Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Short Course Summer Cup 2012 info

Aloittaja bcan, 29.03.12 - klo: 13.37

KooBee

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 25.04.12 - klo: 11.16
Lainaus käyttäjältä: goos - 25.04.12 - klo: 11.06
Koreissa on sitä varten tuuletusaukot, että ilma pääsee läpi :)

Ei correissa mitään reikiä ole.

Eipä...







Pari esimerkkiä...

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: goos - 25.04.12 - klo: 11.06
Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 25.04.12 - klo: 09.16
mielenkiintoista nähdä miten tollanen 2kg auto leijailee pitkin kilparataa vähän tuulisemmalla kelillä isoista hypyistä..  :grin: Toi korkeusraja tai sen poisto on ihan ok nykyisillä koreilla, mutta se raja lienee keksitty alunperin sitä varten ettei viivalle tulis mitään ihan litteitä urheiluautomaisia "lava tai maastoautoja". Kait siinä jotain aerodynaamista etua vois saavuttaa. Teoriassa.

Koreissa on sitä varten tuuletusaukot, että ilma pääsee läpi :)

Joo-oh. :smiley: Nelkussa saattaa vaikuttaa, tuuppi on ihan eri juttu. Tai sitten sekin on vaan kuskista kiinni.

Volvospede

No myönnetään korissa voikin olla reikiä.  :smiley: Munkin korissa on reijät niitä tolppia varten.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

KooBee

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 25.04.12 - klo: 12.34
No myönnetään korissa voikin olla reikiä.  :smiley: Munkin korissa on reijät niitä tolppia varten.

Noita reikiä laitetaan vähentämään leijaefektiä.

Esimerkiksi JConcepts sanoo näin:

http://www.jconcepts.net/store/index.php?main_page=product_info&cPath=2_42&products_id=501

The X-Flow is the best handling Raptor body to date and offers even more escape paths than the original to minimize the parachute affect. 

Ja kuvista näkee, että katossa on ihan tarkoituksenmukainen paikka "ilmanpoistoaukolle" kuin myös lavan kohdalla.

Volvospede

Joo mä leikkasin tälleen viimekesänä:

Tuntu auttavan sikana isoihin hyppyihin lavangossa, treenasin pelkkiä hyppyjä akullisen. Sitte kun alkoi hypyt sujumaan laitoin ehjän korin ilman noita aukkoja eikä mitään eroa loppujen lopuks niissä hypyissä.  :tongue: Ehkä siinä pääsuoran kumpareessa tuli eroa vähän, siinä kun oli vauhti kovimmillaan. Ja voi olla että tuulilasi ois pitäny jättää paikalleen. Ehkä nykyinen versio autosta hyppää paremmin eikä reikiä tarvita edes henkiseksi tueksi.

Muttei menis ihan offtopickiksi, niin mitäs säännöt sanoikaan korin leikkelystä? oliko vain tehtaan merkkaamat reijät sallittuja ja esim toi mun jo roskiin heittämä kori ois ollu laiton?

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

KooBee

Ensimmäisessä viestissä lukee näin:

" Koriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy."

Ikkunoitahan ei yleensä ole saanut leikata kait enää (vaikka tuossa laittamassani kuvassa olikin leikattu hieman sivuikkunoita), mutta ainakaan tämän hetken säännöissä ei siitä mainita.

bcan

LainaaKoriin saa tehdä vapaasti aukkoja koritolppia, transponderia ja antennia varten. Koriin saa tehdä myös ilmankiertoa helpottavia aukkoja siten että esikuvamaisuus säilyy.
Esikuvamaisuus on kuitenkin katsojan silmässä, mutta eikähän maalaisjärjki sano koska ollaan menty tuon esikuvamaisuuden ohi.

Ite ole leikannut tuulilasiin alaosaan muutamia reikiä ja korin takaosaan sitten isompia reikiä. Tuolla tavalla puskurin kohdata korin alle pääsevä ilma pääsee auton takaosasta pois eikä aiheuta niin pahaa laskuvarjoefektiä. Korin leikkelyssä(kin) tuntuu olevan monta koulukuntaa mutta vaikuttaa yleisimmältä juuri tuo että taakse tehdää suurimmat reiät.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Aland

Tässä koriasiassa pitäisi olla vähän tarkempi, ainakin tulevissa Cupeissa. Kori vaikuttaa SC-auton aerodynamiikkaan niin paljon että "maalaisjärjen" säännöillä ei pärjätä. Esim kevyt 2WD auto hyppii ja käyttäytyy eri tavalla jos ajaa normi RTR-korilla tai Volvospeden modaamalla korilla.
Ilmankiertoa helpottavia aukkoja ei kai tarvita SC-autoissa? Ilmankierto on ihan "yli"-riittävä muutenkin.

En näe ROAR säännöissä mitään vaikeata tässä asiassa. Kaikki korit mitkä ovat ROAR hyväksyttyjä on ok ja niihin saa vaan tehdä aukkoja valmistajan merkattuihin paikkoihin.
RTR-korit menisi tähän myös.

En sano että sääntöjä pitäisi muuttaa mutta tämä asia pitäisi ehdottomasti harkita ensi Cupia varten.
Monster Energy Off-Road Team
ʞooן uǝʌǝ ʎɯ ǝɹnʇɐubıs sı uo sʇı ɟooɹ

jon.lindgren

Samat jätkät siellä voitosta ajaa oli kori leikattu tai ei.
Jos leikkaaminen on sallittua niin sitten sen on oltava sallittua kaikille koreille, ettei tarvi ostaa uusia.

HLuomanen

Kärsiiköhän Cup-kisoissa tulla radalle korilla josta on tuulilasi leikattu, pelkästään? Sisällä on EpicHD bullet-kamera, joka tallentaa 60fps incar-kuvaa, paino 115 g + asennusjalusta n. 50 g. Painopiste klassikko-slashissä on takuukorkealla, joten kilpailuetua ei tuulilasin leikkaus anna. Mutta kuva on oleellisesti parempaa kuin tärisevän ja vääristävän kirkkaan lexanin läpi kuvattuna. Tietty jos ei ole kamera mukana, käytössä on normaali kori.
Kauhavan UA, Short Course 2WD (SC2-10) harrastelija vuodesta 2010

Volvospede

Nykyisestä leikkasin ison palan veke tosta "turvakaarien" välistä, sekä takahelman auki. En huomannu mitään eroa meidän sisäradalla. Ulkorata testit odottaa vielä ratojen kuivumista.



Muuten kun tuossa mainittiin esikuvamaisuus, niin esikuvissahan ei ole ikkunoita eikä takaosassa turvakaarien välejäkään yleensä ole pellitetty umpeen.
Esim tolleen:



Joten tota nykystä koppaahan pitäis leikellä lisää ollakseen esikuvamainen...!  :tongue:
Yhden vaikutuksen oon kyllä huomannu tolla korin leikkelyllä. Se hajoaa helpommin, joten seuraavaa koppaa en välttämättä leikkele tolleen.

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

jon.lindgren

Esikuvamaisuuden mukaan tosiaa saisi leikata kaikki ikkunat ja koko perän.
Leikattuun koriin pitäisi tehdä turvakaaret, muuten se ei tosiaan kestä.
Olisihan tossakin taas jotain askartelemista jos ei muuta keksi. Skalepisteitä ei kai kuitenkaan jaeta :smiley:

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: jon.lindgren - 26.04.12 - klo: 09.04Leikattuun koriin pitäisi tehdä turvakaaret, muuten se ei tosiaan kestä.

Jyväskylän Puuha-Petehän oli tehnyt "turvakaaren" koria suojaamaan, mutta se oli kiinni rungossa eikä korissa. Eli pari pystytolppaa ja siihen poikittaistuki ettei katto pääse painumaan kasaan, niin ei kori katkea tuosta hytin takaa mistä se monesti alakaa halkeamaan. Kuulemma säästää koria aika tavalla.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Hazard

FloTekki on kestäny melko kivasti kun tein kaikki "tuuletusreiät" pyöreiksi. Omasta kokemuksesta sanoisin että tuuppi hyötyy korin silpomisesta enemmän kuin painavammat nelkut, mutta hyötyä rei'istä  joka tapauksessa on. Sisäradoilla on hypyt melko maltillisia eikä vastatuuli pääse yllättämään mutta kesäkisoissa on eri juttu.


joksa

^Milläs nuin siistejä reikiä sait aikaan? Voisin kuvitella itseni silpomassa slassin koria ja tuhoten sen samalla :shocked:
Kun paljon tekee niin sattuu ja kun paljon sattuu
niin tottuu. Kohta ei satu enää ollenkaan!

Hazard

Lainaus käyttäjältä: joksa - 27.04.12 - klo: 14.51
^Milläs nuin siistejä reikiä sait aikaan? Voisin kuvitella itseni silpomassa slassin koria ja tuhoten sen samalla :shocked:

Samalla työkalulla millä koritolpanreiätkin eli tälläisellä;


micsa.fi

Lainaus käyttäjältä: joksa - 27.04.12 - klo: 14.51
^Milläs nuin siistejä reikiä sait aikaan? Voisin kuvitella itseni silpomassa slassin koria ja tuhoten sen samalla :shocked:

Menee vähän off-topic, mutta tässä on hyvä niksivideo miten reikiä voi tehdä:

http://youtu.be/KYw-6gI21Vg
Wacky Stack Racing Team

Jämsä

#77
Moi,

Hazardin mainitsema "reamer" on hyvä korin reikien tekemiseen. Pyöreät reiät on parhaita, koska ei lähde niin helposti kori niistä repeytymään. Niin ja jos lähtee, niin kuumaliima toimii niihin.

Korin leikkaamisesta sen verran. Minusta olisi hyvä olla etulasi paikoillaan, mutta korin takaosasta saisi leikata enemmän. Korin takaosaa leikkaamalla saa selkeästi parannettua lento-ominaisuuksa. Etulasi kai vaikuttaa etupitoon. Pienemmät siistit reiät auttavat. Ei taritse siis poistaa koko takaosaa.

Itse olen leikannut omasta nelkku-Losistani seuraavasti: etulasin alareunaan rivi reikiä kuten korissa on valmiina merkattuna. 7kpl noin 1cm kokoisia reikiä. Siten kori pysyy vielä hyvin kestävänä. Kori ei ole hajonnut tästä kohdasta yhtään. "Takaikkunaan" riittää tehdä kaksi tuulettimen (siirtotarran) kokoista reikää. Halkaisija on noin 4-5cm. Nämä kaksi reikää vaikuttivat eniten lentämiseen. Korin takahelmasta leikkasin viime kesänä puskurin keskeltä noin 1.5cm siivun pois, jotta ilma päässe ulos paremmin. Takalamppujen kohdalta tein myös ilman poistumista helpottavat reiät siten, että takavaloista näkyy vielä puolet pystysuunnassa.

Nämä rei'itykset koriin riittävät mainiosti Turun radalla pitkiin hyppyihin. Olikohan se noin seitsemän metrin hyppy? Voisin kuvitella, että etulasin poistamalla keula ei painu hypyn lopussa itsestään tarpeeksi alas. Olen myös jousen esikiristyksiä säätämällä saanut auton hyppäämään siten, että auto lentää joko vaakasuorassa tai keula hieman alempana. Nyttemmin kun kori alkaa hajoilla takakulmista, niin olen leikannut takalamput kokonaan pois. En ole sisällä huomannut mitään eroa hypyissä.

Ennen nelkulla ajamista ajoin pari vuotta Blitzillä ja tein siihen samat korinleikkaukset lukuunottamatta etulasin reikiä. Toimi hyvin. Voitte ehkä kokeilla?

Esikuva-autoissa on kai ikkunat poistettu kuskin turvallisuussyistä. Rapaa voi tietty tulla enemmän ohjaamoon, mutta suojalasit ehkä auttaa.  :wink:


t. Kai

Nicke

Ensimmäisen kilpailun kutsu on julkaistu!

panuk

Ikuisuuksia sitten viimeksi näihin vehkeisiin koskenut kisaneitsyt kysyy: Olisiko esim linkin auto paketista otettuna sallittu näihin karkeloihin?

http://fi.eurorc.com/product/1610/teamc-tr2-rtr-brushless-short-course


Volvospede

Lainaus käyttäjältä: panuk - 05.05.12 - klo: 22.16
Ikuisuuksia sitten viimeksi näihin vehkeisiin koskenut kisaneitsyt kysyy: Olisiko esim linkin auto paketista otettuna sallittu näihin karkeloihin?

