Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nemesis ei käynnisty

Aloittaja MaeGinen, 27.05.11 - klo: 23.55

MaeGinen

Auttakaa ny amatööriä.
Pari vuotta sitten ostin Cen Nemsiksen ja ajelin sillä ensimmäisen kesän vaihtelevalla menestyksellä. Ei ollut lämpömittaria eikä oikein tietämystäkään ni fiilispohjalla mentiin. Asiallisen talvisäilytyksen jälkeen (kylmässä autotallissa mökillä, pahimmillaan -35 pakkasta) päätin kevään koitettua kokeilla vehjettä ja totesin että vastari on ottanu itteensä. Uus vastari ja "tuoreet" polttoaineet tankkiin ni sehän hörähti käymään. En sitten parvekkeella sitä sen kummemmin testaillut vaan jossain vaiheessa pakkasin kamppeet ja ajelin syrjempään että pääsen rällään. Siellä sitten sahasin startterista akun tyhjäks kun ei edes luvannut lähtee käymään. Jossain vaiheessa kesää sain aikaseks aukasta sylinterin kannen enkä viisastunut yhtään.

Nyt oon sitten päättänyt saada sen käyntiin ja otin koneen irti ja pyörittelin sitä. Päättelin että se ei jostain syystä saa polttoainetta. Otin letkun ja tungin sen tankkauspulloon. Olin oikeessa se ei saanu polttoainetta, koska nyt kun pyöritin niin sylki löpöt kannen välistä pihalle. No, kansi irti ja putsaus ja kiristys. Tulosta tuli koska nyt ei enää startteri jaksa pyörittää sitä konetta.. Hommasin akkuporan ja pyörittelen sillä ja nyt se on muutaman kerran jo luvannu kun annan polttoainetta suoraan pullosta, mutta ei käynnisty. Sit laitoin letkun tankkiin kiinni ja tuumasin että se ei saa tankista sitä polttoainetta. Aine kyllä nousee ryypytettäessä ja laskee takasin kun otan sormen pois pakoputken päästä.

Johtuen erään tietyn rc-kaupan konkurssista, Oulun seudulla on hieman hankala löytää varaosia koska en todellakaan ole innokas postimyynnin asiakas. Tulppana on siis Bilteman tulppa, R3 lukee kyljessä, osaatteko jotain sanoo tästä?

Hyviä ja vähän huonompiakin ideoita otetaan vastaan. Kiitos!

jokuajaja

Kato ensinnäkin että hehkussa on virtaa ja tulppa hehkuu kunnolla. Sitten voisit katsoa kaasarin säädöt, tyhjäkäyntiruuvin pitäisi olla sen verran auki, että kaasarin kurkku on tyhjäkäynnillä pari milliä auki näin ensialkuun. Sitten bensa; mitä bensaa se on, kannattaa säilytyksen jälkeen ravistaa kannua että sekoittuu kunnolla. Koneen voisit toki puhdistaa kokonaan riippuen siitä, paljonko sillä on ajettu. Katso myös että letkut on koneessa oikein päin. Jos noissa ei ole mitään vikaa ja kone on kunnossa mutta on vain niin tiukka ettei saa käyntiin koneella niin koita löysyttää pikkasen tulppaa ja katso että tulpassa on se kupariprikka välissä, sekin vaikuttaa paljon.

Anteeksi kun kiireellä kirjoittelen niin voi olla kirjitusvirheitä sun muuta pientä epäselvyyttä.
Kyosho Inferno wannabe FOFF, 3PRKA

MaeGinen

Lainaus käyttäjältä: jokuajaja - 28.05.11 - klo: 16.18
Kato ensinnäkin että hehkussa on virtaa ja tulppa hehkuu kunnolla. Sitten voisit katsoa kaasarin säädöt, tyhjäkäyntiruuvin pitäisi olla sen verran auki, että kaasarin kurkku on tyhjäkäynnillä pari milliä auki näin ensialkuun. Sitten bensa; mitä bensaa se on, kannattaa säilytyksen jälkeen ravistaa kannua että sekoittuu kunnolla. Koneen voisit toki puhdistaa kokonaan riippuen siitä, paljonko sillä on ajettu. Katso myös että letkut on koneessa oikein päin. Jos noissa ei ole mitään vikaa ja kone on kunnossa mutta on vain niin tiukka ettei saa käyntiin koneella niin koita löysyttää pikkasen tulppaa ja katso että tulpassa on se kupariprikka välissä, sekin vaikuttaa paljon.

