Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Losi 1/10 TEN-SCTE ARR 4x4 Short Course Truck

Aloittaja Hazard, 30.01.11 - klo: 20.51

uijui

Kyllä 22konseptin autojen palikat istuu pirun hyvin. Dexeissä niitä heittoja on.
Vastaheitolla voittoon.

Mice

En kyl yhtään hiffannu miten noi pari kolme viimeistä viestiä liittyy tähän ketjuun.  :shocked:
Tai no joo, taisihan siellä lukea muutaman kerran losi...


Mä aattelin vetää samanlaisilla diffeillä ku tähänkin asti, eli 7-7-2
(johtuen ehkä siitä, et ei jaksa mekata ja säätää...)
JB-Design ja West Coast Interior tarjoavat mittatilaustöitä ja ajoneuvoverhoilua ympäri Suomea. www.jb-design.fi

Bigbear

Mulla on ärsyttävä ongelma Losissa. Kun jarruttaa, niin taka diffin kulmavaihde raksuttaa todella lujaa. Hampaat taitaa lyödä ylitse. Kaikki osat on vaihdettu uusiin ja kasattu varmasti oikein ja ongelmia on edelleen. Onko muilla vastaavia havaintoja? Jarrut ei ole mitenkään yli ärhäkät. Onko joku paikallistanut mistä ongelma johtuu, jotta sen oikeasti voisi korjata.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Mice - 02.08.12 - klo: 21.37
En kyl yhtään hiffannu miten noi pari kolme viimeistä viestiä liittyy tähän ketjuun.  :shocked:

Liittyy sillä tavalla että tässä ketjussa käsitellään Losi Ten-SCTE:tä ja tuossa kehuttiin kovasti Losin laatua ylitse muiden. Korjasin sen verran ettei kukaan nyt ala olettamaan että TEN-SCTE olisi jotenkin poikkeuksellisen laadukas kun verrataan vaikkapa siihen 22:een tai muutaman muun merkin tuotoksiin.

En ole pahoillani jos jonkun mielestä tuli kirjoitettua OT:tä, enkä ala tarkastamaan koko viestiketjua läpi onko täällä kirjoitettu enemmänkin OT:tä.

Kylätason RC-kuski.

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 02.08.12 - klo: 21.43
Mulla on ärsyttävä ongelma Losissa. Kun jarruttaa, niin taka diffin kulmavaihde raksuttaa todella lujaa. Hampaat taitaa lyödä ylitse. Kaikki osat on vaihdettu uusiin ja kasattu varmasti oikein ja ongelmia on edelleen. Onko muilla vastaavia havaintoja? Jarrut ei ole mitenkään yli ärhäkät. Onko joku paikallistanut mistä ongelma johtuu, jotta sen oikeasti voisi korjata.

Mulla ei muita havaintoja kuin että oon kuullu kun autosi raksuttaa.  :grin: Jos hampaat hyppii yli, tulee jälkiä varmaan aika nopeasti ja ongelma pahenee, mutta on samalla helpompi paikallistaa. Jotenkin epäilyttää että ääni tulisi jostain muualta, eihän takapää edes jarruta niin hirmu kovaa kun etupäähänhän se paino siirtyy. Onko vetarit ja kardaanit kuinka kuluneet, jos sopivasti väljää niin varmaan ääntelee eri tilanteissa. Itellä assossa pörisi kardaanit veto päällä. Vaihdoin keskidiffin outdrivet keskenään ja pörinä siirtyi pakille.  :tongue:

Kokeile saatko hampaat hyppimaan yli kun käännät molempia takapyöriä käsin eestaas ja pidät taka kardaanin paikallaan jollain. Jossei hypi niin tuskin hyppii ajaessakaan?
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 02.08.12 - klo: 21.54
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 02.08.12 - klo: 21.43
Mulla on ärsyttävä ongelma Losissa. Kun jarruttaa, niin taka diffin kulmavaihde raksuttaa todella lujaa. Hampaat taitaa lyödä ylitse. Kaikki osat on vaihdettu uusiin ja kasattu varmasti oikein ja ongelmia on edelleen. Onko muilla vastaavia havaintoja? Jarrut ei ole mitenkään yli ärhäkät. Onko joku paikallistanut mistä ongelma johtuu, jotta sen oikeasti voisi korjata.


