Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

2-tahti moottorin virittely

Aloittaja juhamatti, 27.01.12 - klo: 17.32

ari-mikael

Gyl toi rcmk:n pytty käy zenon ja cy:n alakertaan :wink:
Savage 4.6 ss ja tyytyväinen :)

kalu metalliin

Moi en löytänyt kysymykseeni vastausta joten laitan sen tänne jospa täältä irtoaa tietoa. Eli Kuinka toimii vai toimiiko oktan buusteri 2t koneessa? Ja jos ei tomi niin miksi ei? Koska huomasin ainakin V.pover bensassa ja 98e olevan todella suuri ero, testi laite oli viritetty skootteri ja mopo toimi paljon paremmin korkeampi oktaanisella bensalla, nyt joku ajattelee taas joku 14 v finninaama kirjoittelee ;) no ei olin siinä iässä 25v sitten :) ja nyt on osaomistuksessa Mega Beetle 30,5cc motilla kaks pulttinen Jet-Pron torvella. Vielä ei olla päästy ajelemaan kun posti Kiinasta toimittaa ohjainta+vastaria,,,,   

BeAsT

#152
Nää koneet on monesti viritetty 91octaanille joten ota selvää koneesi suositus octaanista ennen kuin lähdet nostamaan sillä esim omassa koneessa pitäisi saada lukuja alemmaks koska käy muuten liian kuumana 98llakin ensihätään jouduin nostamaan öljy %6 jolla sai lämpöja laskettua vähän noin 140c mikä on sekin liikaa alkuperäisellä öljymäärällä lämmöt 185c
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

kalu metalliin

Ahaa tuota en tiennytkään et ovat jo valmiiksi viritetty tietylle oktaaniluvulle :) pitää siis ottaa selvää ja mittailla lämpöjä ettei tuu isompaa vahinkoa,,,

kalu metalliin

Mutta eikös tuolla putkella ole 2t koneissa ole todella tärkeä osuus et on oikea pakovastus toimiakseen parhaimmalla mahdollisella tehoalueella? Ei siinä etteikö Beeltlessä olisi "oikea" mutta kun täällä lukee kirjoituksia omista TEHOputkista :) tosin sekin selviää kokeilemalla.....

BeAsT

Putkissa todella on eroa! noita vanhoja kirjotuksia lukemalla  selviää loistavasti :azn:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

kalu metalliin

Joo mä lukasin "muutaman" sivun virittelyistä+putkista :) On oikeesti aika helppoa harrastaa kun on paljon tietoa jo esillä ja aina voi kysästä palstalta lisää jos jokin asia askaruttaa ;)

Lehtibakka

Olettos muuten mittailleet koneistanne tuota männän ja pytyn väliin jäävää tilaa?? Jenkit kaitten kutsuvat sitä termillä "squish clearance"?

Mulla on vähän hakusessa kummosia lukemia pitäisi vakiokoneessa olla.

Kuinka tiukaksi tuon mitoituksen uskaltaa tehdä tuhoamatta konetta?

BeAsT

Siis meinaatko puristus suhdetta eli männän ja sylinterin kannen välistä  matkaa?
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Lehtibakka

Juu, siis sitä tilaa joka jää männän ja sylinterikannen väliin kun mäntä on yläkuolokohdassa.

Ei kait tuo puristussuhde ole, mutta vaikuttaa merkittävästi siihen?

JariV

0.35mm ehdoton minimi turvalliseen käyttöön. 0.2mm on kokeiltu ja alkaa ottaa kiinni heti kun mottiin tulee aavistuksenkaan välyksiä olettaen että käytetään huippulaakereita.

Jos tälläsen motin puristussuhdetta ei nosta niin korkeeoktaanisesta on enemmänkin haittaa koska sen liekkirintaman eteneminen on hitaampaa. Korkeaoktaanisella pyritään hallitsemaan itsesytytystä eli detonaatiota ja täten voidaan käyttää isompaa sytytysennakkoa myös. Jos 2T-motin putki on toimiva niin se toimii kuten ahdin. Se itse asiassa ON ahdin.
Just joo.

