Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

FG Mini Challenge 4WD

Aloittaja Koheltaja, 12.03.11 - klo: 19.12

Koheltaja

Syksyllä 2010 käytiin sen aikaisessa Espoon Hobbylinnassa keskustelua siitä jos tehtäisiin porukalla edullisempi kisaluokka 1:5 ratapuolelle. LS-5 luokka on kovassa nousussa ja monen suusta kuultiin että femmat kiinnostaa mutta autojen hinnat on monien saavuttamattomissa ja 2-4 vuotta vanhalla kalustolla hävitään sijoituksia jo varikolla.

Myymälän lattialle oli ilmestynyt FG Mini 2WD ja siinä todettiin että aletaan ajaa kisaa noilla kopperoilla, samalla käytiin alustavaa keskustelua siitä että säännöillä rajataan kaikki blingi pois ja ajetaan vakiokoneilla. Asia jäi hautumaan syksyn ajaksi ja talvella kun menin käymään HobbyFactoryssä niin samat naamat oli paikalla mitä viime syksynäkin, siinä sitten tuli kysymys että ajetaanko noilla Mineillä kisaa vai oliko se vaan juttua.

Hyvin nopeasti tämän jälkeen tehtiin päätökset että hommataan pienellä porukalla FG Minit ja ajetaan vaikka keskenään jos ei ketään muuta kiinnosta tasaväkisellä ja edullisella 1:5 kalustolla kisaaminen. Ei mennyt kuin muutama viikko niin päätettiin vaihtaa 2WD alusta 4WD alustaan kokeneemman kisaajan ehdotuksesta. Lähtökohdaltaan 4WD alusta on helpompi ja vähemmän altis radan pidolle/vaihteluille kuin 2WD alusta joten nelivetoja tilaukseen.

Tällä hetkellä tilanne on se että muutama auto on jo mennyt harrastajille ja lisää on tulossa, heti kun autot saadaan pöydälle niin alkaa teknisten sääntöjen luominen. Alustavasti autoilla tullaan kisaamaan käytännössä vakiokuntoisina, toki joitain optio osia ja teknisiä muutoksia tullaan sallimaan käytännön syistä. Näillä muutoksilla ei kuitenkaan luoda mahdollisuutta "blingittää"/virittää autoa vaan kyse on lähinnä säätämisestä tai luotettavuuden/huollettavuuden parantamisesta. Sääntöjä tullaan päivittämään sitä mukaa kun kokemusta kertyy kesän mittaan, tuskin mitään mullistavia muutoksia tulee joten sen osalta voidaan olla huoletta.

Lähtöhinnaltaan FG Mini 4WD G260 moottorilla on hieman päälle 1000€ ilman sähköjä, toki autoa saa myös RTR:nä mutta vakioservot varmaankin joutuu aika pian päivittämään joten ARTR tulee edullisemmaksi pitkässä juoksussa. Autoja voi tiedustella HobbyFactorystä Artsilta tai Karilta, he osaavat tarkemmin kertoa saatavuudesta ja toimitusajasta.

Tällä hetkellä on 5 6 varmaa ja vähintään saman verran harkitsevia kuskeja kasassa, loppukesästä näkee montako meita silloin on kasassa :wink:


FG Mini Challenge luokan säännöt löytyy täältä: http://rc10.fi/index.php?topic=88124.msg696419;topicseen#new



Kylätason RC-kuski.

Buttenmeister

Ajoja odotellessa  :grin:
pari huonoa kuvaa alla, missä värit eivät todellakaan pääse oikeuksiin.. :angry:

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Buttenmeister - 15.03.11 - klo: 20.46
Ajoja odotellessa  :grin:

Ei kun autoa odotellessa :smiley:

Asiallisen näköinen väritys, toi homma on vielä edessä kun saan kärryn himaan :wink:

Kylätason RC-kuski.

Buttenmeister

Musta väri on helmiäismusta, ja toi sinisen näköinen väri on oikeesti helmiäis lila. Pitäisikö sinun kommenttiin  nyt vaan todeta: TATTIKSELLA NÄHDÄÄN!! :grin:

-Tuoppi-

Tamiya (T2M) Eagle truck 5000 series, Traxxas Slash 4x4 Ultimate, RC4WD Trail Finder 2

juska

No onpas hyvännäköinen mökki. Täytyy kyllä sanoa että jos noi nelikot ovat lähelläkään GT8 autoja ajettavuudeltaan niin tulee olemaan mahtavaa kapinaa luvassa!! 10 miniminiä vetää sikana ympäri rataa.
Racers Group Finland Team

Linksu

Tuleeko noi minit valmiiksi kasattuna vai onko osina?
taitaa olla että pian joutuu tuommoisen tilaamaan kun ei gt-5 luokkaan ole ajajia :)

Koheltaja

Tulee valmiiksi kasattuna, sähköt kiinni/maalit koppaan ja ajamaan :wink:


Kylätason RC-kuski.

