Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Liitinvertailu: EC5 vs Traxxas High Current

Aloittaja mamyllyn, 21.08.11 - klo: 20.57

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: Falconi - 05.09.11 - klo: 16.55
Itse olen koptereissa käyttänyt deansseja, xt60 ja ec5 liittimiä. Deanssit vaihdoin melkein heti pois kun alkuperäisiä ei saanut ja kopiot olivat niin tiukasti kiinni toisissaan ja liittimestä oli huono ottaa kiinni pois kytkettäessä.

Vaihdoin xt60 joka oli abaut yhtä helppo juottaa ku deanssi, mutta parempi kytkeä ja irroittaa ja ennen kaikkea niitä saa halvalla hobbykingistä.

Sitten uuden kopterihankinnan jälkeen hommasin ec5 kun akkujen johdot olivat jo niin paksuja, etteivät xt60 mahtunut. Kyllä tykästyin täysin ec5:iin, helppo juottaa (mun mielestä helpoin mitä kaksi edellä mainittua liitintä), isot niin saa hyvin kiinni kytkettäessä ja irroittaessa. Ainut miinus on, että maksavat jonkin verran enemmän.

Autoissa olen edelleen käyttänyt xt60 sen takia kun niitä minulla on jonkin verran niin en viitsinyt uusia ostaa. Lisäksi autojen akkujen johdot eivät ole niin paksuja, että viitsisin ec5 "tuhlata" niihin. Jos ei olisi ollut noita xt60 itsellä valmiiksi niin todennäköisesti olisin laittanut autoihin ec3 liittimet.

Nämä siis minun mielipiteitä ja kokemuksia. Eli tiedän nyt näitten kokeilujen perusteella varmasti mikä noista mainituista liittimistä _minun_ mielestä on paras. Ajattelin vaan jakaa tämän kirjoituksen. Veikkaan, että ilman oikosulkuja mikään mainitsemani liitin ei sula käsiin tai hirveätä häviötä synny.

Asiallinen kirjoitus -pitkästä aikaa. Tämä liittyy sun kokemuksiin liittimestä joten kommentilla on painoarvoa.

Peku

#151
Lainaus käyttäjältä: Hount - 05.09.11 - klo: 19.55
Ottakaahan huomioon kun katsotte noita eri putkiliittimien virrankestoja, että liikkeellä on kahta erilaista putkiliittimen urospuolta. Toisessa urospuolen tappi koostuu halki leikatusta kiinteästä putkesta ja kosketuspinta-ala naaraskappaleeseen on suuri.

Halpismalli puolestaan on tuollainen kuin tässäkin treadissa moneen kertaan postattu Hobbycityn EC5 -liitin. Urosliittimen "jousi" muodostuu kiinteän tapin ympärille prässätystä pienestä useasta luiskasta muodostuvasta osasta joka ei painu välttämättä riittävästi kasaan jolloin eri liittimen puolikkaat yhdistävä pinta-ala muodostuu pelkästään tuosta jousiosan uloimmista osista.

Ostin kerran käytetyt akut täältä forumilta minkä mukana tuli 4mm bullet -> deans adapterit ja edellinen akkujen omistaja oli ajellut ko. akuille 2x2S 1/8 autolla ja noiden putkiliittimien jouset olivat sulaneet poikki koska olivat olleet kosketuksissa akun naaraspuoleen vain pieneltä alalta.

Hyvä: http://www.trex-store.com/images/kuvat/71255.jpg
Huonompi: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/catalog/EC5(1).jpg

- Hount

Bulletteja kun käytän... Niin en noita "jousiversioita". Noita EC5 - liittimiä ei ilmeisestikään ole esim
EC6 tms. versioina kun ei ainakaan kuukkeli mitään löytänyt. Harmi....

Koheltaja

Jos ihan välttämättä haluaa käyttää "jousellisia" bulletteja niin jousi kannattaa ehdottomasti juottaa runkoon kiinni, yksi paikka vähemmän mikä alkaa pätkiä sähköjä.
Kylätason RC-kuski.

Bigbear

ec5 valmistajan sivuilla näyttää olevan nuo jousimalliset liittimet. Onko tuo jouseton nyt niin uus versio, ettei valmistajakaan ole niitä kuviin vaihtanut.

Kuitenkin valmistaja lupaa 120A jatkuvaa virtaa niilläkin. Paljon 12AVG johdossa kulkee virtaa speksien mukaan?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

McJones

Handbook of Electronic Tables and Formulas mukaisesti menee 12 AVG:lle seuraavasti:

Maximum amps for chassis wiring 41
Maximum amps for power transmission 9.3

Miniautokäytössä joutudaan kuitenkin valitsemaan myös koon ja painon mukaan tolkullisia ratkaisuja. Voitte sulatella näillä sitten niitä speksejänne ja liittimiänne.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: McJones - 07.09.11 - klo: 12.14
Miniautokäytössä joutudaan kuitenkin valitsemaan myös koon ja painon mukaan tolkullisia ratkaisuja. Voitte sulatella näillä sitten niitä speksejänne ja liittimiänne.

