Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Erikoispitkät vetoakselit, tekeekö joku?

Aloittaja JariV, 02.01.12 - klo: 21.19

JariV

Tarttisin tohon uuteen 4WD bensa-projektiin 295mm pitkän dogbonen, eli tässä tapauksessa siitä tulis etuvedon kardaani. Siis vahvalla varrella oleva perusvetoakseli. Tietääks kukaan missä bensapelissä vois olla noin pitkä kepakko?

Tai pajaa joka tekee tilaustyönä?
Just joo.

DIY-man

Totta maar tehdä voidaan, jos ei ihan talkoohommiks mene...  :wink:
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

JariV

Ja et siis tekisi lyhyestä jatkamalla?
Just joo.

DIY-man

Joo, se on se ensisijainen vaihtoehto. Aina pääsee helpoimmin ja nopeimmin ( =halvimmalla ) etiäpäin, jos sillai tekee. Mikäs olisi nivelpallon halkaisija ja tapin halkaisija?
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

JariV

Moro,

mä tein jo itse tollasen Tigillä joten jatkettua vetaria en tarvitse.
Just joo.

DIY-man

Ahaa, eli sen siis on ihan tarkoituskin olla yhdestä "puusta" koneistettu. Nuorrutusterästä ja lämpökäsittely päälle? No rahalla saa ja kardaanilla voima välittyy  :azn: .

Tosin noin pitkän akselin kannattais olla keskeltä putki, niinkuin esim. oikeissa autoissakin kardaanit on. Eli painoa vähemmälle, ja halkaisijaa reilummin tukevuuden kannalta. Tällainen rakenne sitten edellyttäisi joka tapauksessa akselin väsäämistä kolmesta osasta.

JariV

Joo, tälleen mä oman nykykardaanin teinkin. Lyhkäset orkkispäädyt ja happoteräsputki. Saa nähä kestääkö.
Just joo.