Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Team Durango DESC210 2wd SC truck

Aloittaja MirosHima, 14.02.12 - klo: 21.57

meritane

Minulla oli aiemmin ohuemmat öljyt diffissä ja toimi betoniradalla oikein hyvin. Uusin diffiin rasvat, laitoin seuraavanlaisen seoksen: 7000 wt:ää ja siihen lisäksi 2 tippaa 100 000 wt, niin ei ole kyllä enää pitoja kun ajoin betonilla mutta matolla toimii tuo jäykempi diffi paremmin  :azn: Ja neljällä rattaalla on diffi ollut mulla aina, joten liukkaammalla radalla en ole ottanut rattaita vähemmäksi.

*HOKE*

Ja minä olen mennyt liukkaammalla radalla aina jäykempään suuntaan että olen saanut vedon tiehen.

Olen jo toisaalla selittänyt tämänkin miksi noin.

Löysällä ratasdiffillä sisäpuolen rengas lyö tyhjää... Tulee fiilis että on enemmän pitoa, koska tosiaan ulkorengas ei sudi... Painetaan lisää kaasua että päästään mutkasta kovaa ulos... Auton suoristuessa sisärengas ottaa pitoa ja auto lähtee kampeamaan.
Löysä ratasdiffi takavedossa liukkaalla radalla on siis vastustava tekijä.

Jäykemmällä siis saadaan vetoa rataan vaikka olis liukasta.
Toki jos kaasua runnotaan miten sattuu niin molemmat renkaat lähtee sutimaan eikä perä silloin pidä.

Jäykällä diffillä saadaan jarrut myös pitämään.
Auto menemään mutkaan sisään jouheammin koska jäykkä diffi pyrkii viemään autoa suoraan.
Eli toisinsanoen tukee mutkaan sisäänmennessä.
Jäykällä diffillä saa sitten tietysti myös kovalla jarrutuksella perän irti neulansilmissä.
Eli tehtyä sen tyylikkään käsijarrukäännöksen.
Löysällä diffillä on pakko jarruttaa aikaisemmin, koska jos jarrutat jo auton kääntyessä niin suurin osa jarruvoimasta menee sille keventyneelle sisärenkaalle joka luistaa... Ja diffi päästää jarrutehon valumaan läpi.

Jäykemmällä diffillä voi auton säätää rauhalliseksi aliohjaavaksi, koska jarrulla saat auton edelleen kääntymään.
Löysällä diffillä auton täytyy olla kääntyvä tai et saa sitä neulansilmässä muuta kuin kaartamaan.

Toisinsanoen vaan ajotekninen juttu.

Jos ajaa "väärin" niin jäykempi ei toimi.

Jos ajaa enemmän "oikein" niin löysä ei toimi.

Esimerkkinä minä ja Ari.
Ollaan ajettu jopa 300.000 diffillä kaakelilattialla.
Ei saanut löysemmällä vetoa tiehen ja perää pysymään hallussa sitten niin millään 5000 litkuilla.
Jäykkä tottelee mitä kaasusormi käskee.

meritane

No, jokatapauksessa sillä autolla oli vaikea ajaa jäykemmällä diffillä liukkaalla radalla kun lähti jatkuvasti perä alta. Annoin myös muiden kokeilla autoani ja ei niilläkään se auto pysynyt lapasessa sen paremmin kun jatkuvasti oli perä irti.. Ehkäpä se vaatii sitten erilaisen kaasunkäytön.

Ja autoon sai laittaa myös lisää tehoa jotta pääsi Joensuun radan ison takapöydän yli. Yleensä sisäradalla minulla on ollut maximissaaan käytössä noin 75-85 % tehosta, nyt piti laittaa 100%, silti tuntui että auto on jotenkin ponneton. Aiemmin löysemmällä diffillä ei ollut tätä ongelmaa vaan maltillisempikin teho riitti.

*HOKE*

No se jäykempi diffi ei ole vaikuttanut mitenkään ponnettomuuteen. Olisko diffiboksin ruuvit menneet turhan kireälle tai jotain muuta joka aiheuttanut tahmeutta.
Se selittäisi samalla vaikean ajettavuuden.

Juuri jäykemmällä diffillä on pystynyt aina kiihdyttämään kovempaa kun ei ole tehot kadonnu tyhjää lyövälle kevyemmin tiessä olevalle renkaalle.

