Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

2-tahti moottorin virittely

Aloittaja juhamatti, 27.01.12 - klo: 17.32

kesseli

Lainaus käyttäjältä: kenblock - 07.07.13 - klo: 17.36
Yhrel japsi foorumilla luin, et monel menn noit rcmk:n koneit rikki ko ovat ajaneet 4 laakeril, sit ku se laakerin tiiviste pettää, niin kone o sit kaput..
i*ioottia toimintta, lentokonees toi vois toimi, mut ei autos mis ajetta pölysis maastois ja raddoill..

Onhan noissa koneissa toki pienet runkolaakerit, mutta 4 laakeria on ainakin mun mielestä liikaa.
vierintävastus kasvaa ja paino lisääntyy, kehältään isommat laakerit voisivat olla parempi ratkaisu,
mutta lohkoa ei tartte vilkasta kuin kerran niin huomaa ettei koneistamiselle ole varoja.

Mut tää oli vaan mun mietteitä maalaisjärjellä.  :wink:
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Lerppu86

Mietin tuossa että laittaisinko tuon kevennetyn vauhtipyörän tuohon omaan full modiin. Mitkäs ne optimaaliset käyntilämpötilat olikaan? JA missä menee se ehdoton max?
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Olikohan se optimi siinä 110-120´C paikkeilla.
150´C alkaa jo metalli pehmetä, ja kiinnileikkaaminen on lähellä.
Muista reilusti öljyä sit rcmk:n koneeseen ja se pikku modi on kans suositeltava sinne pytyn piikkeihin..
Muuten sen vauhtipyörän tuoma ilma menee niistä rei´istä harakoille..

Lerppu86

5% seoksella on tullut ajettua. Pitää seuraavalla kerralla vähän mittailla lämpöjä.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Ghostman_132

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 02.08.13 - klo: 09.17
Olikohan se optimi siinä 110-120´C paikkeilla.
150´C alkaa jo metalli pehmetä, ja kiinnileikkaaminen on lähellä.
Muista reilusti öljyä sit rcmk:n koneeseen ja se pikku modi on kans suositeltava sinne pytyn piikkeihin..
Muuten sen vauhtipyörän tuoma ilma menee niistä rei´istä harakoille..

Riippuu paljon mistä mittaa, mutta kait se virallisesti tulpan tai ylimmän jäähdytysrivan kohdalta etupuolelta mitata? Ite kyllä pidän lämpömittaria siellä puhaltimen vastapuolella, ettei se jäähdytä sitä, mutta lähes aina se vakiopuhaltimellakin sinne 130+ celsiusasteen nousee. Ja kevennetyllä mennään jo sitten 150+ asteen hujakoilla näin kesällä.
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

juhamatti

Rc car onlinessä myynnissä jotain viripannuja, en itte ainakaan tota virittäjää tunne., speed tec.
Mäntä on aika veikeästi työstetty.

Pyttykitti 199€.
http://rc-car-online.de/shop/en/products/y0794_01-y0794-01-speed-tec-expert-zenoah-g290-tuning-cylinder-set.html

Lerppu86

Mielenkiinnosta kysyn että onko kukaan ajanut tai kokeillut ajaa E85:lla?

Tartteeko viina kaasarin vai pelkät tiivisteet jotka ei sula etanolilla?
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Mäkistation

Sellasen öljyn joka toimii E85:n kanssa. Kuulemma joku esteripohjainen mikroautoöljy menisi, tiedä sitten. Kumiosien kestävyyden kanssa voi tulla ongelmia.

Täälläpäin kun ei kyseistä tököttiä myyviä asemia kun ei ole, ei ole tullut tutkittua tarkemmin.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

juhamatti

Mikspä ei toimisi, ovat mopoilla ainakin jo ajelleet tolla bensalla..
http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=19&t=83165&sid=0bc5906afd0cc4e21f4aa8c72e5e9769
Tosin, mopon kone ei kierrä tollai kuin viritetty rc moottori..
Ole hessu eka joka tekee neitsytajot rc moottorilla  :wink:

Lerppu86

#759
Kyllähän tuota näyttäis Leväsen ST1 asemalta saavan täältä kuopiostakin  :grin:
Eriasia saako sellaista öljyä joka tuohon sekoittuu

Ite olen ajanut sillä esteri pohjaisella Motulin Karting öjyllä ja aspenin 4:lla.