Tätä yritin jo aikaisemmin sanoa.
Kun akussa on suoraan bulletit ei tarvitse pohtia liittimiä.
Ja ei saa unohtaa liittimen painon johtoihin aiheuttamia kiihtyvyyksiä, jotka ovat merkittäviä.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 07.09.11 - klo: 15.34
Lainaus käyttäjältä: McJones - 07.09.11 - klo: 12.14
Miniautokäytössä joutudaan kuitenkin valitsemaan myös koon ja painon mukaan tolkullisia ratkaisuja. Voitte sulatella näillä sitten niitä speksejänne ja liittimiänne.

Tätä yritin jo aikaisemmin sanoa.
Kun akussa on suoraan bulletit ei tarvitse pohtia liittimiä.
Ja ei saa unohtaa liittimen painon johtoihin aiheuttamia kiihtyvyyksiä, jotka ovat merkittäviä.

Tuolla keveydellä on ilmeisesti myös varjopuolensa kuten kärähteneet komponentit jne :) Joku täällä jo kertoi saaneensa bulletit oikkariin tai kytkettyä väärinpäin. Tuon estämiseksi liittimiä tai niiden runkoja nyt yleensä käytetään.. Hyvä että olette samaa mieltä, että bullet on hyvä liitin. Sehän löytyy EC sarjan liittimistäkin :D

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Volvospede

Onks tänään mitään liitinjuttuu?!   :shocked:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Divi

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 07.09.11 - klo: 19.58
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 07.09.11 - klo: 15.34
Lainaus käyttäjältä: McJones - 07.09.11 - klo: 12.14
Miniautokäytössä joutudaan kuitenkin valitsemaan myös koon ja painon mukaan tolkullisia ratkaisuja. Voitte sulatella näillä sitten niitä speksejänne ja liittimiänne.

Tätä yritin jo aikaisemmin sanoa.
Kun akussa on suoraan bulletit ei tarvitse pohtia liittimiä.
Ja ei saa unohtaa liittimen painon johtoihin aiheuttamia kiihtyvyyksiä, jotka ovat merkittäviä.

Tuolla keveydellä on ilmeisesti myös varjopuolensa kuten kärähteneet komponentit jne :) Joku täällä jo kertoi saaneensa bulletit oikkariin tai kytkettyä väärinpäin. Tuon estämiseksi liittimiä tai niiden runkoja nyt yleensä käytetään.. Hyvä että olette samaa mieltä, että bullet on hyvä liitin. Sehän löytyy EC sarjan liittimistäkin :D


bulletit voi myös asentaa niin ettei niitä saa kytkettyä väärinpäin, samoin liittimet voi asentaa niin että ne saa kytkettyä väärinpäin. Toisaalta onko sillä nyt mitään väliäkään, jos on niin tunari että kytkee väärinpäin niin maksaa oppirahat ja kattoo tarkemmin ens kerralla. Tää liitinhomma on enivei makuasia.

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: Divi - 10.09.11 - klo: 08.10
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 07.09.11 - klo: 19.58
Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 07.09.11 - klo: 15.34
Lainaus käyttäjältä: McJones - 07.09.11 - klo: 12.14
Miniautokäytössä joutudaan kuitenkin valitsemaan myös koon ja painon mukaan tolkullisia ratkaisuja. Voitte sulatella näillä sitten niitä speksejänne ja liittimiänne.

Tätä yritin jo aikaisemmin sanoa.
Kun akussa on suoraan bulletit ei tarvitse pohtia liittimiä.
Ja ei saa unohtaa liittimen painon johtoihin aiheuttamia kiihtyvyyksiä, jotka ovat merkittäviä.

Tuolla keveydellä on ilmeisesti myös varjopuolensa kuten kärähteneet komponentit jne :) Joku täällä jo kertoi saaneensa bulletit oikkariin tai kytkettyä väärinpäin. Tuon estämiseksi liittimiä tai niiden runkoja nyt yleensä käytetään.. Hyvä että olette samaa mieltä, että bullet on hyvä liitin. Sehän löytyy EC sarjan liittimistäkin :D


bulletit voi myös asentaa niin ettei niitä saa kytkettyä väärinpäin, samoin liittimet voi asentaa niin että ne saa kytkettyä väärinpäin. Toisaalta onko sillä nyt mitään väliäkään, jos on niin tunari että kytkee väärinpäin niin maksaa oppirahat ja kattoo tarkemmin ens kerralla. Tää liitinhomma on enivei makuasia.