Kokeile saatko hampaat hyppimaan yli kun käännät molempia takapyöriä käsin eestaas ja pidät taka kardaanin paikallaan jollain. Jossei hypi niin tuskin hyppii ajaessakaan?

Hyvä idea! Täytyy kokeilla. Eihän näissä mopoissa kuitenkaan mitään super vääntöä ole.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Bigbear

Lukitsin taka kardaanin... Kun autoa työntää lattialla eteenpäin pauke on melkoinen. Sama ääni kuin joku muoviläpyskä fillarin pinnojen välissä. Taaksepäin auto ei liiku vaan rattaat pitää ja renkaat on lukossa.

Ehkä ainoa ja ärsyttävä vika koko autossa. Toivottavasti kestää Jyskälän rallit..
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Hazard

Lisää prikkoja diffin pinionin taakse että painuu varmasti lautasta vasten. Mulla on ollut samaa vikaa mutta ajan niin vähällä jarrulla ettei se ruksuta, renkaat ei mene lukkoon missään vauhdissa jarruttaessa. Vaihdoin kyllä jo viime talvena nuokin rattaat kyseisestä syystä mutta ei ne vanhat huonolta näyttäneet ja ovatkin edelleen pakissa mukana.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Hazard - 02.08.12 - klo: 22.29
Lisää prikkoja diffin pinionin taakse että painuu varmasti lautasta vasten. Mulla on ollut samaa vikaa mutta ajan niin vähällä jarrulla ettei se ruksuta, renkaat ei mene lukkoon missään vauhdissa jarruttaessa. Vaihdoin kyllä jo viime talvena nuokin rattaat kyseisestä syystä mutta ei ne vanhat huonolta näyttäneet ja ovatkin edelleen pakissa mukana.

Juu kokeilin äsken ilman shimmaamista siten, että asensin kardaanin pikkurattaan akselille siten, että siihen jäi useampi milli tyhjää ja painoin pikkuratasta syvemmälle diffiin. Ei lyö enää rattaat yli. Shimmejä pitää hankkia jostain varmaan 5mm verran. Onko kellään Jyskään tulijoista?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Hazard

Jokunen 0,3-0,5mm voi löytyä mutta ei ihan 5mm edestä sentään. Koko on varmaan 8x5mm prikalla, laakeri joka tapauksessa on 5x11x4 tuossa kohtaa.

Bigbear

ehkä laitan kolmannen laakerin tuohon :) Harmittaa kun juuri vaihdoin rattaat..
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Jämsä

Onkohan sulla tavallista ohuemmat laakerit pinionissa?

Mä ajattelin kyllä ensin, että sä et olisi shimmannut diffiä tarpeeksi lähelle pinionia ja siksi paukkuisi, mutta että pinioni olisi liian kaukana laakerin sisällä. Hmmm...

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Kay Jay - 02.08.12 - klo: 23.01
Onkohan sulla tavallista ohuemmat laakerit pinionissa?

Mä ajattelin kyllä ensin, että sä et olisi shimmannut diffiä tarpeeksi lähelle pinionia ja siksi paukkuisi, mutta että pinioni olisi liian kaukana laakerin sisällä. Hmmm...
Ehkäpä tuo voisi olla se juttu. Mulla on ProTek R/C Ceramic 5x11x4mm metal shielded "Speed" clutch bearings tuossa. En ole mitannut laakeria oikeasti, mutta noiden pitäisi olla oikean kokoiset?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

*HOKE*

Ootko sä shimmannu diffin pinionia kohti???

Tuo 5 milliä shimmin tarvetta kuulostaa siltä että jotain on pielessä ja pahasti.

Tuskin laakerit on väärän kokoset, mutta olisko laakeripesä päässy kulahtamaan niin että se pinionirattaan puoleinen laakeri olisi vaan syönyt itsensä syvemmälle????

Tai sitten se diffi ei vaan ole shimmattu pinioniratasta kohti kunnolla.

Harvemmin pinionista tarvitsee shimmailla, vaan se shimmaustarve on aina diffissä.

Entä onkos se diffin lautasrattaan puoleinen laakeri ja laakeripesä kunnossa?

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 02.08.12 - klo: 23.21
Ootko sä shimmannu diffin pinionia kohti???

Tuo 5 milliä shimmin tarvetta kuulostaa siltä että jotain on pielessä ja pahasti.

