Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

1/8 krossarit 2.0

Aloittaja Mika R, 16.04.04 - klo: 11.59

Tuukka

Kytkimistä on ollut sangen vähän puhetta. Markkinoilla on ja on tullut paljon normaalin 3 lapaisen kytkimen korvaavia "parempia" kytkimiä. Nuo näyttävät maksavan paljon enemmän. Miksi te, jotka olette niitä käyttäneet, olette tuollaiset hankkineet? Mitä ominaisuutta olette saaneet parannettua? Itseäni lähinnä kiinnostaisi kytkinlaakereiden eliniän kasvatus. Onko apua?

Olbe

paljonkos lähtee ääntä 1/8 crossarista, desibeleinä mitattuna ? noin tieto riittänee näin aluksi ;)
Junnumestari 2007

l150040

Tuollaisessa polttomoottorissa on oikeastaan kaksi melun aiheuttajaa, imuääni ja pakoääni. Näistä yllättäen suurempi äänilähde on imuääni, joka liikkuu noin 90 db tietämillä läheltä mitattuna. Pakoääni on noin 85 db tietämillä. Yhteensä näiden vaikutus yltää helposti yli 90 db tasoon. Nämä arvot on mitattu 10 m etäisyydeltä.

85 db ääntä pidetään rajana haitalliselle äänellä. Eli jos on päivän pääsuoran vierellä katsomassa täysillä kierroksilla (90 db) ohi ajavia autoja, niin kuulo voi vahingoittua. Korvatulpat ei ole siis liioittelua.

Arvot riippuu melkoisesti koneesta ja pillistä. Lähinnä niiden sävy muuttuu, mutta voimakkuuteen ei juurikaan näillä ole vaikutusta. Tehokas paljon kiertävä kone aiheuttaa kuitenkin suuremman äänen.

Rata-auto puolella tuota imuääntä voidaan melko tehokkaasti pudottaa Ins-Boxilla 5-10 db suorituskyvyn kärsimättä. Kokonaisääni putoaa vastaavasti. Näitä Ins-Boxeja ei ole kuitenkaan käytetty juurikaan krossareissa.

Olbe

minä kiitän vastauksesta :)
Junnumestari 2007

Jani Lindqvist

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka"Kytkimistä on ollut sangen vähän puhetta. Markkinoilla on ja on tullut paljon normaalin 3 lapaisen kytkimen korvaavia "parempia" kytkimiä. Nuo näyttävät maksavan paljon enemmän. Miksi te, jotka olette niitä käyttäneet, olette tuollaiset hankkineet? Mitä ominaisuutta olette saaneet parannettua? Itseäni lähinnä kiinnostaisi kytkinlaakereiden eliniän kasvatus. Onko apua?

Itse olen kokeillut kolmea-neljää eri perinteistä 3-palakytkintä, kahta eri merkkistä säädettävää kytkintä ja kahta eri Fioronin slide kytkintä.

Perinteiset kytkimet on hyviä ja varmatoimisia. Joitakin voi joutua keventämään tai vaihtamaan paksummat jouset. Huonona puolena on, että jokaisessa irroituksessa ja kokoamisessa kytkinjouset väsyy - ne kannattaa vaihtaa aina uusiin. Homma on myös työlästä ja aikaa vievää puuhaa. Perinteisten kytkinten hinta vaihtelee reilusti eri merkkien välillä.

Säädettävät kytkimet eivät olleet meikäläisen makuun. Yksi paikka lisää säätää pieleen, suuri osa ajasta meni kytkinten säätämiseen. Molemmissa kytkimissä oli omat hyvät ja huonot puolensa, en ala niitä nyt kertomaan. Jotkut voi näistä pitää, makuasia, itse en enää ikinä osta säädettävää.

Fioronin slideistä pidin, ja pidän edelleen. Vanhempaa slidea joutui keventämään aika reilusti, mutta sen jälkeen toimi hyvin. Uudempaa turbo slidea ei tarvitse keventää, toimii kaikilta osin suoraan pussista hyvin. Kokoaminen / purkaaminenkin on helppoa eikä rasita jousia; kytkinpalat ja jouset lähtee ihan vetämällä yhdessä nipussa. Hintakaan ei ole ollenkaan paha. Perinteiseen kytkimeen verrattuna tässä ei siis oikeastaan ole muuta hyötyä kuin tuo mekkaamisen helppous ja jousien säästäminen. Itse arvostan sitä.

Makuasioitahan nämä ovat, ei toisia aina kannata kuunnella :)

Yksi tapa miten kytkintä voi myös "säätää", on kytkinkello. Tämä ei usein tule mieleen. Kellojen halkaisija sisältä on eri, kytkin ottaa kiinni toisissa aikaisemmin ja toisissa myöhemmin. Itseltäni löytyy ainakin kolmea erimerkkisiä kytkinkelloja; Xray (26,3mm), HoBao (26,5mm) ja jotain tuntemattomia (26,9mm). Mitat tuli ulkomuistista, älkää syyttäkö jos meni pieleen ;)

HVoltage

Tuohon Janin joskin tyhjentävään kytkinasiaan vielä lisään että eri kytkimet "syövät" eritavalla myös kytkikellon laakereita. Jos esimerkiksi kytkimessä yksi pala ottaa aikaisemmin kiinni kuin muut aiheuttaa tämä sivuttais "vääntöä" laakereille. Tällä yritän vain sanoa että on tärkeää että kytkinpalat on kytkimessä aina samaa "sarjaa" eikä niitä tulisi koskaan sekoittaa toisiinsa eikä niiden paikkoja vauhtipyörässä (...niin, vain jos haluaa olla tosihifistelijä).

Oman kokemukseni mukaan pisimpään minulla on kestänyt laakerit juuri tuossa Fioronin Turbo Slidessa. Tämä saattaa olla osin myös sattumaa (niinkuin yleensä).

Onko kukaan muu tehnyt havaintoja kytkimen tyypin valinnasta kytkinlaakereiden kestoon?

Näissä hommissa saa joka asian kuulostamaan rakettitieteeltä :wink:
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

l150040

En olekkaan koskaan tullut ajetelleksikaan, että kytkinpalojen kiinniottohetket vaikuttaisivat laakerin kestävyyteen. Pienen pohdinnan jälkeen en kuitenkaan usko, että tämä olisi kovinkaan merkittävä asia. Ensinnäkin kuulalaakeroidun kellon tapauksessa ehjillä laakereilla kellon maksimi poikkeama on minimaalinen kohtisuoraan nähden. Voima, joka tämän aiheuttaa on myöskin melkoisen pieni. Laakeri on tosin melkoisen pieni ja kierrokset on kovat. Eli vaikutusta on varmasti, mutta en pitäisi sitä kovinkaan merkittävänä asiana. Enemmän kiinnittäisin huomiota laakerien puhtauteen ja voiteluun.

En voi sanoa, että olisin havainnut mitään eroa eri kytkinten välillä. Laakerin laadulla on kuitenkin ollut suuriakin merkityksiä asiaan.

Tuukka

Yksi asia tietysti, joka vaikuttaa kytkinlaakereiden ikään on kytkimen kiinniottamiskohta. Varmaan mitä korkeammilla kierroksilla ottaa kiinni, sitä suurempi rasitus tulee laakereille, kun joutuvat pyörimään nopeasti. Aino asia tietty tässä on se, että ei kytkimen toimintaa laakereiden kannalta säädetä.

Toinen syy voi olla tuo lapojen eriaikainen kiinnikytkeytyminen. En ihan heti tosin usko tuohon sivuvoimaan, mutta sen sijaan siihen, että kytkin luistaessaan (oletus, vain yksi lapa kiinni) tuottaa lämpöä.

Kolmas on tietty varmasti se, että välys on liian tiukka päärattaaseen. Se koettiin viimoisessa kisassa. Onkos siihen jotain asennuskikkaa, muuta kuin paperi väliin? Tai miten te sen hyvyyden arvioitte? Itse kokeillaan vapaarullauksen äänen perusteella. Ei tuo rakettitieteeltä kuullosta :)

JQ

Ja vielä yksi, kytkinpalojen materiaali. Alumiinipaloilla laakerit kärsivät enemmän
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Jani Lindqvist

Itse kokeilen välyksen pitämällä kytkinkellosta kiinni ja pyörittämällä pääratasta, paljonko se klappaa. Sen oppii nopeasti tuntemaan mikä on sopiva välys.

*HOKE*

JEEEEEEJEEE!!!!!!
Kaveri soitti justiinsa ja kerto että LAVANGOSSA ON KUIVAA....
Ja taustalta kuulu ääntä, eli on se pakko uskoa...

Mä lähen pärtsäämään Hobaolla.

Tuukka

Vanha pieru jatkaa kytkimistä vielä sen verran, että luin webistä semmoisen väittämän, että alumiinilapaiset kytkimet kuluttavat kytkinlaakereita enemmän johtuen alumiinipölyn laakereita kuluttavan vaikutuksen takia. Luulin, että JQ tarkoitti lämpöä.

Oma kokemus männeeltä viikolta kertoi sen, että jos koneen etulaakeri on rikki menee myös kytkinlaakeri rikki. Ei varmaan suuri uutinen, mutta kantsii varmaan tuotakin laakeria tarkkailla jos mielii pitkäikäisiä kytkinlaakereita.

Viikon tärppi on sitten se, että moottorin laakereiden kuntoa voi tarkkailla halvalla, tosin aavistuksen vaarallisella tavalla. Pitkällä ruuvarilla kärki käyvän koneen runkoon eteen ja taakse ja kädensija kuuloluun nurkille, niin tärinä pitäisi tuntua/kuulua. Tätä menetelmää (köyhän miehen stetoskooppi) on käytetty teollisuudessa asentajien toimesta jo vuosisata. Vaatii tietty harjaantumista, mutta jos alkaa kuuntelemaan tervettä konetta ja sitten kun havaitsee muutoksen voi olla aavistuksen viisaampi. Mitä sillä tiedolla sitten tekee on toinen juttu ja vähiten millä tekee on ruuvarilla uponneena otsaluuhun. Parempi vaihtoehto on tietty vanha lääkärin stetoskooppi toisenlaisella kärjellä. Tulis aika pro olo varikolla tai hullun joka leikkii moottorilääkäriä.

Nimimerkki "ostetaan valkoinen takki otsalampulla"

Mika R

Hehheh Tuukka, hyvää tekstiä .. piristi päivääkin mukavasti.

JQ

Tai sitten laittaa uudet laakerit kisoihin, ja taas uudet finaaliin. Ei tarvii ihmetellä
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Matias V

Porukat ohoi!

Ketkäs on wappuna menossa lavankoon päristelee? Koitetaas saada paljon populaa sinne. Pääsee näyttämään mistä LRP:n pata on tehty!

JQ? Tuukka? Mika? Porukat ylipäätänsä?
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Sami L

Kovasti olis tarkotus - vappuhatut joukkoon.
Serpenttiinit voi jättää Tattarisuolle.  :wink:
Toivottavasti luontoäiti on suosiollinen.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Jartsa

Mie ainakin voisin tulla mutta laitan serpentiiniä kanain taka siipeen ^^

Niko

Se moottori on tehty alumiinista ja muovista

:wink:
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

*HOKE*

Mä ajan koko vapun, ihan niinkuin nytkin oon ajanu joka päivä.
Tais olla niin että vappuna ois lupailtu sunnuntaille vettä ja mahdollisesti myös lauantaille.

Pakko ajaa kokoajan että saa ton löpön tuhlattua mitä tuli kiireessä hommattua.
Ei toimi kone yhtään jos vertaa edelliseen.

Tuukka

Vappuna laitetaan tärpättiä käkättimeen ja irtonenä poskelle. Eli sellainen mekaanikon sisäinen voitelu.

Mutta kyllä yritetään ajamaankin tulla.

Mika R

Olen tulossa, mutta nyt mietin kannattaako jos se rata on entistä koloisempi. No, kyllä kai se aina kannattaa.. Nähdään radalla sit iltapäivästä

Happy racing!

Niko

Teidän onkin hyvä aloittaa talkoot huomenna, kun on noin paljon remmiä tulossa ;)
Maahantuonnit: SANWA / OS ENGINES / HOBAO / NOVAK / VP PRO / O'DONNELL Fuel / AGAMA - HoBao FINLAND

Mika R

Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"Mä ajan koko vapun, ihan niinkuin nytkin oon ajanu joka päivä.
--klip--
Ei toimi kone yhtään jos vertaa edelliseen.

Mä ajan Wappupäivänä Arabian bussia  8) No joo, toivottavasti en (yök!)

Mikäs kone tämä olikaan?

*HOKE*

Kone on siis REX P5.
Ja koneen sain taas eilen pysymään käynnissä ja toimimaan kyllä niin hyvin kuin vain tolla löpöllä saa. Vaihdoin kylmempään tulppaan. Novan 7.