Tiesin kyllä että kumiosat saattaa hapristua, tätä mietin aikoinaan jo bensiini käyttöisen henkilöauton kanssa. Mutta tuskin nuo tankillisesta puhki kuluvat. Enemmän epäilyttää kaasarin tiivisteet  :lipsrsealed:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Mäkistation

Kalvosarjat on halpoja, saa kaikista pienkoneliikkeistä.

Eniten mä olen huolissani männän ja sylinterin sielunelämästä. Lähinnä voitelun ja lämpenemisen kannalta.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Lerppu86

Päteeköhän siihen samat seokset kuin pienkone bensaan? Nyt olen ajanu reilun 5%:n seoksella.

Voisihan sen nostaa 6% kokeilun ajaksi.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Ei varmaan haitanne vaikka tekisi parit pienet testierät ja aloittaisi vaikka 8% seoksella..
Vaikka 0,5L per erä ja testing testing....
Tuo on nimittäin niin "kuivaa" ainetta itessään tuo 85, jotta tosiaan vaatii kunnon öljyn joka siihen sekoittuu ja kunnolla sitä sekaan jotta ei heti leikkaa kiinni.
Sit vaan lämpöjä seuraa...

yazca

Ihan pakko kysyä, miksi E85 ?????
Sähköt : Ford Bronco CR-01, Jeep CC-01,  EREVO 1/16.

Lerppu86

#764
Se on sitä kuuluisaa suomalaista hulluutta.  :cool: Eli testi mielessä, en ajatellutkaan ajaa jatkossa E85:lla.  :wink:

Aspenin 4:lla ajan ja sitä todennäköisesti käytän myös jatkossa tai vastaavasti nesteen pienkone bensaa. Tämä kokeilu ei liene keneltäkään muulta pois.

Enkä myöskään meinannut sitä tuohon juuri ostettuun full modiin kaataa. Kokeillaan vanhalla moottorilla. Jos jotain tapahtuu niin tappiot jää vähäisiksi.  :wink:

Sit jos toimii niin kokeillaan vaikka Sinolilla, tärpätillä tai vaikka Koskenkorvalla.  :laugh: :laugh:

Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

kenblock


Lerppu86

No niin taas ollaan jännän äärellä

Minunkin männän päällä on ollu bileet. Sillä erotuksella että molemmat neulalaakerit on EHJÄT. Koneen sisällä, öljyn seassa on hemmetisti sellaista metallipölyä. Männän ja pytyn kuvioista päätellen jotain isompaa on ollu liikkeellä, mutta hiekkaa se ei taatusti ole. Imupuoli suppiloa myöten on aivan puhdas.








Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

SH.

Sama ilmiö kävi pari vuotta sitten mullakin,tosin sillä erotuksella että tuota metallimujua
ei löytynyt.
Omalla kohdalla tulin siihen johtopäätökseen että hiekkaa oli mennyt läpi.
Oliko sulla filsu miten törkyinen?
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Lerppu86

Ennen ajoa pesty ja öljytty. Sekä itse suodatin että redneck ja päällä oli vielä outteri.

Öljynä käytän motulin crossi öljyä joka on tarkoitettu suodattimille. Se tekeytyy tahmeaksi joten tuskimpa sieltä mitään on läpi mennyt.

Purin alakerrankin ja sisemmät laakeritkin oli ehjät. Kampiakselin molemmista päistä oli myös neulalaakerit ehjät. Ei voi taas ymmärtää mistä tuo muju on peräisin
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Fleku

eikä pakoputkesta ole päässyt mitään pashaa tuonne??  onhan siellä ollut jotain isompaa,kun katsoo iskeytymis jälkiä männän laella,ei pelkkää mujua. . .
Baja 5sc

juhamatti

#770
Kun mäntää katsoo, huomaa siinä tuollaisi ihan kuin veitsenkärjellä olisi taputettu mäntää, ei noi ainakaan hiekasta tms tule.
Pesitkö hessu putken kunnolla sisältä ennen kuin laitoin paikalleen?
Minä olen jokaisen tehoputken pessyt ennen kuin paikalleen olen laittanut.
Eirtyisesti vrc:n putket on olleet sisältä todella p*skasia, on hitsijätettä ja pientä pellin murua.
Mistä uskoisin nuo jäljet tullee mäntään.
Uskon että jos otat kuumaa vettä ja kaadat jommasta kummasta reiästä sitä sisälle, niin poistoveden mukana on jokunen pellin murunen mukana.
Ja joku pellin murunen on päässyt tuonne myös tuota murusta tekemään..
Onko mäntä ja sylinterin seinämät vielä kunnossa?
Pura koko lohko osiin, ja katso onko siellä seinämissä kulumajälkiä, sieltä on voinut tuota materiaali lähteä mukaan.
Viivat merkkasin noihin kohtiin joita tarkoitin..


