Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI baja projektit

Aloittaja juhamatti, 14.02.12 - klo: 11.20

poju99

Lainaus käyttäjältä: SavageRS - 07.04.15 - klo: 16.00
Näyttäs olevan tossa muuten samat VRC:n putket kun mistä on väännetty kauppaa poju99 kanssa... :wink:

Eiköhän me niistä kauppoihin päästä :grin:
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Juha-Matti

#1921
Lainaus käyttäjältä: poju99 - 04.04.15 - klo: 12.21
Se rupee twini löytämään omaa paikkaa vielä puuttuu vesi pumppu ja kaasu/jarru linkki. ja syylärille pitäs löytää vielä paikka.


Meinasitko noilla mukana tulleilla putkilla konetta ajaa?

Onko muuten kaasu/jarru servona tälläinen?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__40285__Turnigy_MG959_V2_Alloy_Digital_Metal_Gear_Servo_30kg_78g_0_15sec.html

poju99

En ku savageRS myi mulle ne VRC:n sivu putket.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Juha-Matti

Hieno homma, koska noi vakiot putken on ihan p---tä.
Ääntä lähtee muttei tehoa.
Ihan liian pienet moottoriin nähden.
Tollanen tötsä voisi toimia tuossa savage xl octanessa kenties.
Mitkä kaasarit tossa koneessa on muuten?
Meinastiko muuten hommata mitään kehikkoa tuohon autoon, vai 5b:nä mennään?
Se teräksinen 5b kehikko kannattaa hommata, se kestää sitten verrattuna siihen muoviseen vakioon nähden.
Tässä aussipelissä on kyllä yhet makeimmista twinin äänistä.
HPI Baja 5B - The Billet Beast with new BodySax twin part 2.

poju99

Joo nuo putket pistin vaan koe käyttöä varten. Kaasareista en tiiä mitkä ne ovat. Ja kehikoks tulee tämä http://www.rcmodelz.co.uk/sand-rail-metal-roll-cage-roll-bar-92.html tätä saa tarvittaessa muokattua.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Juha-Matti

Toi on kyllä aika järee kehikko ja teräksestä kun on, niin helppo muokata tuota.
Oletko mitään päivämäärää itsellesi asettanut, että milloin olisi tarkoitus ekat savut ottaa koneesta irti?
Peukut pystyssä projektin etenemiselle  :wink:

poju99

Olen tuota jo koe käyttänyt mutta jos tulis se vesipumppu ni vois koe ajon suorittaa viikonloppuna.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Juha-Matti

Laitas filmii miten kone säksättää  :smiley:

poju99

Juu täytyy pistää sitten kun saa ne putket ja vesipumpun.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Katala

Nyt kyllä joutuu runko rääkkiin.  :evil: Hienolta näyttää, nakkaahan videota jossain vaiheessa.

poju99

Juu minä koitan saada jotain kuvattua sitten kun saa sen ajo kuntoon.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Lerppu86

#1931
Tuota häkkiä joutuu levittelee aikalailla. Tuohon ei sovi yksi pyttyisenäkään sivuputket häkin sisään joten twinille sitä saa levittää vähintään 10cm tai enemmän.

Mutta jos tykkää näpertämisestä niin ilman muuta tuosta saa häkin muokatuksi.

Yhden twinin olen nähnyt muokattuna T:n koppaan. Siinä jäähdytys kennoja oli 2x80. Molemmissa etuposkissa nuo kennot. Paikkana ehkä helpoin mutta samalla huonoin kun eturenkaista lentää kivet suoraan rivastoon. Ite varmaan lähtisin liikkeelle jollain 240 kennolla ja alphacoolin taikka D5 pumpulla. Alphassa 1300l/h ja 3.5bar virtaukset. Tietty ne ois hyvä säätää sopivaksi
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

poju99

#1932
Eka meinasin että teen itse koko kehikon mutta sitten ajattelin että on helpompi modata tosta valmiista. Ja kun ei tuolla vielä kiirettä ole jos se kesäks valmistus.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

SavageRS

Eipä nuo putket nyt hirveän suuret ole ulkomitaltaan kun ovat vaimentamattomat, mutta muovisen suojakehikon ja 5T korin alle olisi joutunut jotain muutoksia tekemään tai olisi paikat sulaneet. Metallikehikon kanssa tuskin on mitään ongelmaa. Nuo on kyllä selvästi tarkoitettu 5B malliin jossa ne saavat tulla vapaasti sivuille.

http://www.davesmotors.com/victory-rc-sidemount-twin-pipes-hpi-baja.html

Jäähdytykseltä tollanen Twini vaatii aika paljon ja jäähdytyskennoja joutunet laittamaan kaksi, yksi/pytty...kun katselee noita tuolta youtubesta, niin melkeimpä kaikissa on tuplakennot.
Käytännössähän sen sitten näkee, suosittelen lämpömittareiksi TTO:n mittareita, joissa anturi tulee kätevästi tulpan alle. Omaan Twiniin tulee tollaset, samanlainen minulla on myös Octanessa.

http://www.ebay.com/itm/Trail-Tech-TTO-Temperature-Meter-Digital-Gauge-10mm-Spark-Plug-Sensor-ET1-NEW-/231330492448?pt=Motorcycles_Parts_Accessories&hash=item35dc5f3020&vxp=mtr

Voimansiirto sinulla tulee olemaan kovilla, tollanen n.12 - 14 hp kurmuuttaa sitä aika lailla...Lerppu86 ja Juha-Matti osannee neuvoa hyvät palikat sen päivittämiseen  :wink:

Kyllä tuosta hieno peli tulee...ruvennut mietityttämään josko tuon omankin muuttaisi vesijäähdytteiseksi...ähh pois sellaset ajatukset :roll:
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

poju99

Eiköhän ne putket johonkin saa mahtumaan. Täytyy laittaa lämpömittarit sitten kyllä. Mutta en usko että tulee ongelmaa ku tuo on vaan kansi jäähdytetty ja se syyläri mikä mulla on niin on aika iso. mutta laitan sitten kuvia ja juttua kun saapuu loput osat.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Juha-Matti

Joo, voimansiirto on tosiaan kovilla jos sinne 14hp puskee yrmyä.
Suosittelisin alumiinista voimansiirtokoteloa jonka saa turtlelta.
Jos tuo on ss malli, niin siinähän on diffissä jo alumiiniset kuoret.
Sitten vetarit vaihtoon, toki vakiot voi soikeaksi parilla kerralla revitellä, mutta jos ne kerralla päivittäis joihinkin kunnollisiin.
Karkaistua kaikki tapit ettei ne katkeile eka kiihdytyksellä.
Jarrut kanssa kannattaa miettii uusiksi.
Koska auto kulkee kuin elukka tolla koneella ja painoa tulee simona lisää.
Etujarrut voisi olla hyvä hankinta jo ajettavuuden kannalta.
Pelkät takajarrut on aika anaalista, se on kuin normi autoa ajaisi käsijarrulla, varsinkin kun on takaveto.
Kytkinpuoli kanssa kuntoon, ainakin se kannatin osasto.
Muovit vttuun sieltä...
Spurri teräksestä tai hostilen mallia voi kokeilla.
Lerppu varmasti osannee vielä paremmin kertoa koska miehellä on kenties Suomen tehokkain baja.
Siinä on vaihdettu voimansiirrosta osaa sellaisiin ettei pitäisi katkeilla mistään kohtaa mitkään osat.

poju99

voiman siirto täytyy kyllä ensimäiseksi päivitellä. Jarruja olen miettinyt kummat ois paremmat hydrauliset vai vaijeri. Spurri on jo teräksinen. Vetarit varmaan täytyy vaihtaa kanssa ja leveämmät tuki varret laitan joskus.

Sitten jos joku olisi luopumassa halvalla alumiinistä kytkin kannatimesta niin voi tarjota.

Meinaa olla hankala rakentaa tämmöstä opiskelijana kun ei ole omija tuloja mutta menoja onkin senkin edestä. :grin:
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Lerppu86

En tiedä millaset välitykset sulta löytyy mut en juuri alle 24/50 lähtis edes kokeilemaan. Mut savage varmaanki osaa sinua neuvoa sopivan välityksen suhteen paremmin kun twini miehiä on. Itellä ampuu keulan taivaalle 1/3 kaasulla tuollaisilla välityksillä joten on melko levoton kapistus ajaa jos saa yhtään pitoja. Ja vaikkei sais oikeen pitojakaan niin silti haluaa kulkea takajaloilla.