Koneessa on potkua ihan törkeenä kun vaan löpö on kohillaan.
Käytettynä hommsin ja täytyy kyllä sanoa että mahtava kone on hintasekseen.
Nyt kun saan vähän yli gallonan ajeltua tota polttoainetta niin saan hommattua taas kunnollista ja varmaan tulppakin muuttuu taas kutoseks.

HVoltage

Katselin tuossa US Nationalsien tuloksia ja eniten pistää silmään A-Final tulosliuska. Ei yhtään Hobao/Ofna vaunua ?!? Mistähän tämä johtuu :shock: MM'04 mestarikin vasta 3.sijalla B-Finaalissa, toinen homma joka on huomattavaa on se että aika värikäs on tuo moottorilistakin top-14 kuskeilla ja sielläkin vain yksi RB:n kiuas?!? JP näyttäisi taas aika suositulta.

Voi olla että olen katsonut väärin mutta tältä se nyt näyttää
http://www.buggy-sport.info/include.php?path=content/news.php&catid=4&type=2

BTW: On muuten hauska nähdä A-Finaalin listoilla myös yksi GS ja SH:n pannu :)
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

Niko

Noh Ofnalla on vaan Greg Degani team kuskina ja sitten tietty Paul Coleman ja Ray Norten jotka on Ofnalla töissä. Ei HoBao ja OFNA harrasta sitä parhaiden kuskien ostamista talliin. Näittekö Kyoshon teamin MM-polttistouringkisoissa. Ei paljoa jakoa muilla merkeillä kun Kyosho ostaa jotain 30 parasta kuskia. Sen tietty näkee myös hinnoissa, kun team kuskit ei ole halpoja. Noille huippukuskeille maksetaan oikeasti ihan miesmäisiä palkkoja.

plissken_s

Onkos nyt sitten niin, että isossa (RC) maailmassa harrastetaan sitä samaa mitä 1:1 pelissäkin? Eikö esimerkiksi MM skaboissa aja kukaan huvikseen "omaan" laskuunsa omalla valitsemallaan kalustolla ja haasta isoja tehdas tiimejä? Vai onko tämäkin peli niin mustavalkoista, että isot jyrää järjestään pienet ja raha sen kun jyllää eikä auta taistella vastaan?
Pärjääkö muka  esimerkiksi K kehnolla kalustolla pelkästään isoilla kalliilla nimillä ja H/O häviää laatukamoilla vain pienempi palkkaisten kuskien vuoksi?
Kyosho - Futaba - Novarossi

JQ

Rataluokissa näin voi olla. En usko että kukaan voi mennää MM-kisoihin pystymetsästä ja voittaa ne. Crossiluokissa voi. (sähkö/polttis). Ratapuolella kalusto ratkaisee niin paljon, ja se kalusto jota tarvitaan MM-kisojen voittamiseen ei löydy paikallisesta RC-kaupasta. Siis sitä ei saa rahalla. Crossi puolella voi voittaa vaikka MM-kisat 100% kaupan hyllyltä ostetuilla vehkeillä. Sen takia että crossissa lisätehosta ei ole niin paljon hyötyä koska sitä ei pysty hyödyntämään. Ajotaidolla saa myös paikattua paljon. Ratapuolella ajotaito tietenkin ratakisee, mutta jos kalusto ei ole samalla tasolla kuin muiden ei vaan PÄÄSE YHTÄ KOVAA!

JQ

Ratapuolella kuka tahansa voi voittaa MM-kisat, mutta ensin pitää pärjätä muualla ja löytää sponsori.....

Ja jenkeissä RB:n maahantuoja on hanurista, sen takia kukaan ei aja RB:llä.

OFNA:lla on ainoastaan 1 todella hyvä kuljettaja jenkeissä, Degani, ja jos hänellä on jotain ongelmia ei näy Hyper 7 A-finaalissa.

Pari viikkoa sitten hän tosin voitti RC-Pro series finaalin...

Niko

Lainaus käyttäjältä: "plissken_s"Pärjääkö muka  esimerkiksi K kehnolla kalustolla pelkästään isoilla kalliilla nimillä ja H/O häviää laatukamoilla vain pienempi palkkaisten kuskien vuoksi?

Minä en ainakaan väittänyt et Kyosho ois huonompi kuin joku muu. Ne vaan ostaa paljon hyviä kuskeja. Toki osteleehan Xray ja Mugenkin noita kuskeja paljon, mutta tietääkseni Kyosho käyttää eniten rahaa kuskien ostelemiseen.