuko kaikki vaan tulpasta tai tuosta kurkusta? alkaa ymmärrys loppumaan.. tänään pääsin 5x ajamaan tankillisen loppuun vkoskella joten murheita on riittänyt. potkua laitteesta löytyy enemmän kuin tarpeeksi joten uskoisin että hankin pian 14t kytkinkellon. ei nimittäin ole kovin hauskaa valkeekoskella vetää driftingiä kun tehoa on liikaa :D

Ongelmasi johtuu siitä että "kansipahveja" ei ole tarpeeksi (3kpl) ja tulppa on väärä. Laita kaikki kolme kansipahvia (2xkupari, 1xalumiini) ja käytä P3 tulppaa. Sitten pitäisi kone pelata hienosti. Säädä vielä neulat ohjekirjan neuvomaan perussäätöön ja ala koneensäätö uudelleen.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Hount

Lainaus käyttäjältä: full - 24.03.07 - klo: 22.36
lisäksi tuota ilmansuodattimen kurkkua olen miettinyt voisiko vika johtua siitä kun tällähetkellä on paikallaan sininen sellainen. paketissahan tuli mukana muistaakseni 2kpl näitä ja toinen (punainen?) on isompi.. johtuneeko tästä?

Vielä vähän näistä kaasarin kurkuista. HVoltage tuossa jo likimain kaiken oleellisen selvittikin tiiviissä paketissa.
Itse huomasin tämmöisiä eroaja näissä kaasarin kurkuissa. Sinisellä (isommalla) kiertää ehkä inauksen pidemmälle, tehopiikki siirtyy vähän pidemmälle ja alapäästä katoaa vähän tehoja, verrattuna tuohon 8mm (punaiseen kurkkuun) Siksi käytin melkein aina punaista, koska kulutus on pienempi, helpompi ajaa, kun kaasuvaste on pehmeämpi ja kiertää ihan tarpeeksi tälläkin.

Ainiin, tuon koneen kanssa olen käyttäynyt O.S. :n omaa pilliä, tai sitten Radiosystemin (hmm.. EFRA 2080?) pilliä, mutta aina lyhyellä alkukäyrällä, pitkällä käyrällä menee ihan vallattomaksi. Alapäästä repii ihan hullunlailla ja kierrokset loppuu kesken. Tai sitten kokeilin aivan liian pitkillä käyrillä ennen tuota O.S.:n omaa 2050:n mukana tullutta käyrää.

- Hount

Niko

2050 on out of fashion ;)

Noin kannullisen jälkeen voi poistaa sisäänajossa käytetävä ylimääräinen kansiprikka eikä tulpat pala. Jos palaa niin kone on säädetty väärin.


Valkeakoskella kannattaa tulla nykimään ihmisiä hihasta joilla on kokemusta enemmän moottorin säätämisestä.
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Sami L

Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Maakari

.|RC-Garage|.
Asso+Futaba+LRP

Duster1

Hieno vitriini on.
Onko nuo uusia koneita, kun niin hyväkuntoisiltä näyttää.
Axial SCX 10 TR

Mika R

Veikkaan että vain oikeanpuolimmaisin on uusi, muut kolme ajettuja. Hienoja ovat ja myös erittäin hieno teline. Tuosta voi poimia 'sen oikean' moottorin sitten ajoja varten matkaan...

Sami L

Kaksi vasemmalta alkaa olla aika ehtoopuolella.

Toinen Vega on sisäänajeltu ja Werksi on ihan bränikkä. Nämä kaksi tulee kulkemaan laukussa mukana.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Joel N

Nyt etsinnässä hyvää harjoitusmoottoria M8-krossarriin, budjetti n.<200e.
Suosituksia?
Hong Nor X2-CR PRO --- WERKS --- RC-Garage ---

mitmit

Lopetan koko rc-harrastukseni väliaikaisesti rahanpuutteessa joten kaikkea on myynnissä.

Futaba

| Academy | Axial |

Joel N

Lainaus käyttäjältä: mitmit - 14.04.07 - klo: 18.32

Ja toinen joka on jo enemmn kisaan kuin treeniin mutta käy hyvin;
http://www.hobao.fi/fi/main.php?mod=prod&prod_id=282

Eihän sillä ole väliä vaikka olisikin vähän tehokkaampi... :lol: voipahan sitäkin sitten käyttää kisoissa jos tulee BOSSin kanssa ongelmia..

Millaisia kokemuksia porukoilla VEGA:n Hurricane-koneesta?
Hong Nor X2-CR PRO --- WERKS --- RC-Garage ---

Sami L

Itse ajoin viimmekesän moisella, tykkäsin ja siksi ostin toisen. Näiden kahden välillä kuitenkin on joitain eroja (männän kevennysröörit ja muotoilu yms.), mutta jos tuolla 199 hinnalla saa sitä mistä itse maksoin 270 ja olin tyytyväinen, niin suositan kyllä. Tuota toista en ole sisäänajoa pidempään vielä käyttänyt, joten en osaa siitä sanoa, enkä myöskään sitä onko vielä tapahtunut lisää muutoksia tähän nykyiseen malliin.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Joel N

Eiköhän sitten tuo VEGA hommata toiseksi koneeksi.

Ootko Sami käyttänyt VEGA:n omaa pilliä vai jotain muuta? Minulla olisi jo valmiiksi yksi VEGA:n pilli.
Hong Nor X2-CR PRO --- WERKS --- RC-Garage ---

Sami L

Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.