Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ensikertalainen kilpailuissa.

Aloittaja jonu93, 03.07.11 - klo: 21.04

jonu93

En löytäny tälläistä aihetta niin aloitetaan tällänen ketju . Elikkä ajattelin osallistua SC4-10-luokan kilpailuihin, jos sellaisia on tulossa lisää. Itsellä ei ole mitään hajua millaisilla mootoreilla ja nopareilla kisoissa pärjää, vai pärjääkö siellä esim. samoilla ezrunin nopareilla ja moteilla joita on käytetty pihasuttailuun. Akuiksi varmaan käy 2s 60c ''laatu'' lipot, eikä mitkään turnigyn hardcase lipot.

Tänne voi sitten laitella millaista tekniikkaa käyttää vaikka m2-10 ja m4-10 luokissa niin aloittelevat kisaajat saavat jotain tietoa millaisilla laitteilla ja sähköillä voi aloittaa kilpailemisen.

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Hazard

SC4-10 luokassa on kilpailuissakin todella suuri valikoima sähköjä käytössä ja kaikilla tuntuu pärjäävän. Nelkuissa on painoa melkoisesti mutta kyllä moni ajelee Sidewinder, 8.5T harjaton kombolla vaikka yleisin taitaa olla pitkä 550-sarjalainen Novak tai Tekin?

550-moottorit tarvitsevat järeämpää noparia kun tehot on luokkaa 700-900W mutta kyllä halvoilla Turnigy akuilla pärjää täysin. Akuissa maksaa lähinnä lisenssit ja tarrat.

Viimeisen vuoden aikana on useilta valmistajilta tullut 4-6 napaisia moottoreita joilla on saatu vääntöä huimasti lisää normaalikokoisesta moottorista = vähemmän painoa. En tosin muista nähneeni yhtään 4 napaista jossa olisi sensorit perässä mutta ei niitä kaipaa hyvän noparin kanssa.


jonu93

eli saako noita turnigyn akkuja käyttää winterjumpseissa vai täytyykö olla joku lisensillinen akku.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Hazard


Heuli

"Kiina-akkujen" ja "merkkiakkujen" välistä löytyy myös hyviä vaihtoehtoja, esim. Gens Ace.

SM-kisoissa on sallittu sekä Efra- että Roar-hyväksytyt akut, kiina-akuista sallittuja esim. nämä (tosin vain kauppiaan nettisivujen mukaan, Roarin listalle ei ole vielä ilmestynyt).


Heuli

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 03.07.11 - klo: 21.04
Tänne voi sitten laitella millaista tekniikkaa käyttää vaikka m2-10 ja m4-10 luokissa niin aloittelevat kisaajat saavat jotain tietoa millaisilla laitteilla ja sähköillä voi aloittaa kilpailemisen.

Kapasiteetiksi riittää hyvin esim. 4000 mAh, isommat 6000 mAh akut ovat monesti niin paksuja etteivät sovi kunnolla autoon ilman dremelöintiä. Moottoriksi sensorillinen hiiletön takavetoon 8.5t-10,5t, nelivetoon 6,5t-8,5t. Servoksi esim. joku 8 kiloa vääntävä ja 0,10 sek. niin riittää moneen muuhunkin autoon.

jonu93

- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Heuli

Tuo Roar-lista on päivitetty viimeksi muutama päivä sitten eikä ainakaan vielä siinä noita ole listattuna. Ihmeellistä kyllä että kiinalaiset myyvät noita sallittuina akkuina mutta maassa maan tavalla  :azn:

jonu93

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 04.07.11 - klo: 16.41
Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 03.07.11 - klo: 21.04
Tänne voi sitten laitella millaista tekniikkaa käyttää vaikka m2-10 ja m4-10 luokissa niin aloittelevat kisaajat saavat jotain tietoa millaisilla laitteilla ja sähköillä voi aloittaa kilpailemisen.

Kapasiteetiksi riittää hyvin esim. 4000 mAh, isommat 6000 mAh akut ovat monesti niin paksuja etteivät sovi kunnolla autoon ilman dremelöintiä. Moottoriksi sensorillinen hiiletön takavetoon 8.5t-10,5t, nelivetoon 6,5t-8,5t. Servoksi esim. joku 8 kiloa vääntävä ja 0,10 sek. niin riittää moneen muuhunkin autoon.

pärjäisiköhän tossa m4 sarjassa yokomo b-maxilla? Vai onko kaikilla jotkut durangon autot.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Heuli

Kyllä pärjää hyvin Yokomollakin. Suomessa niitä ei ole tosin kilparadoilla näkynyt kuin Viljami Kutvosella (ajoi vain kaksi osakilpailua viime vuonna). M4-10 SM-sarja voitettiin Durangolla, mutta TOP10:ssä oli myös Tamiyoita ja Assoja.

jonu93

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 04.07.11 - klo: 16.41
Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 03.07.11 - klo: 21.04
Tänne voi sitten laitella millaista tekniikkaa käyttää vaikka m2-10 ja m4-10 luokissa niin aloittelevat kisaajat saavat jotain tietoa millaisilla laitteilla ja sähköillä voi aloittaa kilpailemisen.

Moottoriksi sensorillinen hiiletön takavetoon 8.5t-10,5t, nelivetoon 6,5t-8,5t. Servoksi esim. joku 8 kiloa vääntävä ja 0,10 sek. niin riittää moneen muuhunkin autoon.

Onko kauheesti väliä jos nopari ja motti on sensorittomia :azn:?
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Heuli

Ei haittaa pääsuoralla, mutta kaasutuntuma pienillä kierroksilla on paljon parempi sensorillisissa - suht tärkeä ominaisuus crossissa  :wink:

jonu93

#12
ok.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

jonu93

Saisin tollasen combon havalla, mutta onko tuo sallittu kisoihin? Tiedän että tuo ei mikään laatu setti ole, mutta mahtaisko se käydä tohon m4 sarjaan?

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10330
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Heuli

Kyllä saa ajaa kisoissa. Ominaisuuksien puolesta (ainakin paperilla) pitäis olla ihan hyvä.

jonu93

#15
ostan varmaan ton sitten.
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

rizardi

Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 15.07.11 - klo: 22.04
Saisin tollasen combon havalla, mutta onko tuo sallittu kisoihin? Tiedän että tuo ei mikään laatu setti ole, mutta mahtaisko se käydä tohon m4 sarjaan?

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10330
Itsellä sama setti ollut jo toista vuotta käytössä turistissa. Tosin motti vaihdettu stanuun jo alkumetreillä.
HK. lupaa ja kehuu tuotteitaan, mutta ko. nopari jää nykyisille stokki 60A laatunopareille toiseksi ellei jopa kolmanneksi.

Perus nopari ilman ylimääräisiä säätöjä. (Mainostavat, että olisi ajoituksen säätö, mutta kokemus sanoo, että se on tässä tapauksessa vain vapaa valintainen numero ohjelmointi palikassa)


micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: rizardi - 15.07.11 - klo: 23.09
Lainaus käyttäjältä: jonu93 - 15.07.11 - klo: 22.04
Saisin tollasen combon havalla, mutta onko tuo sallittu kisoihin? Tiedän että tuo ei mikään laatu setti ole, mutta mahtaisko se käydä tohon m4 sarjaan?

http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10330
Itsellä sama setti ollut jo toista vuotta käytössä turistissa. Tosin motti vaihdettu stanuun jo alkumetreillä.
HK. lupaa ja kehuu tuotteitaan, mutta ko. nopari jää nykyisille stokki 60A laatunopareille toiseksi ellei jopa kolmanneksi.

Perus nopari ilman ylimääräisiä säätöjä. (Mainostavat, että olisi ajoituksen säätö, mutta kokemus sanoo, että se on tässä tapauksessa vain vapaa valintainen numero ohjelmointi palikassa)

Itselläni on myös tuo Hobbykingin 100A combo, tosin motti kärähti eilen noin vuoden satunnaisten pihasudittelun jälkeen.

Rizardi, miten tuo nopari eroaa esim. 60A laatunopareista? Ohjelmoitavuus toki varmasti parempi, mutta jos ajelee esim. 50A virroilla niin onko mitään merkitystä ajaako 100A halpiksella vs. laatusäätimellä? Toki halpissäätimissä tuo virrankestävyys ei ole ihan luvatun mukainen, mutta lennokkisäätimien kokemusten perusteella jos on esim. 30% turvamarginaalia niin yleensä savuja ei paljon näe.

En yritä tässä puolustella HK:n tuotteiden laatua, vaan yritän lähinnä oppia mitä eroja laatu vs. halpissäätimissö on... ;-)
Wacky Stack Racing Team

sakke_

Lainaus käyttäjältä: micsa.fi - 10.08.11 - klo: 18.55
En yritä tässä puolustella HK:n tuotteiden laatua, vaan yritän lähinnä oppia mitä eroja laatu vs. halpissäätimissö on... ;-)
Pihasudittelussa eroa on hiukan vaikeampi havaita hyvän ja halvan säätimen välillä mutta kun radalla aletaan ajamaan kelloa vastaan niin ero tulevat esille. Laatu nopareissa kaasu ja jarru tuntuma on huomattavasti parempi ja myös tehohävikit ovat pienempiä. Mutta noparillahan ei ole mitään väliä jos ajolinjat eivät radalla pysy kasassa, huonollakin noparilla pärjää jos osaa ajaa.
MBX-6, X10-CR, Sanwa M11X.
Team finRC

vator

Olen hiukkasen kiinnostunut tuosta neliveto tai takaveto maastosarjasta. Olisiko tämä auto hyväksytty takaveto sarjaan?
http://www.rcm.fi/index.php/rc-autot/sahkokayttoiset-rc-autot/team-associated-b4-1-brushless-rtr.html
Ja mitä pitäisi päivittää että kehtaisi edes näyttäytyä kisassa tuon kanssa ja millaisia akkuja kisoihin tarvitsisi?
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

_valtsu_

Tuolta löytyy viimekauden sarjasäännöt: http://rc10.fi/index.php?topic=56536.0
Säännöissä kerrotaan myös sallituista akuista. Sääntöihin tuskin tulee suuria muutoksia ensi kaudeksi.

