Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

SP moottori, sensori vikako?

Aloittaja T-man, 12.02.12 - klo: 16.35

T-man

Auto ei lähde omin voimin liikkeelle, mutta vähän auttamalla lähtee, tehoja hukassa. Sitten kun ottaa sensorin piuhan irti, niin lähtee liikkeelle kyllä omin voimin, mutta tehoja on edelleen kadoksissa. Sensorijohto on ehjä, kokeiltu toisellakin johdolla, ei vaikutusta. Kone on SP V3 4.0. Nopari Xerun 120a, Ja on siis tähän asti pelannut hienosti ilman ongelmia. Ongelma alkoi jonkun aikaa "pienen" kolarin jälkeen  :roll: Onko muilla ollut sensorivikaisia SP koneita...?

Heuli

Moottorin sensorivialta kuulostaisi, kannattaa testata toisella sensorilla ennenkuin heittää koko moottorin menemään.

-Juho-

Saattaa olla yksi vaihekin pois pelistä. Jos noparin kuoret on auenneet kolarissa, niin on voinut piirilevyjä yhdistävä piikkirima irrota juotoksesta. Mulla kävi noin ja oireet oli samat, noparina myös Xerun 120a.
Liikaa Kyoshoja

T-man

Lainaus käyttäjältä: -Juho- - 12.02.12 - klo: 16.52
Saattaa olla yksi vaihekin pois pelistä. Jos noparin kuoret on auenneet kolarissa, niin on voinut piirilevyjä yhdistävä piikkirima irrota juotoksesta. Mulla kävi noin ja oireet oli samat, noparina myös Xerun 120a.
Nopari on ehjän näköinen päällepäin eikä ole auennut, flekti sai kipeää kolarissa, ja alkoi pitämään kovempaa ääntä ja kuumenemaan, kunnes hajosi kokonaan. Virtaa sille tulee kumminkin se +8 volttia. Kai pitää vaan tilata uusi sensori ja flekti.

Japala

Sensoria jouduin tuossa itsekin juottelemaan. Niiden hyppypinnien yhteysongelmia ei juuri paljaalla silmällä näe mutta jos talosta löytyy yleismittari niin sillä on verrattain helppo käydä ne kahden piirilevyn välillä olevat pinnit läpi ja löytää ne mitkä eivät johda kunnolla. Kolvilla sitten lämmittelee juotokset suliksi niin korjautuivat. Itsellä oli yksi veto tosin mennyt niin heikolle, että piti vetäisi "räppilangalla" uusi naru ihan sieltä liittimeltä asti anturikomponentin jalalle asti. Sitten vain epoxilla kiinnitteli piuhan ettei irtoa ajossa.
SC10 Pro2

T-man

Uusi sensori vaihdettu, eipä tullut kuntoon.... :sad: Onkohan mahdollista, että säädin olis entinen? Voiko säädin hajota niin, että moottori pyörii, kun sille pyöräyttää akselilta alkuvauhtia, kun samalla antaa kaasua,  mutta omin avuin ei lähde? Ja sitä tehoakin on kadoksissa...noparin ja moottorin piuhojen juotokset on päällisin puolin ok, mutta kannattaisiko juottaa varmuudeksi uudestaan?

topcat

Kovasti kuulostaisi siltä että noparin ja moottorin välisissä johdoissa tai niiden liitoksissa on hämminkiä. Koitappa uusilla johdoilla. Itsellä juuri temppuili vastaavalla tavalla ja vika oli noparin ja moottorin välisten johtojen liittimissä. Enää ei kyllä mulle tule liittimiä noihin johtoihin.

Kapa990

Lainaus käyttäjältä: T-man - 24.02.12 - klo: 19.57
Uusi sensori vaihdettu, eipä tullut kuntoon.... :sad: Onkohan mahdollista, että säädin olis entinen? Voiko säädin hajota niin, että moottori pyörii, kun sille pyöräyttää akselilta alkuvauhtia, kun samalla antaa kaasua,  mutta omin avuin ei lähde? Ja sitä tehoakin on kadoksissa...noparin ja moottorin piuhojen juotokset on päällisin puolin ok, mutta kannattaisiko juottaa varmuudeksi uudestaan?

Vastaavat oireet oli myös rikkinäisessä noparissa.

-Kapa
-TLR 22 - DEX 410 V3 - Sanwa M11X -

T-man

Lainaus käyttäjältä: topcat - 24.02.12 - klo: 20.13
Kovasti kuulostaisi siltä että noparin ja moottorin välisissä johdoissa tai niiden liitoksissa on hämminkiä. Koitappa uusilla johdoilla. Itsellä juuri temppuili vastaavalla tavalla ja vika oli noparin ja moottorin välisten johtojen liittimissä. Enää ei kyllä mulle tule liittimiä noihin johtoihin.
Joo, no taidan juottaa kokeeksi johdot uudestaan..nopari ja johdot on melkein uudet. Outoa miusta, että kun sensorin johdon irrottaa, niin silloin auto toimii kaasusta ihan normaalisti ja lähtee auttamatta liikkeelle, tosin niinkuin sensorittomana, elikkä nykii vähän lähdössä, mutta ne tehot on silti kadoksissa sensorittakin ajaessa. :huh:
Lainaus käyttäjältä: Kapa990 - 24.02.12 - klo: 20.39

Vastaavat oireet oli myös rikkinäisessä noparissa.