Volvospede

Volvospeden mielenvikaiset säätökokeilut jatkuu...

eli tänään tein voimansiirrosta kolmerattaisen keskimoottorin ja laitoin miltsiä diffiin!  :tongue: Diffi oli muistaakseni 40000, mutta tehty tosi kauan sitten ja vuotanu ja pehmentyny ihan löysäks.

Jokatapauksessa nyt oli sellainen muutos että minunkin käsillä huomaaa. Alkoi kääntymään veto päällä ihan eri lailla kuin ennen, kiihdytyspitoa oli mutkista paremmin, sai hypättyä tuplat lyhyemmälläkin vauhdinotolla. Paljon enemmän tuntui olevan kuskin hallinnassa auto eikä vaan kurvailtu cruise controlli päällä mutkia. Pystyi ajamaan agressiivisemmin. Perän sai sladiin jos liian kovaa kaasutti tai jarrutti, eli tarkempana saa olla kuin ennen. Akun siirsin takaisin taakse kun ei tarvinnu enää kääntyvyyden takia pitää akkua edessä, tämä rauhoitti perää ja helpotti kaasun annostelua. Bestläppi parani kymmenyksen, pitää huomenna ajaa vähä enemmän niin saa vielä parempaa tuntumaa.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Mölli

Uudenkarhea ratasdiffi tuntuu kasattuna käsin pyörittäessä vähän tökkivältä. Onko normaalia/tyypillistä jonka aika ja läpit hoitaa vai onko jotain tehtävissä?
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: Mölli - 22.02.14 - klo: 01.07
Uudenkarhea ratasdiffi tuntuu kasattuna käsin pyörittäessä vähän tökkivältä. Onko normaalia/tyypillistä jonka aika ja läpit hoitaa vai onko jotain tehtävissä?

Mulla oli kyllä oma ratasfiffi ihan smooth alusta alkaen.
Wacky Stack Racing Team

Bigbear

Mä vaihdoin diffiin outdrivet ja niiden e klipsit olivat tosi jäykt ja kirrasivat diffiä. En muista miten sain diffistä smoothin. Kovaa ajoa vaan
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

kyoshodbx

Kaverilta vaihtokaupassa tuli tämmöinen pariviikkoo sitten.tänään ajoin sillä ekat reenit oli tosi nopeen ja helpontuntuinen ajaa.mutta 2 1/2 akullisen ajolla meni 3 takatukivartta ja viimeiset 2 yhtäaikaa :shocked:.niin onko tähän saatavana esim rbmmän varsia tai jonkin muun valmistajan "vahvistettuja"

Maxxi

Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 22.02.14 - klo: 19.59
Kaverilta vaihtokaupassa tuli tämmöinen pariviikkoo sitten.tänään ajoin sillä ekat reenit oli tosi nopeen ja helpontuntuinen ajaa.mutta 2 1/2 akullisen ajolla meni 3 takatukivartta ja viimeiset 2 yhtäaikaa :shocked:.niin onko tähän saatavana esim rbmmän varsia tai jonkin muun valmistajan "vahvistettuja"
Onkohan sulla joku muu ongelma autossa jos noin tiheesti hajoaa tukivarret :0 Ei ne normaalisti kyllä mitenkään hajoa tota vauhtia. Kokeile keittää tukivarsia, keittämällä muoviosia muovi muuttuu fleksaavammaksi ja kestävät siten enemmän. Tällä hetkellä autoon saa vain durangon omia tukivarsia.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

meritane

Minä olin itse todistamassa kun kyoshodbx rikkoi tukivarsia oikein urakalla.  Ihmettelin itsekin sitä kun en ole saanut yhtään tukivartta rikki omasta descistä.
Jokatapauksessa mukavat rallit oli!  :grin:

kyoshodbx

Lainaus käyttäjältä: Maxxi - 22.02.14 - klo: 20.09
Lainaus käyttäjältä: kyoshodbx - 22.02.14 - klo: 19.59
Kaverilta vaihtokaupassa tuli tämmöinen pariviikkoo sitten.tänään ajoin sillä ekat reenit oli tosi nopeen ja helpontuntuinen ajaa.mutta 2 1/2 akullisen ajolla meni 3 takatukivartta ja viimeiset 2 yhtäaikaa :shocked:.niin onko tähän saatavana esim rbmmän varsia tai jonkin muun valmistajan "vahvistettuja"
Onkohan sulla joku muu ongelma autossa jos noin tiheesti hajoaa tukivarret :0 Ei ne normaalisti kyllä mitenkään hajoa tota vauhtia. Kokeile keittää tukivarsia, keittämällä muoviosia muovi muuttuu fleksaavammaksi ja kestävät siten enemmän. Tällä hetkellä autoon saa vain durangon omia tukivarsia.

ok.ostan uudet ja kysyn peililtä voisko ajaa toisin.palaan asiaan jos kestävyysvaje jatkuu.