Tuskin laakerit on väärän kokoset, mutta olisko laakeripesä päässy kulahtamaan niin että se pinionirattaan puoleinen laakeri olisi vaan syönyt itsensä syvemmälle????

Tai sitten se diffi ei vaan ole shimmattu pinioniratasta kohti kunnolla.

Harvemmin pinionista tarvitsee shimmailla, vaan se shimmaustarve on aina diffissä.

Entä onkos se diffin lautasrattaan puoleinen laakeri ja laakeripesä kunnossa?

Laakeripesä eli koko takadiffikotelo on uusittu ja samalla kaikki muukin. Alunperin tuossa ei ole tarvinnut shimmata yhtään mitään. Täytyy huomenissa purkaa vielä kaikki, toki rattaa kuluu nopeasti jos ne pääsee hyppimään ja ongelma vain pahenee. Laakerit on ok.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Jämsä

#345
Vantaan ja Tammisaaren SC Summer Cupin säädöt Losi Ten SCTE:lle.
Voitte kokeilla, että toimiiko jotenkin näillä radoilla.



t. Kai


VAJ

Onkos kellään käynyt näin.
Muutama akku ajettu autolla ja alko pitämään etupäässä pauketta.
Vetarin sisäpään tappi oli tullut melkein ulos ja otti joka kierroksella tukivarteen kiinni.

Laitoin lukitetta väliin ja painoin takas paikalleen. Kesti ainakin parin akun ajot tänään.

Hazard

Mulla on jotain tuhannen akullisen aikana yhdestä vetarista menny tuo pallo halki ja tappi häipynyt samalla. Pari kierrosta vetareita on sitten kulunut normaalisti eli olen vaihtanut kun niveleen tulee varttikierros klappia.

Joskus vuosi sitten valittelivat maailmalla että etu- ja takakardaanien tapit olisivat karkailleet mutta tätä ei ole myöskään koskaan sattunu mun kohdalle.

Bigbear

Vuosi bashailtu ja kilpailtu losilla. Vastaavaa ongelmaa ei ole ollut. Sain jopa takapään ratas ongelman ratkottua vaihtamalla uudet rattaat ja shimmaamalla hiukan.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 06.08.12 - klo: 08.20
Vuosi bashailtu ja kilpailtu losilla. Vastaavaa ongelmaa ei ole ollut. Sain jopa takapään ratas ongelman ratkottua vaihtamalla uudet rattaat ja shimmaamalla hiukan.

Shimmalitko nyt siis diffiä eli siirsit lautaspyörää sivusuunnassa vai säätelitkö pikkuratasta eli pinionia pituussuunassa?
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Bigbear

#350
pinioni on nyt lähempänä lautaspyörää jollakin millin osalla tai millillä eli pinionia siirretty. Rattaat ja diffi oli menneet ruskean mönjän peittoon. Joku voiteluaine ongelma siis. Nyt rattaissa on vain mustaa rasvaa.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Jämsä

Bigbear: Oliko sulla tullut myös diffistä nesteet pihalle?
Mainitsemaasi mönjää meinasin.

Mä oon käyttänyt ihan tavallista ruskeata vaseliinia rattaissa. En laita sitä kovin paljon.
En osaa tarkalleen sanoa mitä vaseliinia tämä on. Olen käyttänyt samaa kaikissa
autoissani jo -90 luvulta lähtien.  :shocked: Laakereita varten sitä alunperin hankin.


Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Kay Jay - 06.08.12 - klo: 11.12
Bigbear: Oliko sulla tullut myös diffistä nesteet pihalle?
Mainitsemaasi mönjää meinasin.

Mä oon käyttänyt ihan tavallista ruskeata vaseliinia rattaissa. En laita sitä kovin paljon.
En osaa tarkalleen sanoa mitä vaseliinia tämä on. Olen käyttänyt samaa kaikissa
autoissani jo -90 luvulta lähtien.  :shocked: Laakereita varten sitä alunperin hankin.

Mulla pysyy nykyään diffeissä nesteet sisällä se ei ole ollut ongelma enää pitkään aikaan. Mulla taisi olla hiukan mustaa rasvaa ja valvolinen vaselinia.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Jukis

Lainaus käyttäjältä: VAJ - 05.08.12 - klo: 23.06
Onkos kellään käynyt näin.
Muutama akku ajettu autolla ja alko pitämään etupäässä pauketta.
Vetarin sisäpään tappi oli tullut melkein ulos ja otti joka kierroksella tukivarteen kiinni.