Oma perä on kyllä kasattu sen luokan eväästä että jos ei niillä kestä niin sit ei voi muuta kun ostaa uutta ja ajaa taas sen aikaa kun kestää. Mutta en nyt sano että ne on ainoat oikeet palikat ajella, kantsii kokeilla miten toimii. Ite en jaksanu puljata vaan kasasin perän joka varmasti kestää sen rääkin mitä sille tarjotaan. Mutta siihen perään menee jo bajan verran rahnoo.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

poju99

Nuo välitykset täytyy kahtoa kohilleen. Mikä muuten särkyy baja:n perästä ensimäiseks. täytyy eka varmaan kokeilla muovi spurrilla että ei olis perä solmussa ekaks on halvempi ainakin vaihtaa.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

SavageRS

Mielestäni minulla on joku 19T / 55T joka tuossa oli jo valmiina Rovanin jäliltä, voihan tuon tietysti tarkistaa. poju99:lla kaiketi 17T / 57T, koska ollut 26cc koneella alun perin...vai oliko se 30,5cc ???

Lerpulla on varmaan tupla tehot...sulle ei niin pitkiä välityksiä löydykään ettei se keulisi  :grin:
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Juha-Matti

Lainaus käyttäjältä: poju99 - 02.04.15 - klo: 15.49
Tänään tuli sopivasti ennen pääsiäistä aika mukava paketti. eli rcmk veneen twini ja sitten kiinnikkeet saa pääsiäisen ruuvailla kiinni tuota.



Onko tämä sama kone mikä sulla on?
Kiinan poikien kopio.
http://www.ebay.com/itm/52CC-Inline-Twin-Left-Side-Exhaust-Marine-Engine-For-RC-Boat-QJ-ZENOAH-RCMK-/301381466082
Tuo mukaan koneessa on 2.6KW eli sen kun kertoo 1,36 on se noin 3,56hp.

SavageRS

Kiintoisaa, tuossa on sininen versio -> http://www.ebay.com/itm/RTR-Modified-52cc-Inline-Twin-Marine-Gas-Engine-for-Racing-Boat-QJ-ZENOAH-RCMK-/271404356753?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item3f30f5d491

Luulin tuota RCMK 57cc:n koneeksi...vai onko poju99:n kone tehty tuosta, kun taisi mainita jossain että siinä olisi Zenoah:n pytyt.
No eipähän hajoa paikat ja peukkua projektille joka tapauksessa, Twin-koneita ei ole koskaan liikaa  :cool:
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

poju99

#1942
On juurikin nuo mitä linkkasitte. mietin että ei tuo teho lukema voi pitää paikkaa tai ainakin toivon niin. pytyissä lukee ainakin zenoah ja rcmk:n koneena ostin sen. mutta ei ainakaan omasta mielestä ole pahan hintanen.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

tonij

mitä tommonen kone setti jäi sitten maksamaan?
TRKMANS racing

poju99

No kone taisi olla karvan verran alle 500€ ja kiinnikkeet 140€ eli jos vertaa valmiiseen rcmk:n settiin ni eikö se ole  1150€ se rcmk:n setti.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

poju99

Niinne vaan putket löys paikat. ja tuli käytyä ihan pieni testi piha tiellä niin täytyy olla enemmän tehoa kun se 3heppaa ainakin tuntuu siltä.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

SavageRS

Vau, hyvältä näyttää  :cool:

Onko syyläri takana...hahmotan vesipumpun ja välisäiliön ?
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

poju99

joo syylärin laitoin nippusiteillä kiinni iskari tolppiin testi ajoa varten.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve

Juha-Matti

Hyvin kehittyy auto.
Muistaakseni vakiossa aidossa zenoah pum koneessa on yli 3hp, joten twinissähän pitäisi olla siten yli +6hp vakiona.
Esim vakio 260pum 3,25hp.
http://www.davesmotors.com/zenoah-x374326022-g260pum-marine-engine-.html


poju99

Kyllä tuossa tarpeeks voimaa on ainakin aluks. Saahan tuotakin viilattua ja isompaa pyttyä. ihme että ei oo vielä kukaan tehnyt tolla g320 pytyillä twiniä se vois olla aika mylly.
losi dbxl, hpi baja twin, axial wraith, kyosho scorpion 2014, kyosho mad force, kyosho mfr ve