Lehtibakka

Mittasin justiinsa 4-pulttisen zenon männän ja pytyn kannen välisen välyksen ILMAN pytyn tiivistettä.

Mittaustulokset oli 0,78mm ja 0,73mm, eli mun mielestä liian paljon!! Kun tuohon vielä lisää pytyn tiivisteen verran lisää päädytään helposti noin 0,9mm mittoihin jos käyttää ohuinta tiivistettä mitä Davelta löytyy.

Onkohan kukaan kokeillut tiivistää pyttyä pelkällä liimalla tahi jollain muulla vastaavalla aineella? Sais noita puristuksia mukavasti kun ei tarvitsis tiivistettä käyttää.

SH.

JariV puhui tuossa aiemmin jostain kuumankestosilikonista jolla voi korvata tuon tiivisteen.
Itse tein radikaalimman vedon kun käytin lohkoja jyrsinpöydällä ja otin millin pois lohkoista.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Micco

Miten mahtaisi toimia tämän kaltaiset liimat joista on täällä juttua. http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=28843.0
SCX10 LandCruiser40, 1/5 FS Buggy, HSP"Drifting", Douglas SBD-6 lentsikka, AX10TCS projekti, Kyosho LandMax2, Pari 1/4rallycross projektia, Toyota RockCrawler III, Axial BWD whiplash foffi, Robbe vene


alaa

Kun koneistetut pinnat ovat vastakkain niin Motonetin tuotenro 60-2301 toimii hyvin. Erittäin ohut kerros riittää. Pelaa myös kuparitiivisteiden kanssa.

juhamatti

#166
ÄLÄ käytä oktaanibuusteria. 2-T koneissa kun nuo puristuspaineet ovat aika pienet..
4-tahtikoneelle ne oktaanibuusterit on tehty.
2-tahti kone toimisi parhaiten about 91-oktaanisella löpöllä, varsinkin viritetty.
Tosin on noita ihan vartavasten 2-t koneellekkin tehtyjä aineita.
http://www.motorshop.fi/product/Ipone-Boost-2T%2C-100ml.html

diezel

Elikäs mitä bensaa on suotavin käyttää näissä autoissa: 95E10, 98E5, V-Power vai pienkonebensaa?
Mistä saa 91-oktaanista bensaa?  :embarrassed:

juhamatti

neste,stihl,aspen pienkonebensa ja desi hyvälaatuista 2-t öljyä sekaan, jolloin soppa on 4%, HUOM
sen bensan on oltava jo valmiiksi blandattu 2%prossaseksi, ja siihen siis itte lisäät desin vielä öljyä.
Itellä tuolla aspenin bensalla tykänny ajaa, toiminu tosi hyvin, vaikka tokko isoja eroja noissa on.

Racinwhitbaja

MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

Zenoahin lohkossahan on 2-laakeria kytkimen puolella ja vauhtipyörän puolella 1.
Voisiko tuon stefan korvata suljetulla laakerilla?
Täten tuosta zenon alakerrasta tulisi 4-laakerinen.
http://www.predatorrc.com.au/zenoah-engines-crank-case-third-bearing-p-901.html
Tuossa maininta tuosta asiasta, mutta toimisiko tuo vaihoehto rc-autopuolella?
Koska vauhtipyörän kautta pääsisi mottiin likaa helposti ja laakeri ei ole paras mahdollinen likaa vastaan.
Ehkä se stefa on parempi kuin 4-laakeri.
Mutta jos bajassa käyttäisi turtlen kytkimenkannatinta, jossa on se stefa itsessään, voisi sen neljännen laakerin laittaa.
Harkintaan siis turtlen kytkinpuolen kannatin :smiley:

