Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Pienkoneet

Aloittaja JiiVee, 15.02.12 - klo: 18.21

JiiVee

Avataas nyt tämmöinenkin kun täällä ei tälläistä olekkaan.

Täällä voi siis keskustella kaikenlaisista pienkoneista, eli ruohonleikkurit, lumilingot ,puutarhajyrsimet, m-sahat yms.

Itse aloitan sillä että kysyn:

kuinka moni on B&S moottorista kiristänyt sitä kierros-säätimen jousta että saa lisää kierroksia koneeseen?

Itse olen yhdesta koneesta kiristänyt sitä (kolme konetta on) ja vielä ainakaan ei ole yrkännyt kankea nurtsille.

http://harrastukset.phpbb.fi/index.php

tuollakin niistä voi keskustella ja kaikenlaisesta muusta harrastelusta myös.

On vaan nyt aika hiljainen kun on vasta perustettu ja väkeä sinne pitäisi saada.
pöö

kaistapää

BS myllyistä saa luotettavasti lisää kierroksia kun leikkaa sitä kaasunsäädön lapaa pienemmäksi puhallinkopan alta.ilmavirrallahan sitä kaasun määrää säädellään.jousia virittämällä tulee monesti heijjaava käynti mut tolla leikkauksella kehrää kuin kuollut kissa.
Kesämies!

JiiVee

Kaasunsäädön lapaa leikeltäessä se lähtötilanteeseen palaaminen on vaan pikkasen vaikeampaa.
pöö

kaistapää

niin,mut kun on hurrrrrjat tehot esille kairattu niin kukas enää palaa lähtötilanteeseen.......kaikki tai ei mitään vaikka kankien uhalla.
Kesämies!

JiiVee

Sitten hioo nokka-akselista sen "puolipuristimen" pois niin saa vielä lisää tehoa käynnistyksen keveyden kustannuksella.
pöö

kaistapää

Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 17.02.12 - klo: 18.04
Sitten hioo nokka-akselista sen "puolipuristimen" pois niin saa vielä lisää tehoa käynnistyksen keveyden kustannuksella.

on jo vähän semmosia hommia että:mamma vaihdan vaan öljyt,tätä ei viritetä,eihän rakas......

vähän jo aihettakin.kellaan hajua et millainen on stihl moottorisahan teräketjun voitelun pumppusysteemi?oma lopetti öljyn tarjoilun ja senverran kerkesin tutkia et kanavat jne ovat puhtaat.itse pumppujutut on rungon sisällä ja vaatii koko härvelin purkamisen.malli oli jotain ms180 tai jotain ja pari vuotta vanha.
pitäisi vissiin jo hieman syventyä kun parhaat polttopuun tekokelit alkaa painaa.
Kesämies!

savo

Taloomme tuli tällä viikolla uusi tuliterä Jonsered FR2215MA 4x4 etuleikkuri ja heti alusta alkaen kierrokset ovat heijjanneet ennen kuin kone lämpiää kunnolla.Siis kun käyntiin laittaa ryyppy päällä niin hyvin lähtee mutta kun ryyppyä rupee poistamaan niin kierrokset alkavat "pumppaamaan" edestakas.Eikä ryyppy päälläkään käy kun hetken.
Kaksi edellistä kesää ajoin vastaavalla joka oli samalla moottorilla mutta takaveto ja ilman mitään ongelmia.
Tietty huoltoliikkeeseen pitää varmaan viedä ennen kesää mutta ajattelin jos olis pikkuvika minkä vois korjata ite niin säästys roudaamiselta.
Auttakee!
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

JiiVee

Imuvuoto
Onko kaasarin ja imutorven ruuvit kunnolla kiinni?

tuli viime viikonloppuna otettua jo leikkureista (3 kpl) kevään ekat savut  :grin:
pöö

savo

Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 08.04.12 - klo: 19.04
Imuvuoto
Onko kaasarin ja imutorven ruuvit kunnolla kiinni?

tuli viime viikonloppuna otettua jo leikkureista (3 kpl) kevään ekat savut  :grin:
Kyllä nuo kokeilin ja oli tiukalla jos ei sitten joku tiiviste ole viturallaan siellä välissä.
Sehän tässä vähän hämää kun lämpimänä sitten toimii moitteetta.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

JiiVee

Sekin on mahdollista että tiiviste on v**uillaan.

Tossa meidän vanhassa murrikassa alkoi toissa kesänä  kaasarin ja koneen välinen tiiviste (kaasarin runko ja imukaula yhtä valua)vuotamaan niin pahasti että ainoastaan "täysillä" pysyi käynnissä ilman ryyppyä (silloinkin heijasi aika reilusti) ja vähänkin jos kaasua pienenti niin sammui, ja ryyppy päällä kävi hyvin.
pöö

savo

Pitää sen verran vielä kattoo et nuo tiivisteet on ok.
Mut eniten ihmetyttää tuo et miks ongelma on vain kylmänä? :shocked:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

savo

Ei ollu imuvuoto ei.  :undecided: Katoin kaasarin ja koneen väliset tiivisteet molemmista päistä ja ehjiä oli. Lisäksi kasasin ne moottorisilikonin kanssa ja sama "pumppaaminen" jatkuu edelleen. Sitten kun moottori on täysin lämmennyt niin toimii hyvin. Muita ideoita?
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

JiiVee

minkä värinen tulppa on?

vaalea(ei valkoinen)= käy laihalla
p**kan ruskea= käy "oikealla" seoksella
musta=käy rikkaalla
pöö

savo

Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 09.04.12 - klo: 18.32
minkä värinen tulppa on?

vaalea(ei valkoinen)= käy laihalla
p**kan ruskea= käy "oikealla" seoksella
musta=käy rikkaalla
Eipä tullut tulppaa katottua mutta ei tuo seosruuvi ainakaan vaikuta tuohon ongelmaan vaikka miten kääntelis.
Rupee olee ..tutus huipussaan eli voi olla viisaampi jos roudaan tuon rakkineen huoltoon saamaan valohoitoa!
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

JiiVee

Se ruuvi on minun tietääkseni ainoastaan tyhäkäynnin seosruuvi.

mutta tuo ryyppy päällä toimiminen viittaa laihaan seokseen.

Kaasarissa saattaa olla joku kökkö.

kannattaa putsata ja laittaa letkuun kunnollinen suodatin sen alkuperäisen metalliverkkosiivilä suodattimen tilalle jos siinä sellainen on, tai muutenkin kannattaa laittaa jos ei ole suodatinta lainkaan.

pöö

savo

Niin siis leikkurihan on UUSI ja on bensalinjassa sellanen normi muovikuorellinen paperisuodatin,siis sama mitä on vanhemmissa autoissa jne.
Kiikutan huomenna rakkineen huoltoliikkeeseen ja kerron että ei ...tana kelpaa tälläisenä!
Antakoot sitten vaikka valohoitoa mutta pääasia että antavat sitä takuun piikkiin.
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

JiiVee

Lainaus käyttäjältä: savo - 09.04.12 - klo: 20.32
Niin siis leikkurihan on UUSI ja on bensalinjassa sellanen normi muovikuorellinen paperisuodatin,siis sama mitä on vanhemmissa autoissa jne.
Kiikutan huomenna rakkineen huoltoliikkeeseen ja kerron että ei ...tana kelpaa tälläisenä!
Antakoot sitten vaikka valohoitoa mutta pääasia että antavat sitä takuun piikkiin.

onko tullut kuntoon?

tänään tuli tehtyä leikkureille:

öljynvaihto ja tulpan tarkistus huomenna sitten ilmansuodattimien pesu (kyllä, on sellaiset pesusienet)

H**vetti kun on yhen leikkurin ilmansuodattimen ruuvi hapantunut niin hyvin kiinni ettei liiku edes 1/4583459048690486904392:s osa kierrosta, vaikka kuinka paukuttais vasaralla ja tuurnalla, olisin pessyt tänään jos olisi sen yhden ruuvin saannut auki.

Iskumeisseliä en viitti käyttää etten p**ko kaasaria, jos ei muuta niin einhellillä(dremel kopio) kanta pois ja hyvä tuli. Miettii sitten sitä että jos vaikka tukkii kokonaan sen ruuvinreiän, kun sen putsarin ei tarvitsisi kuitenkaan olla kuin yhdellä ruuvilla kiinni.
pöö

savo

Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 09.05.12 - klo: 21.39
Lainaus käyttäjältä: savo - 09.04.12 - klo: 20.32
Niin siis leikkurihan on UUSI ja on bensalinjassa sellanen normi muovikuorellinen paperisuodatin,siis sama mitä on vanhemmissa autoissa jne.
Kiikutan huomenna rakkineen huoltoliikkeeseen ja kerron että ei ...tana kelpaa tälläisenä!
Antakoot sitten vaikka valohoitoa mutta pääasia että antavat sitä takuun piikkiin.

onko tullut kuntoon?
No ei mut en jaksa enää valittaa... :undecided: Tuleehan tuolla toimeen kun vähän kone lämpenee niin käy ja kukkuu nätisti.
Sai takuukorjauksessa pari viikkoa (valo)hoitoa,vaihtoivat kuulemma uuden kaasarin,uudet tiivisteet imukaulaan ja tekivät Briggs&Strattonin maahantuojan ohjeiden mukaiset säädöt.Ei auttanut.
Sen jälkeen käytin erittäin pätevällä ja oikeasti pätevällä pienkone "kyläsepällä" ja sekään ei saanut korjattua tai olisi saanut mutta ei kannata.
"Kyläseppä" sanoi että ovat päästöjen takia vetäneet niin laihalle että kylmänä ei vaan saa tarpeeks ainetta,sitten kun lämpiää niin aine riittää.Toki tuon sais toimimaan kun alkais porailla suuttimia/kalastella jostain hiukan isompia tai laittas erilaisen kaasarin.
Tuo seppä on muuten sellanen jolle tulee jopa satojen kilometrien päästä koneita korjattavaksi.Sellaisia joita ei ole saatu liikkeissä toimimaan.
Olkoon sitten tuollainen ...kele!
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

JiiVee

Itse tekisin ihan kylmästi niin että vaikka "kympin" verran suurentaisin poralla "pääsuutinta"

Ja tää on tätä nykyaikaa kun noiden päästönormip*skojen takia koneet säädetään niin laihalle että ihmettelen ettei sen takia ole jo alkanut koneet hajoilemaan + kierroksiakin pudotetaan siitä mihin ne on tehtaalla säädetty, että kone on myös meludirektiivien mukainen.
pöö

eltim

Lainaus käyttäjältä: JiiVee - 10.05.12 - klo: 12.55
Itse tekisin ihan kylmästi niin että vaikka "kympin" verran suurentaisin poralla "pääsuutinta"

Ja tää on tätä nykyaikaa kun noiden päästönormip*skojen takia koneet säädetään niin laihalle että ihmettelen ettei sen takia ole jo alkanut koneet hajoilemaan + kierroksiakin pudotetaan siitä mihin ne on tehtaalla säädetty, että kone on myös meludirektiivien mukainen.
Autto ainakin mun lumilingossa tuo suuttimen suurentaminen  :smiley:
TeamC TC02  Mini M03

JiiVee

Ruuvi lähti auki kuumentamalla ja ISOILLA papukaijapihdeillä väkisin kääntämällä. Ei hajonnut kierteet ja rasvan kanssa takaisin niin josko ensikesänä lähtis nätisti auki.
pöö

JiiVee

12.5hv kansivena brigsistä kannentiiviste tuusankakkana sylinterin ja työntötankoröörin välistä, ei ihme ettei ole puristuksia.  :grin:
pöö

Joo

Sattuin huomaamaan sopivasti tämän topicin ja ajattelin heittää kysymyksen kehään eli:
Onko kellään tullut tälläista ongelmaa vielä vastaan minkään ruohonleikkurin kanssa. Leikkuri siis jokin Stiga Multiclip B&S moottorilla.
Homma alkoi siitä kun kone alkoi kesken leikkaamisen savuttamaan ja käymään huonosti ---- Luultiin,että bensa loppu. Bensaa tankkiin ja kone käy edelleen huonosti ja tahtoo tukehtua leikattaessa.
No vaihettiin sitten kaasarin kalvo ja luultiin,että homma korjaantu ja taas alkoi käydä huonosti ja savuttamaa.
No uusi sytystulppa ja edelleen näyttää huonolta. Tämän jälkeen tuo leikkuri rikkoi sen mutikan mikä pitää terää kiinni tms. Sen mutikan se on jo rikkonut useammin ennenkin,eikä oikein ole omin neuvoin keksitty mitään syytä ongelmille. No odotetaan ja ihmetellään,onko kukaan nähnyt samanlaista tapausta.
Kiitän!

andy98

Minulla samanlaisessa koneessa sama vika. Savuttaa ihan tosi paljon.Käyteetty ehkä jotain 10h
hong nor x1

JiiVee

Minkä väristä savua?

sininen= polttaa öljyä

musta= saa liikaa bensaa
pöö

Joo

Joo,elikkä magneettoa siirrettiin ns. toiseen laitaan niin alko käymää nätisti. ( Tai no jos oikein ymmärsin,sillä väärinkäsityksiä sattuu.)Epäillään,että tahtoopi pikku hiljaa aina siirtyä leikkurin kuljetuksien aikana,kun pitää tällätä eri asentoon leikkuria jne.
Sitte taisi olla myös tulpan johdossa jotain häikkää,kun mureni palasia...
Tuli mieleen tuosta Andy98:n viestistä,että käytetty ehkä jotain 10h... No tuossa iskän kanssa mietittiin niin taitaa tuo meidän Multiclip jo lähennellä 10vuotta. En oo ihan varma... Joskus sillon kai se hankittiin kun olin pieni.

JiiVee

#26
Tuli sitten otettua kuvia leikkurin kansipokasta
















kannentiiviste sieltä siis oli rikki työntötankokammion ja sylinterin välistä, ja venttiilit tuli hiottua sekä kansi pestyä.

EDIT:kuvia lisätty
pöö

JiiVee











Töissä tuli vastaan.
pöö

Ville Vainio

Onkos teillä noita hydraulivetosia leikkureita? itellä alkaa kolmas kesä johndeeren ajoleikkurin voimin, malli numero tais olla 125, kirjaimia en muista.

Sehän tossa koneessa lämmittää mieltä että on rasvanippoja, etuakselin keinussa, olkatapeissa, etupyörien laakereissa ja jopa leikkuulaitteeen ylemmät ja alemmat laakerit saa voideltua.
Kyosho Inferno MP9e

Mäkistation

Ohan ne näppäriä, siinävaiheessa vaan kun alkaa veto-ongelmat tulee itku. Onpa noita hydrolaatikoita tullut muutama elvytettyä, hienomekaniikan puolella vain menee. :grin: Aika käkikello sisuskaluiltaan.
Kyosho Turbo Optima Mid | Raider Pro & ARR | Scorpion 2014