Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Nopari

Aloittaja ari1982, 10.04.04 - klo: 13.29

ari1982

Moi

Kyselen näin alkutaipaleillani ko. harrastuksen parissa.
Pitässaada stampedeen hyvä nopeudensäädin!

onkohan hitec in säätimet kummosia.

hinta luokka 0-100€
11-12t koneelle.

Lassi

En tiedä Hitec:istä sen tarkemmin itellä oli Robben säädin ja annan vinkin että niitä kannattaa välttää. Nyt ostin käytettynä olevan rajotuksettoman noparin Stampedeeni sain sen käytettynä alle satasella ja nyt menee spedekin kunnolla :) Eli kannattaa harkita käytettyä tai sitten jotkut M-tronickt... taitaa olla paras vaihtoehto.

Ainiin olihan mulla joskus Hitecin sellanen ruuveista säädettävä malli mutta en oikein tykästynyt :/ ensinnäkään se ei kestänyt omaa konetta vaikka kone oli täysin sopiva siihen. ja nykysin on jo toi yks nappi kaliprointi mikä on noin kymmenen kertaa helpompi kun se ruuvi säätö.

zhoop

Itselläni on hitechin EZX-R Pro nopari joka on toiminut moitteettomasti.
Mutta suosittelen hankkimaan esim. M`Troniksin Sonik Tempo säätimen se maksaa muistaakseni jotain 60e ja se kestää 12 lankasen koneen sekä jonkin verran vettä.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Losikuski

Mtroniks on varmasti hyvä ja halpa vaihtoehto aloittelijalle juuri sen yksinkertaisuuden vuoksi. Mtronikseissa on esiintynyt usein sellaisia vikoja, että jos vahingossa laittaa akun johdot väärin päin nopari hajoaa ja kaasu jumittaa. Käsittääkseni Mtroniksin säätimissä ei ole suojaa kyseiselle vahingolle. Mtroniks on varteenotettava vaihtoehto piharälläykseen ja sellaisille, jotka eivät laita akun johtoja väärin päin  :D .

Jos tuntuu ettei ole tekniikan ihmelapsi, niin suosittelisin CS:n, LRP:n ja Novakin käytettyjä säätimiä, joissa laatusuhde on aivan omaa luokkaansa. Näiden säätimien hinta on kalliimpi kuin Mtroniksien, mutta ajan mittaan säädin maksaa itsensä takaisin. Köyhän ei kannata ostaa halpaa!

rala.p

No ainaki ROCKET MAX on hyvä, mutta taitaa maksaa liikaa. Mutta ehkä tuo ROCKET SPORT olis hyvä sulle se maksaa 99eur sekä kestää 12 lankaisia koneita ja siinä on samat ominaisuudet kuin MAX:issa paitsi sitä ei pysty liittämään tietokoneeseen.
Itselläni on tuo ROCKET MAX enkä löydä mitään pahaa sanottavaa siitä.
Jos rupesi kiinnostamaan niin käy kattoo tämä linkki:
www.medasec.com
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Lassi

Joo oon samaa mieltä Losikuski:in kanssa itellä meni se Robbe juuri sen takia hajalle kun johot pääs hipaseen väärin päin. Nyt ostin ton G10 tilalle http://koti.phnet.fi/lassi/rc-tavaraa/uus_nopari/nopari1.jpg Ite olisin ostanut kun olis vaan tajunnu heti vähän kalliimman noparin. Tehot nousi yli puolella kun sain Robben "pullonkaulan" pois siit. Nyt ei tarvi moottorin vaihtoa kattoa noparin mukaan vaan voi ostaa sellasen kun ite haluaa. Robesta palo FET:it kun laitoin sen väärin päin ja ne maksaa melkein 30e ei viiti riskeerata ostaa uusii jos se onkin muualla viel vika.

Mikko M

Lrp noparit on hyviä. (niissä on ikunen huolto takuu)
//www.power-racing.net

arska82

OT: Mikä on käämirajoitus Tekin tsc 412p noparissa? 8)
Why don't we see what is going on? There are not so many years to be wasted until the damage is done and the beauty is gone.

