Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Winter Jumps 2011-2012 - sääntökeskustelu

Aloittaja Vesa, 23.08.11 - klo: 16.13

uijui

-5min erät
-vaasan warmuppien tyylinen aikataulutus suoraan koneelta, jos ei ehdi niin ei ehdi
-ei pakotusta kaksipäiväisyyteen
-numeroilla ei hevon.....väliä
-renkaat radan mukaan
Vastaheitolla voittoon.

Jani L

Onko viellä tietoa montako kisaa lasketaan loppupisteisiin ? 4/5 ?
Team Associated B4.2 | Sanwa MT-4

Mikko L

Arvatenkin tästä tulee älämölö, mutta heitetään nyt kuitenkin ilmoille hajatelma rengassäännöstä...

Rengassarja ostettava kisapaikalta kisa-aamuna (sis kisamaksuun tms).

Kisajärjestäjä voi päättää käytettävän renkaan mini pin vai mini spike.

Kisajärjestäjä voi päättää sallitaanko pitoaineen käyttö.

Renkaan nappuloita saa leikellä, kemiallinen käsittely kielletty (ellei pitoaine sallittu järjestäjän toimesta).

Tuo renkaiden osto kisapaikalta kisa-aamuna perusteltuna ihan sillä, ettei renkaita käsiteltäisi ennakkoon pito- ja muilla aineilla. Lisäksi renkaat olisi kaikki samasta sarjasta, ts. keskenään vastaavia. Ainakin viime talvena tuli huomattua isojakin eroja eri rengassarjojen välillä, toiset oli pehmeämpi kuin toiset.
Old fart

*HOKE*

Totta tuo loppu... Oli todella suuria eroja renkaissa.

Kisapaikalta renkaiden osto ei huono idea... Ainut vaan että miten se valvotaan että kuskit liimaa ja käyttää juuri nimenomaan nämä ostetut renkaat..?

Pitoaineen käyttö kuten mainitsit... Eli siten että kisajärjestäjä saa asian päättää. (eli kuten viimekaudellakin ehdotin)
Model Expo näyttänyt jo kahtena vuotena peräkkäin että ilman pitoaineita kisasta olisi tullut farssi.
Toki itse kisassa pito oli sitten aika järkyttävä, mutta mikäli radalla ei olisi ekasta treenipäivästä lähtien ajettu pitoaineella, eikä kisoissa olisi pitoaine ollut sallittu niin jokainen kyseisissä kisoissa liukkaalla treeniä ajanut voi varmasti todeta että kisat olisivat olleet lähinnä vitsi.

redman

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.09.11 - klo: 14.27
Kisapaikalta renkaiden osto ei huono idea... Ainut vaan että miten se valvotaan että kuskit liimaa ja käyttää juuri nimenomaan nämä ostetut renkaat..?

Kisapaikalla myytävät renkaat voidaan valmiiksi leimata
Ea-import - Team Durango, ALPHA Plus, TeamSaxo & Tresrey

*HOKE*

Joo, mutta miten leimaat ne siten että leimat eivät lähde irti kun kuitenkin putsaat renkaiden liimapinnat kliinerillä jne ennenkuin kiskot ne vanteille ja liimaat...?

Eihän siinä mitään, jos renkaat olis kuten turisteissa, eli valmiiksi vanteilla.
Krossareissahan homma vaan tuppaa olemaan aikalailla vaikeampaa kun eri autoissa on erilainen vanteen kiinnitys.

peitsamo

Esim. ETS touring kisoissa kuskeille jaetaan renkaat, insertit ja vanteet erikseen ja jokainen liimailee ne itse, jonka jälkeen ne viedään merkittäväksi. Nähdäkseni ko. toimintamallisssa ei ole ollut mitään ongelmaa.

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.09.11 - klo: 14.47
Krossareissahan homma vaan tuppaa olemaan aikalailla vaikeampaa kun eri autoissa on erilainen vanteen kiinnitys.

