Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI super nitro rally vs TT ssr nitro rally car

Aloittaja Antti R, 17.02.04 - klo: 23.46

Antti R

Kummassa on enemmän tehoa ja isompi motti? kumpi noista kulkee lujempaa? entä hinta/laatu suhde?  eiks tt:ssä ole vakiona kahen vaihteen loota? onko hpi:ssä vakiona semmosta? kumpi ois kestävämpi ympärivuotiseen käyttöön? nii ja maavarat? hpi ois ainaki vakaampi ku se o isompi. asfaltti ajoon ois tarkotus laittaa nii ja talvella lumelle.   KUMPI OIS MUN  KÄYTTÖÖN PAREMPI?? :roll:
onko hpi kitti
-EhtoollisWeli

l150040

Lainaus käyttäjältä: "GUNTHER"Kummassa on enemmän tehoa ja isompi motti? kumpi noista kulkee lujempaa? entä hinta/laatu suhde?  eiks tt:ssä ole vakiona kahen vaihteen loota? onko hpi:ssä vakiona semmosta? kumpi ois kestävämpi ympärivuotiseen käyttöön? nii ja maavarat? hpi ois ainaki vakaampi ku se o isompi. asfaltti ajoon ois tarkotus laittaa nii ja talvella lumelle.   KUMPI OIS MUN  KÄYTTÖÖN PAREMPI?? :roll:
onko hpi kitti

Noissa paketeissa on suurinpiirtein saman kokoiset ja tehoiset moottorit. Molemmissa on potentiaaliselle ostajakunnalleen liikaa tehoa, joten molemmat kulkee luonnollisesti liian lujaakin. Kumpikaan noista autoista ei ole optimoitu oikein kisa-autoksi, joten niiden ajo-ominaisuudet eivät ole ihan huippuluokkaa, joka vaikeuttaa vielä tehojen hallintaa. TT kulkee kaksivaihteisuuden takia lujempaa. Siis aivan liian lujaa. Kun sitten ajotaitoa alkaa olemaan tarpeeksi auton asian mukaiseen hallintaan, ei tällaisilla autoilla enää juurikaan ajeta. Tämä ei sitten todellakaan ollut mitään kettuilua, vaan kokemuksen tuomaa kokemusta!

Hinta/laatu-suhteeltaan molemmat autot ovat ihan päteviä.

HPI:ssa ei ole vakiona kahta vaihdettaa, mutta ei sitä kannata edes haikailla. Yksivaihteisenakin auto kulkee aivan varmasti tarpeeksi lujaa. Lisäksi vaihteet ovat melkoisen herkkiä lialle, joten on yksi huolen aihe vähemmän. Säätäminenkään ei välttämättä onnistu ihan kaikilta.

Kumpikaan ei ole hyvä ympärivuotisessa käytössä. Moottori ja sähkölaitteet eivät tykkää lumesta yhtään. Jos Suomen huippukuskitkaan eivät osaa suojata hyvin autojaan kesällä vesikelillä, niin miten se voisi onnistua kokemattomammalta henkilöltä. Lisäksi jotkut materiaalit voivat olla herkkiä pakkaselle, jolloin hajoamisia tapahtuu huomattavasti useammin. En voi tietenkään väitää, ettei talvella olisi mahdollista ajaa kummallakin autolla. En kuitenkaan voi mitenkään suositella sitä.

Asfaltille molemmissa on ihan tarpeeksi maavaraa. Olisikohan sitä molemmissa noin 2 cm.

Mika R

Edellisen herrasmiehen vastaus on hyvä. Muutama kommentti lisää:

Jos hiekalla ajaa niin vaihde rikkoutuu helposti. Itse meinaan ajaa SNR:lla (HPI) hiekalla, kerron sitten kuinka kestää. HPI:n mainosvideossa kestää (ihme!). Vaihteen sijaan järkevämpi hankinta niin tähän kuin muihin on slipper clucth (liukukytkin) joka antaa periksi eirtyisesti hyppyjen alastuloissa sen verran etteivät rattaat rikkoudu niin helposti. Useimmissa (kisa) off-road autoissa etenkin sähköpuolella fiitseri tulee vakiona.

Moottorista sen verran että vakiokoneessa riittänee tehoa ihan mainiosti, ainakin alkuun. MUTTA se edellyttää huolellista sisäänajoa eli esim 4-6 tankillista renkaat ilmassa ja motin jäähtymistä aina välillä ja sitten rauhallisesti ajaen 2-4 tankillista neulasta ohentaen tankillisten välissä. Jos näin ei tee, motista tulee lussu ja autosta laiska. Sitähän et halua. Tämä ohje ei sitten välttämättä päde kuin ko. moottoriin (15FE). Hiekalla pitää ilmansuodattimesta pitää hyvää huolta ja vaihtaa riittävän usein.

Jos haluat rankempaa menoa niin säästä rahat ja harkitse esim. 1/8 crossaria, sillä voi ajaa jopa ympäri vuoden tai ainakin näin jotkut tekevät. Sillä voit myös ajaa kisaa. Tai LandMaxia joka on tehty crossarialustalle.

(Syy  miksi itse hankin rallyn, on että pidän enemmän realistista RC autoista koska mulle osa tätä on paitsi ajaminen myös autojen laittaminen esteettisesti (korit, vanteet ym) .. ja tietenkin suomalaisena WRC on hieno asia suomalaisten kuskien ansiosta. Rally lienee hyvä "rospuuttoajan" auto kun odottelee vielä pääsyä ulkoradoille alkukesästä tai ratakauden jälkeen syksyn ajohaluihin.)

Ai niin, yks juttu, HobbyLinna lupaa autolle neljän viikon toimitusajan joten jos haluat auton heti hanki TT. Ainakin HPIn saa itse kasata. Ja katso nyt vielä muitakin, vaihtoehtoja on todeeella paljon. Kyoshon rallytkin (TR15) ovat kuulemma hyviä, itsellä ei kokemusta, mutta koska se pohjaa osin FW04:ään uskaltaisin odottaa autolta vähintäänkin hyvää kestävyyttä ja suorituskykyä.

Tosta TT:stä oli muuten jo topicci? http://rc10.fi/viewtopic.php?t=5297

Mika R

Tässä pari kuvaa HPI SNR:stä :

[poistettu]

Autossa on EPIC18 kone [1.8HP], slipper clutch, carbon decki jäykistämään runkoa, racer polttoainetankki ja muutamia moottorin osia kuten racing kytkin, kuitujarru, alu pakokäyrä ja kevennetty vauhtipyörä ym. Muuten vakio. Sähköt eli irroitettava radio tray (kiva fiitseri putsauksen kannalta) sekä kori vielä puuttuvat kuvista.

Antti R

mitä tohon srn pakettiin tarvii ostaa lisää ja paljon maksaa. nopeuden luusis riittävän
-EhtoollisWeli

Puuha-Pete

Paljos tossa SNR:ssä on maavaraa? Pystyykö sillä ajamaan ihan oikeasti kunnon rallia?

Antti R

-EhtoollisWeli

Mika R

Maavaraa on useampi sentti ja autossa on pitkät hyvin joustavat iskarit joten ihan varmasti rallia pystyy ajamaan karkeassakin maastossa.

Auto on lukemani mukaan parhaimmillaan suht kovalla hiekka-alustalla jossa autolla on hauska driftailla ja sen ominaisuudet päsevät oikeuksiinsa. Jää nähtäväksi.

Ihan MT:ksi ei ehkä ole, mutta toisaalta pienemmillä renkailla varustettuna (kuin MT:ssä) ja oikealla koneella autosta pitäisi saada erittäin nopea auto, joka sopii rajuun menoon hiekka-alustoille. Odotan autosta jotain päälle 80 km/h nopeutta 15-17T kellolla.

Diffit olen täyttänyt paksulla diffirasvalla jotta turhaa sutimista ei synny. Autossa on luistikytkin (slipper clutch) joka estää osaltaan rattaiden rikkoutumista hyppyjen alastuloissa (oli muuten hieman haasteellinen asennettava).

En tiedä tarviiko siihen ostaa mitään alkuun, mutta itse olen hankkinut noita yllä mainittuja osia tehden sen kestävämmäksi ja ajettavammaksi vakiota yli 3x tehokkaammalla koneella.

Ainoana miinuksena renkaisssa ei ole inserttejä, jotka itse laitan Super Nitron slickseistä (samaa kokoa).

Ehkä tässä näkyy maavara paremmin:
[poistettu]

Antti R

Paljon tommonen auto maksaa? Onko se RTR vai kit? Hauskan näkönen vehe :mrgreen:
-EhtoollisWeli

Antti R

Eiks toi ole Super Nitro Rally? Mä katoin et se oli joku ihan muu :mrgreen:
-EhtoollisWeli

Mika R

JEP SNR eli Super Nitro Rally. Ja Kit only.

Hobbylinnasta saa 4 viikon toimitusajalla. Tarkkaa hintaa en osaa sanoa mutta vastavalla koneella ja slipper clutchilla hinta voisi olla jossain 650e paikkeilla. Peruspaketti vois irrota johon 400e, mutta nämä siis vain suuntaa antavina. Kysele linnasta.

Mika R

Vanhat kuvat veks ja vähän uusia tilalle:

[poistettu]

Vakio kaasu/jarru linkitykset oli vähän heppoiset saada toimimaan kunnolla ei-vakiomoottorin kanssa joten korvasin ne omilla linkityksillä perinteisempään tyyliin, nyt toimii täydellisesti:

[poistettu]

fiesta6

Mika, sanoit ettei sun renkaissa ollut inserttejä ? Mun hpi rally renkaissa oli  :roll:
Taas kehissä.. ;)

Mika R

Moi, oliko se sähkis rally? Tässä ei joka tapauksessa ole ..

fiesta6

Ei.. ku ostin sillo hobbylinnasta sen kössin superin, samalla ostin siihen HPI rallyn renkaat.. sen polttisauton...
Taas kehissä.. ;)

Mika R

OK, varmaan rengaspaketissa tulee joo, mutta ei kitin mukana.

Mika R

Tuli valmiiksi koria myöten:

[kuva vaihdettu]


Erkhart

Hpi nitro rs4 3, Micro

Mika R

Kolumbuksessa on jotain häikkää, ftp login ei toimi. Postasin radiocontrolzonen kautta, pitäs kyllä näkyä mutta voi tulla hitaasti.. no jos ei näy ni ei voi mitään. Yritän saada kolumbukseen ku se toimii.

Erkhart

joo, voisko olla kun yritin ottaa kuvasta ton osoitteen tonne osoiteriville, niin siellä osoitteessa tuli ilmoitus,että "vain rekisteröityneet käyttäjät tästä eteenpäin."
Hpi nitro rs4 3, Micro

Mika R

Joo, no siitähän se johtuukin. OK täytyy panna uudet kuvat kun onnistuu.


hannu_s

Jaaha. Aamun piristykseksi täällä näytellään vaihteeksi oikeita autoja  :wink:
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

Mika R

Niin, onhan toi vaihtelua Savagelle ja muille monstereille. Nekun ei silleen vastaa "oikeita" autoja. Itse pidän skaalamalleista enemmän, mutta makuasia.

Mika R

Tossa vielä Superit rinnakkain, on- ja off-roadit:


Pekka V

Aika siistejä pelejä. :)  Mikä kone sulla on super nitrossa? Mitä servoja sulla on noissa autoissa?

Sami L

Kiiltävä ja "kevyt" vanne on aina komea. Eikä nuo autotkaan hassumpia ole, kun vertaa omaan huonosti leikattuun ja tylsästi maalattuun infernoon. Olispa korit halpoja niin vois uuden taiteilla.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "pegi90"Aika siistejä pelejä. :)  Mikä kone sulla on super nitrossa? Mitä servoja sulla on noissa autoissa?

Toyotassa OS 15 CVRX (2,5cc) ja Subarussa EPIC18 (3,0cc), molemmat pullstartilla. Mun starttiboxi käy kunnolla vain tohon keppivetoiseen SNR Subaruun (Toyota hihnavetoinen SN).
Ohjauksessa molemmissa Hitec 645MG ja kaasussa Hitecin kanssa, mallit vähän eri.

Joo HilariouS, toi 5-piikkinen kromivanne HPIltä alu "pultilla" on ihan style.  Subarussa on tylsät vakiovanteet.

kukkalapio

Sul on tosi hienoja autoja :shock:
Eikä oo tylsät noi subarun vakivanteet :mrgreen:

Mika R

Kyllä noista saa ihan makeita kun parhaansa yrittää (kotikonstein), tosin netti on täynnä paljon hienompiakin. Käykää vaikka katsomassa HPIn sivuilta niiden racer's galleriaa, siellä vasta hienoja!