Ghostman_132

Mulla on juuri samanlaisia jälkiä oman koneen männässä. Oli lohjennut pieni palanen männänrenkaasta. Ei mene enään männänrengas paikalleen kunnolla, kun litistynyt ne reunat vähän kasaan. Sylinterin reunamat ovat aivan naarmuttomat.
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

kesseli

Lainaus käyttäjältä: Lerppu86 - 28.08.13 - klo: 14.28
No niin taas ollaan jännän äärellä

Minunkin männän päällä on ollu bileet. Sillä erotuksella että molemmat neulalaakerit on EHJÄT. Koneen sisällä, öljyn seassa on hemmetisti sellaista metallipölyä. Männän ja pytyn kuvioista päätellen jotain isompaa on ollu liikkeellä, mutta hiekkaa se ei taatusti ole. Imupuoli suppiloa myöten on aivan puhdas.







on aikas viilattu pytty oletko katsonut kaikkien kanavien reunat ettei kovakromaus ole palanut irti.
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Lerppu86

Juu ei mullakaan sylinterin seinämillä ole minkäänlaisia jälkia. Kaikki on tuossa männän päällä ja palotilan katossa.

- männänrengas, check
- ylä/ala neulalaakerit, check (alapäässä hieman väljyyttä pysty suunnassa, neulat vaikuttais olevan tallella)
- alakerran laakerit, check
- männän pikku hilppeet tallella

Avasin koko koneen ja tosiaan alakerran sisällä kaikki oli ok. Laakerit ehjät jne. Molemmat VRC:n putket olen pessyt fairylla ja huuhtonut niin monesti kun vain näen että muuta kuin vettä tulee ulos. Tämän jälkeen kuivannut käyttämällä hetken uunissa ja voidellut tämän jälkeen putken aseöljyllä.

Itselläkin kävi mielessä että olisiko hiekkaa päässyt putken kautta sisään mutta ei nuo jäljet oikein hiekalla tule.


Edit: joo kesseli tuo on Gizmomotorsin 30,5cc full mod joten aika tuntuvasti on kanavia kairailtu. Maksimi lämmöt jotka sain tuosta mitattua oli 120c. Silloin käänsin 5min rikkaammalle. Yleensä lämmöt pyöri siinä 110c kahta puolta.

Kuten sanoin niin pytty "vaikuttais" olevan ennallaan. Tarkemmin en päivällä ehtinyt asiaa tutkia.


Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

No jo on mystinen tuo aiheuttaja.. :undecided:

kesseli

Juu ja jos miettii niin ei irronneet kovakromin siivut tee noin syviä lommoja

Hietynyt shimmi taikka laakerin "tukiverkko" vois olla syynä eli kehikko mikä pitää kuulia paikoillaan,
mutta nekin oot ilm kattonu.

Stefoissa on kanssa metallia ja jousi mulla on kerran käyny 80cc krossipyörässä sillai että stefan jousi on pettäny
ja hioutunu laakerien välissä tollaseks muhjuks.



Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Fleku

outo ilmiö,jos ei aiheuttajaa löydy. . .  tulppa ehjä ?? 
Baja 5sc

Lerppu86

Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Mäkistation

Ei kietarin alapäässä saisi olla pystysuunnassa yhtään väljyyttä. Sivusuunnassa saa olla hieman. Siä saattaa olla laakerin kehä räjähtänyt.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014

Lerppu86

Lainaus käyttäjältä: Mäkistation - 28.08.13 - klo: 20.38
Ei kietarin alapäässä saisi olla pystysuunnassa yhtään väljyyttä. Sivusuunnassa saa olla hieman. Siä saattaa olla laakerin kehä räjähtänyt.

Olen täysin samaa mieltä ettei pysty suuntaista väljyyttä saisi olla. Saako kiertokankea mitenkään irti kotikonstein.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...