Volvospede

Missäs kohdassa porukalla on ohjauslinkit kiinni siinä ackerman levyssä vai mikä se nyt onkaan? ite ajellu onnellisena linkit takimmaisissa reijissä, tänään siirsin sit keskelle ja lopuks eteen. Tuntui paranevan, oli helmpompaa ajaa mutkat pyöreämmin. Ehkä ei lähteny kääntyy yhtä terävästi. Ei vaan ollu aikaa muuttaa sitä takaisin ja varmistaa tämä tuntuma.. mutta miten tuon pitäisi vaikuttaa ajettavuuteen, kääntyvyyteen jne.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 22.02.14 - klo: 22.10
Missäs kohdassa porukalla on ohjauslinkit kiinni siinä ackerman levyssä vai mikä se nyt onkaan? ite ajellu onnellisena linkit takimmaisissa reijissä, tänään siirsin sit keskelle ja lopuks eteen. Tuntui paranevan, oli helmpompaa ajaa mutkat pyöreämmin. Ehkä ei lähteny kääntyy yhtä terävästi. Ei vaan ollu aikaa muuttaa sitä takaisin ja varmistaa tämä tuntuma.. mutta miten tuon pitäisi vaikuttaa ajettavuuteen, kääntyvyyteen jne.

Ote RC-raamatusta

EFFECTS OF ACKERMANN ADJUSTMENT
CHARACTERISTICS
Etureijät
• Smoothens out steering response
• Car reacts smoothly
• Better suited to smooth flowing tracks with
high speed corners

Takareijät
• Quickens initial steering response • Car reacts faster to steering input • Better suited to small, tight tracks

AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Volvospede

No katohan, tuntuma on mennyt ihan tuon selostuksen mukaisesti. Sul on mölli ihan toimiva rc raamattu!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Tubee

Oman RTRn setuppi Tiksiin on vielä hakusessa, selailin ketjua läpi ja koitin sieltä keräillä vinkkejä, aloittelija kun olen:

- renkaat MiniPin Yellow(?)
- iskarit itsellä tällä hetkellä RTRn vakiot, ja auto liian löysä. Ilmeisesti White series Yellow/Orange/Purple sopivat Tiksiin?
- Vakio motti ja nopari riittää vielä toistaiseksi taitoihin nähden

RTR servo ilmeisesti heitti veivin, kun laittaa sähköt päälle ja kääntää vasemmalle, servo jää siihen asentoon ja ohjaus on siinä sitten... Suosituksia uudesta servosta, kun lähinnä ajelua Tiksi/Lavanko akselila?
1992 Schumacher Cougar Club10 (Cougar2)
Team Durango DESC210

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Tubee - 01.03.14 - klo: 22.21
Oman RTRn setuppi Tiksiin on vielä hakusessa, selailin ketjua läpi ja koitin sieltä keräillä vinkkejä, aloittelija kun olen:

- renkaat MiniPin Yellow(?)
- iskarit itsellä tällä hetkellä RTRn vakiot, ja auto liian löysä. Ilmeisesti White series Yellow/Orange/Purple sopivat Tiksiin?
- Vakio motti ja nopari riittää vielä toistaiseksi taitoihin nähden

RTR servo ilmeisesti heitti veivin, kun laittaa sähköt päälle ja kääntää vasemmalle, servo jää siihen asentoon ja ohjaus on siinä sitten... Suosituksia uudesta servosta, kun lähinnä ajelua Tiksi/Lavanko akselila?

dBoots CORR Terrabyte A compound on kuumin uutuus Tiksin mattorenkaissa. Minipin kuluu nopeasti matolla, harkkaradalle se on ainoa oikea.
Jousista White series yellow on edessä vielä vähän löysä ja takana aavistuksen liian jäykkä (matolla). Vakiomännillä voi käyttää edessä UR65 tai 75 ja takana n. 55 öljyjä.
Hyvä servo on esim. Savöx 1257 tai 1258

Näillä pitäisi olla ainakin oikealla hehtaarilla. Sitten vielä päälle lukemattomat variaaatiot auton muiden säätöjen kanssa.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

kyoshodbx

Mistähän löytyis räjäytys kuva tälle kun ei oo kun rtr manuaali mulla.

Metsäläinen


meritane

Joo, noi Möllin mainitsemat dbootsin SC-renkaat on kyllä rautasen hyviä. Eilen niitä täällä Kuopiossa testattiin neulahuopamatolla. Todettiin että pito, kääntyvyys sekä yleinen ajotuntuma oli kyllä helskutin hyviä. Suosittelen!

Hanski82

Lainaus käyttäjältä: meritane - 02.03.14 - klo: 17.00
Joo, noi Möllin mainitsemat dbootsin SC-renkaat on kyllä rautasen hyviä. Eilen niitä täällä Kuopiossa testattiin neulahuopamatolla. Todettiin että pito, kääntyvyys sekä yleinen ajotuntuma oli kyllä helskutin hyviä. Suosittelen!
osaatko arvioda kulutus kestävyyttä shumin minipinniin tai spikeen?

meritane

En osaa tarkkaan arvioida kun kyseisillä renkailla on vasta yhdet treenit alla. Mutta uskoisin että kestävät ainakin paremmin kuin minipinnit koska renkaankuvio on isompi ja ikään kuin samankaltainen kuin henkilöauton- tai polkupyöränrenkaan nastassa. SC-minispikeistä ei ole kokemusta koska olen aiemmin ajanut vain minipinneillä. 

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Hanski82 - 02.03.14 - klo: 17.26
Lainaus käyttäjältä: meritane - 02.03.14 - klo: 17.00
Joo, noi Möllin mainitsemat dbootsin SC-renkaat on kyllä rautasen hyviä. Eilen niitä täällä Kuopiossa testattiin neulahuopamatolla. Todettiin että pito, kääntyvyys sekä yleinen ajotuntuma oli kyllä helskutin hyviä. Suosittelen!
osaatko arvioda kulutus kestävyyttä shumin minipinniin tai spikeen?

Maxxilla oli Duran nelkussa Tiksin torstaikunkkukisan alussa melkein loppuun ajetut dBootsit ja ne olivat kisan jälkeen vain hieman enemmän loppuunajetut. Tiksin matto on aika rengassyöppö. Samassa ajassa minipinnistä olisi hävinnyt ainakin 1/3.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Candyman

Lainaus käyttäjältä: Mölli - 02.03.14 - klo: 18.52
Lainaus käyttäjältä: Hanski82 - 02.03.14 - klo: 17.26
Lainaus käyttäjältä: meritane - 02.03.14 - klo: 17.00
Joo, noi Möllin mainitsemat dbootsin SC-renkaat on kyllä rautasen hyviä. Eilen niitä täällä Kuopiossa testattiin neulahuopamatolla. Todettiin että pito, kääntyvyys sekä yleinen ajotuntuma oli kyllä helskutin hyviä. Suosittelen!
osaatko arvioda kulutus kestävyyttä shumin minipinniin tai spikeen?

Maxxilla oli Duran nelkussa Tiksin torstaikunkkukisan alussa melkein loppuun ajetut dBootsit ja ne olivat kisan jälkeen vain hieman enemmän loppuunajetut. Tiksin matto on aika rengassyöppö. Samassa ajassa minipinnistä olisi hävinnyt ainakin 1/3.

Mulla oli nelkku sc:ssä ihan uudet dbootsit ja ei näyttänyt kisojen aikana ollenkaan kuluneen. Eli neljä akkua ei ainakaan kuluta melkein mitään.
[EuroRC] [Xray XB2] [Xray XB4]

Maxxi

Lainaus käyttäjältä: Candyman - 02.03.14 - klo: 19.56
Lainaus käyttäjältä: Mölli - 02.03.14 - klo: 18.52
Lainaus käyttäjältä: Hanski82 - 02.03.14 - klo: 17.26
Lainaus käyttäjältä: meritane - 02.03.14 - klo: 17.00
Joo, noi Möllin mainitsemat dbootsin SC-renkaat on kyllä rautasen hyviä. Eilen niitä täällä Kuopiossa testattiin neulahuopamatolla. Todettiin että pito, kääntyvyys sekä yleinen ajotuntuma oli kyllä helskutin hyviä. Suosittelen!
osaatko arvioda kulutus kestävyyttä shumin minipinniin tai spikeen?

Maxxilla oli Duran nelkussa Tiksin torstaikunkkukisan alussa melkein loppuun ajetut dBootsit ja ne olivat kisan jälkeen vain hieman enemmän loppuunajetut. Tiksin matto on aika rengassyöppö. Samassa ajassa minipinnistä olisi hävinnyt ainakin 1/3.

Mulla oli nelkku sc:ssä ihan uudet dbootsit ja ei näyttänyt kisojen aikana ollenkaan kuluneen. Eli neljä akkua ei ainakaan kuluta melkein mitään.
Mä testasin tosissaan dbootseja tällä viikolla. Renkaat jotka testasin oli jo semi kuluneet, mutta kierrosajat olivat vielä tosi hyviä. Vähän yli kymmenen akkua taisin ajaa niillä ja renkaat eivät kuluneet melkein yhtään. Silmällä ei nähnyt suurta eroa kulumisessa ja rengas toimi koko ajan samanlailla. Samassa ajassa minipinnit olisi kulahtaneet ihan sliksiksi. Ajoin lopuksi vielä slickseillä minipinneillä ja ne olivat ainakin 0.5s hitaammat kierroksella verrattuna niihin jo paljon ajettuihin dbootseihin.Toisella insertilla kuluminen olisi varmaan ollut jopa vieläkin parempi. Bonuksena Dboots on vielä halvempi eli omasta mielestä kaikin puoli parempi Tiksissä(matolla) kun Minispin.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Tubee

Lainaus käyttäjältä: Mölli - 02.03.14 - klo: 00.43
Vakiomännillä voi käyttää edessä UR65 tai 75 ja takana n. 55 öljyjä.

Joku muistaakseni mainitsi tässäkin ketjussa että RTR-vakiomännistäkin saa nelireikäiset esim liimaamalla ja hammastikulla tukkimalla pari reikää, jos tuon tekisi niin mikä olisi sopiva iskariöljy eteen ja taakse, UR45?
1992 Schumacher Cougar Club10 (Cougar2)
Team Durango DESC210

Mölli

Lainaus käyttäjältä: Tubee - 03.03.14 - klo: 09.44
Lainaus käyttäjältä: Mölli - 02.03.14 - klo: 00.43
Vakiomännillä voi käyttää edessä UR65 tai 75 ja takana n. 55 öljyjä.

Joku muistaakseni mainitsi tässäkin ketjussa että RTR-vakiomännistäkin saa nelireikäiset esim liimaamalla ja hammastikulla tukkimalla pari reikää, jos tuon tekisi niin mikä olisi sopiva iskariöljy eteen ja taakse, UR45?

En ole nelireikäisillä vielä ajanut, mutta jos jäljelle jääneitä reikiä ei suurenna, niin aika kevyillä öljyillä pitää mennä. Ja käytettävä jousen mukaan sitten myös. Duran sivuilta löytyy setuppeja josta voi vähän haarukoida jousi/öljy/mäntäkombinaatioita.

Kuulin tossa viikolla, että meidän kovat kuskit vetää 1,5 x 4 männillä ja 70-80 öljyllä. Niitä latuja pitkin varmaankin seuraavaksi.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

*HOKE*

Ketkä kovat kuskit tommosilla ajaa?

Mölli

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 03.03.14 - klo: 20.48
Ketkä kovat kuskit tommosilla ajaa?

Korjataan, että kovan kuskin omistamassa autossa  :wink:, oikaise ystävällisesti jos öljy/mäntähuhut ovat perättömiä ja/tai vääriä.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

*HOKE*

En mä sitä tolla tarkottanu kun ihan puhtaasti oli vaan kysymys että kuka tollasilla ajelee...

Mun autossa jota Maxxi on ohjastellu parit kisat, on edessä 4x1.3 ja takana 4x1.4 männät.
Öljyt tulee olemaan nyt iskariremontin jälkeen 65 edessä ja 50 takana... Niillä lähden liikkeelle.

Jouset on ollu edessä ja takana purplet jotka saattaa muuttua kunhan testailemaan pääsen.