Clod+T2

Lainaus käyttäjältä: "zhoop"Itselläni on hitechin EZX-R Pro nopari joka on toiminut moitteettomasti.
Mutta suosittelen hankkimaan esim. M`Troniksin Sonik Tempo säätimen se maksaa muistaakseni jotain 60e ja se kestää 12 lankasen koneen sekä jonkin verran vettä.
Tuohon vedenkestävyyteen pakko sanoa, et mulla Assossa kii ollessaa säädin "tilttas" just ku tuli eka lumihiutale päälle ni kaasu hirtti puoliväliin... onneks ohjaus jäi toimimaan ni auto ympäri ja ilmaan ja repimää akun johtoja irti. Hetken levättyään pelaa taas, ajettu joku 5-6 akullista kyseisten ongelmien jälkeen, eli tavallaan kesti se vettä, muttei se toiminut sillon :mrgreen:  :roll:  :|
T2 harjattomana, Clodi myyty :(

ari1982

Kiitos

Valintani on nosramin ja lrp:n välillä!
luultavasti lrp:n F1 Pro Reverse Digital

Kiitos kaikille vastauksista.

mike_87

Tuli tässä mieleen seuraava seikka näistä nopareista, joista en oikeen vielä tiedä mitään.

Mitä eroa on mekaanisella ja elektronisella noparilla. Eikös elektroninen ole ainakin ESC(electoric speed control)?

Ja sitten mitä meinaa, jos nopari kestää esim 12 t koneen? Ja mistä tiedän että kuinka suurella jännitteellä voin ajaa?

tomppa82

Elektronisessa noparissa elektroniikka hoitaa nopeuden säädön ja muut mahdolliset jutut, kun taas mekanisessa nopari vaatii seurakseen servon, jolla liikutetaan semmoista liukujuttua noparin sisällä. Noparin lankarajoitus tarkoittaa, että nopari kestää minimissään lankarajoituksensa mukaisen koneen, eli esm. jos nopari kestää minimissään 12 lankaisen koneen, niin noparin perään voi kytkeä huoletta 14-27-lankaisen koneen, koska kaikki noparit ei välttämättä kestä niin kireää konetta kuin niiden pitäis...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

JuhoM

Itellä on toi Duratrax:n Streak, joka kestää 12 lankasen. Ihan hyvin on pelittäny.
Kyosho/ Duratrax/ Hitec/ GM/
Kiihtyy ku kirjahylly!!

topemu

Voisin suositella joko GM:n tai sitten LRP:n nopareita.

Itselläni on kisanoparina LRP:n V7.0, joka on hoitanut tehtävänsä kiitettävästi.  Siinä ei ole moottori rajoitusta.

Toisena noparina on GM 4r pakillinen nopari monsteriin. Moottorirajoitus on 14T. GM:n automaatiinen setuppi on helpottava tekiä. Noparissa on muutan tosi hyvä väärän puolisen jännitteen suojaus. Laitoin eilen yöllä, kun sain monsterin putsattua, vahinkossa noparin piuhat väärinpäin akkuihin. Samalla kun sain toisenkin piuhan kiinni, liitin poltti sormeni. Onneksi mulla oli sivuleikkurit vieressä niin niillä vain piuhat poikki. Meni muuten johtojen eristyksen aika huonoon kuntoon. Ne suli kaikki pois. Mutta TADAA nopari toimii silti.
>--> Chaos is order understood only a few <--<

mike_87

Onko väliä, kumminpäin laittaa johdot noparista moottoriin? Jos vaihdat johtotukset toisinpäin niin moottori toimii "toisipäin" kuin ennen johtojen paikan vaihtamista?

l150040

Lainaus käyttäjältä: "mike_87"Onko väliä, kumminpäin laittaa johdot noparista moottoriin? Jos vaihdat johtotukset toisinpäin niin moottori toimii "toisipäin" kuin ennen johtojen paikan vaihtamista?

Tietenkin sillä on merkitystä. Ensinnäkin moottori pyörii eri suuntaan ja toiseksi väärinpäin pyöriessä moottorin ennakko on väärään suuntaa (negatiivinen ennakko). Lisäksi mahdollinen moottorin päätyyn juotettu shotkydiodi räjähtää tai eri puolilla on erilaiset hiilet/jouset. Moottorin suunta käännetään oikeaksi kääntämällä moottorin päätyä 180 astetta = puolikierrosta. Eli se punainen johto tulee moottorissa siihen Plussalla merkittyyn puoleen.

Mika R

Hetkinen, eikös ton "käännön" voi tehdä ohjaimestakin vaihtamalla kaasun "suuntaa" ohjaimessa olevasta kytkimestä, jolloin pakista tulee kaasu ja päinvastoin. Niin yksinkertaista.

Mr Cale

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Hetkinen, eikös ton "käännön" voi tehdä ohjaimestakin vaihtamalla kaasun "suuntaa" ohjaimessa olevasta kytkimestä, jolloin pakista tulee kaasu ja päinvastoin. Niin yksinkertaista.
Ei voi. Ei taida olla semmosia nopeudensäätimiä (mekaanisia tai elektronisia) joissa pakille on samat ominaisuudet, kuin eteenpäin menolle.

Mika R

Ahaa, ok. Niinhän se taitaa ollakin... kaikki varmaan nyt viimeistään huomasi että viimeaikoina ollaan vaan ajeltu polttiksilla, sorry ...  :oops:

Juhana

Itselläni on LRP:n valmistama IPC 7.1 säädin ja olen ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen. Tämä säädin on melkein ydinsodankestävä kuten on GM racingin V12 ja nosramin säätimet(Kisamallit)
Xray

svart

LRP:n F1 Pro Reverse Digital tai F1 Power...
Olisko kannattava ostos noista kumpijompi?
Vai mahdollisesti joku muu? (pakillinen täytyy olla)
:roll:
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

svart

Lainaus käyttäjältä: "svart"LRP:n F1 Pro Reverse Digital tai F1 Power...
Olisko kannattava ostos noista kumpijompi?
Vai mahdollisesti joku muu? (pakillinen täytyy olla)
:roll:
8) No eipä taida löytyä mielipidettä joten... 8)
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

svart

F1 Pro rev. dig. on nyt sitten tilattuna saksasta, saas nähdä mitä jää maksamaan kunnes on kotona :wink:
B4 ft, SCX-10, Ten-SCTE

Joona H

Pystyykös GM VR-6-mallisesta noparista kytkeä väliaikaisesti pakin pois,jos vaikkapa kisaan olisi menossa?

Entäpä onko kenelläkään kokemuksia GM Pro-R noparista,kun en itse löytänyt siitä juurikaan tietoa?
Onko pakkia?
Kaikki tieto mitä löysin,on seuraavalla sivulla,kun menet etusivulta Regler-osastoon.........tuo Saksa vaan ei minulta kovin kummoisesti käänny.
http://www.modellbau2000.de

Pekka V

No minun on turha puhua sähköautoista, mutta joku muistaakseni sanoi että kisoissa SAA olla pakillinen nopari, mutta pakkia EI saa käyttää.

Korjatkaa jos olen väärässä.

Joona H

Lainaus käyttäjältä: "Pekka V"No minun on turha puhua sähköautoista, mutta joku muistaakseni sanoi että kisoissa SAA olla pakillinen nopari, mutta pakkia EI saa käyttää.

Korjatkaa jos olen väärässä.
Tiedän,mutta minusta olisi kätevämpää kytkeä se pakki kokonaan pois,ettei vahingossakaan sen käyttämiseen sortuisi.

p.p92

ONKO TÄSSÄ NOPEUDEN SÄÄTIMESSÄ PAKKI??
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=37&products_id=392
Vastatkaa ny kerranki joku heti suoraa älkääkä ruvetko sanomaan että toi on ihan p..sk..!  :roll:

Mr Cale

Ei ole pakkia.


Mr Cale

Hawk Power Reversessä on pakki (superylläri) ja Internationalissa ei.