Laitoin lukitetta väliin ja painoin takas paikalleen. Kesti ainakin parin akun ajot tänään.

nuo on lämpösovitteella kiinni, eli siis tarkoittaa ihan sitä että se reikä siinä koiranluussa on alle 3mm ja tuo tappi on tasan 3mm, kylmä tappi asennetaan paikalleen lämmitettyyn koiranluuhun. sinun koiranluu on sattunut olemaan toleranssin ylämitassa ja tappi varmaankin alamitassa.
sopivia tappeja löytyy muuten laakerikaupoista, eli neulalaakerin neuloja.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

micsa.fi

Oli Sampan ja Micen kanssa Jyskälässä juttua noista Losin uusista jousisarjoista (LOSB2959 eteen ja LOSB2963 taakse) ja sitä, miten jouset suhteutuvat toisiinsa ja mitä esim. Amainin tuotesivulla listatut numerot kuvaavat.

Löysin NitroHouse.com:sta tarkemmat speksit:

Etujouset:
    Soft - Green (3.6 lbf/in, 630N/m)
    Medium - Blue (3.9 lbf/in, 683N/m)
    Firm - Black (4.2 lbf/in, 735N/m)
    Extra Firm - Purple (4.5 lbf/in, 788N/m)

Takajouset:
    Soft - Red (2.7 lbf/in, 473N/m)
    Medium - Orange (3.0 lbf/in, 525N/m)
    Firm - Silver (3.3 lbf/in, 577N/m)
    Extra Firm - Green (3.6 lbf/in, 630N/m)

En tiedä onko nämä oikeaa tietoa, kun Losi ei ole vaivautunut speksaamaan näitä mihinkään. Samalla olisivat voineet selvästi kertoa, miten vakiojouset suhtautuvat näihin.

Vaihdoin esim. Jyväskylässä taakse vihreän jousen, kun oletin sen olevan Asson tyyliin löysin. Yllä olevan mukaan se on kuitenkin jäykin. Noh, eipä tuo ainakaan menoa haitannut ;-)
Wacky Stack Racing Team

bcan

Tommonen löytys shortcourse.com:ista

FYI - Spring rates for LOSB 2959 Front set
Green - 3.6
Blue - 3.9
Black - 4.2
Purple - 4.5

Spring rates for LOSB 2963 Rear set
Red - 2.7
Orange - 3.0
Silver - 3.3
Green - 3.6

"Old" spring rates..

Stock spring rates
Silver/Black/Gold
The current fronts are 3.6, 3.9, 4.3
The current rears are 3.0, 3.3, 3.6
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Hazard

Meinasin Mipittää auton vasta sisäkaudelle mutta enhän malttanut. Useemman tunnin sai kyllä ruuvailla ja osaa vaihtui melkoisesti. Tuota etukoppaa pitää vielä miettiä kun akun vaihto tuntuu melko työläältä. Servon johtoo voisi lyhentää 15cm mutta moottorin ja sensorin johdot pitää olla melko pitkät.








Bigbear

Vaikuttaa hyvältä. Kerro sitten miten säädit iskarit. Mulla on muistaakseni 55W nesteet ja sininen prikka männän päällä
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Hazard

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 09.08.12 - klo: 18.49
Vaikuttaa hyvältä. Kerro sitten miten säädit iskarit. Mulla on muistaakseni 55W nesteet ja sininen prikka männän päällä

Samalla setupilla lähdetään täälläkin. Pääsisköhän ens viikolla Vaasaan treenaan kun olis vielä lomaa...

micsa.fi

Onkos muut tilailleet noita Losin omia koreja vai ajaako kaikki Prolinen ja JC:n koreilla? Noissa näyttäisi tuotekuvien perusteella olevan se etu, että ne on valmiiksi leikattuja jolloin jää pois yksi ärsyttävä työvaihe. Lisäksi esim. valmiiksi maalattu kori näyttäisi olevan vain 45 taalan luokkaa joka ei ole paha varsinkin jos vertaa esim. spray-maaleilla maalamisen kustannuksiin. Tosin ainakin Amainissa noiden korien postikulut on kyllä tähtitieteellisen kovat, ehkä niitä saisi jostain muualta?
Wacky Stack Racing Team