-Kapa
Toivottavasti ei sentään oo rikki, pitää kyllä ensin koittaa poissulkea muut vaihtoehdot :sad:

-Juho-

Kuulostaa aivan samalta, kuin minun noparini, josta jo aikaisemmin kirjoitin. Toimii vain kahdella vaiheella, josta ko. ongelmat johtuu. Moottori ei lähde pyörimään tietystä asennosta sensorillisena, mutta sensorittomanahan se pyörittää asennosta tietämättä, jolloin lähtee. Oli siis noparin kahta piirilevyä yhdistävästä piikkirimasta yksi murtunut irti juotoksesta. nopari toimi, kun painoi sensorijohdon liittimestä, tai puristi koko noparia kasaan jäähdytyssiilestä.
Liikaa Kyoshoja

T-man

Lainaus käyttäjältä: -Juho- - 25.02.12 - klo: 18.10
Kuulostaa aivan samalta, kuin minun noparini, josta jo aikaisemmin kirjoitin. Toimii vain kahdella vaiheella, josta ko. ongelmat johtuu. Moottori ei lähde pyörimään tietystä asennosta sensorillisena, mutta sensorittomanahan se pyörittää asennosta tietämättä, jolloin lähtee. Oli siis noparin kahta piirilevyä yhdistävästä piikkirimasta yksi murtunut irti juotoksesta. nopari toimi, kun painoi sensorijohdon liittimestä, tai puristi koko noparia kasaan jäähdytyssiilestä.
Kiitos vinkeistä, pitääpä koittaa vielä roplata tuota säädintä, maksaa sen verran paljon setelirahaa nuo säätimet, niin ei viitsisi heti uuttakaan ostaa. :undecided: Voikohan sen piikkiriman juotoksen korjata itse? Kiitokset muillekin neuvojille, yritänpä saada tuon kuntoon. :smiley:

-Juho-

pikkukärkisellä kolvilla onnistui helposti, on nuo pinnit pintaliitosmallia, joten eivät kauheasti kestä mekaanista rasitusta vs. piirilevyn läpi menevät...
Liikaa Kyoshoja

Hegetus

Vika voi olla myös moottorin päässä sisäpuolella.

Itsellä kaksi SP:n moottoria kuollut, kun liittimen ja käämin välinen tina on sulanut moottorin päästä pois.

Oireet ovat juuri nuo samat mitkä sinulla.
Lennokkeja ja autoja..... =) JoeUA
Sponsored by oma ja emännän lompakko.

APK

Onko moottorin liittimet löysät?
Jos ne löystyvät, tai pääsevät löysiksi, tietylle vaiheelle ei tule tarpeeksi virtaa ja em. ongelmia voi esiintyä.
Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

T-man

Lainaus käyttäjältä: Hegetus - 25.02.12 - klo: 21.09
Vika voi olla myös moottorin päässä sisäpuolella.

Itsellä kaksi SP:n moottoria kuollut, kun liittimen ja käämin välinen tina on sulanut moottorin päästä pois.

Oireet ovat juuri nuo samat mitkä sinulla.
Moottori ei ole kuumentununut ainakaan liikaa, ollut enimmillään n.60c. Nopari kuumentui aika kuumaksi kun flekti kärähti, ja alkoi vilkuttamaan sitä ylikuumenemis valoa. Vaihdoin nopariin uuden flektin, Ja uusi kärähti melkein samantien kun tuossa noita vikoja etsiskelin! :angry: Taitaa olla noparissa nyt vikaa
Lainaus käyttäjältä: -Juho- - 25.02.12 - klo: 18.10
Kuulostaa aivan samalta, kuin minun noparini, josta jo aikaisemmin kirjoitin. Toimii vain kahdella vaiheella, josta ko. ongelmat johtuu. Moottori ei lähde pyörimään tietystä asennosta sensorillisena, mutta sensorittomanahan se pyörittää asennosta tietämättä, jolloin lähtee. Oli siis noparin kahta piirilevyä yhdistävästä piikkirimasta yksi murtunut irti juotoksesta. nopari toimi, kun painoi sensorijohdon liittimestä, tai puristi koko noparia kasaan jäähdytyssiilestä.
Noparin kiinnipuristamisella ei ollut mitään vaikutusta, kun ei toimi niin ei toimi, nopari kauppaan vissiin lähdettävä, kun se polttaa noita flektejäkin jostain syystä.  :sad:

T-man

Nopari uusittu, tilalle tuli SP gt 2.0 pro. Ongelmat näyttäisivät poistuneen. Ajamaan en ole vielä päässyt, mutta autoa kädessä pitäen ja kaasutellessa tuntuis olevan kunnossa ja kiertää niinkun ennenkin. :laugh: Tuli mieleen, kun tuohon Xeruniin en ollut tuota konkkapakettia juottanut kiinni, että olisko voinu vaikuttaa säätimen kestoon? SP säätimeen sen juotin, kun ohjeessa sitä painotettiin tärkeäksi.