Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Durango DESC210 2wd SC truck

Aloittaja MirosHima, 14.02.12 - klo: 21.57

*HOKE*

Tässä se nyt vihdoin olis.

Maavara jäi mittaamatta... On matalahko, eli vetoakselit eivät ole levelissä.

Autossa on Revolution Design painoja kohtuu kattavasti.
Paransi menoa huomattavasti.
Itseasiassa kisapäivän aikana en tehnyt autoon mitään muita setuppimuutoksia kuin puntin lisäystä.

Käytetyt puntit:




Akkustopparit akun molemmissa päissä.

Volvospede

Mites toi durangon slipperin säätö tehtäis oikeaoppisesti? joku mainitsi radalla vetäneensä sen ihan kiinni, mutta kait toi sais hieman luistaa että rattaat kestää, jos vaikka tulee hypystä alas veto päällä tai joku muu vastaava ajovirhe.

Niin ja slipperissä on ne asson kulutuspalat vai mitkä ne ruskeet kiekot ny onkaan.

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Mikko L

Slipperin säätöön tapoja lienee monia.

Ilmeisesti monet tosiproot säätää slipperiä siten, että auto maassa takarenkaista kiinni, hanaa ja kun keula nousee sopivan ylös luisto on passeli...

Ite oon säätäny niin, että slipperi luistaa ennen kuin diffi ja nyt käytössä on ratasdiffi  :grin: Eli kun suht kivuttomasti spurrista kääntämällä saa slipperin luistamaan niin ok. Eikä se silloin ajossa käytännössä luista, suojaa tosiaan rattaita, joita ei kyllä ikinä ole mennyt...
Old fart

*HOKE*

Oikea kireys on helppo todeta ajaessa.
Aina tietysti pitää lähteä hieman luistavalla liikkeelle niin pystyy sen oikean kireyden löytämään.

Eli lähtee paikaltaa kohtuu pitävältä pinnalta.
Jos kuuluu slipperin luistoa, hieman slipperiä kiinni.
Uus testi.
Niin monta kertaa sutasee esim tiksissä hyppyrin nousussa.

Slipperi pitäisi olla niin että se ei siis luista kiihdytyksissä, mutta luistaa kuitenkin kohtuu herkästi kun tulee perus kiihdytystä kovempi vastus... Eli esim hyppyristä ländäys.

Ja sen varmistaa juuri sillä että kun luistavasta lähtee kiristelemään ja tulee siihen pisteeseen että nyt se ei enää luista esimerkiks niissä hyppyreiden nousuissa niin kääntää vaikka siitä vielä oman mielenrauhan vuoks aivan karvan kiinni.

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 23.11.12 - klo: 11.38
Slipperi pitäisi olla niin että se ei siis luista kiihdytyksissä, mutta luistaa kuitenkin kohtuu herkästi kun tulee perus kiihdytystä kovempi vastus... Eli esim hyppyristä ländäys.
En ny vänkäämään ala, mutta tuosta, että miten slipperin pitäisi olla on monta näkemystä ja se on myös makuasia.

Toiset tykkää ajaa tiukalla, kuten Hoke  :wink: Mutta monet tykkää luistavasta, erityisesti takaa tuuppaavassa. Miten luistava säädetään oikein onkin sitten se juttu...

Ite säädän hyvin pitkälti kuten Hokekin, eli ajossa tiukaksi, mutta tarpeen tullen antaa periksi.
Old fart

Volvospede

Ok, kiitos näkemyksistä.
Pitää kiristellä kun pääsee ens kerran radalle. Nyt se luistaa ehkä vähän turhan helposti, toisaalta vähän luistonestomainen.. No voi kait sitä sutimista säädellä ohjaimesta, kunhan rattaat kestää voimansiirrossa.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

jannes28

Itsellä ei ole osan osaa mennyt. Nuo ruuvit jotka ovat siinä rungon sivussa servon kohdilla alkaa löystymään itestään. Eli tarvitsee kehitellä jotain ensiapua siihen tai vaihtaa osa niin saa tuoreet kierteet. Yksikään pallokuppi ei ole pompsahtanyt paikoiltaan, eikä oikeastaan mitään muutakaan ihmeellistä. Vähän turhankin kestävä auto :wink:

Diffiin ajattelin seuraavaksi kokeilla 20000 öljyä. Kuulemma on huomattavasti parempi kuin 5000 tai 7000. Ainakin täällä. Toki monet säätöaspektit ovat makuasioita. Mutta kokeillaan.
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 23.11.12 - klo: 12.26
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 23.11.12 - klo: 11.38
Slipperi pitäisi olla niin että se ei siis luista kiihdytyksissä, mutta luistaa kuitenkin kohtuu herkästi kun tulee perus kiihdytystä kovempi vastus... Eli esim hyppyristä ländäys.
En ny vänkäämään ala, mutta tuosta, että miten slipperin pitäisi olla on monta näkemystä ja se on myös makuasia.

Toiset tykkää ajaa tiukalla, kuten Hoke  :wink: Mutta monet tykkää luistavasta, erityisesti takaa tuuppaavassa. Miten luistava säädetään oikein onkin sitten se juttu...

Ite säädän hyvin pitkälti kuten Hokekin, eli ajossa tiukaksi, mutta tarpeen tullen antaa periksi.

Et osaa vängätä vaikka yrittäisit, koska tuo ei ollut vänkäämistä  :wink: :grin:

Koska niinkuin sanoin niin sellaiseksi se pitäisi säätää... tai lähinnä sellaiseksi se on suunniteltu.
Eli slipperin tehtävä on lähinnä vain suojata voimansiirtoa isommilta rytkyiltä, ei toimia sutimisenestona, koska siinä se ei ole kovinkaan optimaalinen oikeastaan koskaan.

Täysin totta että jotku tykkäävät ajaa luistavalla.
Siinä on vain se huono puoli että luisto ei pysy samanlaisena kovinkaan pitkään ja kitkapinnat lasittuu nopeasti.
Eli slipperin pitäminen luistavana samassa setupissa on ehkä hankalampaa kuin pitää kuuladiffi hyvänä viikon pommitukset.

Ja lähinnä tarkoitin myös tuolla pitää sanalla sitä että slipperiä ei ole mitään järkeä vetää tappiin asti kiinni... Silloin kun se ei suojaa voimansiirtoa edes isoilta tärskyiltä.

Joo... toki jotku on onnistunu sutimaan slipperin siihen kuntoon että vaikka sen kiristää tappiin asti niin se ei pidä siltikään tarpeeksi ja tämän takia ilmeisesti ruuvaavat uudestakin autosta slipperin pohjaan asti...
Miks sitten pitävät jousta kuitenkin paikoillaan eikä korvaa jousta holkilla... :shocked:

Tosiaan kuten volvospede mainitsi asson slipperipädit...
Durangon omat ovat sopivat, mutta ehkä karvan turhan ohkaiset.
Eli jos on onnistunut sudittamaan slipperiä hieman liikaa niin se ei pidä vaikka kiristäis slipperin niin tappiin kun sen pystyy.
Slipperi ei pääse kiristymään niin syvälle että se pitäis kulahtaneilla pädeillä.
Asson pädit ovat tosiaan hieman paksummat, joten niillä saa slipperin pysymään pidempään hyvänä vaikka vähän turhia luistattelisikin.

RcVosu

Tämä topic hyppäsi nyt jotenkin silmille.
Miksi ihmeessä sensorillisessa koneessa pitäisi jättää slipperi luistavaksi ?
sanoisin että hätävarjelun liioittelua.

jannes28

Lainaus käyttäjältä: RcVosu - 23.11.12 - klo: 22.25
Tämä topic hyppäsi nyt jotenkin silmille.
Miksi ihmeessä sensorillisessa koneessa pitäisi jättää slipperi luistavaksi ?
sanoisin että hätävarjelun liioittelua.

Ja tämän neuvon annat kuinka monen vuoden kokemuksella?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

RcVosu

Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 23.11.12 - klo: 23.23
Lainaus käyttäjältä: RcVosu - 23.11.12 - klo: 22.25
Tämä topic hyppäsi nyt jotenkin silmille.
Miksi ihmeessä sensorillisessa koneessa pitäisi jättää slipperi luistavaksi ?
sanoisin että hätävarjelun liioittelua.

Ja tämän neuvon annat kuinka monen vuoden kokemuksella?
Kuinka monta vuotta pitää olla kokemusta että pitää itteensä todistella ?
onko foorumin tarkoitus vain v....a vai jakaa kokemuksia ?

RcVosu

slipperin tarkoituksen ymmärrän hyvin polttiksissa ja oldschool sähköissä

Janne A

^ Hohhoijjakkaaaaaa. Tiedätkö sä edes, mikä slipperi on?

RcVosu

Lainaus käyttäjältä: Janne A - 23.11.12 - klo: 23.54
^ Hohhoijjakkaaaaaa. Tiedätkö sä edes, mikä slipperi on?
tiedätkö sinä ?
ei voi olla totta että foorumin taso on näin alhainen  :shocked:

Janne A

^ Ei voi olla totta, että sinä olet 10v ja et ymmärrä mitä tämä on?  :huh:

Sinun ihmettelysi oli alunperin päin h*lvettiä.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että mikä moottori on, kun säädetään sähköauton slipperiä. Slipperi on just niin löysällä, kun A: Auton voimansiirto kestää ja B: kun pito-olosuhteet antaa periksi tai C: kun halutaan pehmentää auton reaktointia kaasuun.

T: Kikkihiiri.

RcVosu

Lainaus käyttäjältä: Janne A - 24.11.12 - klo: 00.47
^ Ei voi olla totta, että sinä olet 10v ja et ymmärrä mitä tämä on?  :huh:

Sinun ihmettelysi oli alunperin päin h*lvettiä.
Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että mikä moottori on, kun säädetään sähköauton slipperiä. Slipperi on just niin löysällä, kun A: Auton voimansiirto kestää ja B: kun pito-olosuhteet antaa periksi tai C: kun halutaan pehmentää auton reaktointia kaasuun.

T: Kikkihiiri.

niinhän sinä luulet kun et ole omilla aivoilla asiaa ajatellut.
sillä on aika helkutisti vaikutusta asiaan onko kyseessä sensori vai sensoriton.
A.voimansiirto kestää sen mitä kestää
B.Renkaat vastaa olosuhteista
c.sensori/sensoriton/kaasusormi
T:Milla Magia

*HOKE*

Tähän naurettavuuteen en lähde ottamaan osaa.

Mutta polttiksissa slipperi on turha, eikä niissä sellaista myöskään ole... (ellei voimansiirto ole onnistuttu ryssimään oikein kunnolla)
Niitä toki näkee markkinoilla RTR ruoskissa.

Polttiksissa kun on jo kytkin joka hoitaa käytännössä saman asian... slipperi hy¨dytön ja turha kapistus.
Sähköautoissa ehdottomasti tarpeellinen.

jannes28

Miten taka kickup säätö vaikuttaa tällaisessa takatuupparikorrissa?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Veskuvaan

Käsittääkseni kulman kasvattaminen ainakin lisää takapään pitoa jarrutettaessa ja kiihdytyksen pitäisi nostaa perää.
Tarpeeks ku purkaa nii 16 autoa menee yllättävän pienee tilaa...

hmort

Kyllä täytyy vaan sanoa että pienillä muutoksilla on aika makee auto... Sisä kisoihin muutama painopala ja jäykemmät jouset... Jos ei tällä autolla kerkee niin on kuskissa vika...
-Henry Mort

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: hmort - 01.12.12 - klo: 23.32
Kyllä täytyy vaan sanoa että pienillä muutoksilla on aika makee auto... Sisä kisoihin muutama painopala ja jäykemmät jouset... Jos ei tällä autolla kerkee niin on kuskissa vika...
Ilmeisesti jäykemmät iskarit ja jouset antaa hiukan lisää nopeutta. Itsellä on 45W iskari öljyt 6 reikäisillä männillä edessä ja vaimennusta ei juuri ole. Täytyy tsekata männät/öljyt vielä läpi.

Hyvin Max ajelee autolla. Kunhan itse pääsisi joskus samoihin nopeuksiin
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

jannes28

Omakin auto oli aika nopea ja Matin lapit oli välillä aika jäätäviä. Näillä käsillä ei mene lujempaa. Laitan setuppia tänne huomenna
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

jannes28

Jaahas. Eipä ole kerinnyt setuppia laittamaan vielä. Onkohan joku sovittanut autoon takavakaajaa? Meneekö tuo DEX210 vakaaja paikalleen?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Mikko L

Old fart

jannes28

Onko porukalla jotain vakaajavirityksiä?
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 06.12.12 - klo: 14.40
Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 05.12.12 - klo: 23.04
Meneekö tuo DEX210 vakaaja paikalleen?
Ei


Ilmeisesti mulla on jääny jotain huomaamatta.

Mikä DEX210 vakaaja???

Mikko L

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 10.12.12 - klo: 14.12
Lainaus käyttäjältä: Mikko L - 06.12.12 - klo: 14.40
Lainaus käyttäjältä: jannes28 - 05.12.12 - klo: 23.04
Meneekö tuo DEX210 vakaaja paikalleen?
Ei

Ilmeisesti mulla on jääny jotain huomaamatta.

Mikä DEX210 vakaaja???

Ilmeisesti siis DEX210 ei ole valmiina saatavilla vakaajaa, mutta itsellä sattui olemaan ko. kikottimeen väkerrettynä vakaaja, joka ei suoraan sovi DESC210 autoon ollen liian kapea.
Old fart

*HOKE*

Sitähän minäkin...
Ehdin jo säikähtää että onko multa jäänyt huomaamatta durangon tekemä vakaaja DEX210 autoon.

Kiinnityspaikat kuitenkin löytyy, mutta ei oo silti tehty valmiita vakaajia.

Hieman ihmeissäni odottelen millon sellasia olis saatavilla kun tuuppikin on jo ehtinyt olemaan hetken markkinoilla.

Volvospede

Takapään kickupista vielä... onko porukka tehnyt testejä ja tutkimusta eri palikoilla?

Itellä oli aluksi 3 astetta, vaihdoin kuitenkin 1.5 asteiseen turussa ja autosta tuli mielestäni rauhallisempi (mutta tähän voi vaikuttaa radan oppiminen ja uuteen autoonkin tottuminen jne.). No muovinen palikka hajosi eilen ja pakista löytyi vielä 0 asteinen palikka joten se paikalleen. Mun mielestä takapään pito parani entisestään tai ainakin autosta tuli helpompi ajaa. Missä tilanteessa tuosta kickupista pitäisi olla hyötyä, minkä suuntaista vaikutusta eri asteluvuilla pitäisi olla vai onko se niin tapauskohtaista että kokeilemalla vaan mikä sopii kenenkin ajotyyliin?

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Bigbear

The Quide kertoo seuraavaa siis anti-squatista
Anti-squat does exactly what the term implies, it reduces the amount, the rear of the car squats under acceleration, and rises under braking. Anti-squat only affects the handling of the car when accelerating or braking. When the car is just coasting it wont significantly change the handling.

More anti-squat is good for high traction tracks, and it increases on-power steering, and also steering into corners, specially directly following jumps. Drivers with aggressive driving styles tend to prefer a lot of anti-squat also on bumpy tracks, while smooth drivers may prefer less. Less anti-squat will be smoother when accelerating in bumps, if your driving style is smooth enough. Less anti-squat also increases traction. Personally I like to run a lot of anti-squat, 3 – 3.5 degrees on all tracks.

http://jq-products.com/the-news/43-the-testing/160-the-guide
Sworkz Team Finland
Driven to perfection