Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

GT-8 Sarja 2011 - INFO ja Säännöt

Aloittaja HVoltage, 24.02.11 - klo: 10.40

mikari

#30
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 10.05.11 - klo: 12.43
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 10.05.11 - klo: 12.26Tällöin kilpasarja on täysin kerhojen omien aktiivien harteilla, kerhosarja (Miten kävi Finnish Open:n). Jos kilpailuista ei ole mitään takeita, niin kauppiaat eivät hanki tavaraa myytäväksi.

Eikös ne AKK alaiset kisatkin ole yhtälailla kerhojen aktiivien harteilla.
Ei niitä SM / PM kisoja täälläkään päässä ole kukaan muu tullut tekemään/ pitämään kuin samaiset henkilöt jotka näitä Finnish open kisojakin pitäisi.
Äkkiä nimenomaan joku FO sarja kuolahtaa pois jos porukalla ei ole jaksamista... Ja tottahan toki pelkästään tämä FO sarjan järkkääminen vaatii siis vielä enemmän jaksamista, koska kuitenkin kyseessä on pitkälti samat kerhot jotka järkkäävät myös AKK kisat... eli kahdet kisat...

Koko luokan alku tapahtui täällä tattarisuolla... Olikohan niin että Mika järkkäs jotku kisat ja jerry jotku...
Jokatapauksessa ihan vaan harrastajat järkkäs ekan kesän kisat tattarisuolla... oliko niitä jopa 4 yhteensä.
Porukkaa paikalla joka kisassa enemmän kuin yhdessäkään kansallisessa kisassa.
Voi kunpa näitä kisoja olis porukka jaksanut järjestää yhden vuoden verran pidemmälle...
Olis varmasti suurempi harrastajakunta kyseisessä luokassa... Ei siis haittaisi että joitain jää pois muutaman kympin lisä investoinnin takia.

Jokatapauksessa iso hatun nosto kaikille jotka näitä ekan kesän kisoja olivat puuhastelemassa... Niistä koko luokka lähti räjähdysmäisesti liikkeelle... harmi vain että tulikin sitten eräänlainen muuri vastaan mitä iso osa harrastajista ei ollut (eikä ole vieläkään) valmis ylittämään.

Niinno varmaan siinä koettiin etteivät pelkästään Tattiksen kisat riitä "vakavasti otettavalle" luokalle ja sitten lähdettiin perustamaan GT8 toimikuntaa joka loisi edellytykset "viralliselle" sarjalle LS5 kisojen yhteyteen josta myöhemmin syntyi sitten tämä AKK alainen GT8 sääntökirja ja kilpailuluokka. Työryhmänä taisivat suurinpiirteinen olla Laitinen, Jokinen ja Kuronen ja sitten AKK:n puolelta Korvenmaa. Menikö oikein?

"Vakavasti otettava" sarja tarkoitti monenlaisia asioita muutenkin, myös henkilöasioita, niitä sen enempää ruotimatta.

Samalla tämä vei vähän pohjaa kerhokisoilta, joita tosin vielä ajettiin vielä se viimevuotinenkin GT Open 2010 kisa, mutta toisaalta saatiin ainakin teoreettisesti koko maan kattava sarja joka mahdollistaisi muidenkin paikkakuntien mukana olon (Jyväskylä, Tampere, Oulu jne), jota siitä ei kuitenkaan tullut mitä ilmeisemmin koska ainoastaan PK-seutu ja Turku ovat käytännössä yhtään mukana.

Eli kolikon kaksi eri puolta.
Kiitos 20 vuodesta!

*HOKE*

Nimenomaan... Kaksi puolta.

Siksi sanoinkin että ilman tätä "lisenssipakkoa" ei koko luokkaa tällähetkellä olisi koska ei olisi kisoja.

Tätä ajoinkin takaa että voi kun porukalla olis ollut vielä seuraava vuosi voimavaroja järkkäillä kisoja ja siihen vielä mukaan muitakin kerhoja jne että koko luokkaan olisi saatu tällainen krossista tuttu FO tyylinen sarja...
Se olisi tottakai saanut porukkaa enemmän paikalle vapaampine sääntöineen ja pienempine osallistumiskuluineen.

Ja myös se että harrastajat olisivat ajaneet ylipäätään edes kerhokisoja, olisi myös vaikuttanut tähän maahantuojien tavaroiden hyllyssä pitämiseen.
Olihan tavaraa hurumycke hyllyssä kun kuskeja oli paljon... Kansalliseksi kun mentiin niin aktiivisten kuskejen määrä putos... Mikä tarkoittaa tietysti myös tavaran myymisen putoamista ja sen kannattavuutta.

Mutta... tässä nyt ollaan ja tämän kanssa eletään...
Mihinkään suuntaan on turha sormea osoittaa, koska ilman jotain ei olisi mitään jne... kaikessa kaksi puolta.


Se mihin otin kantaa, on se uusien kuskejen mukaan saaminen ja vanhojen mukana pysyminen.
Siihen puhdas mielipiteeni on että mitä enemmän jotain pikkuasioita kiristetään niin sitä vaikeammaksi asia tulee... Ei ainakaan helpota.

Siihen en ota kantaa olisko esim INS boxin olemisella tai olemattomuudella mitään merkitystä siihen saisko joillain radoilla seuraavina vuosina enää meluamisen jälkeen ajella.

*HOKE*

Tänään mentiin tattiksella muutaman GT auton voimin...
Pienellä vertailulla INS boxi ei tuntunut vaikuttavan ääniin tippaakaan.

Katsotaan kun "poika" saa oman boxinsa, ihan mittarin kanssa mikä ero oikeasti on.

peitsamo

Mulla on vähän sellainen tuntuma, että gt-autossa sen äänen aiheuttaa pääasiassa se kori. Siis ei kori itsessään vaan se, että se tekee sopivan kaikukopan moottorille ja pakoäänille. Tuota vaikutusta lisää vielä se, että useimmiten pillin ulostulo on korin sisäpuolella. Se räkäletkusysteemi ei ole pelastus, tiedetään. Tätä olettusta voi miettiä ottamalla autosta korin pois ja kokeilemalla mikä äänen voimakkuuden taso on ajettaessa ilman sitä.
Flying Calacucco

mikari

minusta ei korilla ole silläkään mitään vaikutusta.
centaxilla auto on selkeästi eniten korvaan sattuva, koska pannu kiertää niin perkuleesti. krossikytkin tasoittaa ja madaltaa ääniä.
seuraavaksi pilli.
sitten moottori.
viimeisenä muut asiat.
Kiitos 20 vuodesta!

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 11.05.11 - klo: 08.35
minusta ei korilla ole silläkään mitään vaikutusta.

Turha on väittää, ettei sillä ole mitään vaikutusta, varmasti on. Tottakai on lisäksi monta muutakin tekijää, jotka vaikuttaa ääneen ja sen kokemiseen.

Tarkoitus oli osoittaa, että äänen "hiljentäminen" ei onnistu ainoastaan yhtä tekijää muuttamalla. Tietysti on hyvä, että jotain asialle tehdään, mutta pelkkä ins-box ei meluongelmaa ratkaise.

Jos nyt haluaa tuota koriasiaa miettiä, niin laittaa vaikka äänieristeet korin sisäpuolelle, niin huomaa miten ainakin äänen luonne muuttuu. Enkä nyt ole ehdottamassa, että korit pitäisi vuorata eristevillalla, kunhan totesin asian.
Flying Calacucco

mikari

turha väittää.. no jos sillä jonku 0.5dB eron saat aikaiseksi niin hyvä on. itse en näe korilla olevan mitään merkitystä ääniin, sen verran tuota on tullut pyöriteltyä korilla ja ilman. mun näkemys asiaan
Kiitos 20 vuodesta!

HVoltage

Kurosella hyvä lause tuo äänen voimakkuus ja sen kokeminen.

Muistuttaisin, että -6db on 100% vähemmän, eli -3db on puolitehoa vähemmän. -0,5db on 12% vähemmän melua.

Se miten korva sen melun kulee ja miten kukin se kokee on sitten ihan toinen juttu.

Vakavampaa asiaa, käykää laittamassa ilmoja 19.5.11 asti aikaa tehdä: http://rc10.fi/index.php?topic=57062.0
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

mikari

Tässä on nyt käynnistelty eri konfiguraatioilla noita koneita about 2 vkoa putkeen joten aika hyvä tuntuma täälläkin juuri tuosta äänen "tulkitsemisesta". Radalla ja radan ulkopuolella. Mutta hankkikaa lisää empiiristä tietoa.

Pysyn kannassani ja se siitä  :grin: mitään riitaa asiasta tässä ei tietenkään tarvita :police:

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 11.05.11 - klo: 08.35
minusta ei korilla ole silläkään mitään vaikutusta.
centaxilla auto on selkeästi eniten korvaan sattuva, koska pannu kiertää niin perkuleesti. krossikytkin tasoittaa ja madaltaa ääniä.
seuraavaksi pilli.
sitten moottori.
viimeisenä muut asiat.

Pannaan tämä vielä loppuun ettei jää huomaamatta:

Vakavampaa asiaa, käykää laittamassa ilmoja 19.5.11 asti aikaa tehdä: http://rc10.fi/index.php?topic=57062.0
Kiitos 20 vuodesta!

*HOKE*

omat kokemukset korin vaikutuksesta ääniin, on että vaikuttaa. Saa aikaan kumisevan äänen... Tosin... ääni tuntuis olevan hivenen kovempi korin kanssa lähinnä suoralla täydessä laukassa... Mutta siinäkin voimakkuus ero kohtalaisen pieni.
Mutta miten se periaatteessa tähän asiaan edes liittyy?
Autoissa pitää kuitenkin olla korit, eikä niitä todellakaan aleta vaimentamaan.
INS lootasta sitävastoin aika vähän höpinää... Jotku testanneet ovat jo kokeneet että ei vaikutusta äänenvoimakkuuteen... Korkeintaan vaikuttanut hyvin vähän muuttaen ääntä hieman.
Arsyttävyyteen se ei taas vaikuta tippaakaan... Ja tämä onkin jo yllä selitetty. Jokainen kokee äänen hieman eritavalla. Se mikä jotain ärsyttää, voi olla sulosointuja mulle jne. Eli +-0 ainakin niin pitkään ennenkuin pystytään toteamaan että ääni on muuttunut vähemmän kantavaksi.

Koheltaja

Mistään mitään tiedä kun ei ole aiheen mukaista autoakaan mutta trollataan nyt tätäkin topiccia...

Moni Torpassa ja Myyrissä ajaneet muistaa WGT autojen omalaatuisen äänen joka tuli korin soimisesta, jos ajoi 48dp rattailla niin äänen taajuus muuttui ja ääni oli kovempi. Tämän perusteella en todellakaan sulkisi pois sitä teoriaa että kori toimisi kaikupohjana. Jollain on vanha korin raato, siihen kaksipuolisella teipillä sisäpuolelle ohutta vaahtomuovia vähentämään korin resonointia, myös korin ja koritolpan väliin pehmustetta ja radalle kokeilemaan oliko vaikutusta.

Aika alkeellista mutta antaa vähän suuntaa korin kaikupohjana toimimisesta :shocked:
Kylätason RC-kuski.

tturku

Mistäs löytyy kilpailijan numerot? Olis kiva tietää numero jotta voi laittaa autoon numban.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: tturku - 11.05.11 - klo: 22.17
Mistäs löytyy kilpailijan numerot? Olis kiva tietää numero jotta voi laittaa autoon numban.


Toimitan ekaan kisaan kaikille soveliaat kisanumerot. Koitan toki saada julkaistua kisanumerot ennen kuusaan kisaa. Viimeistään sitten kun näen lopullisen osallistujalistan, tuon ennakkoilmon perusteella kun ei täysi johtopäätöksiä tehdä.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

HVoltage

#43
Lainaus käyttäjältä: HVoltage - 11.05.11 - klo: 22.24
Lainaus käyttäjältä: tturku - 11.05.11 - klo: 22.17
Mistäs löytyy kilpailijan numerot? Olis kiva tietää numero jotta voi laittaa autoon numban.

Toimitan ekaan kisaan kaikille soveliaat kisanumerot. Koitan toki saada julkaistua kisanumerot ennen kuusaan kisaa. Viimeistään sitten kun näen lopullisen osallistujalistan, tuon ennakkoilmon perusteella kun ei täysiä johtopäätöksiä tehdä.

 


       
  • 3        Rousku Vesa
  • 4        Kuronen Pekka
  • 6        Hattunen Juho
  • 7        Rousku Juha
  • 8        Peter Erna
  • 9        Aallonen Markus
  • 10      Turku Tommi
  • 11      Riku Forsström
  • 14      Lehtojärvi Jethro
  • 17      Jäntti Petteri
  • 18      Jouni Riuttanen
  • 20      Hoffman Petri
  • 21      Kiiski Jarmo
  • 22      Mursula Jaakko
  • 23      Söderholm Juha
  • 24      Rinne Mika
  • 25      Alho Tommi
  • 26      Kari Kauppinen
  • 27      Mika Niiranen
  • 42      Korhonen Mikko

| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

McJones

Onkohan kiuaslistalle mahdollista saada Alphan .23-kokoinen A352?

Säännöthän sallivat listan päivitykset perustelluista syistä. Sopisiko perusteeksi, että nyt listalla vaihtoehdot on aika pitkälti .21 tai .28 -kokoiset, joten kompromissin hakeminen (teho vs. kulutus) olisi paremmin mahdollista lisäämällä mm. tuon .23-kokoisen listalle.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

*HOKE*

28 kokoiset koneethan ovat sallituja vain RTR malleista.
Ja jos vaihtaa koneen johonkin muuhun niin sitten .21 kokoiset listan mukaan.

.23 koneella tehoja on enemmän kuin .21 tai RTR .28 koneissa.

-Juho-

On siellä Alphan T850 .28 ja RTR .28 sekä Go, SH, Force ja Mach sallituissa RTR-kössöjen lisäksi. Tankkiväli ainakin SH:n kanssa meinasi muodostua ongelmaksi, eikä tehojakaan tuntunut älyttömästi olevan.
Liikaa Kyoshoja

HVoltage

| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

goos

Sääntökysymys:

huhupuheen mukaan luokassa centax kytkin on kielletty ja pitäisi olla palakytkin, Säännöt tosin sanoo näin:

"Auton voimansiirto pitää olla kardaanivälitteinen. Autoissa saa käyttää mekaanista vaihteistoa,
jossa on enintään kaksi erillistä kiinteää välityssuhdetta."

Olenko missannut jotain vai enkö vain ymmärrä?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

HVoltage

#49
Minulla ei ainakaan ole sellaista kuvaa, että kytkin olisi jotekin muutoin määritelty kuin, että se pitää olla. Sen olen itselle antanut ymmärtää, että centax ei kestäisi raskaan auton tuomaa rasitusta, joku oli sitä kokeillut. Itse en ole (vielä).


Samoin tarkeintaisin harhaluuloa, että kurkkua ei saisi vaihtaa.
Kaasuttimen kurkun saa vaihtaa, tämä tulkitaan varaosaksi. Sääntö: "Moottoriin voi vaihtaa vain alkuperäisiä tai vastaavia varaosia."

Sallitua ei kuitenkaan ole esim: kaasuttimen ottaminen jostakin toisen mallisesta moottorista, tai vaihtaa ns. "tuned" mallista pyttysarjaa, vaikka olisikin tehty alkuperäisen kaltaisesta.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

*HOKE*

Centax kytkimiä on porukka kokeillut... Näitä kokeilleet ovat kommentoineet ettei kytkintä saanut hyväksi näihin autoihin.

Sitä en enää muista että mikä oli se ongelma, mutta kytkintä kokeilleet siirtyivät nopeasti takaisin perus kolmipala kytkimeen.

Riku.F

voiko moottoriin vaihtaa turbotulpallisen kannen? valmistajan mukaan säätö helpottuisi.
V-one RRR evo,  IGT,Team-c GT8L, LAB 801&802 Schumacher MI4lp,Tamya 416x ,416we(x), 418 , Giga Crusher DF, Sledgehammer S50, LRP S10 SC .Ym..

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Riku.F - 24.07.11 - klo: 20.46
voiko moottoriin vaihtaa turbotulpallisen kannen? valmistajan mukaan säätö helpottuisi.

Voi

LainaaMoottorin, pakoputken tai kaasuttimen osia ei saa muokata. Moottoriin voi vaihtaa vain alkuperäisiä
tai vastaavia varaosia. Moottoriin ei saa lisätä mitään lisälaitteita (ahdin, ilokaasu tms.), eikä
moottorista ei saa poistaa mitään siihen alkuperäisesti kuuluvia osia, pois lukien
vetokäynnistysmekanismi, jonka voi korvata kiinteällä, vapaavalintaisella päätylevyllä. Moottorin
laakerit voi valita vapaasti. Moottoreissa voi käyttää ns. turbo-tulpalle sopivaa sylinterikantta, mikäli
sellainen on alkuperäisosana saatavilla
.
Flying Calacucco

Piedro

Lainaus käyttäjältä: McJones - 05.07.11 - klo: 17.07
Onkohan kiuaslistalle mahdollista saada Alphan .23-kokoinen A352?
Onko tuosta A352 ollut sen enempää puhetta että tuleeko 2012 lailliseksi koneeksi?

HVoltage

#54
Sarjataulukko päivitetty, löytyy ketjun ekasta viestistä ja tästä linkistä -> http://rc10.fi/index.php?action=dlattach;topic=55098.0;attach=28550


EDIT: Riuttanen oli jäänyt pdf tulosteesta pois
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Piedro

#55
En nyt oikein tienny mihin ketjuun tää kysymys pitää heittää mutta koska se koskee GT-8
sääntöjen tulkintaa niin laitetaan tähän eli onko Hobbytech STR8RG Pro auto virallisesti
kilpailu laillinen vai ei? siksi kysyn tätä koska sääntökirjassa on lause:
"Autot perustuvat pääsääntöisesti niin sanottuina valmispaketteina (esim. RTR tai Ready Set)
myytäviin GT- ja Touring esikuvien mukaisiin autoihin."
Tuo autohan ei ole RTR tai Ready Set. Tuntuu vaan typerätä ostaa sama auto RTR:nä
kun kone ja ohjain on jo olemassa ennestään ja joka tapauksessa siihen RTR:ään tulis ajan mittaan
vaihdettua suurin osa PRO osia mikä nostaa turhaan kuluja kun ne ois tossa valmiina, eikä tarviis
alkaa RTR:stä irrotettua konetta ja ohjainta myymään suoraan eteen päin.

EDIT:
Missään ei taida olla suoraan listaa mitä kaikkia autoja on tällä hetkellä markkinoilla
mitkä on GT-8 kisalaillisia?

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: Petri Uutela - 04.08.11 - klo: 18.47
En nyt oikein tienny mihin ketjuun tää kysymys pitää heittää mutta koska se koskee GT-8
sääntöjen tulkintaa niin laitetaan tähän eli onko Hobbytech STR8RG Pro auto virallisesti
kilpailu laillinen vai ei? siksi kysyn tätä koska sääntökirjassa on lause:
"Autot perustuvat pääsääntöisesti niin sanottuina valmispaketteina (esim. RTR tai Ready Set)
myytäviin GT- ja Touring esikuvien mukaisiin autoihin."
Tuo autohan ei ole RTR tai Ready Set. Tuntuu vaan typerätä ostaa sama auto RTR:nä
kun kone ja ohjain on jo olemassa ennestään ja joka tapauksessa siihen RTR:ään tulis ajan mittaan
vaihdettua suurin osa PRO osia mikä nostaa turhaan kuluja kun ne ois tossa valmiina, eikä tarviis
alkaa RTR:stä irrotettua konetta ja ohjainta myymään suoraan eteen päin.

EDIT:
Missään ei taida olla suoraan listaa mitä kaikkia autoja on tällä hetkellä markkinoilla
mitkä on GT-8 kisalaillisia?

Ei ole olemassa listaa autoista.

Autoille on olemassa säännöissä tekniset määritelmät, jotka tulee täyttyä. Huomaa tuossa linkittämässäsi sääntökohdassa sana "pääsääntöisesti", eli ei ehdottomasti. Jos tekniset speksit sattuu yksiin, niin mielestäni auto käy ilman muuta GT-8 sarjaan.
Flying Calacucco

McJones

Äkisti mieleen tulee:

- Ofna/HongNor DM-1 ja DM-1 Spec sekä Ultra GTP2
- Kyosho Infergo GT ja GT2
- HoBao Hyper OneSeven (vakiotankki liian iso)
- Thunder Tiger EB-4 S3 Rally Game
- Radiosistemi Crono RS03 RallyGame
- Hobbytech STR8RG

Kisoissa on pääsääntöisesti vain parin ensimmäisen valmistajan autoja. Kolmeen viimeiseen taitaa joutua vaihteen lisäämään optiopalikoilla, mutta pakollinen se ei sääntöjen puolesta ole. M8-autoista tehdyt konversiot ovat sallittuja, minkä alle kai kaukaisesti voisi ajatella noiden kaikkien kuuluvan...
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Piedro

#58
Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 04.08.11 - klo: 20.14
Autoille on olemassa säännöissä tekniset määritelmät, jotka tulee täyttyä. Huomaa tuossa linkittämässäsi sääntökohdassa sana "pääsääntöisesti", eli ei ehdottomasti.
Jos tekniset speksit sattuu yksiin, niin mielestäni auto käy ilman muuta GT-8 sarjaan.
Näin itsekkin asian tulkitsin ajattelin vaan varmistaa vielä tulkinnan ettei tule ikäviä yllätyksiä jos innostun ton auton ostamaan.

HVoltage

#59
Päivitin kauden 2011 tulokset tuonne ekaan postiin.


Tässä linkki tiedostoon -> Naps


Pekalle suuret onnittelut mestaruudesta, tarkalle se meni :) Kolmostilasta onnea myös Petterille, sekä kaikille niille jotka kiillottivat sijoitustaan kaudelta 2010.


Omat tunnelmat luettavissa nettisivuiltani, vähän ehtoommalla.


| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |