Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Losi 5IVE-T 1/5 Scale 4WD Short Course Truck

Aloittaja -rcmh-, 07.10.11 - klo: 07.38

Mordex

Tuli tuossa vaihdettua jäykempiä litkuja diffeihin (30k/100k/10k) tulevan tehokkaamman koneen johdosta ja siinä samalla huomasin, että toinen etupään vetoakseli näytti hieman oudolta:



Eli tuo pinni on lähteny liikkelle tai ollu tuollainen alusta asti. Laitoin modelsportille viestiä josko laittaisivat uuden. Tosin kerkesin jo aikasemmin tilata varalle FLM:n vastaavan osan, jolla on elinikäinen takuu ja muutenkin tuo pinnin kiinnitys on fiksumpi.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Mordex

Monologi jatkuu...

Tuli taas askarreltua. Myös mulla tuo takapään kumihärpäke oli aika riekaleina ja päätin korjata ongelman kunnolla. Eli tuossa on tommosta kutistemuovia nyt ympärillä semmosen 3mm. Aine on siis vähän kun kutistesukka potenssiin 100, kutisessaan ja jäähtyessään siitä tulee yhtä kovaa kuin muovista. Päätin säästää vielä vähän lisää ja tekasin tuommoset lokaritkin taakse:



Ei ehkä kedon kaunein kukkanen, mutta varmasti kestää  :grin:
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

HMS77

Itellekin tuli jo uudet kumisuojat tuohon kardaaniin, mutta jätin pois kun on muuten hemmetin pirullinen laittaa paikalleen.
Löystyneen kiristinrenkaan korjasin puristamalla pihdeillä vähän kasaan ja tipalla rengasliimaa, on pysyny kahden tankillisen ajan joten olkoon nyt toistaseks siinä..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Mordex

#543
Noniih, nyt on tuo GZ-30.5 motti sisäänajettu. Käytin maksimissaan 1/3 kaasua, ekstrarikasta bensaa ja neulat vakioasennossa. Tuntui, että sillä mentiin lähes yhtä kovaa kuin vakiomotilla hana pohjassa.

Seuraavana kuivana päivänä sitten hakemaan säädöt kohdilleen tuolla tulpan väri -metodilla. Vähän vaan arvelluttaa tuo suositeltu 30 sekunnin WOT ajoaika, eihän täälä ole tilaa moiseen lähimainkaan, mutta toivottavasti lyhyempikin rykäsy riittää.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

HMS77

Mikäs tuo tulpan väri-metodi sitten on? Irrotellaan tulppaa ja etitään oikeat säädöt värin perusteella?
Mikä se oikea väri sitten on?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Mordex

Joo eli:

Ennen tätä on syytä olla varma siitä, että kone toimii täysin normaalisti (ei ilmavuotoja tms.). Tämä kannattaa tehdä suht tuoreella tulpalla, johon on kuitenkin kertynyt hieman tavaraa neulat tehdasasetuksilla.

Kone ensin lämpimaksi. Mahdollisimman pitkä ajo hana täysin auki (tai 30 sekkaa jos sellaiseen tila löytyy). Moottori seis Killer bee:llä kun kaasu on vielä pohjassa. Sitten vaan tulppa irti ja kun se näyttää kutakuinkin tältä niin hyvä on:




Eli "ruskean paperipussin värinen". Vaaleampi on liian laihalla ja tummempi rikkalla. Säädöt "H" neulasta 1/16 / "5min" kerrallaan.

Näin olen asian ymmärtänyt.

Tässä vielä yksi versio lontooksi:

http://www.bajaplanet.com/baja-mechanic/tutorials/new-carb-tuning-instructions-by-esp/

Tuossa mennään pidemmän kaavan kautta, eli varmistetaan ensin, että kone on kaikinpuolin kunnossa.

Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

juhamatti

Kyllä siihen lyhempi aikain riittää.
Obr oli rcca lehessä antanut neuvoja, ja siinä oli että lämä auki, hetki kaasu pohjassa ja sammutus mahdollisimman nopeasti.
Kesällä tota esp kittiä testatessa ajoin pari sekkaa kaasu auki ja killeristä sammutin.
Sai nopeesti selville tolla metodilla tulpan ja koneen seokset.
Ilman killeriä tuon tekeminen on melko turhaa, koska et kerkee mitenkään sammuttaa konetta kuten sen tekee killerillä, tai ei ainakaan yhtä luotettava tulos ole.
Miten mordexin kone muuten pelittää?
itellä pikkuhiljaa valmistuu, tänään tilasin taas lisää osaa koneen rakentamiseen :roll:
Jos eukko tietäs minne rahat menee, niin ei varmaan tulisi tortendaalia kuukauteen :laugh:

Mordex

Tänää kävin laittelemassa säätöjä kuntoon ja hyvinhän se kiljuu. Tosin päätin jättää neulat vähän rikkaan puolelle ku kylmät ilmat tulee koht puoliin ja vauhtia riittää radalle enemmän ku tarpeeks silleenkin.

Tässä pieni klippi:

Short clip of Losi 5ive-T with GZ-30.5 engine and Samba pipe

Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

juhamatti

Ihan hyvin on hönkää sunkin losissa nyt  :smiley:

Mordex

Ihmettelin tuossa kun tuota "GZ-30.5" mottia ei löytynyt enää Gizmomotorsin valikoimasta ja kyselin kaupan omistajalta mistä se johtuu. Kuulemma se on sama kuin Zenoah Aircooled 30.5 Full Mod Long Block, vaikkakin tuossa ei mainita mitään modifioidusta männästä ja kevennetystä vauhtipyörästä (ainakaan tätä kirjoittaessa). Ja noh tehoakin on tuon mukaan "vain" 6.45hp kun kauppoja tehdessä ja vanhassa tuotekuvauksessa niitä oli 7.5.

Ei niin iso asia mulle, mutta vähän amatöörimaista meininkiä tuon nettikaupan ja asiakaspalvelun suhteen. Muutenkin kommunikointi tämän Brucen osalta on jättänyt toivomisen varaa. Onneksi halpa hinta hyvittää moiset risut tässä tapauksessa.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

juhamatti

Tokkopa toi omakaan ihan oikealla dynolla 7.5hp tuottaa, mutta enemmän varmasti kuin vakio ja hinta on edullinen..
Mun paketti oli muuten aikalaikka piestyn näköinen :roll:

juhamatti

On tossa kuitenkin 150$ ero kun ottaa tollasena "long blockkina" ton koneen eikä valmiina.
http://www.gizmomotors.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=2298&category_id=164&option=com_virtuemart&Itemid=56&vmcchk=1&Itemid=56
vs valmis kone.
Mut miksi ihmeessä tossa valmiissa koneessa on kuitenkin o,35hp enempi...
http://www.gizmomotors.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=2302&category_id=169&option=com_virtuemart&Itemid=56
Loppupeleissä tossa valmiissa koneneessa ei ole kuin vauhtipyöränkansi, puola ja kaasari sekä kytkin lisätty, moni voi noikin valita ite muilta valmistajilta, niin toi long block on musta hyvä vaihtoehto..
Toi long block meinaa vaan sitä että kone on ns riisuttu malli, eli pelkkä lohko ja yläkerta sekä vauhtipyörä, ei mitään tekemistä sylinterin iskun ym kanssa..

Mordex

Jep, tuntuu että on samasta hatusta vedetty noi tuotekuvaukset ja muutenkin sivut on aika kökköset. Taitaa ukkeli pyörittää yksin tuota firmaa ja ei ole ihan perillä netin ihmeellisestä maailmasta tai sitten webmaster on ihan amatööri.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

HMS77

Mites Mordex auton käyttäytyminen muuttui kun pistit tuon 100k liemen keskidiffiin? Pitäs ite vaihtaa myös ja vaihtoehtoina ois 60k tai 100k ja taidan kallistua tuon jäykemmän puoleen kun tuntuu että kaikki voima katoaa tällä hetkellä etupyörille kiihdytyksissä.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Mordex

Radalla en huomannut eroa ketteryyden kannalta, mutta perän saa helpommin irti jos haluaa, joten kaiken kaikkiaan paremmin toimii noilla litkuilla omaan mieleen. Tietysti ainakin tuplasti tehokkaampi moottori myös vaikuttaa asiaan, mutta kyllä mä siis noissa litkuissa pysyttelen. On myös vähemmän stressaava etupään voimansiirolle, jossa nuo akselit ovat heikkolenkki voimakkaamilla moottoreilla ajettaessa.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

HMS77

Mitähän kilahti koneesta kun kävin ottamassa talven ekat luisut ja kerkesin 5 minuuttia pyöritellä kun auto yhtäkkiä vaan sammu. Startatessa kuuluu jotain kilinää koneesta eikä edes lupaa käynnistyä, liekö männänrengas palasina tjsp?
Pitänee vissiin avata koko p*ska, sit on viisaampi..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Mordex

O-ou, ei hyvältä kuulosta. Kai annoit koneen lämmetä rauhassa ensin?
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

HMS77

Lainaus käyttäjältä: Mordex - 26.10.12 - klo: 16.11
O-ou, ei hyvältä kuulosta. Kai annoit koneen lämmetä rauhassa ensin?

Kyllä se lämpes, mutta juolahti yhtäkkiseltään mieleen että viimeks kun säädin konetta niin oli melkein 10 astetta lämmempää ja kylmällähän pitäs ajella vissiin vähän rikkaammalla seoksella..
Ei meinaan tullu yhtään mieleen että ois pitäny panna vähän rikkaammalle.
Liekö sitten tuo aiheutti tuon konerikon. Sehän se nyt todennäköisimmin on..

No, oppia ikä kaikki. Emmä nyt kuitenkaa lähde uutta mottia ostamaa, panen tuon kuntoon löyty sieltä sitten mitä tahansa.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Mordex

Jep. Vilkaseppas miltä tulppa näyttää.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

HMS77

Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Mordex

Jaha, no se ei ainakaan viittaa siihen, että olis liian laihalla ollut. Otappa pönttö irti ja kurkkaa pakoaukon kautta onko männässä naarmuja tms.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

HMS77

Lainaus käyttäjältä: Mordex - 26.10.12 - klo: 16.38
Jaha, no se ei ainakaan viittaa siihen, että olis liian laihalla ollut. Otappa pönttö irti ja kurkkaa pakoaukon kautta onko männässä naarmuja tms.

Niin no märkähän tuo on kun sitä yritin nykiä sitten käyntiin pari kertaa.

Mennee huomiselle availut, ei jaksa tänää. Taidan riipasta kännit.  :tongue:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

JariV

Onko vetonarussa samanverran ja samalla tavalla vastusta?
Just joo.

HMS77

Lainaus käyttäjältä: JariV - 26.10.12 - klo: 19.06
Onko vetonarussa samanverran ja samalla tavalla vastusta?

Ei. Eikä se enää edes vedä mihkään kun taitaa olla jumissa koko motti.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

juhamatti

No, v..u mie tulin takasi :roll:
Tähän ongelmaan on ihan selvä syy, kaksipulttisen koneen epäluotettavuus.
Sulle kävi ihan samat mitä mulle vuosi sitten.
Eli sulla on pytyn pultit löyusyneet ja pytty täten nousi hieman ja mäntä siihen antoi työntövoimaa ja avot.
Tälleen uskon 99% varmuudella sun koneelle käyneen.


Eli pytty on p....a.
Ei muuta kuin uusi mäntä ja sylinteri, tosin suosittelen ostamaan luotettavamman 4-pultisen.
Noiden pulttien ei tartte paljoo löystyä kun kone on p....a.

Mordex

Jep, itellekkin riitti kerrasta tuo 2 pulttisen kanssa säätö. Tilasin jo uuden tiivisteen sylinteriin, mutta kun näin kuinka p*skanen kone loppunelopuksi oli, niin päätin säästää hermoja (tod.näk pidemällä tähtäimellä rahaakin) ja hankin suosiolla tuon 4 pulttisen Zenoahin.
Bensa: Losi 5ive-T, MCD X4, RS5, FG EVO/COMP. 
Sähkö: Tamiya TRF101, HPI Savage Flux HP/XL-E/"5T Flux", Kyosho DRX VE, Kyosho Inferno GT2 VE, Team Associated B44.

Koheltaja

Kakspulttisellakin pärjää mainiosti kun heti laittaa ruuveihin kuumuutta kestävää lukitetta, eipä löysty enään.
Kylätason RC-kuski.

JariV

Helppo tapa tohon on porata puhallinkoppaan reiät joista pääsee avaimella tarkistamaan pulttien kireyden ilman että mitään isompaa tarttee purkaa. Reiät voi tulpata kumitulpilla.

2-pulttinen on ihan ookoo. Samalla tavalla ne pultit löystyy nelipulttisessakin. Itse suosin momenttiavainta ja lukkoprikkoja. Moisia prikkoja saa myös pro-malleina. Liiman huono puoli on jos se on liian kovaa niin pultit katkee helposti tai menee pyöreeks. Käy helposti kuusiokoloilla. Torx on parempi.
Just joo.

sulo2604

Lainaus käyttäjältä: HMS77 - 26.10.12 - klo: 19.32
Lainaus käyttäjältä: JariV - 26.10.12 - klo: 19.06
Onko vetonarussa samanverran ja samalla tavalla vastusta?

Ei. Eikä se enää edes vedä mihkään kun taitaa olla jumissa koko motti.

Onko jo selvinnyt mikä hajosi?
HPI Baja 5B SS, HPI E-Firestorm Flux

HMS77

#569
Lainaus käyttäjältä: sulo2604 - 29.10.12 - klo: 10.41
Onko jo selvinnyt mikä hajosi?

Jep. Tuo juhamatin arvio osui oikeaan, paitsi että tilanne oli vähän pahempi kuin että "oli pultit löysällä", sieltähän oli toinen pultti poikki.  :shocked:



Purku paljasti myös miten tuo samaisen poikki menneen pultin pää oli sitten löytäny tiensä vauhtipyörälle ja tehny tuhojaan.



Maallikon silmiin tuo mäntä ja sylinteri näyttää ehjiltä, mutta sitä ne ei ilmeisesti kuitenkaan ole?
Eli uusi mäntä renkaineen ja sylinteri vissiin joutuu hommaamaan.. ja vauhtipyörä menee myös uusiksi + muutamat pultit..  :roll:









Että ihan free pro tip Losin omistajat, nyt on korkea aika kiristellä pultit koneesta jos ette sitä ole vielä tehny. Tällä autolla on ajettu noin 6 tankillista ja jälki tämännäköistä kun omistaja on noob.  :embarrassed:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4