Mielenkiintoinen asenne, että jos jokin voi mennä väärin niin siitä maksetaan oppirahat? Eikö väärinkytkennät ole juuri tarkoitus tehdä mahdottomaksi?

Oppia voisi yrittää ottaa vaikka historiasta:

Murphyn laki on Yhdysvaltain armeijan kapteeni Edward A. Murphyn mukaan nimetty periaate, jonka mukaan "jos jonkin asian voi tehdä monella tavalla ja näistä tavoista yksi johtaa onnettomuuteen, ennen pitkää joku tekee asian sillä tavalla". Lyhyemmässä ja ehkä tunnetummassa muodossa periaate kuuluu "jos jokin voi mennä pieleen, se menee pieleen". Murphy työskenteli sotilasinsinöörinä koelentoprojektien parissa ja huomasi tapahtuneista onnettomuuksista, että onnettomuudet estää parhaiten varmistamalla, ettei mikään voi mennä vikaan.

bluebeetle

Voisit demota miten esimerkiksi Deansin saa kytkettyä väärin, josko sitten kaikki siirtyisivät käyttämään näitä jeesusliittimiä..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 10.09.11 - klo: 14.33
Voisit demota miten esimerkiksi Deansin saa kytkettyä väärin, josko sitten kaikki siirtyisivät käyttämään näitä jeesusliittimiä..

Sen saa uskoakseni kytkettyä oikosulkuun vain silloin, kun muovi on sulannut juottamisen aikana ja latat ovat liikkuneet ulospäin.

pijokela

Lainaus käyttäjältä: ViX - 10.09.11 - klo: 17.38
Miten ihmeessä tämä maan mullistava liitin voi estää johdon väärin kytkemisen akkuun?
Suuri osa (ainakin kilpailevien kuskien) akuista on juuri tuollaisia mihin tökätään 4mm banaani. Piste.

Nuo tuollaiset akut on muuten oikeasti tosi käteviä, jos tuota väärin päin kytkemistä ei ota huomioon. Sitä en kyllä tajua, että miksi siinä akussa on joku säälittävän pieni + ja - jossain. Olisi iso punainen ja musta alue noiden liittimien ympärillä, niin olisi paljon selvempää, mihin mikäkin johto menee.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 10.09.11 - klo: 18.21
Lainaus käyttäjältä: ViX - 10.09.11 - klo: 17.38
Miten ihmeessä tämä maan mullistava liitin voi estää johdon väärin kytkemisen akkuun?
Suuri osa (ainakin kilpailevien kuskien) akuista on juuri tuollaisia mihin tökätään 4mm banaani. Piste.

Nuo tuollaiset akut on muuten oikeasti tosi käteviä, jos tuota väärin päin kytkemistä ei ota huomioon. Sitä en kyllä tajua, että miksi siinä akussa on joku säälittävän pieni + ja - jossain. Olisi iso punainen ja musta alue noiden liittimien ympärillä, niin olisi paljon selvempää, mihin mikäkin johto menee.

Olen kanssasi samaa mieltä, vaikka itse olen omistanut vain yhden tuollaisen akun. Kun +/- johtimen liitin olisi erillainen, niin se estäisi väärinkytkennän. Joku tosin aiemmin kommentoi, että eripituiset johdot hoitavat saman asian.

Peku

Varsinkin kun tosiaan eri merkeillä vielä eri puolilla akkua nuo plussat ja miinukset...

McJones

Kyllä tässä itse kukin yrittää minimoida käytettävien liitintyyppien määrän. Parempi vain, kun (+) ja (-) ovat samanlaiset (varsinkin jos sarjoittaisi akkuja). Akkujen navat voi toki merkitä itsekin vähän selkeämmäksi esim. teipin avulla.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

mamyllyn

Hello,
Uusi auto ja sähköt matkalla sekä akut. Liittimien datat on päivittyneet Horizonin sivuilla tai en löytänyt niitä aiemmin.

http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=EFLAEC502

"Capable of more than 120A continuous current with 10-awg wire"

Volvospede

Toi EC liitin näytti olevan kätevä kun lipot lenteli erään autosta radalle niin ei noparin/akun johdot rasittunu liikaa kun liitin aukes niin kevyesti...! Heh, huono provo ja hyvä liitin. Viimeks radalla oma trx liitin tuntui ehkä hieman lämpimältä kun sitä availi ajon jälkeen. Pitää varmistaa asia infrapunamittarin avulla. Voi olla luulosairauttakin.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

mamyllyn

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 10.10.11 - klo: 19.55
Toi EC liitin näytti olevan kätevä kun lipot lenteli erään autosta radalle niin ei noparin/akun johdot rasittunu liikaa kun liitin aukes niin kevyesti...! Heh, huono provo ja hyvä liitin. Viimeks radalla oma trx liitin tuntui ehkä hieman lämpimältä kun sitä availi ajon jälkeen. Pitää varmistaa asia infrapunamittarin avulla. Voi olla luulosairauttakin.

Loistavaa...mitataan se lattaliitin ja verrataan sillä mun adapterilla EC:n lämpötila samassa rallissa!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 10.09.11 - klo: 18.21
Sitä en kyllä tajua, että miksi siinä akussa on joku säälittävän pieni + ja - jossain. Olisi iso punainen ja musta alue noiden liittimien ympärillä, niin olisi paljon selvempää, mihin mikäkin johto menee.

Sitä varten kaupoissa on myynnissä punaista maalia millä saa kunnolla merkattupa plussan, mulla on Revelin pikku purkki millä merkkaan akkujen plussan :wink:
Kylätason RC-kuski.

vms

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 10.10.11 - klo: 19.55
Toi EC liitin näytti olevan kätevä kun lipot lenteli erään autosta radalle niin ei noparin/akun johdot rasittunu liikaa kun liitin aukes niin kevyesti...!

Täältä löytyy vain päinvastaista kokemusta.  EC5-liittimien irrottamiseen toisistaan tarvitaan selvästi enemmän voimaa kuin TRX-liittimillä. Irrottamisen yhteydessä esiintyy myös usein kuuluva "pops" ääni, ikään kuin liittimen sisään muodostuisi hetkellinen alipaine.
Slash 4x4 Monster

OV

Luinko tätä huonosti vai mitenkä meni ohi ettei kukaan tunnu kannattavan 5,5mm ja 6mm bulletteja? Itellä on melkein poikkeuksetta noita käytössä.

jon.lindgren

Kunnon akuissa on kuitenkin 4mm bullet, mitä siihen enempiä liittimiä laittamaan. Tämä siis 2s, useampikennoisista en tiedä enkä vielä tarvitse.

speedo

Ja sitten voi pitää silmät auki kun pistää johdot kiinni,niin ei savut nouse.

jon.lindgren


pijokela

Lainaus käyttäjältä: OV - 14.10.11 - klo: 10.40
Luinko tätä huonosti vai mitenkä meni ohi ettei kukaan tunnu kannattavan 5,5mm ja 6mm bulletteja? Itellä on melkein poikkeuksetta noita käytössä.
No, tuossa EC5 liittimessä on 5mm bulletit tuon muovin sisällä... ja koko aiheen idea kai on, että siksi siinä yhdistyy hyvä virrankesto ja kätevä eristetty liitin. Jos käytät jo isoja bulletteja, niin ehkä kannattaisi harkita?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

JiiPee

Eikös se OV tuossa hiljattain just käräyttänyt yhden noparin laittamalla plussat ja miinukset niinkuin ei pitäisi :evil:
Revo ja pari pienempää nelipyörästä

OV

Ei ole yhtään noparia liitinten takia kärventynyt.

Yks 5,5 uros bulletti kyllä hävis savuna ilmaan. Kun oli rinnankytkentä 4s akuilla missä oli pelkää punasta johtoa (musta oli loppu) ja 5,5mm ja 6mm liittimiä + adaptereita. Ja kytkin 4s 40c akun oikkariin niin jävis tollasesta 6mm-5,5mm adapterista toinen pää kutistesukan sisältä kokonaan :).

EC5 kuulostaa kyllä ihan hyvältä jos siellä kerran on 5mm bulletti sisällä ja siihen saa awg10 ainakin varmaan joutettua? Entä 8?

Atm on käytössä millon mitäkin yrittänyt pysyä 5,5mm bulleteissa, mutta kun kalusto vaihtuu aika tiuhaan tahtia niin en mä jaksa aina niitä liittimiä vaihdella niin on välillä kilo adaptereita välissä.

allu 6

No niin.Olen käyttänyt deans liittimiä nyt vähän yli viikon.ja ihan tyytyväinen olen  ollut deans kopioihin.Ihmettelen vain miksi ihmiset valittaa että niitä on vaikea juottaa vaikka ne saa helposti juotettua lidlin halpis 30 w kolvilla. esi tinaa johdolle, liittimeen ja sitten lämmittää kolvilla johtoa liittimen päällä kunnes tina sulaa.Mitä vaikeaa siinä on.
Trx slash 2wd,stampede 2wd ja latrax sst

OV

Sitten kun on tarpeeksi juottanut awg8 johtoja deans liittimiin alkaa muut vaihtoehdot tuntumaan paremmilta. Tosin ei sen puoleen ettei noita trx:n liittimiinkään helpolla saa.