Eli tässä tapauksessa muuten kuten yllä, mutta liimaus omalle vanteelle, jonka jälkeen liimattujen renkaiden merkkaus.
Flying Calacucco

*HOKE*

Ja sitten jälleen spekuloidaan että onko joku kuski mennyt pöytänsä ääreen ja kaivanut laukustaan viikkomarinoidut gummit jotka liimaa vaneelle ja menee merkkauttamaan.
Siis eihän tuo tapa varmista mitenkään sitä että kuskit ajaa sitten juuri nimenomaan niillä paikanpäältä ostetuilla renkailla.

Eihän missään toimintamallissa ole mitään ongelmaa, niin kauan kun kukaan ei keksi pelailla vilunkipeliä.

Janne A

Onko oikeesti tarvetta valvoa noin tarkkaan ei-SM-luokan toimintaa? Jos joku siellä huijaa ja jää siitä kiinni, niin kasvonsa siinä menettää aika pahasti. Kyllä päätöksiä voi tehdä kuitenkin katsastus ja tuomarit.

Menee vähän vaikeeks, jos aletaan järjestämään kisoihin renkaiden liimausalueita ja sinne paria toimitsijaa.

Vaasan MM-kisoissa renkaat ostettiin järjestäjältä ja paketissa oli leima. Kun menit liimaamaan renkaita, näytit ko. korkkaamattoman pussin toimitsijalle ja sen jälkeen liimasit ne siinä aidatulla alueella. Sitten kun renkaat oli valmiit, niin setti vietiin merkattavaksi ja setti muistaakseni dokumentoitiin toimitsijoiden pöytäkirjaan. Mitään renkaita ei saanut heittää roskiin ilman toimitsijoiden lupaa ja yöksi piti tuoda säilöön se määrä renkaita, mitkä oli merkattu sinulle.

Haluaako oikeasti joku näin vaikeeta järjestelmää? Tämäkään vielä ei estä huijaamista, jos joku sitä olisi halunnut harrastaa. Kilpailusta sulkeminen on tietty aika kova isku, jos jää kiinni ja on tullut esim. rapakon takaa kisoihin.

*HOKE*

Ei ole oikeasti tarvetta...
Mutta toisaalta jos jotain sääntöä keksii niin pitäis olla sitten mahdollisimman helposti valvottavissa.

Eli vähän hankala homma.

Mikko L

WJ ei ehkä omaa SM -arvoa, mutta on suurempi ja ehkä (joidenkin mielestä) arvostetumpi sarja kuin SM. Voisi joka tapauksessa väittää, että taso on jopa kovempi kun maastosarjassa.

Omasta mielestä jo se, että renkaat saisi kisapaikalta vaikeuttaisi marinointia ja muita kepulikonsteja huomattavasti vrt. viime kauteen. Viime kaudella oli myös kisoja joissa toimi sopivasti kulutettu rengas paremmin kuin uusi, tämäkin tilanne tasoittuisi huomattavasti kun kaikilla olisi yhtä tuoreet sarjat.

Ei asiasta tarvitsi liian vaikeaa tehdä, yksi pieni askel asetelmien tasaamiseksi vain. Niin ja voihan renkaat oston yhteydessä leimata keskeltä kuviota, jota ei liene tarve puhdistaa kliinerillä liimaamista varten.
Old fart

*HOKE*

Hmmmm... Totta... renkaan keskellähän se merkki vois olla.

Haze

Hoh hoh. Pikkasen taitaa olla lähteny räpylästä...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

Haze

Ihan nyt vaan pointtina kun moni tuntuu pelkäävän marinioijia. Oletteko kokeillu mitä tapahtuu schumin renkaille jos ne jättää pitkäksi ajaksi pitoaineeseen?

*Kokeiltu: spikeen 2h käsittely, jonka jälkeen ajamaan, niin rengas ei pitänyt juuri enempää kuin vasta käsitelty ja oli huonompi ajaa muljuamisen takia sekä rengas oli yhden akun jälkeen pilalla, kun oli mennyt niin pehmeäksi, että turposi ja menetti muodon.

*Kokeiltu: rengas johon on käytetty pito ainetta ei pidä myöhemmin jos se ei saa uutta käsittelyä, eli aikaisemmasta läträyksestä on vaan haittaa.

