Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ohjelma radan suunnitteluun

Aloittaja copter, 19.02.04 - klo: 11.36

copter

Tänne Mikkeliin ollaan nyt keväällä rakentamassa uutta asfalttirataa ja mieleeni tuli tiedustella, että olisiko kellään täällä tiedossa kellään ohjelmaa jolla pystyisi suunnittelemaan radan profiilia?

Se mitä tässä nyt lähinnä ajan takaa olisi se, että radan pystyisi suunnittelemaan ja sitten sitä helposti muokkaamaan ehdotusten perusteella. Tokihan radan voi piirtää vaikka paintilla taikka Photoshopilla, mutta se ei kyllä sen muokattavuuden kannalta ole ihan paras vaihtoehto.

Tietystikin ohjelmiston pitäisi pystyä käsittelemään rataa sen oikeassa mittakaavassa, eli siis jos siihen määrittelee vaikka alueen kooksi 30x50m ja sitten siihen alkaa rataa suunnittelemaan, niin sitten radan leveys pitäisi pystyä märittelmään metreissä, mutkia muuttamaan loivemmiksi taikka jyrkemmiksi jne. Varmaan joku tähän solveltuva CAD ohjelmisto on ainakin olemassa. Onko kellään mitään ehdoituksia? Kuinka radat on suunniteltu muualla?

hoj

Oulun Raksilan rata mallinnettiin SolidWorks:llä.

Suosittelen kuitenkin aluksi ihan ruutupaperia ja lyijykynää.

Tässä ed. mainitulla tekniikoilla saavutettu tulos, eli rataprofiili:

http://www.geocities.com/oulurcracing/aORCRInfoTrackRaksila.html

Ratahan on toki tänä päivänä jo valmis:

http://www.geocities.com/oulurcracing/aORCRRaksilaRace030802.html

AssoPoika


hannu_s

Saako tuolla käydä huvikseen sudittelemassa? Ei nyt vaan sitten kesällä  :roll:
Ei riemulla rajaa kun 2WD:illa ajaa|2xMini-Z Overland|Tamiya Mini|Tamiya Subaru Brat |Ratt-Y Rustler->MM+4000KvL

hoj

Saa toki suditellakin jos vain sutia lähtee  8)

Portit ovat auki joka päivä n. klo 21.00 ja siihen asti voi radalla harrastaa.

Polttiksellakin voi ajaa kun vain huolehtii, että auto suurinpiirtein noudattaa kilpailusääntöjä äänenvaimennuksen osalta.

koivisi

Menestystä ratahankkeelle. On todella ilo kuulla uusista asfalttiratahankkeista. Toimiva rata on nimittäin perusedellytys rc harrastuksen kehittymiselle paikkakunnalla. Asfalttirata on myös aina iso investointi vaikka asfalttialueen saisi veloituksetta käyttöön. Radan suunnitteluun kannattaakin paneutua rauhassa, että ei sitten kiirreellä hutaista vain jonkinlaista rataa. Hyvälle radalle tullaan kauempaakin harjoittelemaan.  

Tattarisuon rata suunniteltiin ensin paperilla, lyijykynällä, kumilla ja viivottimella.  Kun perusmuodoista oli päästy yhteisymmärrykseen skannattiin rata tietokoneen muistiin. Windows:n Paint ohjelmalla sitten tehtiin loput muutokset, väritettiin välialueet vihreäksi, kanttarit väritettiin puna/valkoiseksi jne. Tällä näyttävällä viiveistellyllä kuvalla oli sitten helppo markkinoida hanketta päättäjille ja kerätä sponsorirahaa.

Millaisen radan tekee on tietenkin lopulta makuasia, mutta muutamia perusasioita ei voi ohittaa suunnittelussa. Radan tulee olla haastava ajaa. Tulee olla nopeaa suoraa, tiukkaa mutkaa, sikaani, ajettavia laakeita kaarteita, kaarre, jonka säde muuttuu kokoajan jne.  Tulo ja lähtö varikolta tulee tapahtua sujuvasti muita autoja häiritsemättä. Ajajakorokkeen ja varikkosuoran väliin tulee jätää riittävästi tilaa varikkotoimintaa ja tankkausta varten. Lisäksi näkyvyys varikkosuoralle tulee olla esteetön. Rataa ei kannata tuoda liian lähelle oikeassa ja vasemmassa etukulmassa. Jälleen näkyvyyden vuoksi. Ajajakorokkeella vasemmassa reunassa olevan kuljettajan tulee nähdä estettömästi oikea etukulma. Ja vastaavasti oikeassa reunassa olevan kuljettajan vasen kulma. Ei siis pidä väkisin täyttää koko aluetta radalla.

Radan leveys tulee olla riittävä. Riippuu tietenkin luokista, millä aiotte radalla ajaa. Etenkin takasuora riittävän leveä. 1-1,5 m leveämpi kuin muu osa rataa. Mitä kauempana rataosa on ajajakorokkeesta sen leveämmät välit ratojen välille. Radan takaosassa 1 metri ei oikein riitä. Se nimittäin näyttää kovin kapealta 30 metrin päästä. Etenkin jos on kovin matala ajajakoroke.

Kovin syheröistä "Mikkihiiri" rataa en suosittele. Talvella ajetaan varmaan ihan riittävästi syheröradoilla. Voin vain todeta, että nopeus tuo uskomattoman paljon vaikeusastetta radalle.

Toivon, että tuleva ratanne sopii kaikille luokilla: 1/10 sähkö, 1/10 polttis ja mielellään vaikka 1/5 autoille. Tällöin titenkin vaara, että radasta tulee komppromissi. Eli ei sovi kunnolla millekkään luokalle. Uskon, että kun näkee vaivaa tämäkin este on voitettavissa. Mielestäni Tattarisuon rata on tästä oiva positiivinen esimerkki.

Tässä muutamia huomioita, joita teimme suunnitellessamme Tattarisuon rataa.

ashen

Lainaus käyttäjältä: "hoj"Oulun Raksilan rata mallinnettiin SolidWorks:llä.

Suosittelen kuitenkin aluksi ihan ruutupaperia ja lyijykynää.

Tässä ed. mainitulla tekniikoilla saavutettu tulos, eli rataprofiili:

http://www.geocities.com/oulurcracing/aORCRInfoTrackRaksila.html

Ratahan on toki tänä päivänä jo valmis:

http://www.geocities.com/oulurcracing/aORCRRaksilaRace030802.html
Voi olla tyhmä kysymys mutta saako infernolla ajaa Oulun radalla jos on asialliset säädöt iskareissa??  :roll:

Jethron

kyllähän radan voi piirtää vaikka autoCAD:illa
atomi tc3 & stampede

hoj

Lainaus käyttäjältä: "ashen"Voi olla tyhmä kysymys mutta saako infernolla ajaa Oulun radalla jos on asialliset säädöt iskareissa??  :roll:

Eikös infernoonkin ole sliksejä olemassa? Joten sellaiset alle vaan ja alustatan maavara alemmas, jäykemmät jouset + iskarit ja menoksi!

Kiinnität vain huomiota siihen, että Infernosi ei pidä aivan mahdotonta melua. Muuten homma loppuu kokonaan.

Rataa (tekojäätä) reunustavalla hiekalla/nurmikolla ajelu on ehdottomasti kielletty, koska se nostaa pölyä radalle ja tukkii erikoisasfaltin vettäläpäisevät huokoset :!:

copter

koivisi,

Kiitos erittäin rakentavista ja hyödyllisistä kommenteistasi! Otamme ihan varmasti nämä kaikki asiat huomioon rataa suunniteltaessa.