Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current

Aloittaja mamyllyn, 21.08.11 - klo: 20.57

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 25.08.11 - klo: 10.27
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 24.08.11 - klo: 13.58
Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 24.08.11 - klo: 13.47
Yritetään siis pysyä asiassa ja saman teen itse. Losi on näemmä ekana valmistajana tullut esiin näitä käyttävänä, olisi mukava nähdä sama tilanne useamman tehtaan kohdalla ja akut saataisiin suoraan kaupasta parhaalla liittimellä käteen.

Joo, teknisesti paras vai riittävän hyvä ja yhteensopiva?
Itse en halua akusta tulevan YHTÄÄN johtoa. Balanserijohdot katkeavat kuitenkin. Paras on 4mm bullet joka on käytössä laadukkaamissa kisa-akuissa.
Johdot voi tehdä itse niin saa mitä ansaitsee. Siperia opettaa :tongue:

Bullet on tosiaan monessa mielessä hyvä. Mielestäni EC yhdistää juuri bulletin ja koteloinnin parhaat puolet.

Estääkö jokin kytkemästä kisa-akussa johtimet väärin päin, aiheuttaen mahdollisesti säätimen rikkoutumisen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ei estä. Miksi pitäisi? Pitäisikö jalkakäytävällä olla kaiteet? Pitäisikö RC-autossa olla turvatyyny?
Siperia opettaa... Nimimerkillä Viimeksi sunnuntaina väärin kytkenyt :tongue:

sprawl

Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 25.08.11 - klo: 10.23

On myös mielenkiintoista, jos yksikään kirjoitettu etu ei ole mielestäsi merkittävä? Ei juotoksen parempi mekaaninen kesto, oletettavasti parempi virranjohtavuus ja virrankesto (huomaa tosiaan tuon olevan vielä oletus), ei uudelleen käytettävyys jne.

Mikä muuten on se yksi työvaihe enemmän, jota tässä on trx:n nähden?

Entä mikä on se ominaisuus, jonka takia kokeilematta voit sanoa Trx:n olevan jossain asiassa tätä parempi (ellei huomioida sitä, että 360 asteen juotos vs 1/4 siitä vie vähemmän tinaa)? Tai se, että se on tällä hetkellä yleisempi -kuten Tamya ja Deans olivat ennen? Osaatko sanoa, miksi asiat eivät enää ole niin?

Eli ainut fakta siitä missä se on parempi on fyysisen rasituksen kesto. Omalla kohdalla on kyse siitä että en lähde liittimiä vaihtamaan ennkuin seuraavat täyttyy:
- Joko lämpenee
- Johdin ei mahdu


Yksi työvaihe enemmän tulee siitä kun ec:lle melkein pitää olla se teline johon sen laittaa kiinni, vaakatasossa sen juottaminen on vähän hankalahkoa.

Enkä edelleenkään ole sanonu että trx on merkittävästi parempi kuin ec, miten voisinkaan kun en oo sitä kokeillu. Pointti on ollu kokoajan siinä että ei yksinkertasesti ole syitä miksi vaihtaa trx->ec ainakaan ennen kuin kaikki käytössä olevat akut on johdoiltaan liian isoja.

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 25.08.11 - klo: 10.27
Estääkö jokin kytkemästä kisa-akussa johtimet väärin päin, aiheuttaen mahdollisesti säätimen rikkoutumisen?


Estää, oikein mitoitetut johdot jotta esim. miinusjohto ei yllä plussanapaan. Myöskin järjen käyttö saattaa auttaa...
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 25.08.11 - klo: 10.32
Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 25.08.11 - klo: 10.27
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 24.08.11 - klo: 13.58
Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 24.08.11 - klo: 13.47
Yritetään siis pysyä asiassa ja saman teen itse. Losi on näemmä ekana valmistajana tullut esiin näitä käyttävänä, olisi mukava nähdä sama tilanne useamman tehtaan kohdalla ja akut saataisiin suoraan kaupasta parhaalla liittimellä käteen.

Joo, teknisesti paras vai riittävän hyvä ja yhteensopiva?
Itse en halua akusta tulevan YHTÄÄN johtoa. Balanserijohdot katkeavat kuitenkin. Paras on 4mm bullet joka on käytössä laadukkaamissa kisa-akuissa.
Johdot voi tehdä itse niin saa mitä ansaitsee. Siperia opettaa :tongue:

Bullet on tosiaan monessa mielessä hyvä. Mielestäni EC yhdistää juuri bulletin ja koteloinnin parhaat puolet.

Estääkö jokin kytkemästä kisa-akussa johtimet väärin päin, aiheuttaen mahdollisesti säätimen rikkoutumisen?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Ei estä. Miksi pitäisi? Pitäisikö jalkakäytävällä olla kaiteet? Pitäisikö RC-autossa olla turvatyyny?
Siperia opettaa... Nimimerkillä Viimeksi sunnuntaina väärin kytkenyt :tongue:

Eli tässä on EC:n etu pelkkään bullettin nähden.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 25.08.11 - klo: 10.35
Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 25.08.11 - klo: 10.23

On myös mielenkiintoista, jos yksikään kirjoitettu etu ei ole mielestäsi merkittävä? Ei juotoksen parempi mekaaninen kesto, oletettavasti parempi virranjohtavuus ja virrankesto (huomaa tosiaan tuon olevan vielä oletus), ei uudelleen käytettävyys jne.

Mikä muuten on se yksi työvaihe enemmän, jota tässä on trx:n nähden?

Entä mikä on se ominaisuus, jonka takia kokeilematta voit sanoa Trx:n olevan jossain asiassa tätä parempi (ellei huomioida sitä, että 360 asteen juotos vs 1/4 siitä vie vähemmän tinaa)? Tai se, että se on tällä hetkellä yleisempi -kuten Tamya ja Deans olivat ennen? Osaatko sanoa, miksi asiat eivät enää ole niin?

Eli ainut fakta siitä missä se on parempi on fyysisen rasituksen kesto. Omalla kohdalla on kyse siitä että en lähde liittimiä vaihtamaan ennkuin seuraavat täyttyy:
- Joko lämpenee
- Johdin ei mahdu


Yksi työvaihe enemmän tulee siitä kun ec:lle melkein pitää olla se teline johon sen laittaa kiinni, vaakatasossa sen juottaminen on vähän hankalahkoa.

Enkä edelleenkään ole sanonu että trx on merkittävästi parempi kuin ec, miten voisinkaan kun en oo sitä kokeillu. Pointti on ollu kokoajan siinä että ei yksinkertasesti ole syitä miksi vaihtaa trx->ec ainakaan ennen kuin kaikki käytössä olevat akut on johdoiltaan liian isoja.

Asia selvä. Vaihtaminen vanhasta uuteen on tosiaan eri asia, mutta enpä sitä ole täällä kommentoinutkaan. Ne uudet harrastaja joilla ei ole vielä vanhoja liittimiä.olemassa, voivat taas harkita mitkä ottavat käyttöön kun tietävät vaihtoehdot.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 25.08.11 - klo: 10.37
Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 25.08.11 - klo: 10.27
Estääkö jokin kytkemästä kisa-akussa johtimet väärin päin, aiheuttaen mahdollisesti säätimen rikkoutumisen?


Estää, oikein mitoitetut johdot jotta esim. miinusjohto ei yllä plussanapaan. Myöskin järjen käyttö saattaa auttaa...

Johtojen mitoitus eri pituiseksi on varmasti toimiva ratkaisu. Sen jälkeen voi tosin olla vaikeuksia käyttää samaa akkua eri autossa?

Järjen käyttö auttaa monessa asiassa, mutta sähköisissä laitteissa tulee aina estää väärinkytkennän mahdollisuus.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

speedo

"kisa akuissahan" harvemmin on kiinteitä johtoja eli kyllä sitä aikas näppärä on käyttää muissakin autoissa vaikka yhden noparissa olisikin eri mittaiset johdot.Kyllä mulla on jokaisessa autossa oma nopari ja sillä omat johdot.

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 25.08.11 - klo: 12.30

Johtojen mitoitus eri pituiseksi on varmasti toimiva ratkaisu. Sen jälkeen voi tosin olla vaikeuksia käyttää samaa akkua eri autossa?


Eipä kisa-akuissa ole johtoja ollenkaan, vain 4mm:n reijät plussalle ja miinukselle, sekä yleensä 2mm:n reikä balancerille.

Näitä ei pitäisi tähän keskusteluun sotkea ollenkaan, jo ennestään sekavaa soppaa entisestään sekoittamaan.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

jon.lindgren

Kyllä nämäkin tähän kuuluu :smiley:
HK:ssa on nykyään laaja valikoima "johdottomia" kovakuorisia akkuja parilla kympillä. Näiden kanssa ei tarvitse miettiä mikä liitin on paras, ei tarvi trx:ää tai ec:tä.

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: sprawl - 25.08.11 - klo: 08.10
LainaaNoilla vinkeillä voi mennä takas "koulunpenkille" kaikkiaan hirveetä p****a!! jos tuolla tapaa porukka tekee liittimien asennukset niin ihmekään jos mikään ei pelaa.
Ei muutakun omaa videota kehiin ja sitten perusteita siitä miksi noin ei tule tehdä kuin videoissa on esitetty. Eikä täällä kovinmontaa ketjua taida olla jossa kysytään sitä miksi juotokset ei pidä.

Jos ei huomenna aamulla ole ihan hirvittävä kiire niin laitetaampas videota mitenkä ITE johdot teen. ts. laitan bulletin kiinni, saattaa löytyä joku kopio deans liitinkin.

tekisin heti, mutta juotosasema on kisareissun jäliltä kotona.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

-Juho-

Sitten joutuu pähkäilemään minkälaiset banaanit laittaisi. Tämän tyyppiset ilmeisesti parhaimmistoa:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11757__Polymax_4mm_Gold_Connectors_10pairs_set_.html
Liikaa Kyoshoja

MirosHima

#101
Lainaus käyttäjältä: InfernoGT - 25.08.11 - klo: 13.37
Sitten joutuu pähkäilemään minkälaiset banaanit laittaisi. Tämän tyyppiset ilmeisesti parhaimmistoa:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11757__Polymax_4mm_Gold_Connectors_10pairs_set_.html

Hyväähän tuossa on se ettei ole ns. liikkuvia ja irrallisia osia. Löystymisen riski on kohtalainen toki tuossakin, aikansa tärinästä ja ees taas kytkemisesä noi uroksen tapit taittuu sisäänpäin. Helppo korjata, levittää pikkasen vaan uudestaan. 

ite laitan seuraavan kerran kun liittimiä pitää laittaa nämä testiin
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_1592/products_id/177896/n/ProTek-R-C-40mm-Super-Bullet-Solid-Gold-Connectors-4-Male
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: InfernoGT - 25.08.11 - klo: 13.37
Sitten joutuu pähkäilemään minkälaiset banaanit laittaisi. Tämän tyyppiset ilmeisesti parhaimmistoa:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11757__Polymax_4mm_Gold_Connectors_10pairs_set_.html

Mulla on näitä moottorin ja noparin välissä. Liitin on ehkä liiankin tiukka akkuun...

Janne79

Olen kai mainonnan uhri, kun vaihdoin omat Deanssit EC5 -liittimiin, koska harrastamisen tässä vaiheessa se ei vaatinut kuin kaksi liitinparia. Olen käyttänyt kolvia ennen RC-harrastusta syksyllä -93, ja senkin jälkeen vain kahdet Deanssit. Deanssit sain isäukon kanssa kolvaillessa sulamaan niin, ettei urosta saanut naarasliittimen pohjaan asti, kosmeettisista haitoista puhumattakaan. Tänään vaihdoin (yksin, onnistuu helposti ilman lisäkäsiä) nuoEC5:t kiinni, ja niiden juottaminen oli todella helppoa ja nopeaa Deansseihin verrattuna. Haasteellisempaa oli juottaa laturin ohuita piuhoja, kuin akkujen hieman tuhdimpia.

Faktaa ei ole tarjolla, mutta perstuntumalta suosittelen noita EC -liittimiä, mikäli kolvaustaidot on allekirjoittaneen tasolla. 

Divi

#104
tässä esimerkki kisa-auton johdoista:

plussa ei ylety akun miinukseen vaikka mitä taikasanoja latois tulemaan.

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: Divi - 26.08.11 - klo: 00.21
kisa-autoissa usein toisesta johdosta tehdään niin lyhyt ettei onnistu väärin kytkeminen. esim itselläni näin:

plussa ei ylety akun miinukseen vaikka mitä taikasanoja latois tulemaan.

Kiitokset perustellusta vastauksesta. Toi vaikuttaa toimivalta ratkaisulta.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

MirosHima

#106
Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 26.08.11 - klo: 00.25
Lainaus käyttäjältä: Divi - 26.08.11 - klo: 00.21
kisa-autoissa usein toisesta johdosta tehdään niin lyhyt ettei onnistu väärin kytkeminen. esim itselläni näin:
http://divi.kuvat.fi/kuvat/RC+Autot/----+Xray+T2+007+----+Vintage+Touring+Racing/CIMG0646.JPG/full
plussa ei ylety akun miinukseen vaikka mitä taikasanoja latois tulemaan.

Kiitokset perustellusta vastauksesta. Toi vaikuttaa toimivalta ratkaisulta.


Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

tähänkin vois laittaa sen, mutta on akkuja jossa + ja - on toisin päin. Eli ei tuonkaan kanssa aivot narikassa voi mennä.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

nestori

No tekee ne johtojen pituudet sit niin että miinus on lyhyempi ja + pidempi.

sprawl

Lainaus käyttäjältä: nestori - 26.08.11 - klo: 08.08
No tekee ne johtojen pituudet sit niin että miinus on lyhyempi ja + pidempi.
Varmaan meinas sitä että jos vaihtaa akkua ´toisenlaiseen missä on eripäin niin ei käykkään samaan autoon.

Mutta ite ainakin suosinu tähän mennessä saman tuottajan valmisteita per auto.

McJones

Lainaus käyttäjältä: Janne79 - 25.08.11 - klo: 19.50
Deanssit sain isäukon kanssa kolvaillessa sulamaan niin, ettei urosta saanut naarasliittimen pohjaan asti, kosmeettisista haitoista puhumattakaan.
Diinssien kolvailussa tuossa kohtaa auttaa, että kolvaa liitinpari kiinni. Eli naaras ja koiras kiinni toisissaan juotettaessa.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

Divi

Lainaus käyttäjältä: McJones - 26.08.11 - klo: 12.19
Lainaus käyttäjältä: Janne79 - 25.08.11 - klo: 19.50
Deanssit sain isäukon kanssa kolvaillessa sulamaan niin, ettei urosta saanut naarasliittimen pohjaan asti, kosmeettisista haitoista puhumattakaan.
Diinssien kolvailussa tuossa kohtaa auttaa, että kolvaa liitinpari kiinni. Eli naaras ja koiras kiinni toisissaan juotettaessa.
jollon "levyt" painuu liittimen muovirungon sisään liikaa lämmitettäessä, ja liittimestä tulee löysä. oli liitin mikä tahansa niin kolvaus pitää koittaa suorittaa suht nopeasti, tarkoitus ei ole sulattaa koko liitintä. parhaiten onnistuu kun on tarpeeksi tehokas kolvi, tuhnulla kolvilla lämpee koko liitin/akku/moottori/nopari ennenku tina edes kunnolla sulaa.

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: Divi - 26.08.11 - klo: 12.42
Lainaus käyttäjältä: McJones - 26.08.11 - klo: 12.19
Lainaus käyttäjältä: Janne79 - 25.08.11 - klo: 19.50
Deanssit sain isäukon kanssa kolvaillessa sulamaan niin, ettei urosta saanut naarasliittimen pohjaan asti, kosmeettisista haitoista puhumattakaan.
Diinssien kolvailussa tuossa kohtaa auttaa, että kolvaa liitinpari kiinni. Eli naaras ja koiras kiinni toisissaan juotettaessa.
jollon "levyt" painuu liittimen muovirungon sisään liikaa lämmitettäessä, ja liittimestä tulee löysä. oli liitin mikä tahansa niin kolvaus pitää koittaa suorittaa suht nopeasti, tarkoitus ei ole sulattaa koko liitintä. parhaiten onnistuu kun on tarpeeksi tehokas kolvi, tuhnulla kolvilla lämpee koko liitin/akku/moottori/nopari ennenku tina edes kunnolla sulaa.

Täytyy kommentoida edellä mainittua vielä sen verran, että yksi tämän liittimen ja trx:n etu vanhoihin on, ettei niitä voi kuumentaa rikki.
Itse laitan EC:t suoraan juottamisen jälkeen koteloon paikalle, enkä joudu odottelemaan sen jäähtymistä vaikka aiemmin on jonkun osalta niin arveltu.

Janne A

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 25.08.11 - klo: 13.41
Lainaus käyttäjältä: InfernoGT - 25.08.11 - klo: 13.37
Sitten joutuu pähkäilemään minkälaiset banaanit laittaisi. Tämän tyyppiset ilmeisesti parhaimmistoa:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__11757__Polymax_4mm_Gold_Connectors_10pairs_set_.html

Hyväähän tuossa on se ettei ole ns. liikkuvia ja irrallisia osia. Löystymisen riski on kohtalainen toki tuossakin, aikansa tärinästä ja ees taas kytkemisesä noi uroksen tapit taittuu sisäänpäin. Helppo korjata, levittää pikkasen vaan uudestaan. 

ite laitan seuraavan kerran kun liittimiä pitää laittaa nämä testiin
http://www.amainhobbies.com/product_info.php/cPath/1574_1592/products_id/177896/n/ProTek-R-C-40mm-Super-Bullet-Solid-Gold-Connectors-4-Male
Mulla on noita ProTekeja ja ei kyllä laadullaan häikäissyt. Enemmän luotan sellaseen perinteiseen vispilämalliin, mistä on juottanut liikkuvat osat yhdeksi puuksi.

Divi

kannattaako tuon hintaluokan liittimiä ruveta taitteleen takasi? sama vaihtaa uusiin jos/kun löystyy sitten joskus. tuntuu hauskalta tämä keskustelu kun tuntuu että  ihmiset aikoo käyttää sitä samaa liitin-yksilöä loppu elämänsä. :D

bluebeetle

Noihan voi vaikka siirtää autosta toiseen, toisin kuin ec-liittimiä :)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Divi

voi toki mutta pointti oli se että jos ne löystyy niin kannattaako :D uudet kuitenkin maksaa jopa lähes euron kpl

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 30.08.11 - klo: 12.45
Noihan voi vaikka siirtää autosta toiseen, toisin kuin ec-liittimiä :)

Mikä estää siirtämästä EC:tä autosta toiseen?

vms

Oma alkutaipaleeni EC5-liittimen kanssa oli ongelmallinen. Ensimmäisestä viidestä yrityksestäni juottaa johto liittimeen onnistui vain yksi. Käytössä oli Turnigy lipoakun 5mm johto jota esitinailin hieman liikaa ennen sen yhdistämistä liittimeen. Johtohan on jo ennen tinausta niin paksu että se mahtuu vain juuri ja juuri liittimen sisään. Esitinaus ei tainnut juuri helpottaa tätä asiaa. Käytännössä myös joko johto, liitin tai molemmat taisivat päästä hieman viilentymään jolloin johdon työntäminen liittimen sisään ei vaan onnistunut. Nettivideoissahan käytetään yleensä pienempiä johtoja, joka varmasti helpottaa asiaa. 

Pidin hieman taukoa ja yritin parantaa prosessia. Seuraavalla kerralla kaikki menikin putkeen. Seuraavilla säädöillä olikin jo paljon helpompaa:
- puupalikka, johon porattu kolo liittimelle (yhdelle putkelle) ja toinen kolo muovikuorelle
- juotoskynä asetettuna tukijalustalle, kärki kiinni putkessa sitä jatkuvasti kuumentaen
- putken sisälle aluksi pieni nokare tinaa, kun se on täysin sula voi varsinainen tilaus alkaa
- johdon kuumentaminen erillisellä juotospistoolilla ja maltillinen esitinaus

Tekniikkalajihan tämä taitaa olla ja puutteelilla taidoilla ei tule onnistumisia. 5mm johto on silti mielestäni melko ahdas liittimeen ja näillä taidoilla ja välineillä varustettuna juottaminen vaatii yllättävän paljon aikaa. Käytössäni oleva laitteisto muistuttaa hyvin paljon Clasun settiä.

Ei kokemusta Traxxas-liittimistä, pienempien (<=1mm) johdinten osalta kokemusta muutaman sadan juotoksen verran. Sen verran Traxxasia katselin että ahtausongelmia ei taida siellä esiintyä. Jatkan kuitenkin EC5-liitinten parissa.
Slash 4x4 Monster

bluebeetle

Lainaus käyttäjältä: mamyllyn - 30.08.11 - klo: 18.54
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 30.08.11 - klo: 12.45
Noihan voi vaikka siirtää autosta toiseen, toisin kuin ec-liittimiä :)

Mikä estää siirtämästä EC:tä autosta toiseen?

Millä sen EC5 purkaa, eikö liitin lukitu muovikuoreen kun se sinne tökätään..?
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

bastor

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 04.09.11 - klo: 07.20
Millä sen EC5 purkaa, eikö liitin lukitu muovikuoreen kun se sinne tökätään..?

Itse eilen laitoin väärän muovin liittimien päälle.
Laitoin rukarin liittimen päähän, muovin takapää palikan reunaa vasten, pieni napautus kämmenellä rukariin ja liitin napsahti irti.
Ei näkynyt damagea liittimessä eikä muovissa.
Tamiya TT-01E & TT-01DE  *** Hong Nor SCRT10 & 2 x CRT.5 Pro-E & X2 CRT-E *** Kyosho Mini-Z AWD
2 x Acoms Technisport 2.4GHz + 6 vastaria