Anteeksi kun kiireellä kirjoittelen niin voi olla kirjitusvirheitä sun muuta pientä epäselvyyttä.
Nyt vähä päivitystä tilanteeseen. Nyt lähtee käymään aina välillä, mutta nostaa kierrokset todella korkeelle heti. Polttoaineena on Bilteman 16% aine. Oon koittanu säätää tyhjäkäyntiä ja kaikkee muutaki, mutta ei juur muuta tilannetta.

MaeGinen

Haluaisko joku selventää mulle noitten ruuvien merkityksen tossa kaasarissa? Kun nyt oon päätelly että koska se ryntää se kone niin se saa liikaa ilmaa. Oon koittanu säätää sen mikä mun mielestä on tyhjäkäyntiruuvi ja sen mikä mun mielestä on ilmaruuvi mahdollisimman pienelle, mutta ei mitään vaikutusta. Toinen vaihtoehto mun mielestä voi olla se että se saa suoraan palotilaan liikaa ilmaa eli kannen välistä tai jostain muualta. Mutta kun en yleensäkään ymmärrä polttomoottoreista juuri mitään ni ohan tää ny vähä hankalaa.

Hount

Lainaus käyttäjältä: MaeGinen - 30.05.11 - klo: 10.41
Haluaisko joku selventää mulle noitten ruuvien merkityksen tossa kaasarissa? Kun nyt oon päätelly että koska se ryntää se kone niin se saa liikaa ilmaa. Oon koittanu säätää sen mikä mun mielestä on tyhjäkäyntiruuvi ja sen mikä mun mielestä on ilmaruuvi mahdollisimman pienelle, mutta ei mitään vaikutusta. Toinen vaihtoehto mun mielestä voi olla se että se saa suoraan palotilaan liikaa ilmaa eli kannen välistä tai jostain muualta. Mutta kun en yleensäkään ymmärrä polttomoottoreista juuri mitään ni ohan tää ny vähä hankalaa.

Tuolla tavalla säätäessä et saa konetta koskaan säätöihin.
Suosittelen tutustumaan http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ sivustolla olevaan mainioon oppaaseen.
Varsinkin http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#kaasarin rakenne osio kannattaa lukaista läpi, jonka jälkeen palautat kaasarin neulat tehdasasetuksille ja lähdet siitä joko itse tai kokeneemman harrastajan kanssa hakemaan tuolle moottorille sopivia säätöjä. Yleensä tehdasäätöihin ei pitäisi ja tarvitsisi palata, mutta tässä tapauksessa kun säädöt voivat olla ihan mitä tahansa, niin se on turvallisempi lähtökohta, kuin koittaa arvailla ja muistella montako kierrosta kutakin ruuvia on tullut käännettyä.

- Hount

*HOKE*

Eka ongelma tossa on että puhutaan ilma ruuvista...

Ei näissä koneissa ole ruuvia mistä säädetään ilmaa.
Jokaisen ruuvin kiristäminen vähentää polttoaineen määrää.

MaeGinen

Lainaus käyttäjältä: Hount - 30.05.11 - klo: 11.23
Lainaus käyttäjältä: MaeGinen - 30.05.11 - klo: 10.41

Tuolla tavalla säätäessä et saa konetta koskaan säätöihin.
Suosittelen tutustumaan http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/ sivustolla olevaan mainioon oppaaseen.
Varsinkin http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/moottori/moottori.html#kaasarin rakenne osio kannattaa lukaista läpi, jonka jälkeen palautat kaasarin neulat tehdasasetuksille ja lähdet siitä joko itse tai kokeneemman harrastajan kanssa hakemaan tuolle moottorille sopivia säätöjä. Yleensä tehdasäätöihin ei pitäisi ja tarvitsisi palata, mutta tässä tapauksessa kun säädöt voivat olla ihan mitä tahansa, niin se on turvallisempi lähtökohta, kuin koittaa arvailla ja muistella montako kierrosta kutakin ruuvia on tullut käännettyä.

- Hount

Joo, kokeilin sitä tehdasasetusille palautusta ja siitä ei vain tullu mitään. Minun mielestäni sai liikaa ainetta niillä säädöilä, koska koska sylki ne suoraan palamattomana pakoputkeen, mutta kun kiristin bensaruuvia (Siis sitä pa-letkun vieress olevaa ruuvia) se lähti käymään.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 30.05.11 - klo: 11.52
Eka ongelma tossa on että puhutaan ilma ruuvista...

Ei näissä koneissa ole ruuvia mistä säädetään ilmaa.
Jokaisen ruuvin kiristäminen vähentää polttoaineen määrää.

No auttaisko jos puhuttais seosruuvista? Voidaan se sanoa niinkin, mutta tätä tilannetta se ei muuta miksikään, kone ottaa kauhiat jenkat ja sammuu perään. Toisaalta, jos jokaisen ruuvin kiristäminen vähentää polttoaineen määrää, niin tuonne koneeseen ei tällä hetkellä pitäs mennä muuta ku hajuja.

*HOKE*

Se on ihan sama puhutaanko seos ruuvista tai ilmaruuvista tai mistä tahansa.
Kunhan ymmärretään että kumpaan suuntaan seos laihenee ja kumpaan suuntaan se menee rikkaalle.

Mopon säätelytaidot ei paljon auta kun monissa kuitenkin nimenomaan säädetään ilmaa... Eli avaamalla ruuvia seos menee laihemmalle ja kiristämällä rikkaammalle... Nämä kun toimivat juuri päinvastoin, eli ruuvia kiristämällä seos menee laihemmalle, eli polttoainetta vähemmän.

Olen nämäkin asiat selittänyt taas kuukauden sisällä eri topikissa jo moneen kertaan... Tehdas säätöjen palauttamisen selittänyt tarkemmin jne jne jne.

Eli palauta tehdas säätöihin... Kunhan teet sen oikein, eli ensin käännät alaruuvia reilusti auki... Siten että on rungon kanssa ainakin tasalla...
Tyhjäkäynti siten että kurkku on noin millin auki.
Pidät sormella luistin pohjassa, eli kaasun minimissä silloin kun käännät alaneulaan tehdas asetusta.
Muuten olet kierrostolkulla metsässä.

Vielä kun tiedetään että näiden koneiden neulat ovat erittäin herkkiä, eli kahdeksasosakierros on jo suuri säätö.

MaeGinen

Okei, nyt olen ymmärtävinäni että tää on siis kaksineulainen kaasari. Nyt voi mahollisesti alkaa jo hahmottua pikkusen tämä. Palaamme asiaan kokeilun jälkeen.

Edit: No nyt mä ymmärrän! Nyt se on "tehdassäädöillä" ja se lähti välittömästi käymään, kävi ilman hehkulaitetta ja piti kierrokset matalana. Nyt ainoastaan rajotti se että, kerrostalossa naapurini ei välttämättä arvosta että tähän aikaan sitä kauheesti pyörittelen. Jos tahotte, niin kerron tänne tuloksia kunhan löydän aikaa jonain sopivampana kellonaikana sitä askarrella. Nyt kuitenkin uskallan jo tehä niin paljon että lyön muuten läjään tuon auton. Kiitoksia neuvoista vaikka teitä (ainakin osaa) kyllästyttikin kertoa niitä ties kuinka monenteen kertaan. Mutta kuitenkin ymmärtäisin näiden forumien idean niin että jauhetaan sitä p****a, mutta neuvotaan kun joku kysyy. Te neuvoitte, kiitos siitä!

MaeGinen

Nyt on testiajot suoritettuna. Ensimmäistä kertaa pysty ajaan melkein koko tankillisen. Joutu lopettaan ku luulin että naapurin mummot ei saa nukuttua, mutta tais olla harhaluulo. Hyvin kuitenkin toimi, lämmöt oli Bilteman mittarin mukaan melko huikeita, mutta olin jostain lukevinani että aika hyvät virheet näyttää kyllä.

Hount

Lainaus käyttäjältä: MaeGinen - 01.06.11 - klo: 01.06
Nyt on testiajot suoritettuna. Ensimmäistä kertaa pysty ajaan melkein koko tankillisen. Joutu lopettaan ku luulin että naapurin mummot ei saa nukuttua, mutta tais olla harhaluulo. Hyvin kuitenkin toimi, lämmöt oli Bilteman mittarin mukaan melko huikeita, mutta olin jostain lukevinani että aika hyvät virheet näyttää kyllä.

!!
En ajaisi enää yhtään enempää ennen kuin saat toimivan ja luotettavan lämpömittarin. Vaikka kokeneet harrastajat ajavatkin "korvakuulolla" tai pystyvät sanomaan koneen turvallisen käyntilämpötilan kädellä kokeilemalla, niin en itse ainakaan harrastuksen alkuvaiheissa osannut kuin luottaa IR-lämpömittariini. Koita alumiinikattilan (teräskattilakin käy) kyljestä veden kiehuessa mitä näyttää lämmöksi. Mikäli mittari näyttää n. 95-98 niin tällöin mittari on riittävän kohdillaan. Huom! tuo mittarin kokeilu pitää tehdä kattilan "kuivalta" puolelta, ettei nouseva vesihöyry hajota mittarin ir-sädettä.
Jos mittari ei näytä oikein, niin osta uusi ja ehjä mittari ennen kuin jatkat Nemesiksen koneen rääkkäämistä.

- Hount