Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Mikä ihmeen Kv???

Aloittaja RcJack, 27.01.12 - klo: 14.45

RcJack

Niin ihmettelin tuossa kun tahtoo monissa sähköautoissa lukea moottorissa esim. 4800Kv tai 2200Kv. Mitä tuo Kv meinaa? Auttakaa te viisaammat.
|HPI Savage X 4.6 2.4GHz| |Kyosho PureTen Alpha EP 3| |Kyosho Mini-Z Subaru|

tturku

Kierroksia minuutissa / jännite volttia kohti. Eli jos ajat vaikka 2S lipolla 7.4V jännittellä, ja moottori on vaikka 4500kV, kiertää moottori 7.4*4500 = 33 300 kierrosta/min täysikaasulla.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Bigbear

Onko samassa moottorisarjassa tai kokoluokassa samalta valmistajalta yhteyttä kv=teho eli mitä suurempi kv, niin enemmän tehoa?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

_valtsu_

Yleensä kun puhutaan saman sarjan moottoreista niin suurempi kv = suurempi teho. Eri sarjan moottoreiden tehoja ei kuitenkaan voi vertailla KV-arvon perusteella. Jotkut valmistajat ilmoittavat myös moottoreiden tehon watteina.

Chili

Jos ajatellaan 2 identtistä moottoria, mutta toisessa sattuu olemaan suurempi kv
Eli:
#1 = 3000kv
#2 = 7000kv

Niin onko kv:lla minkäänlaista vaikutusta itse vääntöön, esim castle myy 4600 ja 9000 kv koneita samalla hinnalla.
Miksi monet ihmiset sitten ostaisivat 4600:sia jos kerran 9000 saa enemmän potkua samaan hintaan?
Thunder Tiger dt-10 - Axial ax10 - Slash 2wd - Blitz ese - Axial EXO - Axial wraith

nestori

Koska se lämpenee paljon enemmän ja syö enemmän virtaa.

Jukis

1:8 kokoluokan autoihin esim. valitaan 6S(22.2V) jännitteelle 1300-1800kv moottori että pysyy kierrokset tarpeeksi alhaisina ja saadaan iso vääntö kun taas 4S(14.8V) käytetään 2000-2600kv moottoreita.
Käytännössä kummallakin saadaan yhtä iso teho mutta isommalla jännitteellä saadaan virta pysymään alhaisempana. 4S(2x2S) akut on taas yleisempiä.

Moni taas olettaa että moottorista joka on suunniteltu 2S tai 4S käyttöön voi repiä helposti ylimääräistä tehoa 3S tai 6S akuilla, siinä käy niin että kierrokset nousevat älyttömän korkealle ja käyttöikä laskee dramaattisesti. Myöskin pitää olla varma että ESC oikeasti kestää 6S tai 3S jännitteen.
Yleensä 1:8 offroad autojen moottoreissa haetaan maksimiksi 28000-35000 rpm.
1:10 offroad autoissa käytetään hieman korkeampia kierroksia.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

jarkko

Lainaus käyttäjältä: Chili - 27.01.12 - klo: 15.56
Jos ajatellaan 2 identtistä moottoria, mutta toisessa sattuu olemaan suurempi kv
Eli:
#1 = 3000kv
#2 = 7000kv

Niin onko kv:lla minkäänlaista vaikutusta itse vääntöön, esim castle myy 4600 ja 9000 kv koneita samalla hinnalla.
Miksi monet ihmiset sitten ostaisivat 4600:sia jos kerran 9000 saa enemmän potkua samaan hintaan?

Noilla spekseillä esimerkin 2 moottoria eivät ole alkuunkaan identtisiä.

Harjattomat moottoritkin ovat yksilöitä, mutta erot identtisinä  (=samalla speksillä)  myytyjen moottorien välillä lienevät aika kapean haarukan sisällä (arvaus +/-10%).

Vaihtamalla toisenlaiseen roottoriin pystyy moottorin ominaisuuksia jossain määrin muuttamaan joko enemmän kiertävään suuntaan (korkeampi kv) tai enemmän vääntävään suuntaan (arvattavasti matalampi kv arvo).

Noista Castlen moottoreista 9000 kv malli antaa enemmän potkua, mutta sen ajettavuus onkin sitten ihan toinen juttu, johon vaikuttavat auto, kuski ja rata...
Infinity | Capricorn | CRC | Novarossi

nestori

Tuo 9000kv sopii korkeintaan touringiin.Esim pedessä ihan turha yrittääkkään.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: nestori - 27.01.12 - klo: 16.38
Tuo 9000kv sopii korkeintaan touringiin.Esim pedessä ihan turha yrittääkkään.

Ei se kyllä oikein käy siihenkään. Tai ainakin hyvin harvalle kuskille.
Flying Calacucco

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Chili - 27.01.12 - klo: 15.56
Jos ajatellaan 2 identtistä moottoria, mutta toisessa sattuu olemaan suurempi kv
Eli:
#1 = 3000kv
#2 = 7000kv

Niin onko kv:lla minkäänlaista vaikutusta itse vääntöön, esim castle myy 4600 ja 9000 kv koneita samalla hinnalla.
Miksi monet ihmiset sitten ostaisivat 4600:sia jos kerran 9000 saa enemmän potkua samaan hintaan?

Vaikuttaa myös vääntöön, eli yleensä suuremman Kv arvon koneet eivät väännä yhtä hyvin matalemmilla kierroksilla.
Tämän takia joudutaan myös välitystä aina lyhentämään kun autoon laitetaan kireämpää moottoria.
Isomman Kv arvon koneissa teho otetaan korkeilla kierroksilla.

Kv ei ole suoranaisesti mikään tehon tae... eli jos katselee eri valmistajien moottoreita ja vertailee Kv arvoja niin missään nimessä ei voi suoranaisesti sanoa että se missä on isompi Kv arvo, on myös tehokkaampi.

Niin moni asia vaikuttaa sitten kuitenkin siihen moottorin voimaan, eli miten jaksaa vääntää jne.

Mutta jos nyt esim castlen saman sarjan moottoreita vertaa niin isommalla Kv arvolla oleva moottori on tosiaan tehokkaampi... mutta välityksen on oltava kohdallaan ja muidenkin sähköjen kestettävä kyseinen moottori.

nestori

Lainaus käyttäjältä: peitsamo - 27.01.12 - klo: 16.41
Lainaus käyttäjältä: nestori - 27.01.12 - klo: 16.38
Tuo 9000kv sopii korkeintaan touringiin.Esim pedessä ihan turha yrittääkkään.

Ei se kyllä oikein käy siihenkään. Tai ainakin hyvin harvalle kuskille.
Tarkotin parkkissuttailuun.Radlla nyt kukaan tommosella aja.

Heuli

Tuollaisilla 9000 kV koneilla ajetaan kesällä viritouringia asfalttiradoilla, esim. LRP:n X12 4,0t.

nestori

Joo oon hieman hukassa noista moteista millä ajellaan radalla.

Bigbear

pieni kv ja pitkät välitykset
iso kv ja lyhyet välitykset
jos välitykset säädetään samalle huippunopeudelle, niin kumoaako lyhyet välitykset väännön puutteen? periaatteesse kiihtyvyys kuulemma tulee väännöstä, mutta kai tehollakin liikutetaan autoa.

Voiko tekin 550kokoisessa 4600kv mallissa käyttää ennakko säätöjä? Kestääkö motti ennakon nostamisen entä toimiiko siinä dynaaminen ennakko(nopari tukee toimintoja)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Heuli

Kyllä kumoaa. Tehokas moottori (iso kv) lyhyellä välityksellä kyllä vääntää alhaalta riittävästi ja kiihtyy nopeammin kuin pitkäksi välitetty ja hyvin vääntävä moottori (pieni kv), mutta tekee autosta samalla vaikean ajettavan.

Muuttuvaa ennakkoa olen käyttänyt 540 koon 7000 kV koneen kanssa, mutta tuo riippuu ihan täysin autosta, käytöstä ja muista säätimen asetuksista että uskaltaako sitä käyttää. Kannattaa kokeilla pienin askelin ja pitää silmällä moottorin lämpöjä, siitä tunnistaa liian suuren ennakon.

RcJack

|HPI Savage X 4.6 2.4GHz| |Kyosho PureTen Alpha EP 3| |Kyosho Mini-Z Subaru|

Koheltaja

Electronic speed control = nopeudensäädin = nopari :wink:
Kylätason RC-kuski.

Hyrsleri

ElectronicSeedControl
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Hyrsleri - 27.01.12 - klo: 19.25
ElectronicSeedControl

:grin: :grin:

Jäikös sieltä yksi kirjain välistä  :laugh:


anzi

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 27.01.12 - klo: 20.54
Lainaus käyttäjältä: Hyrsleri - 27.01.12 - klo: 19.25
ElectronicSeedControl

:grin: :grin:

Jäikös sieltä yksi kirjain välistä  :laugh:

syykin taitaa  selvitä moiseen tuolta mitä tänään join osiosta, tais hyrsleri hakea kunnon santsit marketista  :tongue:

peitsamo

#21
Ei siitä mitään kirjaimia välistä jääny. Käytä vaikka kuukletransleittöriä.  :afro:
Flying Calacucco

Hyrsleri

Lainaus käyttäjältä: anzi - 27.01.12 - klo: 21.21
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 27.01.12 - klo: 20.54
Lainaus käyttäjältä: Hyrsleri - 27.01.12 - klo: 19.25
ElectronicSeedControl

:grin: :grin:

Jäikös sieltä yksi kirjain välistä  :laugh:

syykin taitaa  selvitä moiseen tuolta mitä tänään join osiosta, tais hyrsleri hakea kunnon santsit marketista  :tongue:

Mitään en myönnä  :grin: Anzi, löytyi vielä viskiä kaapista...rankat työt vaatii rankat huvit.
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

RC-sakké*

Hä? Joko sähkökäyttöinen kondomi keksittiin?  :tongue:
|Traxxas|Revo|3.3|#5309|

Hyrsleri

Lainaus käyttäjältä: RC-sakké* - 27.01.12 - klo: 21.38
Hä? Joko sähkökäyttöinen kondomi keksittiin?  :tongue:
Juu, sitä kutsutaan RC-autoksi?
Wraith Bronco 2.2 scale, Tamiya Pajero Wraith/ax10, LRP/? Foff-auto ja muutama projekti sekä lätäköissä Robbe Katja. Spektrum dx3c ja dx3s
Turun Seudun Crawlerit  RacersRCshop

RC-sakké*

Mie luulin että nopeuden säädin  :wink:
|Traxxas|Revo|3.3|#5309|