Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

LIPOJEN TURVALLINEN KÄYTTÖ -aiheesta siirretyt viestit

Aloittaja Vatanen, 14.04.09 - klo: 22.19

ghhgtd

Joo olisihan sen voinut siihen lisätä, en vain muistanut kirjoittaa ennenkuin -HL- mainitsi siitä ja ajattelin että turha sitä on enää muokata kun samalla sivulla asia luki.
Ansmann X2 evo | Losi ten-scte | Ar C.O.R.E
"Ei rc-auto tervettä päivää nää"

Hegetus

Lainaus käyttäjältä: Gurvus - 04.01.11 - klo: 21.18
Hegetus: jos näet neuvoja jotka on mielestäsi väärin tai "mututietoa" niin korjaa ne ihmeessä.

En kuitenkaan ymmärrä mitä jäkeä on alkaa haukkumaan ja lähestulkoon yrittää tuhota toisen itsetunto kokonaan tällaisen asian takia. Tuo ghhgtd:n vastaushan oli vain piirunverran väärin. Tuollainen käytös tuhoaa kokonaan halun neuvoa niistäkin asioista joista tietää enemmän. Suosittelisin ottamaan hieman rauhallisemmin.

Sori tämä OT. Olen täsmälleen samaa mieltä bluebeetlen kanssa, vaikka olen tosin itsekkin syyllistynyt tässä topicissa kyselemiseen.

Jos katsot ghhgtd:n viesti historiaa, niin ehkä alat ymmärtää miksi hermo alkaa jo pikku hiljaa mennä.
Kaveri on muutamaan topikkiin suoltanut jo sivutolkulla shaissea.
Kun ei perusasiat ole kunnossa, niin miksi alkaa neuvomaan foorumilla toisia aloittelijoita?

Ja edelleenkin, se piirunverran väärin oleva vastaus, voi poltaa sen toisen aloittelijan talon, joka tätä toista aloittelijaa uskoo.
Talo palaa vääristä neuvoista, vaan pikku Torstin itsetunto pysyy korkealla jatkaa tätä väärien neuvojen jakelua.
Onko se sitten oikein?

Ja tää oli vimonen OT minulta tähän topikkiin.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

Gurvus

En ole kieltänyt sinua korjaamasta vääriä neuvoja, kuten jokainen lukutaitoinen voi käsittääkeseni ymmärtää.

Tällaiset kommentit vain tuppaa ärsyttämään:

Lainaus käyttäjältä: Hegetus - 04.01.11 - klo: 17.04
Eli ET TIEDÄ tästäkään mitään varmaa tietoa!

Riittäkö rautalanka? Vai tarvitaanko jo ratakiskoa?

jonu93

onko teillä syttyny kellään akku palamaan lautauksessa?
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

-HL-

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 14.04.09 - klo: 20.19

Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.


X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo


-HL-

Enpä tiedä.

PS.
Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 14.04.09 - klo: 20.19

Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.


X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

bluebeetle

Olet kyllä jonu melko umpiluupää....

Laitetaan nyt silleensti että sinäkin (toivottavasti) tajuat:

ÄLÄ KIRJOITTELE TÄHÄN TOPICCIIN JOUTAVIA, KIITOS.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Fabe

Onko tullut tietoon tapauksia joissa lipoakku olisi syttynyt säilytyksessä tuleen? En siis tarkoita väärinlatausta tai muuta väärinkäyttöä. Alkoi tuo "pommien" säilytys vähän askarruttamaan. Onhan niitä toki monissa laitteissa jatkuvastikkin kiini, mutta silti. Olen nähnyt kännykkäakun (n.1000mA lithium) tahallisen räjäytyksen testitilanteessa ja aika pahalta näytti.

hjp

Mulla tais liposta mennä johdot sisältä rikki kun heilutin akusta lähteviä johtoja, niin tuli kipinöitä. Saako noita akkuja viedä jäteasemalle? :huh:

Gurvus

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 14.04.09 - klo: 20.19

Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.



Kysy tuolla: http://rc10.fi/index.php?topic=12567.0

lolimsoasd

Mites ku oon lukenu että lipo pitää laittaa pakkasella villasukkaan. Millaiseen, ja missä raja menee? Esim voiko nyt +3 kelillä ajaa ilman sukkaa?
Kyosho Ultima DB
Tarvitko palvelintilaa videoillesi/kuvillesi? Pistä yksityisviestiä, kaikille riittää tilaa! 100mb netti joten ei jää liian tahmaiseksi.

lolimsoasd

Sori tuplapostaus, mut: ku ostin lipoakun kyoshoon, on kyoshos sellanen erilainen liitin. Siis sellanen joka menee NiMh akkuun. Onko tuohon välille jotain liitintä vai mites tästä pääsis voiton puolelle? :)
Kyosho Ultima DB
Tarvitko palvelintilaa videoillesi/kuvillesi? Pistä yksityisviestiä, kaikille riittää tilaa! 100mb netti joten ei jää liian tahmaiseksi.

JiiVee

vaihdat siihen autoon samanlaisen liittimen kuin mikä siinä akussa on

se autossa oleva "nimh akkuun menevä liitin" lienee tamiya liitin ja akussa deans liitin.

eli autoon myös deans.

kuvatkin auttais että varmistuu sitten niistä liittimistä ettei tuu turhia ostoksia.
pöö

lolimsoasd

Joo katoin hobbylinnan sivuilta nii autos on tamiya ja akussa deans. Pitää ostaa sellanen adapteri hobbylinnasta
Kyosho Ultima DB
Tarvitko palvelintilaa videoillesi/kuvillesi? Pistä yksityisviestiä, kaikille riittää tilaa! 100mb netti joten ei jää liian tahmaiseksi.

tturku

vaihda suosiolla suoraan se deans liitin autoon. Siitä tamiyan liittimestä et saa kuin harmia. Jos et omaa kolvia niin pyydä liikkeestä tai joltain radalla apua.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Gurvus

Lainaus käyttäjältä: bluebeetle - 14.04.09 - klo: 20.19

Jos mieleesi tulee lisättävää tähän infoon niin laita yksitysviestiä niin editoin tekstiä, tarkoitus kuitenkin kerätä tärkeimmät turvallisuuden kannalta oleelliset seikat yhteen paikkaan. Muun, ns. "turhan kyselyn" voisit jättää kaikkiin muihin akkuja ja latureita käsitteleviin aiheisiin, kiitos.


Tästä on mainittu jo viisi kertaa samalla sivulla. Kyselkää nyt suosiolla siellä toisessa lipo-keskustelussa.

jööni

LiPo-kennon (3,7V nimellisjännite) MAKSIMI jännite on 4,2V.
Miten voin pitää huolta, että jännite ei mene ton 4,2v yli?

nestori


Isosuo

Lainaus käyttäjältä: nestori - 13.02.11 - klo: 12.12
Laturi osaa huolehtia siitä ihan itse.

LIPO-lataustoiminnolla varustettu laturi osaa pitää siitä huolen, jos se on LIPO-latausmoodissa.

Jos laturissa ei ole LIPO-latausmoodia, ei se osaa ladata akkua OIKEIN.

traxxasvxl

Saattaa olla typerä kysymys, mutta väännelläämpä hieman rautalankaa nyt kuitenkin ennenkuin kokeilen.(ettei pala kämppä) =) Eli kun akussa lukee ettei saa ladata yli 2C ja akku on 5000 mah, niin tarkoittaako se että voin laittaa laturista latausvirraksi 10A. Tähän asti olen lataillut niin, että olen laittanut arvoksi saman, eli C=A. Laturi on Graupner Ultramat 14 Plus, jos sillä nyt merkitystä on.

Kitoos!

Isosuo

Jos kapasiteetti on 5 Ah (5000 mAh) ja sallittu latausvirta on 2C, tarkoittaa tämä juurikin että saat ladata akkuasi 2 x 5 -> 10 ampeerilla.

Aina kuitenkin kannattaa ladata mahdollisimman pienillä virroilla riskien välttämiseksi sekä akun eliniän pidentämiseksi.

Voyager

Yep, 5000 mha 1C latausvirta on 5 ampeeria,
joten 2C on 10 ampeeria.

Toni
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

ESC

Minkä takia laturi katkaisee lauauksen ennen aikojaan, vaikka akku ei auton mukaan ole edes täynnä?

Lataus katkesi noin 48 min päästä aloittamisesta ja laitoin akun autoon. Vähän ajan päästä low voltage detection sammutti moottorin.

Laturi core rc uac-40 ja akku overlander 3200 11.1V. Latuasarvoina oli että lataa palanssaavassa tilassa, 3.7V/cell, 2C ja 11.1V. Mitä tein väärin vai onko tuo vain tyypillistä, että katkee ennen aikojaan? Uskaltaako laittaa heti perään uudelleen lataamaan palanssaavassa tilassa? Laitoinko C arvon oikein eli onko 3200 mah akulle 2C oikea latausvirta?

Turva aika oli 120 min, että ei johdu siitä ja turvakapasiteetti oli 3200. Muutkin katkaisuajat oli ihan normaalisti tuolle akulle.

HMS77

Latasit 3.7V/kenno, siinä syy. Lipokennot ladataan 4,2V/kenno, eikä YHTÄÄN yli.

Ja lipot ladataan AINA 1C:llä ellei erikseen akussa mainintaa suuremmista virroista.
ELi maksimivirta siis 3,2A kun lataat, EI 6,4.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

ESC

Ouch, se olikin A eikä C, mikä laturin paneelissa luki. Olin ladannut ennen 2.0A. Laitoin sen nyt 3.2A ja aion yrittää uudelleen.

Valikossa oli vain lipo type 3.7V/cell. Edellisen latauksen lopussa paneelissa luki jotain 12V..., että kai se sen automaattisesti säätää hieman enemmän.

HMS77

Mikäs ihmeen lipolaturi ei muka lataa enempää kun 3.7V/kenno??
Kyl sitä arvoa pitäs saada muutettua jotenkin, muussa tapauksessa melko köpsä laturi..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

ESC

Core RC-UAC 40. Yhdessä valikossa saa vaan valita v.type:n. siinä on lipo 3.7V eikä tuota voi muttaa. En ole ainakaan mitään muuta vaihtoehtoa löytänyt. Ihan laadukas laturi pitäisi olla.

Laturi näemmäs osaa säätää 4,2V per kenno, koska lopussa lukee aina kokonaisjännite 12,6V.

ESC

Hmm. alkaa vähän mietityttämään. Auto on mennyt nyt enemmänkin low voltage tilaan ja sammuttanut moottorin.

Laturissa on myös pelkkä charge toiminto lipo akulle niin alkoi mietityttämään, että onko se lipo balance pelkkä palanssi ja ei edes lataa akkua, pelkästään palansoi?

HMS77

Kyllä balance charge-moodi nimensä mukaisesti varmastikin lataa ja balansoi samaan aikaan ja sehän on siis se ainoa vaihtoehto lipoakulle.

Lukasepas manuaalia jos siinä sellasta on, selvinnee varmasti nuo asiat..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4