Linksu

Eli onko ne nyt sillain että auto pitää olla semmoinen kuin se tehtaalta tulee ettei saa mitää blig blingiä laittaa?
vieläkö sais kisat samaan aikaan kuin ls-5 luokan kisat :)

Koheltaja

Hyvin pitkälti noin, jotain osia saa vaihtaa kuten jousia, vakaajia, ilmansuodattimen voi vaihtaa koteloituun (n.60€) malliin joka imee viileää ilmaa moottorin sivulta, etudiffiin voi vaihtaa 40T hammaspyörän (overdrive n.16€), diffit tulee olemaan vakiot ja vaseliinilla täytetyt, moottori vakio 260. Jotain tuon suuntaista on pohdittu, kun saan auton niin katsotaan tarkemmin mitä saa vaihtaa ja mitä ei.

Blingejä ei tähän luokkaan tule, edelleen mennään sillä periaatteella että ARTR auto on suoraan paketista kilpailukykyinen ilman pakollista päivittämistä. Nuo mitä luettelin tuossa, on lähinnä auton säätämiseen vaikuttavia palikoita, poislukien koteloitu ilmansuodatin jolla saadaan moottorille hieman viileämpää ilmaa, kaasari kun on moottorin takana niin kone hörppii omalla putsarilla lämmintä ilmaa.

Eiköhän tekniset säännöt saada kasaan ennen lumien lähtöä, sitten pitäisi löytää muutama kaveri jotka alkaa puuhaamaan kisoja näille kopperoille, siihen mun tieto/taito ja aika ei tule riittämään. Kisoista en ole huolissani, eiköhän me jossain kapinoissa päästä kisaamaan, se riippuu täysin siitä kuinka paljon autoja tulee todellisuudessa olemaan radoilla eri puolella Suomea.
Kylätason RC-kuski.

Linksu

Koska koheltajan auto saapuu?
Ja millainen ilmaputsarin siihen saa ostaa jos auton sattuu innostuun tilaamaan?

Koheltaja

#11
EDIT: Auto tulee näillä näkymin kuun vaihteen tietämillä.

Vaihtoehtoiseksi ilmansuodattimeksi ollaan kaavailtu tätä, tuon kun laittaa suht vaakatasoon niin kone saa viileämpää ilmaa. Suodatinkotelon hinta ei ole ylitsepääsemätön ja vaihtosuodattimet edullisia.

Kylätason RC-kuski.

Ulf N

Miten ootte oikeesti laittamassa tuota kiinni? Jollakin välikappaleella? Muistakaan nyt että ilmanotto 4WD:ssä ei ole tolla tavalla kun kuvassa vaan se osoittaa suoraan taaksepäin.
TT-01D ja EA4 drifterit, IGT BMW kopalla, Mini-Zi McLaren kopalla

Koheltaja

Eikö tuossa tule kaikki tarvittavat osat mukana? Kotelo asennetaan niin että takaa katsottuna se on kallellaan oikealle ja osoittaa noin kello 2 suuntaan, silloin kone saa paremmin raitista ilmaa kuin vakiosuodattimella. Tämä on vielä testaamatta mutta eiköhän kohta asiat varmistu.

Kylätason RC-kuski.

MKE

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 24.03.11 - klo: 20.08
Eikö tuossa tule kaikki tarvittavat osat mukana? Kotelo asennetaan niin että takaa katsottuna se on kallellaan oikealle ja osoittaa noin kello 2 suuntaan, silloin kone saa paremmin raitista ilmaa kuin vakiosuodattimella. Tämä on vielä testaamatta mutta eiköhän kohta asiat varmistu.
Eikö nämä tunailut pitänyt loistaa poissa olollaan tässä luokassa? Heti ollaan jotain "ram-air" tekniikkaa virittämässä pirsseihin :cheesy:

jaan

Ihan pakko nyt kysäistä, kun kone on pystyssä kuin FG offi kuin vain voi, niin miten sinne laitetaan rata-auton suodatimia niiden kotelolla?  :grin: :grin: Mulla varmaan mennyt jotain ohi jossain kohtaa, mutta kumminkin tätä asiaa tiiviisti  seurannut  :lipsrsealed:

Koheltaja

Se mitä pääsin katsomaan autoa kun se oli esillä FTT kisoissa, näyttää siltä että siihen saisi mahtumaan ton putsarin.

Mutta, kuten jossain jo mainitsin, täytyisi pitää turpa kiinni kunnes kaikki on varmaa ja kertoa vasta sitten mitä saa tehdä ja mitä ei :wink:

Lainaus käyttäjältä: MKE - 24.03.11 - klo: 23.19Eikö nämä tunailut pitänyt loistaa poissa olollaan tässä luokassa? Heti ollaan jotain "ram-air" tekniikkaa virittämässä pirsseihin :cheesy:

No, muutama osa voidaan vaihtaa ettei takavetoiset LS-5 autot ala hyppii silmille vauhtien puolesta... :evil:
Kylätason RC-kuski.

seppomikael

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 25.03.11 - klo: 07.54
No, muutama osa voidaan vaihtaa ettei takavetoiset LS-5 autot ala hyppii silmille vauhtien puolesta... :evil:

Heh,
Luulen että ainakin minun liikkuvasta mollastani menee minit ohi niin vasemmalta kuin oikealtakin... :angry:

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: MKE - 24.03.11 - klo: 23.19Eikö nämä tunailut pitänyt loistaa poissa olollaan tässä luokassa? Heti ollaan jotain "ram-air" tekniikkaa virittämässä pirsseihin :cheesy:

Nyt napsahti naulankantaan. Aluksi puhuttiin vain rakennetta vahvistavien osien vaihtamisesta, esim takaiskaritornista. Silloin siellä FTT kisoissa kuulinkin kannanottoja ettei mitään kulkua/ säätämistä helpottavia osia sasi vaihtaa. Eli artr pohjalla.
Keh, nyt kaikki nuo Koheltaja mainitsemat osat ovat auton viritys osia, eivät rakenetta vahvistavia.
Joko se kilpajuoksu on alkanut?  Eli se kellä on varaa ostella erilaisia jousia, vakaajia, ilmansuodatin koteloa, hammashihnapyörää jne on jo saanut varikolla etumatkaa, eli se siitä ARTR filosofiasta.
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Buttenmeister

Oma mielipide: Itse tulen ajamaan autolla juuri sellaisilla osilla, millä se on ostohetkellä ollut kasattuna...POIKKEUKSENA LS-5 autoissakin pakolliseksi luokiteltu "etupehmuste" korin etupuskurin alla. FG.n halppis autoissa kun ei sellaista ole, niin minä sellaisen sinne laitan!  :shocked:  Tällä pienellä muutoksella ajattelin säästää sekä omaa, että muitten kalustoa mahdollisessa "kolaritilanteessa.  :wink: :grin:

Mikko L

Ne joilla auto on tai sen meinaa kesäksi hommata on varmasti oma mahdollisuus sanoa oma mielipide luokan tulevista säännöistä.

Muistakaa nyt kuitenkin, että oli luokka vaikka kuinka RTR niin AINA löytyy jotain laitettavaa ja näprättävää ja AINA siellä kärjessä ajetaan autoilla jotka ei ole suoraan paketista nostettuja - eihän tämä muuten olisi kilpa-autoilua...

Oleellista on suhteuttaa sallitut kestävyyttä ja säädettävyyttä parantavat komponentit kokonaiskustannuksiin. Ja säännöistä tulee varmasti sellaiset, että sillä aivan vakio pelillä pärjää kahinoissa siinä missä muillakin. Jouset, vakaajat, rattaa jne hommataan tarvittaessa jotta ajokäytöksestä saadaan itselle sopiva.
Old fart

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 25.03.11 - klo: 09.07Eli se kellä on varaa ostella erilaisia jousia, vakaajia, ilmansuodatin koteloa, hammashihnapyörää jne on jo saanut varikolla etumatkaa, eli se siitä ARTR filosofiasta.

Unohdit mainita että kellä on näiden lisäksi varaa ostaa iskariöljyä joka myös tulee olemaan sallittujen listalla.

Ihan oikeesti, TERVE!!! :grin:

Mikko tuossa kiteytti asian aika hyvin, putsari ja muutama muu osa on harkinnassa ja ne osat pitää ensin testata ja katsoa mitkä on niiden hyödyt auto kestävyyteen/luotettavuuteen. RTR/ARTR filosofia tulee edelleen olemaan koko luokan kulmakivi, kuten se että tästä ollaan tekemässä kilpaluokkaa radalle, ei parkkis/pihasuttausluokkaa missä ei tarvitse säätää autoa.

Tässä vaiheessa vetäydyn tästä sääntökeskustelusta ja palaan aiheeseen kun tekniset säännöt on lyöty lukkoon. Ehdotelma teknisistä säännöistä tullaan hyväksyttämään kaikilla 4WD Minin ostaneilla ennen sääntöjen julkaisua.
Kylätason RC-kuski.

Koiranputki

Lainaus käyttäjältä: Buttenmeister - 25.03.11 - klo: 10.12
Oma mielipide: Itse tulen ajamaan autolla juuri sellaisilla osilla, millä se on ostohetkellä ollut kasattuna...POIKKEUKSENA LS-5 autoissakin pakolliseksi luokiteltu "etupehmuste" korin etupuskurin alla. FG.n halppis autoissa kun ei sellaista ole, niin minä sellaisen sinne laitan!  :shocked:  Tällä pienellä muutoksella ajattelin säästää sekä omaa, että muitten kalustoa mahdollisessa "kolaritilanteessa.  :wink: :grin:

Kyllä Buttenmeister puhuu asiaa.
Tuo on oikeaa ARTR filosofiaa. Niillä mennään mitä paketista löytyy.
Ne erot siellä radalla punnitaan sitten ajotaitojen ja sen mukaan kuinka on saanut tuon laatikosta otetun auton säädettyä itselleen sopivaksi.  Tasaväkistä kaikille.

NO jäädään odottamaan niitä sääntöjä ja pysytään 10-10:nä
Mä mitään tiedä. Kunhan löpisen.
R O M P T O R I L L E   tästä

Mikko L

Pitää muistaa, että tässä ei olla luomassa luokkaa 100€ RTR auton ympärille vaan reilun 1000 € paketin.

Radalla kuitenkin ajetaan kilpaa ja kilpa-autoiluun kuuluu säätäminen. Vakaajat, jouset, välitykset on kaikki sellaisia elementtejä, että ne on kiinni kuljettajan mieltymyksistä - ei siis pakollisia. Toi imutötterö on taas perusteltu muilla kriteereillä. Auto ei ole suunniteltu ja kohdennettu HC ratakilpailemiseen vaan enemmän suunnuntaiajeluun ja enemmän krossarin pohjalta joten se on varmasti jokaisen harrastajan etu että moottorin lämmöt saadaan pysymään kohtuullisina  - kohtuullisin kustannuksin! Ei kuitenkaan ole kyse 200 € hiilari tötteröstä...

Luokkaan ei kuitenkaan sallita viripannuja ja -pillejä + 3-600 €. Ei sallita aluhilppeitä tai myöhemmin saataville tulevia competition malleja +xxxx €, jne, jne

Nämä asiat huomioiden tämä todellakin noudattelee "RTR -filosofiaa" eikä mitään "nihilisti-filosofiaa"  :wink:
Old fart

MKE


[/quote]

Unohdit mainita että kellä on näiden lisäksi varaa ostaa iskariöljyä joka myös tulee olemaan sallittujen listalla.

Ihan oikeesti, TERVE!!! :grin:


[/quote] Älä nyt Koheltaja heti suutu :cry: Pikkasen jos löylyä heitetään.

JSJ

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 25.03.11 - klo: 11.34
Lainaus käyttäjältä: Koiranputki - 25.03.11 - klo: 09.07Eli se kellä on varaa ostella erilaisia jousia, vakaajia, ilmansuodatin koteloa, hammashihnapyörää jne on jo saanut varikolla etumatkaa, eli se siitä ARTR filosofiasta.

Unohdit mainita että kellä on näiden lisäksi varaa ostaa iskariöljyä joka myös tulee olemaan sallittujen listalla.

Ihan oikeesti, TERVE!!! :grin:

Mikko tuossa kiteytti asian aika hyvin, putsari ja muutama muu osa on harkinnassa ja ne osat pitää ensin testata ja katsoa mitkä on niiden hyödyt auto kestävyyteen/luotettavuuteen. RTR/ARTR filosofia tulee edelleen olemaan koko luokan kulmakivi, kuten se että tästä ollaan tekemässä kilpaluokkaa radalle, ei parkkis/pihasuttausluokkaa missä ei tarvitse säätää autoa.

Tässä vaiheessa vetäydyn tästä sääntökeskustelusta ja palaan aiheeseen kun tekniset säännöt on lyöty lukkoon. Ehdotelma teknisistä säännöistä tullaan hyväksyttämään kaikilla 4WD Minin ostaneilla ennen sääntöjen julkaisua.

Olen kyllä Koheltajan kanssa samaa mieltä, että eihän tässä olla sallimassa mitään ihmeellisiä hiilari/alu osia.

Mutta sitä kyselen, että onko oikeasti olemassa tämä teknisistä säännöistä vastaava ryhmä? Ja mua ei sekään kiinosta ketkä siinä on, koska kaverit varmasti tekee parhaansa.

Sitä vain kyselen, että tuleehan nää säännöt joskus julki? Ja siis ennen kesää. Kuka julkaisee ja milloin?

Kiitos.
Asso B44.1, SC10 FT
- "Aina kovaa ajoa, satunnaisesti vauhtiakin alamäessä", -JSJ

Koheltaja

Varsinaista virallista sääntöryhmää ei ole perustettu, kuten ei vielä mitään virallista kilpaluokkaakaan. Sääntöjä on tällä hetkellä pohtimassa 3-4 eri henkilöä joiden kesken yritetään saada jonkinlaiset säännöt aikaan, toki kaikkia miellyttäviä sääntöjä on mahdotonta tehdä mutta parhaamme yritetään.

Lainaus käyttäjältä: MKE - 25.03.11 - klo: 15.44Älä nyt Koheltaja heti suutu :cry: Pikkasen jos löylyä heitetään.

Ehei, ei ole pelkoa että suuttuisin, tällä näppiksen takana meinas lentää jaffat näppikselle kun lukaisin sun kommentin "ram airista" :grin:

Kylätason RC-kuski.

quumies

#27
Itsellä ei monestakaan syystä ole mahdollista (maantieteellisesti) eikä haluakaan osallistua kilpailutoimintaan rc autoilla. Itse omistan carson c5 auton joka on ihan ok peli parkkis pöristelyyn. Mutta pitää sanoa ettei näin sivustakatsojana tämä luokka enää näytä budjetti luokalta. Ensinnäkin 4wd kalusto on niin tuoretta ettei niitä löydy käytettyinä. Oma c5 maksoi käytettynä saksasta 300€ ja sillä hinnalla niitä on pilvin pimein. Tämä 300€ on varmasti hyväksyttävämpi monelle kuin 1000€+ . Käsittääkseni 4wd on nopeampi kuin ls-5 radalla????? jos näin on onko mitään järkeä perustaa luokkaa joka nopeammpi kuin kuninkuus luokka. Eihän gp2 voi olla nopeampi kuin f1.... En tunne ketään puuhamiehiä ja on hienoa että löytyy kavereita jotka saavat puhallettua henkeä rc sceneen mutta eikö säännöistä yleensä päätetä demokraattisesti. No tämä kaikki täältä takavasemmalta katsottuna koska en ole osallistumassa.

Koheltaja

Jos verrataan Mini 4WD kaluston hankintahintaa ja kärkikahinoihin kilpailukykyisen LS-5 auton hankintahintaa, niin kyse on nimenomaan budjettiluokasta, hankintahinnalta ero on monelle tähtitieteellinen. 1000€ on monelle hyväksyttävämpi kuin3000€, uskoisin että monen lompakosta löytyy helpommin tuo pienempi summa.

4WD autoilla ei olla vielä ajettu metriäkään LS-5 autoja vastaan joten vielä on aikaista puhua siitä kummat autot on nopeampia kierrosajoissa tai tuloksissa, nämä selviää kesän mittaan.



Kylätason RC-kuski.

tturku

Onhan touhutonttu paljon ja ei joka pojalla sitä löydy, mutta on se huomattavasti edullisempi kuin noin 2-4x enemmän, jos haluaa ajaa LS-5 luokkaa tosissaan. Vaikeissa olosuhteissa voi 4wd olla nopeampikin mutta se on varmasti huomattavasti helpompi ajaa kuin tuuppari, eli ei ole ihan niin kranttu edes ajoalustalle. Ei se nopeus vaan se helppo ajettavuus. Menee TP-10 ja GT-8 autotkin kovempaa kuin LS-5 autot. Valitettavasti kilpaileminen varsinkin kookkailla autoilla maksaa. GT-8 luokkaa, joka lasketaan ns. budjettiluokaksi, ajaneena saa niihinkin kilpailuhin (4kpl / vuosi) menemään huomattavasti enemmän rahaa kuin 300 euroa, + matkustus ja yöpymiskulut päälle. Kisaaminen ja nämä pelit vaan maksaa, mutta niin maksaa monet muutkin harrastukset. Se mikä tekee tästä luokasta luultavasti todella mielenkiinotisen on se että kustannukset ovat kuitenkin huomattavasti pienemmät toivottavasti kuin LS-5 luokassa, autot kestäviä ja helppoja ajaa ja säätää. Jos en jo viimesyksynä olisi hankkinut LS-5 autoa olisi tämä ollut erittäin todennäköinen hankinta varsinkin, jos näillä ajetaan LS-5 kisoissa samaan aikaan mahdollisesti.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009