Tuo linkittämäsi auto on kyllä laillinen. Moottorin olisi kyllä hyvä olla sensorillinen. Sensorillisella moottorilla on parempi kaasutuntuma, joka varsinkin krossissa on oleellista.

mikari

Hauskaa, kun sähkömoottoreissa puhutaan edelleen kaasuntumasta vaikka eihän siellä mitään kaasua (gas) ole. Aloittelijakin kuitenkin ymmärtänee termin, en sitä epäile hetkeäkään, kunhan vaan tuli mieleen  :wink:  :smiley:
Kiitos 20 vuodesta!

vator

asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

HVoltage

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 29.12.11 - klo: 16.31
Hauskaa, kun sähkömoottoreissa puhutaan edelleen kaasuntumasta vaikka eihän siellä mitään kaasua (gas) ole. Aloittelijakin kuitenkin ymmärtänee termin, en sitä epäile hetkeäkään, kunhan vaan tuli mieleen  :wink: :smiley:
[ot]
Englannin kielessä kyseinen sana on [Throttle], jonka käännös on kaasu, kaasupoljin, kaasuttaa jne. ts. Kaasu sanalla on suomessa siis kaksi merkitystä, jolloin merkitys pitää miettiä asiayhteydestä, joka ei liene vaativan erityisiä kielellisiä lahjoja.

Se, että sähkömoottorivetoisesta autosta puhuttaessa, puhutaan kaasutuntumasta tai vasteesta on ihan oikein sanottu. Throttle control, throttle response, throttle feel... what ever...
[/ot]

Kisaamaan oppii parhaiten kisaamalla...  Tuohon valtsun tuntumaan vielä lisäten, että sensorittomissa moottoriyhdistelmissä kaasutuntuma on kuminauhamaisempi kuin sensorin kanssa, kaasuvasteessa on siis jonkinlaista viivettä, joka ei välttämättä ole se kivoin lisä jos haluaa tarkasti kaasua annostella.
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

rizardi

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 29.12.11 - klo: 16.31
Hauskaa, kun sähkömoottoreissa puhutaan edelleen kaasuntumasta vaikka eihän siellä mitään kaasua (gas) ole. Aloittelijakin kuitenkin ymmärtänee termin, en sitä epäile hetkeäkään, kunhan vaan tuli mieleen  :wink:  :smiley:
Polttomoottori toimii siis kaasulla  :tongue:
Näinhän se periaatteessa onkin, mutta polttoaineista puhuttaessa suomen sana kaasu taitaa juontaa englannin sanasta gas, joka on lyhennys sanasta gasoline.

mof

Lainaus käyttäjältä: vator - 29.12.11 - klo: 15.18
Olen hiukkasen kiinnostunut tuosta neliveto tai takaveto maastosarjasta. Olisiko tämä auto hyväksytty takaveto sarjaan?
http://www.rcm.fi/index.php/rc-autot/sahkokayttoiset-rc-autot/team-associated-b4-1-brushless-rtr.html
Ja mitä pitäisi päivittää että kehtaisi edes näyttäytyä kisassa tuon kanssa ja millaisia akkuja kisoihin tarvitsisi?
'
Renkaat ei ole maastosarjassa sallitut (ainakaan 2011 vuoden säännöissä). Eli ne pitää vaihtaa. Siis takarenkaat, eturenkaatkin tosin kannattanee vaihtaa.

Servo on hidas, mutta kyllä sen kanssa nyt näyttäytyä kehtaa...

vator

Saisinkos linkin hyvinstä kumeista kun ei ole mitään kokemusta renkaiden valitsemisesta? Entäs vanteet?
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Soo


vator

Kiitos täytyypi katella miten tämä kisa auton ostaminen etenee vielä, kun ei ole ennestään täysi veristä sähkökrossaria niin tekisi hiukan mieli.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

junnu_85

Noista winter jumps kisoista.

Eli niissä ilmeisesti saa ajaa ilman lisenssiä ja muillakin,kuin noilla hyväksytyillä akuilla.Itsellä on pari eri merkkistä akkua.
Onko autossa olemassa jotain painorajaa tai muuta mikä täytyisi ottaa vielä huomioon ennen kisoja?

Takarenkaat tietenkin sovitaan jo vähän ennen kisoja.

Tekisi mieli osallistua tuohon seuraavaan turun kisaan,mutta vielä vähän mietityttää esim. tuo tilan antaminen nopeammille kuskeille.Niille kun varmaan joutuu sitä tilaa antamaan sen koko 5 min.
Ja sitten muutenkin se kisapäivän eteneminen,kun ei ole juurikaan siitä tietoa.

Olisi hauska nähdä millaista touhua se oikein käytännössä on ja sattuisi ne kisat olemaan tuossa aika lähellä vielä.