juhamatti

Suosittelen muuten zenoah moottorilla ajavia kuskeja vaihtamaan kytkinpuolen uloimman laakerin pois kokonaan ja sen korvata öljy stefalla.
Mulla nyt kaksi pataa rikki kun se vuotanut sieltä p*skat pyttyyn.
Molemmat laakerit kytkinpuolelta ihan p*skana ja ajanu motilla kuin 5-6 litraa.
Cy:ssähän ei ole kuin kaksi laakeria, yhdet kummallakin puolella ja molemmissa päissä on öljy stefat.
Tämä toimenpide siis jos ajaa paljon hiekalla missä pölyä on paljon.
Nurtsit, asfaltti ja normi rata ei ole ongelma.
Kuten räjäytyskuvista näkee, zenossa on kaksi laakeria kytkinpuolella, cy.ssä yksi mutta öljy stefa on sen paikalla, mikä minusta on parempi ratkaisu kun ajetaan missä milloinkin ja pölyä pääsee tuonne kampuralle.
CY- SIVU 85
http://www.hpieurope.com/manuals/pdf/10611.pdf
ZENOAH sivu 30
http://www.zenoah.net/ddoc/ZENO/ZENO2012_AAen/ZENO2012_AAen_G240RC,G270RC,G290RC_.pdf

juhamatti

Onko kellä kokemusta näistä vitonin öljy stefoista?
http://www.rcinnovations.co.nz/zenoah-car-engine-parts-/391-zen-cy-crankshaft-viton-seals.html
Pitäisi olla parhaat mitä rahalla saa.
Ite en kyllä halua enää yhtään pyttyä hajottaa sen takia että paskkaa tullee laarien läpi, siksi tuon zenon alakerran laitan nyt molemmista päistä stefoilöal tukkoon, mut kun olisi ollut nuo vitonit, niin kestäisi vieläkin paremmin.
Oisko noista zero drageista vielä lisäapua?
Diy-manilla on ollu talven yli sellaset, mut onko kuka kesällä testaamaan päässy niitä?

juhamatti

Ystäväni diy-man tilasi minulle tälläisen pyttykitin.
http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.7019/.f
Mitenkähän kurnuttaa tuolla padalla baja...
Käsittääkseni tuo esp on ihan arvostettu virittäjä..


alaa

TSI-putki alkaa pikkuhiljaa valmistumaan. Lisäsin pari kuvaa tuonne:

https://picasaweb.google.com/113539515303018873153/Putki#

Loput putkesta onkin sitten helppo tehdä niin pääsee dynossa kokeilemaan.

Kyllä Vitonistefojen pitäisi olla hyviä. Niitä käytetään teollisuudessakin silloin kun tavalliset eivät kestä.

BeAsT

Toi käyrä näyttää tosi hyvältä  :tongue:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

diezel

#177
Boost Bottle
Onkohan tämmöisestä oikeasti mitään hyötyä, vai taasko hyväuskoista koijataan?


edit. Ei ole hyötyä suurilla kierroksilla.



SH.

Laitetaampas kuvatuksia tuosta 35cc motista,kun nyt niitä viimein sai otettua :roll:

Koneistaja otti millin lohkosta pois,että saadaan lisää puristuksia.
Vaikea oli saada pukkiin kiinni ja siinä vielä pysymään,
kuvasta huomaakin milloin on ottanut värinöitä.



Seuraavaksi joutui sylkystä ottamaan vähän pois,että ei porrasta.



Ja pitihän mäntäkin keventää :grin:


Tänään oli auto kasassa ja pääsi kokeilemaan sisäänajoa.
Hami kun vastarinakusta loppui puhti vartin jälkeen niin jäi ajot siihen,kun ei ollut toista mukana.
Noh,onneksi on koko viikonloppu aikaa köryytellä :grin:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Racinwhitbaja

Imupuolelta ottanu nyt kahdesta koneesta vastaavasti pois ja huomattavasti virtaus parantunut...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc