Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nuoruusmuistojen innoittamana, aloitan RC-autoharastuksen uudestaan

Aloittaja KHS77, 01.06.11 - klo: 16.33

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 08.06.11 - klo: 14.01
Kyllä Kyosholta Suutarilan Pro Shopista saa muutamassa päivässä Orionin kovakuorisia 4S akkuja

Ihanan halpoja 4s 30c akkuja :shocked:

Jos aktiivisesti meinaa ajaa niin akkuja olisi oltava 3kpl. Yksi ajossa, toinen jäähtymässä ja kolmas latauksessa, muuten homma menee odotteluksi ja hermo palaa.

Tuosta edulliset 4s 30c akut patterikasiin, hinnaltaan järkevä ja eiköhän noilla aja sen mitä sikahintaisilla brändituotteilla: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10869

Kylätason RC-kuski.

KHS77

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 08.06.11 - klo: 16.02
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 08.06.11 - klo: 14.01
Kyllä Kyosholta Suutarilan Pro Shopista saa muutamassa päivässä Orionin kovakuorisia 4S akkuja

Ihanan halpoja 4s 30c akkuja :shocked:

Jos aktiivisesti meinaa ajaa niin akkuja olisi oltava 3kpl. Yksi ajossa, toinen jäähtymässä ja kolmas latauksessa, muuten homma menee odotteluksi ja hermo palaa.

Tuosta edulliset 4s 30c akut patterikasiin, hinnaltaan järkevä ja eiköhän noilla aja sen mitä sikahintaisilla brändituotteilla: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10869

Joo, aloitan noilla halppisakuilla ja niillä pärjää ihan varmasti.
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

KHS77

Onko kellään kokemuksia ESC:in vesitiivistyksestä nestemäisellä sähköteipillä tai plastic dipillä?

Utubesta olen katellu muutamia pätkiä. Tuleehan sitä joskus rällättyä kostealla kelilläkin ja oma mielipide asiasta on se, että kannattaa varmaan tehdä.
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

topcat

Kun otat noi halppis 4s akut niin et tarvii sitä toista laturiakaan.
sitten vielä ostoslistaan joku +10 kg merkkiservo niin kaikki alkaa olemaan valmiina.
Jos ei ole aivan pakko niin suosittelisin välttään kostealla kelillä ajoa.

jarkko

Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 08.06.11 - klo: 16.08
Onko kellään kokemuksia ESC:in vesitiivistyksestä nestemäisellä sähköteipillä tai plastic dipillä?

Utubesta olen katellu muutamia pätkiä. Tuleehan sitä joskus rällättyä kostealla kelilläkin ja oma mielipide asiasta on se, että kannattaa varmaan tehdä.

Sähkötouringin mm-kisoissa viime kesänä näkyi muutamia sadekelinautoja, joissa ainakin parissa Saksa-tiimin autossa oli käytetty vastarin ja noparin suojauksissa plastic-dip tyyppistä ainetta ja lähestymistapaa.
En tiedä kuinka näppärästi tuossa aineessa uitettuun komponenttiin pääsee vaihtamaan johtoja tai tekemään muita "säätämisiä".
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

KHS77

#65
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 08.06.11 - klo: 16.02
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 08.06.11 - klo: 14.01
Kyllä Kyosholta Suutarilan Pro Shopista saa muutamassa päivässä Orionin kovakuorisia 4S akkuja

Ihanan halpoja 4s 30c akkuja :shocked:

Jos aktiivisesti meinaa ajaa niin akkuja olisi oltava 3kpl. Yksi ajossa, toinen jäähtymässä ja kolmas latauksessa, muuten homma menee odotteluksi ja hermo palaa.

Tuosta edulliset 4s 30c akut patterikasiin, hinnaltaan järkevä ja eiköhän noilla aja sen mitä sikahintaisilla brändituotteilla: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10869

Kauanko tollasia lipo akkuja laataa keskimäärin 1h< vai? Kyllähän sen jotenkin pystyy laskeenkin. :huh:
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Heuli

KHS77: Tuossa on sallittu 2C eli 9A latausvirta. Teoriassa latautuu siis puolessa tunnissa mutta käytännössä menee varmaankin jotain 40 minuuttia.

Aikaisemmin kyselit 2 akun samanaikaisesta latauksesta. Jos käytät samoja akkuja aina ajaessa niin kannattaa ladata sarjassa balanserin kanssa.

KHS77

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 08.06.11 - klo: 17.03
KHS77: Tuossa on sallittu 2C eli 9A latausvirta. Teoriassa latautuu siis puolessa tunnissa mutta käytännössä menee varmaankin jotain 40 minuuttia.

Aikaisemmin kyselit 2 akun samanaikaisesta latauksesta. Jos käytät samoja akkuja aina ajaessa niin kannattaa ladata sarjassa balanserin kanssa.

Voisitko laittaa kuvan kyseisestä latausmenetelmästä, niin tulee ainakin tajuttua ja nähtyä miten/minne ne piuhat kytketään? ISO THANKS etukäteen! Oon niin huono näissä sähköjutuissa :undecided:
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

Heuli


KHS77

Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

mikari

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 08.06.11 - klo: 16.02
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 08.06.11 - klo: 14.01
Kyllä Kyosholta Suutarilan Pro Shopista saa muutamassa päivässä Orionin kovakuorisia 4S akkuja

Ihanan halpoja 4s 30c akkuja :shocked:

Jos aktiivisesti meinaa ajaa niin akkuja olisi oltava 3kpl. Yksi ajossa, toinen jäähtymässä ja kolmas latauksessa, muuten homma menee odotteluksi ja hermo palaa.

Voi olla mutta ei tarvii sanoo etteikö niitä sais. Se voi olla ettei ole rahaa...

Kiitos 20 vuodesta!

KHS77

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 08.06.11 - klo: 17.43
Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 08.06.11 - klo: 16.02
Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 08.06.11 - klo: 14.01
Kyllä Kyosholta Suutarilan Pro Shopista saa muutamassa päivässä Orionin kovakuorisia 4S akkuja

Ihanan halpoja 4s 30c akkuja :shocked:

Jos aktiivisesti meinaa ajaa niin akkuja olisi oltava 3kpl. Yksi ajossa, toinen jäähtymässä ja kolmas latauksessa, muuten homma menee odotteluksi ja hermo palaa.

Voi olla mutta ei tarvii sanoo etteikö niitä sais. Se voi olla ettei ole rahaa...

Ei sitä ainakaan ylimääräistä ole hirveesti ja siksi ostankin pikkuhiljaa näitä juttuja, mutta ensimmäinen ostos on se auto.
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

mikari

Joo no en mä sulle sitä sinänsä. tuotteita kyllä on saatavilla, korjasin vaan sitä asiaa.
Kiitos 20 vuodesta!

*HOKE*

Mikä ihmeen 30C

Lähinnä tarkoitin kommentillani että vähissä ovat ne oikeasti tehokkaat ja laadukkaat 4S kovakuoriset. Ja tässähän se nähdään...
Tuolla hinnalla saa samantien apaut saman kapasiteetin ja 60C akut ihan myös suomesta ja jää vielä 40e ylimäärästä taskunpohjalle...
Tähän kohtaan olisi täydellinen heittää gigantin mainoslause.

Hazard

4S 5500mAh 60C maksaa 109€ tänään ja tulee viikossa tuolta kaupasta. ALV 25€ ja samalla rahdilla tulee iso kasa varaosia jne.

http://www.losipartshouse.com/servlet/the-33678/ASC626-Reedy-Lipo-5500MAH/Detail

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 08.06.11 - klo: 17.43Voi olla mutta ei tarvii sanoo etteikö niitä sais. Se voi olla ettei ole rahaa...

Näinhän se on että saattaa se tuntua kalliilta jos ei ole tottunut rahaa käsittelemään... Onneksi on vaihtoehtoja myös niille joilla ei ole sitä rahaa ja vankkumatonta merkkiuskollisuutta :laugh:

Hoke kiteytti asian hyvin, aivan järjetön hinta 30c purkuvirralla olevasta akusta kun halvemmalla saa kilpakäyttöön tehdyt laatuakut. Mutta, jokainen ostaa sen mistä luulee saavanta parhaan vastineen rahoilleen.
Kylätason RC-kuski.

JiiVee

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 08.06.11 - klo: 19.27
Tähän kohtaan olisi täydellinen heittää gigantin mainoslause.

se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa
pöö

KHS77

Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

JiiPee

Lainaus käyttäjältä: KHS77 - 08.06.11 - klo: 16.56
Tuosta edulliset 4s 30c akut patterikasiin, hinnaltaan järkevä ja eiköhän noilla aja sen mitä sikahintaisilla brändituotteilla: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10869

Kauanko tollasia lipo akkuja laataa keskimäärin 1h< vai? Kyllähän sen jotenkin pystyy laskeenkin. :huh:

Mulla on ollu tuo http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=7028 (Turnigy Accucel-6) parivuotta ja tuon
http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6256 (12V 5A 110/240V 50/60Hz Power Supply) virtalähteen kanssa latailee tyhjästä täyteen noin +-90minuuttia 5A asetuksella yllämainittua akkua. Latausvirta ei oo lähelläkään viittä ja balansointihierominen kestää. Mut ei toi puoltoistatuntinen oo paha (IMO). Ja laiteet on kestänyt hyvin.
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

KHS77

#79
Onko kukaan tilannu täältä Tekinin mosia http://www.tekineurope.com/gallery.php?mcat=p07&scat=s079?

Hinnat näyttäsivät olevan jo verollisia(VAT). Jos oikein olen ymmärtänyt.

Voisko joku selventää mulle, miten toi ESC:n Voltage cut-off toimii? Nopparille annetaan joku asetus missä ESC katkaisee ajon, ettei kennojen jännite mee liian alas vai?

Hyvät ohjeet löyty ainakin RX8:iin http://www.teamtekin.com/manuals/RX8Manual.pdf
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

*HOKE*

Juuri niin.
LiPo akuissa ei kannata päästää kennokohtaista jännitettä alle 3 voltin. Ei tee akulle hyvää.

KHS77

TERVE TAAS!

Voisko jampat kertoo, miten autoa huolletaan ajo jälkeen? Lähinnä laakerit, akut, noppari,mosa ja yleinen puhtaus autossa jne....

Mitä aineita/mitä puhdistusvälinetä on hyvä käyttää?
Mugen MBX8--Alpha--Sanwa--SRT--Avid--Jconcepts--Stickit1 racing.com--ARQ paint--Rc-Project--HB

uijui

Vastaheitolla voittoon.

Voyager

Paine ilma on yks hyvä, eli siis kompura.
Maalarin pensseleillä voi myös tupsutella isoimpia pölyjä ja likoja pois.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Koheltaja

Siinäpä ne tärkeimmät tulikin, jos on paineilmaa käytössä niin ensin WD40 tai vastaavalla auto märäksi, pensselillä häjyimmät pois ja paineilmalla auto "kuivaksi". Jos ajat märällä kelillä niin laakereita saa vaihtaa useammin. Iskarin öljyt voi vaihtaa välillä kun tuntuu ettei iskarit toimi herkästi tai niissä on ilmaa. Alustan herkkyys kannatta tarkistaa, mikään nivel tai saranatappi ei saa jumittaa vähääkään, mielummin pientä väljää kun tiukkaa sovitusta.
Kylätason RC-kuski.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Koheltaja - 11.06.11 - klo: 22.23
Siinäpä ne tärkeimmät tulikin, jos on paineilmaa käytössä niin ensin WD40 tai vastaavalla auto märäksi, pensselillä häjyimmät pois ja paineilmalla auto "kuivaksi".
Tämä on niin mielipide asia, että taidan laittaa omani:

Jos savibaanalla menee, niin paineilmalla kannattaa ottaa se kuiva savipöly heti alkuun pois. Itse en kyllä kunnolla puhdista muuta kuin ne osat, joille olen tekemässä jotain muutakin. Esim. iskarit wd40:llä ja liinalla puhtaaksi, kun täytän ne uudelleen. Muuten otan vain suurimmat pois paineilmalla - ja märkään aikaa pensselillä.

Lumi oli muuten todella huoltovapaa alusta: auta vaan ylösalaisin kuivumaan ja wd40 laakereiden suuntaan.  :grin:

Aika vähän siis olen putsannut, mutta vielä ei ole mitään hajonnut huollon puutteeseen. :roll: Tätä foorumia kun lukee, niin jotkut huoltaa todella paljon. Onhan se varmaan ihan hyväksi.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Hount

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 12.06.11 - klo: 00.32
Lumi oli muuten todella huoltovapaa alusta: auta vaan ylösalaisin kuivumaan ja wd40 laakereiden suuntaan.  :grin:

WD40 tappaa laakerit nopeasti. Tuo öljy sisältää muita rasvoja liuottavaa ja pesevää ainetta ja lopulta siellä laakerissa ei ole tiukkaa laakerirasvaa vaan onnettoman ohut kerros WD40:stä mikä ei riitä suojaamaan ja voitelemaan kuulia. Kyllähän se kädessä kokeilemalla tuntuu herkältä, mutta sitten kun renkaat ja kulmavaihteet vääntävät akseleita sivuttain, niin rasvaton ja kulunut laakeri ahdistaa.

Lumen jälkeen auto pitää kyllä kuivata paljon huolellisemmin kuin vain jättää "ylösalaisin kuivumaan"
Diffibokseihin ja muihin koloihin ja koteloihin jää aina vähän vettä. Jos on pidempi aika ajokertojen välissä, niin ainakin laakerit, diffien ulostulot ja akseleiden nivelet alkavat kerämään pientä ruostetta.

Polttisautossa kytkimen laakerit ovat yleensä täysin kuivia rasvasta kytkimen korkean lämmön takia. Siksi kosteassa (ja varsinkin lumessa!) ajaessa kytkimen laakerit ovat melko kertakäyttökamaa. Ellei ole keraamiset laakerit ehjillä suojilla.

Toki auton huollon voi laiminlyödä ja vaihtaa osia sitä mukaa kun niitä menee rikki. Ei tarvitse sitten ihmetellä tai hakea syytä nopeasti kuluviin vetoakseleihin ja kovin useasti korkkaaviin laakereihin. Rikkinäiset laakerit tekee diffin pinionille ja/tai lautasrattaalle äkkiä jääkiekkoilijahymyn.
Huolto 0€, laakeri ~2€, lautasratas ~15€.
Säännöllinen huolto vie myös vähemmän aikaa kuin ainainen osien vaihtaminen uusiin.

- Hount

Anis

Jatkanpa tähän ketjuun kun tavallaan olin keväällä 2009 kirjoittajan kanssa samassa tilanteessa, ja sen jälkeen onkin jo pitkälti yli tonni palanut rahaa pihasuditteluun...
Nyt tätä ketjua luettuani iski järkyttävä kuume tuohon 808e kinneriin. MMM+2650kv+4S vehkeet jo on, mitenkähän tuohon 808:n koteloon mahtuu esim 5Ah 5S? Onko patterikotelon mittoja kenelläkään?
6S lienee liikaa 2650 koneelle ja tälle autolle, 5S ehkä rajoilla?

Toiseksi osaako kukaan arvioida tukivarsien kestoa 808 vs hyper 10sc? Hobaossa menee kuin leipää ja maahantuojalta saa osia 7 viikkoon jos hyvin sattuu osumaan kohdalleen. Lienee tuo 808 tehty alunperin "raskaammaksi", isommat iskarit jne joten voisi olettaa että jaksaa kantaa raskaammat sähkötkin olematta jatkuvasti jostain poikki?
kommentteja?

*HOKE*

808e on tehty suoraan polttiksesta joka on tunnetusti markkinoiden kestävin varsinkin mikä muoveihin tulee.
Eikä rehellisesti sanottuna yhtään ylikehuja vaikka kyseisellä merkillä itse ajankin.

Jokainen kisakuskeista joilla on reiskasta pienintäkään kokemusta, pystyy kertomaan saman.
Vaikka jopa ohjauspalat ovat muoviset, ei niitä saa rikki isoissakaan tärskyissä.

Kyseisiä varaosia on hyllyt pullollaan... niitä kun ei mene rikki niin eivät ole koskaan loppu.

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: Anis - 13.06.11 - klo: 19.16Nyt tätä ketjua luettuani iski järkyttävä kuume tuohon 808e kinneriin.

No älä, mä ole tässä topicissa kirjoitellut varsinaista myyntipuhetta itselleni patterikasin hankkimisesta, alkaa pikkuhiljaa harmittamaan kun tuli viime kesänä myytyä 808 pois... :grin:

Jos en väärin muista niin jotkut pehmeäkuoriset saattaa mahtua, mutta kyllä silloinkin kori irvistää korkeasta akusta. 2650 koneella 4s kyydittää autoa samaa tahtia mitä mennään nitrokoneilla joten 5s ei ole välttämätön.

Kylätason RC-kuski.