Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

M8e ?

Aloittaja aw, 04.01.12 - klo: 17.55

mikari

Just sitä mut ajoaika sit vaan 10 min.
No riittänee.

Tulkaa ihmeessä!!!  :cool:
Kiitos 20 vuodesta!

JUkka-san

Lainaus käyttäjältä: andetee - 08.06.12 - klo: 21.44
Mitäs säätöjä Jukka omaansa teki?

Ajelin yhden reilun kymmenen minuutin setin Tekin RX ja Tekin 1400 kV setupilla 6 kennolla. Auto oli tooodella hyvä! Voimaa oli hyppyihin lähdöissä reilusti ja vauhtia suoralla riittävästi. Auto tuntui todella kevyeltä ajaa. Jos kovakuorisia 3s akkuja saisi jostain kokoluokassa 3500 mAh ja 35-45C, niin tuo olisi paras mahdollinen valinta moottoriksi. Ajoaika oli kahdella huonolla 3s 3300 mAh akuilla noin 12 minuuttia (ennen ajoa purin akut 9 voltin jännitteeseen ja latasin täyteen, akkuihin meni noin 2500 mAh). Paras kierrosaika oli noin sekunnin parempi kuin siihen astinen kierrosennätykseni Lavangossa. Lopun päivää ajoin 4s akuilla ja kiinasähköillä joista moottori kuulosti sepelimyllyltä eikä mielestäni kiertänyt ihan loppuun asti. Niillä olin noin 1,5 sekuntia kierroksella hitaampi kuin Tekinillä.

Autoon olin tehnyt muutoksia, etupyörien haritusta hieman lisää.

Sunnuntaina pääsen ajamaan shorty-lipoilla, silloin tulee lisää raporttia.

mikari

Mainitsit Jukka että rata oli kosteampi alussa ja saattoi auttaa asiaan,
vielä samaa mieltä? Tunnuit kyllä olevan nopea shortyillä ja tekinillä.
Tänään jotku iltamat joten huomenna voi olla välipäivä.. Mutta
kohta lomat niin sitten..
Kiitos 20 vuodesta!

Kalle

Vähän uutta koppaa ja väriä, muistuttaa Mikan autojen värimaailmaa pahasti. Sori :D




mikari

Ei haittaa lainkaan.. hieno

Äijät veti kovia aikoja tänään Lavangossa, hyvä hyvä.. en pysy enää teidän perässä (tänään ei päässyt, sen verran hataraa..)
Kiitos 20 vuodesta!

Kalle

Mistäs moinen hataruus on tullu? :D

Juuh, ihan mukavasti onnistui ajot tänää molemmilta. Malttoi rauhaksii mennä :)

mikari

Lol no ei ainakaan maidosta.. Kaivon kesäbileet, tosin aika syksyistähän tuo oli.
Hyvä.. Pitää tulla kirittää.. Mites se 4. kuski sillä kuumalla kropalla ? Ei vielä näkyny.. ?
Kiitos 20 vuodesta!

andetee

Rupes omakin Ansmanni kulkee paremmin, kun pohja ei hakannut 85% kierroksesta maahan... Nokian kisojen setuppi oli "hitusen" liian pehmeä, mut nyt on jäykempää ölppää sisässä ja ajosta pystyi jo nauttimaan, kunnes diffiboksi sanoi sopparin irti. No, uusi tullee pian Matilta.

Jos sinne Lavankoon tulee ajelee, niin mitkä renkaat siellä on osoittautuneet hyviksi? Nyt on alla tosi vanhat Crossbowsit, mut kyl kai niilläkin paremman puutteessa rataa kiertää :) Onko jotain muuta vinkkiä? Pystyikös siellä lataa verkkovirralla vai onko 1:1-auton nokkapelti pystyssä?

XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

mikari

Verkkovirta
Kiitos 20 vuodesta!

Kalle

AKA:n Cityblock toimii ainaki meikäläisellä.

andetee

Lainaus käyttäjältä: Kalle - 11.06.12 - klo: 23.26
AKA:n Cityblock toimii ainaki meikäläisellä.

Ok, pitää jkl:n reissulla loppuviikosta hakee RCM:stä tollaset. Ja olihan se yhdessä Mikan yv:ssä mainittu, että paikalta saa vaihtovirtaa.

Ootteko ens su menossa, jos vaikka oma aikataulu natsais?
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

mikari

Tarkoitus olis! Ilmottele niin tietää tulla paikalle!
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Vitsit että oli rentouttavaa ja siistiä ajaa pientä kisaa Häkämiehen
kanssa tänään! On se vaan hienoo  :cool: Su kaikki M8e:t tonteille
Vantaalle, ok!

Kiitos 20 vuodesta!

JUkka-san

Kirjoittelenpa tässä vauhtieroista erilaisilla moottoreilla ja akuilla kun niitä on tullut testailtua.

Eniten olen ajanut Hobbykingin Turnigy TrackStar 150A säätimellä ja Turnigy 1900 kV koneella neljällä lipokennolla. Paras kierrosaika on ollut 40,0 s hieman kostean tahmealla hyväpitoisella radalla Lavangossa. Välityksen kanssa pitää olla aika tarkkana, muuten polttaa koneen jos ajaa pitempään. Yhden piikin lisäys pinioniin lisää vauhtia todella paljon nostaen myös moottorin lämpöjä todella paljon. Kone oli noin 10 minuutin vedon jälkeen miltei 80 asteinen. Optimi pinioni olisi varmasti 15, ajoin 16 hampaisella ja kone lämpeni hieman liikaa.

Toiseksi parhaan kierrosajan Lavangossa olen ajanut Tekin RX8 säätimellä ja T8 1400 kV koneella kuudella lipokennolla. Aika oli 40,3 s, rata ehkä hieman hitaampi kuin millä ajoin oman kierrosennätykseni. Varaa olisi ollut ehkä parantamiseenkin, mielestäni yhtään "puhdasta" kierrosta ei tullut. Autossa oli kuitenkin aika paljon liikaa tehoa. 3300 mAh akut riittivät noin 12-13 minuuttia. Moottori lämpeni noin 60 asteeseen. Välitystä ei tullut kokeiltua muuttaa, tuurilla löytyi hyvä tai sitten miedompi kone ei ole kovinkaan tarkka välityksestä.

Sitten suurin yllätys... Tekin RX8 säädin ja T8 1400 kv kone ja neljän kennon lipot, kierrosaika 41,0 s! Auto oli melko hidas (siis tehoa oli sopivasti  :police:), mutta tasaista 41,5 s kierrosaikaa oli aika helppo pitää. Ajoaika 5300 mAh:n akuilla lähentelee 20 minuuttia. Kone ei käytännössä kuumentunut juurikaan, se oli 16 minuutin ajon jälkeen noin 60 astetta. Pinioniksi valitsin suurimman mikä pakistani löytyi, 19.

Mitä tästä opin? Hyvä moottori radalla ajoon olisi varmaan neljälle kennolle joku 1600 kV:n tietämillä ja kuudelle kennolle noin 1000-1200 kV. Suoralla saattaa vauhdissa hävitä hieman, mutta kierrosajoissa kello tykkää.

mikari

Su lupaa stadiin sadetta. Seurataan tilannetta mutta ehkä sit kuitenkin lauantaina radalle.. ehkä.
Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Ei svidd.. Otto tuli taas kylään ku tulin tänään tallinnasta duuni
matkalta joten ei näytä hyvältä huomista ajatellen..
Happy racing Ande jos satut käymään mestoilla, toivon
et muita ukkoja on lauteilla. Laita ponderi ja jos menee
alle 41 niin voitit ainakin best läpissä ;)

Mites toi becci homma, äijät tuntuu valloissa käyttävän
koska esc eityönnä kai ihan riittävästi servolle näissä
autoissa..??? Polttiksissa toimii vaan niin paljon paremmin..
Kiitos 20 vuodesta!

Piedro

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 16.06.12 - klo: 17.53
Mites toi becci homma, äijät tuntuu valloissa käyttävän
koska esc eityönnä kai ihan riittävästi servolle näissä
autoissa..??? Polttiksissa toimii vaan niin paljon paremmin..
Ite oon miettiny että jos laittais semmosen servon ja vastarin mikä kestää lipot
ja ottais 4S akun balanseri johdosta virrat vastariin ja servolle niin ei tarviis
becciä ollenkaan väliin. Virta johto ois helppo tehdä balanseri-jatkojohdosta
mitä saa vaikka hobbykingistä 10kpl pusseissa muutamalla dollarilla niin
ois vastaliitin valmiina johdossa ja toiseen päähän kolvaa vastariin käyvän liittimen.
Akun kun vaihtaa niin nyppää vaan samalla balanseri johdon liittimestä irti.

andetee

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 16.06.12 - klo: 17.53
Ei svidd.. Otto tuli taas kylään ku tulin tänään tallinnasta duuni
matkalta joten ei näytä hyvältä huomista ajatellen..
Happy racing Ande jos satut käymään mestoilla, toivon
et muita ukkoja on lauteilla. Laita ponderi ja jos menee
alle 41 niin voitit ainakin best läpissä ;)

Mites toi becci homma, äijät tuntuu valloissa käyttävän
koska esc eityönnä kai ihan riittävästi servolle näissä
autoissa..??? Polttiksissa toimii vaan niin paljon paremmin..

Sää on sen verran oikukkaan näköinen huomenna, että jään tampesteriin ja käyn täällä ajaa, jos sää sallii. Ei se paikallissää täällä pohjoisessakaan kovin hyvältä su näytä. Katotaan joku uusi päivä lähiaikoina. Remppa alkaa olla ohi ja lomat päällä, niin uskoisin pääseväni ihan päivän varoitusajalla, jos teille sinne tulee hyvät skabat. Tai saa tännekin tulla, tosin Lahdesjärven radalla ei oo pahemmin sähköä tarjolla, Ikea käyttää kaiken...

Mulla ei oo toistaseksi ollut becin kanssa ongelmaa, vaikka on "paha" spectrum+savöx-yhdistelmä. Iso konkka on toki vastarissa kiinni yleensä, mut ei se oikeen sitäkään oo tarvinnut. Nopari on HW.
XRay XB4, Tekno SCT410.3, EB48.3

mikari

Joo ok. Lomat tulossa joten hyvin vielä ehditään!
Täällä tosiaan alkaa pilvet tummentaa taivasta joten..

Piedro, voi olla että kokeilen kans..
Kiitos 20 vuodesta!

duda

Siis, onko becci pakollinen, jos ajelee yli 2S lipoilla?

mikari

Ei tod pakollista.

Mutta ku kisaa nitrojen kanssa
sekunneista niin vahvempi
ohjaus olis kiva, muuten ei
mahiksia haastaa..

Kiitos 20 vuodesta!

Piedro

Lainaus käyttäjältä: duda - 16.06.12 - klo: 21.09
Siis, onko becci pakollinen, jos ajelee yli 2S lipoilla?
Ei välttämättä, saahan nopparilta 6v jos haluaa, nopeudensäätimien bec:ien
kanssa kuulostaa vaan välillä olevan ongelmia virran riittävyyden kanssa
varsinkin jos on virtasyöppö servo, siksi monet käyttää ulkosta bec:iä tai
suoraan 2S lipoa tai sitten ryöstämällä virran 4S akun balancer johdosta.
Kahdessa jälkimmäisessä tavassa riittää ainakin amppeerit vaikka vähän
isommallekkin virran kulutukselle :wink:
Jos ajaa 2x2S akuilla niin sillonhan virran voi ryöstää suoraan toisesta akusta.

topcat

Eilen pääsin ottamaan ensitestit uusilla Venomin 4s 5000 mah hard case lipoilla, vaikuttivat mainioilta tuon turnigy 150A/2000 kv kombon kaverina radalla. Potkua on enemmän kuin Turnigyn 4500 mah hard caseissa ja kuoret vaikuttaa tukevammalta (turnigyissä kuoret halkesi melkein heti). Ajoaikaa en päässyt vielä kellottamaan. Lisäksi noissa Venom akuissa ehdottoman positiivinen asia on, että niitä saa kotimaasta.

Luvattoman vähälle on jäänyt omat M8e autoilut tälle kesälle, mutta tavoitteena on vielä jossain vaiheessa tulle tsekkaamaan Lavangon baana.

mikari

No olishan se ihan kiva :wink: tai ihquu
No älä ota vittuiluna mutta jengii joka tekee
on vaan niin vähän siihen verrattuna mitä puhuu..
Joten radalla vantaalla nähdään, ok

Kiitos 20 vuodesta!

topcat

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 23.06.12 - klo: 22.48
No olishan se ihan kiva :wink: tai ihquu
No älä ota vittuiluna mutta jengii joka tekee
on vaan niin vähän siihen verrattuna mitä puhuu..
Joten radalla vantaalla nähdään, ok
No nyt se on varmaan pakko luvata että radalla nähdään!  :wink:

duda

Lainaus käyttäjältä: Piedro - 16.06.12 - klo: 21.23
Lainaus käyttäjältä: duda - 16.06.12 - klo: 21.09
Siis, onko becci pakollinen, jos ajelee yli 2S lipoilla?
Ei välttämättä, saahan nopparilta 6v jos haluaa, nopeudensäätimien bec:ien
kanssa kuulostaa vaan välillä olevan ongelmia virran riittävyyden kanssa
varsinkin jos on virtasyöppö servo, siksi monet käyttää ulkosta bec:iä tai
suoraan 2S lipoa tai sitten ryöstämällä virran 4S akun balancer johdosta.
Kahdessa jälkimmäisessä tavassa riittää ainakin amppeerit vaikka vähän
isommallekkin virran kulutukselle :wink:
Jos ajaa 2x2S akuilla niin sillonhan virran voi ryöstää suoraan toisesta akusta.

Ja mites tämän käytännössä voisi toteuttaa?

mikari

Ymmärtääkseni niin että säätimestä plus/pun
johto pois vastarista ja balancer johdosta virta
vastarille. Tossa vaan toinen akku sit tyhjenee
nopeammin ku toinen.
Kiitos 20 vuodesta!

duda

Lainaus käyttäjältä: GT Warrior - 01.07.12 - klo: 22.16
Ymmärtääkseni niin että säätimestä plus/pun
johto pois vastarista ja balancer johdosta virta
vastarille. Tossa vaan toinen akku sit tyhjenee
nopeammin ku toinen.

Ok. Hommataan sitten mielummin tommonen becci. Sulla kokemuksia jo?

mikari

Hyviä ovat. Ohjaus toimii kuin polttiksessa, toisin kuin aiemmin.
Ohjelmointi oli vaan hankalaa castlen systeemillä,
toinen win7 ei löytäny laitteita usbista lainkaan ja toinen
pisti pitkään hanttiin kunnes kokeilemalla eri kytkentöjä
sain lopulta toimii, huh. Yksi ilta meni  :wink:

Kiitos 20 vuodesta!

mikari

Kilpailijoiden kanavalle ne vaikuttamaan M8
topikkiin jotka kuvittelisivat ajavansa kisoissa
jos sellasia tulis m8 kisojen yhteyteen.
Itse mukana!
Aina näistä puhutaan että lajin pitäisi
saada kiinnostamaan yleisiöä, näin
hybridiautojen aikana voisin tämän lisäävän
mielenkiintoa
Kiitos 20 vuodesta!