No en tiedä sitten mitä hyötyä mahdollinen huijaaja saisi ja jos joku on niin säälittävä, että pitää lähtee tolle linjalle, niin tehkööt ja tehkööt itsestään naurettavan.

Tuosta paikan päältä ostosta olen sitä mieltä, että se ei aja sarjan alkuperäisiä ajatuksia, joista käsittääkseni setämies haluaa pitää edelleen kiinni, mikä on hyvä. No jos joku kokee, että on parempia ja huonompia settäjä, niin olkoot. Monet nimittäin on vetänyt useampia kisoja samalla setillä ja vauhti on ollut riittävää, joten taitaapi vaikutus olla marginaalista ja enemmän pää kopan sisällä...  :wink:

PS. jännä nähä minne herneet hävis ja millane sivuralli tästä alkaa  :grin:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

*HOKE*

Jep... Sulla oli hirveesti kokemusta viimetalven radoista... ja varsinkin niiden pintamateriaaleista.


Haze

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.09.11 - klo: 17.32
Jep... Sulla oli hirveesti kokemusta viimetalven radoista... ja varsinkin niiden pintamateriaaleista.

Se ei muuta sitä mitä noille renkaille tapahtuu kyseisissä tilanteissa. Vastaavista pintamateriaaleista on kyllä kokemusta jo pitemmältä aikaa.
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

*HOKE*

pitoaineella marinoidessa homma toimii kuten mainitsit... Pitoaine ei olekaan ainoa aine millä rengasta vooi parantaa, ja riippuen inan radan pinnasta joko tarvitsee uudet renkaat, tai sitten toimii ajetut.
Mutta ei ihan yhtä yksiselitteisesti niinkuin annoit ymmärtää.
Viimekaudella oli paljon toisistaan poikkeavia alustoja joissa joillain oli pakko aloittaa uusilla renkailla jotta lopuksi oli vielä mahdollisimman hyvä pito.
Viimekaudella oli pitoaine epäilyjä, ja jopa tuomari valvoi vähintään yhden kisaajan tekemisiä koska oli erittäin vahva epäily renkaiden käsittelystä.

Mulle on ihan sama vaikka ajettais samoilla säännöillä kuin ennenkin.
Kyse onkin siitä halutaanko jollain tavoin vähentää ainakin spekulointia ja mahdollisesti jotenkin varmistaa että jokainen varmasti toimii yhteisten pelisääntöjen mukaan.

Haze

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 20.09.11 - klo: 18.28
.... ja riippuen inan radan pinnasta joko tarvitsee uudet renkaat, tai sitten toimii ajetut.
Mutta ei ihan yhtä yksiselitteisesti niinkuin annoit ymmärtää.
Viimekaudella oli paljon toisistaan poikkeavia alustoja joissa joillain oli pakko aloittaa uusilla renkailla jotta lopuksi oli vielä mahdollisimman hyvä pito.
Viimekaudella oli pitoaine epäilyjä, ja jopa tuomari valvoi vähintään yhden kisaajan tekemisiä koska oli erittäin vahva epäily renkaiden käsittelystä.

Enhän tuohon ottanut kantaa, että minkä kuntoisilla pitäisi ajaa tai ei ollut tarkoitus anta niin ymmärtää... Sehän on nyt ihan selvää, että radan mukaan menee pyörän kuntokin millä lähdetän kisaan liikkeelle.

On myös ollut sellaisia kisoja missä on joutunut uudet renkaat sutimaan riittävän kuluneiksi heti päivän alussa jotta ne toimii, silloin ei ollut sääntöä, mutta kun itellä ei ollut kun uusia mukana... Tollainen voisi olla edessä, jos kyseinen sääntö tulisi ja siinä ei oo järkee. Myös sarjan ideana on ollut mahdollisimman helppo ja edullinen osallistuminen, niin että jannut voisi ajaa niillä pöyrillä mitä löytyy jo valmiina... Nyt onneksi näitä pinnejä ja spikeja löytyy jo niin paljon, että ei tarvii olla niitä rajoituksia/vapauksia sijoittumisen mukaan. Vai oliko nämä vielä viime vuonna?

Noista marinaadi epäilyistä, niin yksi oli ainakin sellainen tapaus jossa jannu pesi vedellä renkaat. No tarkoititkin vissiin eri tapausta, josta en tiedä ja siitä ei tarvii alkaa jauhaa. No jos jollain ei ole sen vertaa selkärankaa ja itsekunnioitusta, että voisi ajaa puhtaalla pelillä, niin lähtekööt pelleilee diesel tai vastaavilla marinaadeilla...
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

MirosHima

Lainaus käyttäjältä: Haze - 20.09.11 - klo: 19.23
Noista marinaadi epäilyistä, niin yksi oli ainakin sellainen tapaus jossa jannu pesi vedellä renkaat. No tarkoititkin vissiin eri tapausta, josta en tiedä ja siitä ei tarvii alkaa jauhaa. No jos jollain ei ole sen vertaa selkärankaa ja itsekunnioitusta, että voisi ajaa puhtaalla pelillä, niin lähtekööt pelleilee diesel tai vastaavilla marinaadeilla...

Vesipesun lisäksi taisivat saada hiontaa, joka ei ainakaan viimevuonna ollut kiellettyä.

Ihan hullua olisi tuo pakkorenkaan osto/kisa. Viimevuoden sääntö on oikeen toimiva, sillä kun alotteleva kuski pääsee ihan millä vaan renkaalla ajamaan.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: MirosHima - 20.09.11 - klo: 19.54
Ihan hullua olisi tuo pakkorenkaan osto/kisa. Viimevuoden sääntö on oikeen toimiva, sillä kun alotteleva kuski pääsee ihan millä vaan renkaalla ajamaan.
Eihän tuota pykälää tarvitsi edelleenkään poistaa...

Ja tarvitseeko vuosien takaisesta ajatuksesta pitää kiinni? WJ on kuitenkin vuosi vuodelta kasvanut, miksi ei sitä myös kehitettäisi - niin kuin on kuitenkin joka vuosi tehty...
Old fart

ajv

#80
Aloittelijan kommentti tähän väliin... Itselle ei tuo renkaiden ostaminen ja liimaus (eikä mikään muukaan sääntö) ole kynnyskysymys kilpailuun osallistumiseen - kaikki kunnioitus niille jotka vapaaehtoisesti näitä sarjoja pyörittävät ja sääntöjä laativat. Mut toi renkaitten liimaus aamulla ennen kisaa... Kun on peukalo keskellä kämmentä, niin saan siihen liimaukseen kulumaan reilusti aikaa, ja tulos on silti mitä on. Tästä johtuen ajan mielummin valmiiksi liimatuilla renkailla.

Edit: Typot ja jäsentelyä
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

_valtsu_

Kyse on kuitenkin kerhokisoista, joiden tarkoitus on myös tarjota aloittelijalle helppo ja halpa tapa kokeilla kisaamista. Pakottaminen uusien renkaiden ostamiseen kisapaikalta joka kisassa nostaa kynnystä osallistumiseen melko paljon. Tasaväkiset lähtökohdat kaikille ovat tietysti aina hyvä asia, mutta säännöissä on hyvä huomioida kaikki kisaajat.

*HOKE*

Ollaankos tietoisia tällähetkellä olevasta rengas säännöstä?
Eihän puhe ole ollutkaan siitä että nykyisten rengas sääntöjen puitteissa vapaalla renkaalla oikeutetut kuskit joutuisivat mitään renkaita hankkimaan.

goos

Lainaus käyttäjältä: Vesa - 20.09.11 - klo: 21.44
Uusille kuskeille sallittaisiin myös kesän maastosarjan renkaat, kuten aiemminkin. Miltä tuo kuulostaisi?
Eiköhän tuohon voisi lisätä että kilpailunjohtajan päätöksellä voidaan sallia mitkä tahansa renkaat aloittelijalle (ei ekaa kisaa ajavalle, koska voi olla kokenutkin kuski ja yrittää jotain vilunkipeliä)

Tällä varmistettaisiin että tottuneet harrastajat hankkivat sitä rengasta mikä pitää olla mutta kaikki pääsevät ajamaan jotka tulevat paikalle.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Soo

Näinhän se on ollutkin!

Lainaus säännöistä, joita tänäkin vuonna sovelletaan:
Lainaa**Aloitteleville kuskeille rengas on vapaa (kuitenkin vain 1 sarja kumirenkaita M4-10 -luokassa / 1 pari takarenkaita M2-10-luokassa). Aloittelevaksi kuljettajaksi määritellään seuraavat kuljettajat:
*Ei ole sijoittunut missään yksittäisessä sähkökrossin SM-kilpailussa vuonna 2010 parhaaseen kolmannekseen (esim 42 kisaajaa -> paras kolmannes = 14 parasta)
*Ei ole sijoittunut kaudella 2009-2010 missään WJ-sarjan osakilpailussa A-finaaliin

*HOKE*

Ei ole aivan sitä mitä goos ajoi takaa.

Eihän tuo sääntö kiellä muissa luokissa ties miten menestyneitä kuskeja ajamasta vapaalla renkaalla.

m.e.

Olemme tällä viikolla työstäneet sääntöjä lisää mm. tähän mennessä saadun palautteen sekä kilpailujen järjetäjien kanssa pidettyjen neuvottelujen perusteella ja päätyneet seuraaviin:

* Loppupisteisiin lasketaan kisoista 4/5
* Numerointi viime kauden WJ-tulosten perusteella; kiinteät numerot

* Renkaiksi kisajärjestäjä valitsee hyvissä ajoin joko Mini Pinnin tai Mini Spiken, joita saa siis käyttää aiempien kausien tapaan yhden sarjan nelkussa ja yhden parin takatuupissa.
* Aloittelijoille sallittu vapaa rengastus, aloittelijasääntö pysynee viime vuoden mallilla
* Renkaiden käsittely muulla kuin vedellä kielletty; pitoaineiden käyttö ehdottomasti kielletty (myös takatuuppareiden eturenkaissa), ellei se ole välttämätöntä liian vähäisen pidon takia (esim. Model Expo)

Katsastuksesta sen verran, että tulevalla kaudella se hoidetaan ennen erää, jotta katsastuksessa voidaan helpommin todeta mahdollinen pitoaineen tms. käyttö.

Sääntöjä työstetään ja hiotaan vielä, mutta nyt ollaan jo loppusuoralla.

Kisapaikoista sen verran, että Model Expossa tulee olemaan viimeinen kisa suuren yleisön edessä, yritys on saada myös Jyväskylän kisa messukeskukseen suuren yleisön eteen. Neuvottelut tästä on vielä käynnissä.

m.e.

Ja tuosta vapaasta renkaasta;

Joku voisi ajan kuluksi tarkastella, ketkä aiemmin ollut rengassääntö sulkisi pois vapaan rengassäännön piiristä. Voin tehdä tuon itse myöhemmin, mutta jos jollakulla on nyt aikaa, niin seuraavan säännön mukaisesti voisi asiaa tutkia:

*Ei ole sijoittunut missään yksittäisessä sähkökrossin SM-kilpailussa vuonna 2011 parhaaseen kolmannekseen (esim 42 kisaajaa -> paras kolmannes = 14 parasta)
*Ei ole sijoittunut kaudella 2010-2011 / 2011-2012 missään WJ-sarjan osakilpailussa A-finaaliin

Ja täältähän löytyy viimevuotiset WJ-tulokset:

http://www.rccjkl.net/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=29&Itemid=40

SM-tulokset löytyy tältä foorumilta.

Haze

Säännöt vaikuttavat hyvälle, hyvä setämies!  :wink: Hienoa, että saatiin tuo kaksi rengasta käyttöön. Pidot varmaan tulee olemaan sopivia joka radalla  :cheesy:
| Team RCM | Team Associated | Reedy | Ko Propo  | JConcepts | EuroRC | Vista | RPM |

ajv

Edellistä viestiä kirjoittaessa mulle ei ollut selvillä tuo vapaan renkaan sääntö. Nyt säännöt vaikuttavat hyviltä ja loogisilta näin tuoreen kuljettajan silmin.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi