Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

HPI baja projektit

Aloittaja juhamatti, 14.02.12 - klo: 11.20

BeAsT

Ei sen pakko oo sama olla vaan se mihin palat tulee kiinni voi olla akselin päästä erilainen vaikka siihen vakio palat meneekin.. liekö toi yleistä lauterin kytkimessä toi sulaminen?
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

Jos vakio kytkimen saa tohon bzm:ään kiinni niin kyllä se lauterikin siihen menee.
Se on pakko mennä koska akselin pää on silloin sorvattu samaan kulmaan.
Ja Jari joskun mainitsi mulle että mitä painvampi auto, sen huonompi tuo teflon kytkin on silloin toimimaan..
Mut kokeilemalla sen saat selville itse..
Tää on vaan mun teoria ja puhe jota olen kuullut.

juhamatti

Ja tarkootus ei ole kettuilla peteseni :wink:

BeAsT

Se mihin vakio palat tulee kiinni ei välttämättä ole sama kuin zenossa ja cy koneessa vaan voi olla erikois valmiste niin eihän sen silloin tarvitse olla kampi akselin päästä samanlaine? Mistä kulmasta sä ny puhut? Meinatko että mun kytkin palat on jossa kulmassa?  On ne 90 asteen kulmassa jos sitä meinaat?  :grin:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

Luulisin että se kammen pää on sama kuin muissakin rc-bensa moottoreissa.
Jos siihen kytkinkannattimeen käy vakio niin luulisi että se kammen pää on samanlainen kuin vakiossakin..

Toki voin olla väärässä, enpä mä tiedä että onko se kannatin eriskoisvalmiteinen..
Siinä kohtaa voin olla sitten terveelläni metässä :tongue:

BeAsT

Siitähän tässä on kysymys kun kampi ei ainakaan ole sama niin ei sen päänkää tarvi olla sama  :grin: mutta näköjään ei tuu teflonia ku se ei kestä.. päähajoo myykää mulle kytkin koka toimii maksan hunajaa ja pari pastirollia  :grin:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

juhamatti

Juu, sorry..
Ite funtsin tota liian monotoonisesti..
Hemmetti, mistä me sulle se kytkin keksittäisi.. :embarrassed:
Joku special model se pitäs olla..

JariV

Ei kannata ees harkita tota teflon-lauteria. Se ei kunnolla kestä edes 30,5:sta. Sakulandiassa on yks ratapuolen säätökytkin joka oli mun mielestä melko lupaavan olonen. Merkki oli jotain Speed Kupplung. En sitä varsinaistta nimee nyt muista. Koitan kaivaa huomenna. Mun mielestä se on enää ainoo harkitsemisen arvonen 54-millinen. Mikä helkutti se oli... Mun mielestä tosin ton kokonen kygä on Bisselle vaan auttamattomasti pieni. Tai sit otat laparenkaat pois ja vähennät pitoo sekä tihennät välityksiä.
Just joo.


JariV

Just joo.

juhamatti

Jos tää on se oikee malli, niin Jörgen neuvoo vielä miten sitä kytkintä säädetään. :laugh:
GPM Big Scale Kupplung // rc-car-online.de

JariV

H.A.R.M Big Speed Race clutch, adjustable.

Google.
Just joo.

Racinwhitbaja

#732
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

JariV

Toinen nimi on Tourex Big Speed. Tyyliltään identtinen kasiautojen kytkimien kanssa.
Just joo.

Racinwhitbaja

Oon miettinyt jos noiden teflon palojen tilalle sais alumiinista koneistettua noi palat!
Ne ei ainakaan sulais noi...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

JariV

Alumiini palaa kiinni ja paakkuuntuu rummun pintaan. Vastinjouset pitäs kanssa olla huomattavasti jämäkemmät. Ite tekisin sintteristä.
Just joo.


tuplaesa1

Kitkapintaahan tuossa on paljon vähemmän kuin tuollaisessa kaksiosaisessa kenkäkytkimessä. Voisiko siitä päätellä jotain?
Toisaalta tuossahan on jokaiselle käpälälle säätö, tarkasti säädettynä voisi toimiakin hyvin?

Sähköautomiehen huomioita. Ikinä 1/5 kytkintä nähnytkään livenä.
-= ( Pro-Line | Castle Creations | Spektrum | RPM | Savöx | V-Dezign | Alza-Racing | Savage Flux HP | Durango DNX408T ) =-

BeAsT

EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

BadLuck13

Lainaus käyttäjältä: Racinwhitbaja - 09.10.12 - klo: 00.50
Oon miettinyt jos noiden teflon palojen tilalle sais alumiinista koneistettua noi palat!
Ne ei ainakaan sulais noi...

http://www.freeprawnracing.co.uk/ftx-7979-cnc-aluminium-4-shoe-clutch-ftx7979.html

siinä lauterin tapainen kytkin alumiinipalojen kanssa.

Ja siinä tuollainen 1/8 krosseista tuttu kytkin alupalojen kanssa...

http://www.freeprawnracing.co.uk/area-rc-aluminium-3-shoe-adjustable-clutch-ae-1000.html


JariV

Noi vois olla kokeilemisen arvosii. Jos materiaalit on valittu oikein noihin kytkyihin niin niistä saattas olla johonkin. Jos väärin ni niistä tulee pulveria hetkessä.
Just joo.

Lerppu86

#741
"The Pro MX 50cc engine is a MMR Largescale in house engine that is not supported or endorsed by BizetaMotor (BZM) but uses parts from their mimimoto engine range."

Joten löytyisikö ongelmaan ratkaisu tuolta rintamalta. Painoa minimotossa on varmasti yksinään bajan verran mutta kuskihan siihen pitää laskea tietenkin mukaan. Kun liikuteltavaa painoa on enemmän, on kytkinkin kovemmalla rasituksella eiks je?

Yhdellä jenkki foorumilla suosittelivat  3 kenkäistä Zocchi:a henkilölle jonka kytkin ei kestänyt kuin maksimissaan kaksi kisaa. Noihin sai kenkiä monesta eri materiaalista:

The best clutch to get is the 3 shoe Zocchi with Carbonium pads or Racing pads, and the backing plate doesnt make too much dfference on how the clutch performs just on the "flywheel effect" that you get out of it. I do suggest that you stay away from aluminum (Ergal) backing plates, they generally don't survive with a 50cc motor. Also the 3 shoe is the only way to go with high HP motors. When choosing pad material, carboniums are fantastic, but there is a learning curve to set them up, and if you don't do it right you will also go through them quickly, but the Racings are easier to set up and a little more forgiving.


http://www.ozminimoto.com.au/productdetail.asp?id=567&catid=98

Tällaisen idean vain heitin. Luulisi kestävän bajassa jos kestää minimotossa ajaa kisaa. Itsehhän en näistä erikoismotoista mitään oikeasti tiedä joten älkää tuomitko. Uskoisin Beastin hermojen olevan siinä pisteessä että kaikki ideat kelpuutetaan tai otetaan ainakin vastaan.  :grin:

Tollastakin on tuloillaan, ellei jopa ole jo ulkona. Jotenkin vain epäilen että kaksi kenkäinen kestäis
http://largescalenews.com/2012/01/mmr-pro-mx-clutch-system-coming-soon/
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

BeAsT

Juu mutta noissa minimoton kytkimissä tarvii myös isomman  kellon ja kytkin kannattimen ja sitten siihen pitäs vielä saada rattaat kiinni.. toi mmr kytkin on jo olemassa mutta eivät ole saaneet sitä versiota valmiiks mikä käy tähän 50cc koneeseen muutenhan olisinkin sen jo ostanu..  :embarrassed:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

Lerppu86

#743
Lainaus käyttäjältä: BeAsT - 09.10.12 - klo: 11.08
Juu mutta noissa minimoton kytkimissä tarvii myös isomman  kellon ja kytkin kannattimen ja sitten siihen pitäs vielä saada rattaat kiinni..

No joo, olishan tuon tietysti voinut järkeillä että motossa varmaan hiukka kookkaampi tuo kytkin puoli muutenkin. Aina voi oppia uutta  :roll:

Autosi liikkuu kyllä videoiden perusteella aika mukavasti. Rälläilystä ei tietenkään pääse täysillä nauttimaan jos kytkin on kappaleina tuon tuosta.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

samimake

Lainaus käyttäjältä: Lerppu86 - 09.10.12 - klo: 10.43
"The Pro MX 50cc engine is a MMR Largescale in house engine that is not supported or endorsed by BizetaMotor (BZM) but uses parts from their mimimoto engine range."

Joten löytyisikö ongelmaan ratkaisu tuolta rintamalta. Painoa minimotossa on varmasti yksinään bajan verran mutta kuskihan siihen pitää laskea tietenkin mukaan. Kun liikuteltavaa painoa on enemmän, on kytkinkin kovemmalla rasituksella eiks je?

Yhdellä jenkki foorumilla suosittelivat  3 kenkäistä Zocchi:a henkilölle jonka kytkin ei kestänyt kuin maksimissaan kaksi kisaa. Noihin sai kenkiä monesta eri materiaalista:

The best clutch to get is the 3 shoe Zocchi with Carbonium pads or Racing pads, and the backing plate doesnt make too much dfference on how the clutch performs just on the "flywheel effect" that you get out of it. I do suggest that you stay away from aluminum (Ergal) backing plates, they generally don't survive with a 50cc motor. Also the 3 shoe is the only way to go with high HP motors. When choosing pad material, carboniums are fantastic, but there is a learning curve to set them up, and if you don't do it right you will also go through them quickly, but the Racings are easier to set up and a little more forgiving.


http://www.ozminimoto.com.au/productdetail.asp?id=567&catid=98

Tällaisen idean vain heitin. Luulisi kestävän bajassa jos kestää minimotossa ajaa kisaa. Itsehhän en näistä erikoismotoista mitään oikeasti tiedä joten älkää tuomitko. Uskoisin Beastin hermojen olevan siinä pisteessä että kaikki ideat kelpuutetaan tai otetaan ainakin vastaan.  :grin:

Tollastakin on tuloillaan, ellei jopa ole jo ulkona. Jotenkin vain epäilen että kaksi kenkäinen kestäis
http://largescalenews.com/2012/01/mmr-pro-mx-clutch-system-coming-soon/

Eikös se tuo ole? http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.9300/.f halpa kuin mikä
.......

alaa

Mitä käy jos vakiokytkimen kitkapintaa lyhentäisi samaan tapaan kuin tuossa BZM kytkimessä on:

http://www.davesmotors.com/s.nl/c.885035/n.1/it.A/id.9300/.f

Pinta-ala tietysti pienenee mutta jos sen saisi "pureutumaan" kovemmin kytkinkelloon kiinni.

BeAsT

Vissiin kuluisi nopeammin ja ainakin väärinpäin laitettuna pitäisi teoriassa pureutua paremmin. Toki toihan ei mun ongelmaa ratkaise sillä jousi on se joka mulla löystyy ja tuskin siitä pureutumisesta olisi niin suurta hyötyä että se laskisi kytkimen lämpätilaa tarpeeks?
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

BeAsT

Magneetti kytkin ois hieno  :azn:
EX Biabi Baja 5sc Räpelletty BZM  pro mx 50cc

JariV

Vesitankki ja vesisumujäähdytys ajossa kytkimelle. Miksaus radiosta ja lisäkanava käyttöön  :grin:

hiiiitek  :azn:
Just joo.

alaa

Ei tuo varmasti lopullinen ratkaisu olisi. Mutta jos ei muuta tähän hätään keksi niin voisi kokeilla laittaa lyhennetyt palat väärinpäin ja 6000rpm jousen. Jos luistoa saisi vähennettyä niin silloin myös lämpötila laskisi.

Nuo virikytkimet tulevat käsitykseni mukaan suoraan kampiakseliin kiinni ja eivät silloin ilman koneistelua sopisi.