Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kysymyksiä koskien jotain Kyoshon mottia

Aloittaja Krynx, 01.03.04 - klo: 17.56

Krynx

Sain haltuuni ei niin hyvä kuntoisen Kyoshon koneen.
En tiedä tarkempaa mallia mutta. Kone on peräisin Super Ten Sports Subarusta.
Ajattelin että jospa tuota sais viritettyä. Eli toimiiko näissä sovellettuna normaalit kakstahti koneen viritykset. Kuten kanavien avarrus ja kannen lasku. Ja sitten vielä rupes askarruttaan mieltä semmonen asia  kun. Sylinterissä on neljä kanavan reikää joista yks on pakokanava. Mutta yhdelle imukanavalle ei ole lohkoon jyrsitty uraa. Eli mikä tämän reiän merkitys on.

Pahoittelen mahdollia kielioppi virheitä. en osaa kirijottaa  :(

jaripetteri

Toimii joskin ei kannata, eiköhän ne motit ole mitoitettu niille tehoille mitä niistä irtoaa.
Velipoika osti pureten subarun noin vuosisitten ja kun kulkupuoli ei ollut kunnossa otti viilan ja poran käteen.
Koneeseen tuli kierroksi korvakuulolta noin 30 prosenttia lisää ja sen jälkeen onkin asioitu ahkerasti kiertokankikaupassa...

fiesta6

Kantsii ennemmin ostaa tehokkaampi kone  :o
Niko on kyllä viritellyt tai parannellut hobaon motteja, mut hää on nyt armeijassa...
Taas kehissä.. ;)

Kakliu

Kaippa noihin motteihin voi soveltaa noita perus kakstahtimoottoreihin soveltuvia virityskikkoja. Kanavien laajennuksella nyt ainakin saa tuloksia aikaan, toki kannen laskukin saattaisi tulla kyseeseen.. Viripillillä tietty kakstahtikoneen tehoja saa helposti ylös.
Kaippa se kampiakseli kestää pienet tehonlisäykset, onhan niissä yleensä aika hyvät toleranssit. Laakeiden uskoisin pettävän ensimmäiseksi. Senkin voi välttää ostamalla esim. SKF:än 40:lle tuhannelle rundille suunnitellut suojatut miniatyyrilaakerit tilalle. Eikä ne jälleenmyyjällä taida maksaa kuin n. 8-10€. Tosin eri moottorivalmistajien välillä koneiden kestävyyksissä on varmasti suuria eroja..
OSTETAAN polttisauto (rally tai touring)

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Krynx"Yhdelle imukanavalle ei ole lohkoon jyrsitty uraa. Eli mikä tämän reiän merkitys on.

Se on ns. "boost channel". Se sijaitsee vastapäätä pakokanavaa. Sen tehtävänä on johtaa osa siisääntulevasta seoksesta suoraan ylös sylinteriin pois pakokanavasta. Tällöin palamisjätteet painautuvat alas pakokanavaan. Suurin piirtein noin se menee.

Moottorin virittämistä ei kannata edes aloittaa, jos ei tiedä mitä on tekemässä. Yleensä lopputuloksena on tehon lasku nousun asemasta. Kantta laskiessa kannattaa varmistaa, ettei sylinteri osu laskettuun kanteen. Oikeastaan ainoa turvallinen virityskonsti on kanavien muotoilu, kunhan mitään ei tehdä sylinterin sisäpuolella ja kanavien kokoa/muotoa ei muuteta. Eli kanavien ulkopuolta voi muotoilla pyöreimmiksi ja sileimmiksi. Saman voi tehdä myös sylinteriputken alareunalle.