http://fi.eurorc.com/product/1610/teamc-tr2-rtr-brushless-short-course

juu kyllä on sallittu.
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

VAJ

Mitens ton urarenkaan käyttö edessä?
En lölytänyt säikeestä mihin tulokseen sen kanssa on tultu.
Säännöissä vapaa SC rengas

Olis Slicerit odottamassa alle asentamista  :grin:

jon.lindgren

Minä jättäisin urarenkaat pois, jotenkin ne ei mielestäni kuulu tähän luokkaan.
Enkä lähde niitä vielä ostamaan.
Jos ne on ekoissa kisoissa törkeän paljon nopeampia kuin muut niin sitten pitää harkita.

Nicke

Toisaalta olisi helppoa jos ne toimis jollain tasolla aina ja kaikkialla.

Volvospede

Kyllähän tuuppi kääntyy ainakin lavangossa kun vähän ajatteleekin rattiin koskemista ja välillä ilmankin. En tajua mitä etua noilla urarenkailla vois saavuttaa. Rumiakin ovat. Hiiteen moiset kotkotukset!  :grin:

Testailtiin SC autojen liito-ominaisuuksia nyt viikonloppuna lavangon M8 baanalla, aika mielenkiintoista sanoisin.  :afro:

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Volvospede - 06.05.12 - klo: 21.41

Testailtiin SC autojen liito-ominaisuuksia nyt viikonloppuna lavangon M8 baanalla, aika mielenkiintoista sanoisin.  :afro:

Tämä on hyvä asia pitää mielessä kun suunnitellaan ratoja SC autoille. Muutenkaan 3 metriä korkeat loikat ei ole oikein esikuvamaisia suhteessa skaalaan :)
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

*HOKE*

Telkkarista kun viimeksi katselin näitä esikuvia niin hyppäsivät hyppyristä missä ilmalennon aikana olisi voinut soittaa terveiset kotiin.

Muutenkin autot viettivät ainakin 30% ajasta ilmassa.
Ei todellakaan ollut mitään pikkunättiä kumpua ja pikkuhyppyä, vaan isoa ja pitkää ilmaa.

Volvospede

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 06.05.12 - klo: 22.21
Tämä on hyvä asia pitää mielessä kun suunnitellaan ratoja SC autoille. Muutenkaan 3 metriä korkeat loikat ei ole oikein esikuvamaisia suhteessa skaalaan :)

Missä suunnitellaan rataa SC autoille?!  :tongue:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.05.12 - klo: 22.26
Telkkarista kun viimeksi katselin näitä esikuvia niin hyppäsivät hyppyristä missä ilmalennon aikana olisi voinut soittaa terveiset kotiin.

Muutenkin autot viettivät ainakin 30% ajasta ilmassa.
Ei todellakaan ollut mitään pikkunättiä kumpua ja pikkuhyppyä, vaan isoa ja pitkää ilmaa.
Juuri tätä mä kaipaan eli kovaa vauhtia ja pitkää ilmaa. Varmaan hyppyristä tulee pakostakin korkealle heittävä? Saisiko niistä matalammalle heittäviä? Voisi ajaa kovaa ilman, ettö auto lentää taivaisiin.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

jon.lindgren

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 06.05.12 - klo: 22.26
Telkkarista kun viimeksi katselin näitä esikuvia niin hyppäsivät hyppyristä missä ilmalennon aikana olisi voinut soittaa terveiset kotiin.

Muutenkin autot viettivät ainakin 30% ajasta ilmassa.
Ei todellakaan ollut mitään pikkunättiä kumpua ja pikkuhyppyä, vaan isoa ja pitkää ilmaa.

Telkkarista ei meillä tommosta herkkua tule :cry:
Korkeita hyppyjä en näillä ole nähnyt tuubissakaan. Hypyt on olleet matalia ja pitkiä.

Hyppyrin ei tarvitse heittää korkealle. Maaefekti, vai mikä se oikealta nimeltään on, joku joka jotain fysiikasta tietää voisi selittää, pitää lennon vakaana matalalla.