Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Winter Jumps 2012 - 2013

Aloittaja m.e., 11.07.12 - klo: 08.52

Pööki

Täällä on puhuttu että Nokian kisa olisi 24.11 mutta Vesan viimeisimmässä kalenterissa se olisi 17.11. Kumpi nyt pitää paikkansa? (Itse toivon tuota 24.11 jotta pääsisi osallistumaan kisaan...)

Vesa

Mun kalenterissa on virhe jos se on tuolleen, pitäs olla 24-25. Korjaan kunhan illalla kotona.

Laittakaa mulle päivämäärät kun tiedätte. Kuopio ja nokia on ainoat varmat ilmoitetut, sekä eka pksrca:n kisa. Model expon laitoin mutu-tuntumalta huhtikuun lopulle.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Soo

Tuonkin voi laittaa varmaksi.

26.04.2013 - 28.04.2013   Model Expo 2013

seinäkello

Lainaus käyttäjältä: Nicke - 14.09.12 - klo: 00.16
Ensimmäinen WJ ajetaan kalenterin mukaisesti, eli 3.11.

Warm Up kilpailu järjestetään 6.10, tervetuloa!
missäköhän se kalenteri on?


Vesa

Yks kisa puuttuu kalenterista, vai ajetaanko 4 vai 5 kisaa?
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

m.e.

#36
Tässäpä WJ-sarjan kisapäivät. Sarjapisteisiin lasketaan 4/6 kisaa.

3.11. PKSRCA
24.11. Nokia
5.1. Turku
2.2. Kuopio
23.3.Jyväskylä
27.-28.4. Model Expo

rcpoju

onko täällä oulun aluueela mitään toimintaa tai muita kisoja?

Vesa

Joulukuussa 2 kpl mattorataluokan SM-kisoja, maaliskuussa mattorataluokan EM-kisat, ensi kesänä Hannuksessa krossin SM-kisat.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Zakko

Nyt kun eka kisa on tällä viikolla niin vois säännöt laittaa esille.

m.e.

Moro.

Jeps, säännöthän pohjautuvat Maastosarjan säntöihin tietyin päivityksin. Ehdin illemmalla laittaa päivitetyt säännöt ja kilpailunumerot tänne esille.

Matti

m.e.

#41
Päivitetyt säännöt löytyy liitteenä.

Potski

Moi,

Mitenkäs uusille kuljettajille, jotka ei numerolistassa ollut? Ajoin kyllä Model expon kisan (C-finaalin monesko lie), mutta nimi ei ollut listassa.

Samppa

Stilo

#43
Tuo sarjataulukko joka sääntöjen kautta löytyy, on 2010-2011.  Onkos niitä viimetalven sarjapisteitä missään foorumilla?

Edit. vissii tässä viestissä olevat on oikeaa tietoa? http://rc10.fi/index.php?topic=60822.msg601388#msg601388

m.e.

Kiitti huomiosta. Nyt pitäisi olla oikeat numerot tuossa sääntöliitteessä.

m.e.

WJ-kausi on nyt saatu hienosti käyntiin, kiitti PKSRCA:n porukalle kisoista. Varikolla keskusteltiin jonkin verran siitä, pitäisikö insertti määritellä tietyksi, esim. Schumin mediumiksi, jotta inserttikikkailua ei esiintyisi.

Perusteena tuolle olisi tosiaan se, että kuskien ei tarvitsisi testailla ja mietiskellä, millä insertillä ajaisi.

Perusteena taas vapaalle insertille olisi ainakin se, että inserttien valvonta toisi lisätyötä kisajärjestäjille ja voisi olla vaikeaa.

Nyt olisikin hyvä käydä rakentavaa keskustelua aiheesta. Eli laittakaapa kommentteja ja mielipiteitä asiasta sekä kokemuksia, mikä insertti toimii milläkin radalla ja milläkin renkaan kulumisasteella. Mitä avoimemmin tämä keskustelu käydään, sitä paremmaksi saadaan säännöt muokattua. Jollakin voi toki olla syynsä jättää kertomatta, mikä insertti missäkin toimii, mutta toivottavasti kaikki jakaisivat omat kokemuksensa.

Toinen asia on renkaan hiominen / peseminen. Itse huomasin, että uudella eturenkaalla ei ainakaan Tiksin sileällä laatalla kääntynyt riittävästi ja hiomapaperilla sai nappulan "avattua", jolloin se toimi paremmin. Tästäkin asiasta olisi kokeneiden kuskien hyvä jakaa kokemukset ja huomiot, jotta kaikille kisaajille saataisiin mahdollisimman tasapuoliset lähtökohdat uudelle radalle tultaessa (mikä rengas toimii ja kuinka kuluneena).

Alun perin, kun sarjasääntöjä tehtiin, niin oletus oli, että kaikki radat olisivat ns. multi surface ratoja, joissa olisi siis ainakin kahta eri pintamateriaalia. Nyt lattian lisäksi muuta materiaalia käytetään vain hyppyreissä. Tuo eri pintojen yhdistely todennäköisesti tasoittaisi eroja kuluneen ja uuden renkaan välillä.

Eli kommentteja asiaan, kiitti!

JQ

Pitoaine poistaisi kaikki ongelmat renkaiden suhteen
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

*HOKE*

#47
Ja tekis samalla luokasta täysin naurettavan hyppyturistipelleilyn.

Ei kiitos.

Mitä insertteihin tulee niin en kannata yksityyppisyyttä.
AKA insertillä se voitto ja nopein läppi taaskin irtosi, vaikka joillain muilla inserteillä näytti olevan enemmän pitoa.

fsp

Uutena ja toistaiseksi ulkopuolisena...

- Eikö se nyt ole kuitenkin yksi kilpaa ajamisen idea että tehdystä työstä (testauksesta) saat palkkion -> paremman pidon ja homma sitä kautta hallussa?
- Pitoaine varmaan laittaa joka jätkän samalle viivalle jos sallitaan? Tai sitten siirtää sen ongelman pidon vähyydestä liikaan pitoon samoilla kuskeilla?
- Pelkkä rengasrajoitus mielestäni riittää, antaa inserttien olla.

Ja tohon viimeiseen kaneettiin... Ihmettelin tuossa ketjussa aiemmin ollutta tarinaa että oli vaihdettu toiset takarenkaat insertin takia kesken kisan. Mitä minä missasin säännöissä kun siellä sanotaan että 1 pari renkaita/kisa?

uijui

En ollut ajamassa tuolla....ehkä sitten ensikisaan.... mutta: rengas ja insertti yksityyppiseksi ja rataan pakollinen matto-osuus. Ei kaikkien ratojen tarvitse olla kokonaan luistinratoja.
Vastaheitolla voittoon.

Soo

Lainaus käyttäjältä: uijui - 04.11.12 - klo: 17.29
En ollut ajamassa tuolla....ehkä sitten ensikisaan.... mutta: rengas ja insertti yksityyppiseksi ja rataan pakollinen matto-osuus. Ei kaikkien ratojen tarvitse olla kokonaan luistinratoja.

Samaa mieltä uijuin kanssa. Helpottaa aina ulkopaikkakuntalaisia, kun ei tarvitse ruveta inserttejen kanssa pelaamaan, vaan tietää millä kaikki ajavat.

*HOKE*

Hah...

Mikähän tuolla oli inserttien kanssa ihmeellistä, kun se schumin insertti tarjosi parhaan pidon.
Itse en sillä ajanut, koska AKA insertillä saan itselle parhaan tuntuman, vaikka annankin hieman tasoitusta pidossa.
Pitoaineet olis täys vitsi. Slikseillä mentäis ja tajuttoman kovaa hyppyturistia.
Krossi on kaukana.
Nähty moneen otteeseen.

Ainoa oikea ongelma on renkaiden tasalaatuisuus.
Niissä kun on tupannut olemaan eroja.

Tiksi ei ollut nytkään luistinrata... Miks tollasta edes pitää kommentoida varsinkin herran joka ei edes ollut ajamassa.

Videoiltahan sitten näette.

Ne kerrat kun olen ulkona krossia ajanut niin siellähän liukasta vasta onkin kun linjalta poikkeaa...

uijui

Herra kommentoi, koska ei pidä siitä, että yhdelläkään radalla ei enää ole mattoa jolla vois repiä menemään.... Tämähän on henkilökohtainen mielipide, niinkuin korin värikin. Joko miellyttää, tai ei  :laugh: Eikös tässä kommentoida WJ:n tämän vuoden kilpasarjaa?
Vastaheitolla voittoon.

Potski

Lainaus käyttäjältä: Soo - 04.11.12 - klo: 17.39
Lainaus käyttäjältä: uijui - 04.11.12 - klo: 17.29
En ollut ajamassa tuolla....ehkä sitten ensikisaan.... mutta: rengas ja insertti yksityyppiseksi ja rataan pakollinen matto-osuus. Ei kaikkien ratojen tarvitse olla kokonaan luistinratoja.

Samaa mieltä uijuin kanssa. Helpottaa aina ulkopaikkakuntalaisia, kun ei tarvitse ruveta inserttejen kanssa pelaamaan, vaan tietää millä kaikki ajavat.

Moi,

En ihan allekirjottaisi tuota insertin vaikutusta noin isoksi.

Esimerkiksi nyt eilen kisoissa tuupissa top3 inserttejä meidän kerhosta:

Karri - vanha käytetty Schumi medium, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasi
Jarno - en ole ihan varma, veikkaisin AKA
Minä - vanha revennyt P-L valettu, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasin

Ero tuli käsistä ja varmuudesta, ei inserteistä.

Vastaavasti meidän kerhokisoissa ajoin itse nelkun P-L:n foameilla (uudet), sijoitus toinen Hoken jälkeen, yhden finaalin voitinkin. Tuupissa ajoin uusilla Akoilla molemmissa päissä, kun halusin kokeilla, sijoitus toinen Karrin ja Jarnon välissä.

  Treeneissä olen testaillut eri inserttejä ''back-to-back'' tyyppisesti, eikä suurta eroa ole ollut - edes kellossa, veikkaisin, että ajan ihan yhtä lujaa kaikilla testaamillani inserteillä (AKA, P-L foam ja valettu, Schumi med ja hard). Nyt olen tullut siihen tulokseen, etten osta enää inserttejä, vaan ajelen talven näillä mitä on. Ei tarvitse murehtia yksityyppisyyksistä tms. sen kuin laitan renkaisiin sen mitä sattuu olemaan.

Isoin ero tuntuu tulevan sen sijaan renkaista. Toinen sarja voi olla harmaa ja ''jauhoinen'' jo pussista otettaessa, kun taas toinen sarja on piki musta, notkea ja kuminen. Toinen sarja ei kulu millään, toinen kuluu 15 akulla ''ghost pinnille'' ja jää siihen. Toinen ei koskaan pidä mitään, toisella renkaat vinkuu toisesta akusta lähtien.
Lisäksi tuntuu, että renkaita pitää ajaa todella agressiivisesti, jotta ne lämpiävät ja alkavat toimia halutulla tavalla. Jos ajaa liian varovasti, renkaat eivät pysy lämpimänä/lämpiä ollenkaan, eivätkä sitä myöden toimi ollenkaan. Tämä taas korostuu - jos renkaat pääsevät ''kylmettymään'', niillä ei voi ajaa agressiivisesti, jolloin ne ei enää lämpene. Sama toimii myös toisinpäin. Ainakin Tikkurilassa.
Vastaavasti myös eri lattialaaduille tuntuu eriverran kuluneet renkaat sopivan paremmin - ja tätä ei voi tietää kuin kokeilemalla. Tämän takia kotietu on todella merkittävä sisäkisoissa.

Päissäni kun olen tätä pohtinut, niin ainoaksi fiksuksi ratkaisuksi olen keksinyt matto-krossin (EOS). Matto - tai multisurfacebaanoihin en ota kantaa, koska kummallakaan en ole ajanut koskaan, joten ei tähän ole pohjaa. Varmaankin ovat molemmat toteutettavissa hyvin ja toimivasti, kun tehdään fiksusti.

Mitä yksityyppi insertteihin tai pitoaineisiin tulee: en kannata kumpaakaan. Ensimmäiseen perusteita yllä, jälkimmäinen kuuluu toiseen lajiin.

Tämä kaikki siis alle vuoden kokemuksen ja täysin käsistä lähteneen treenaamisen ja testaamisen pohjalta.

Samppa

Janne A

Pitää sitä kesälläkin sisäänajaa renkaita joissain olosuhteissa, siksi en näe nappuloiden hiomista/leikkaamista ongelmana.
Insertin määrittely olisi varmaan järkevää, koska jokaisella radalla on omat kikkansa ja erilaiset insertit lisää (ehkä) tarvittavien settien määrää.
Pakolliset matto-osuudet kuulostaa keinotekoiselta. Tikkurilan rata oli yksi parhaita layoutteja ja alustoja, millä olen sisällä ajanut. Silloin mielestäni radassa on oikeanlainen pito kun sillä voi ajaa ulkosäädöillä, eikä tarvitse tehdä autosta ylijäykkää, kuten joskus paljon mattoa sisältäneillä radoilla piti tehdä.

fsp

Tulosten mukaan Marko Eklund oli ajanut neljä alkueräänsä 3,2 sekunnin sisään ja oli alkuerien jälkeen 12. Oliskohan ollu A-finaalissa jos olis ollu "vanha revennyt P-L valettu, kun ei ollut muuta kun renkaita liimasin" inserttinä?

Säännöt on jo, mennään niillä. Tai sitten AKAN insertti ainoaksi sallituksi. Koska mulla ei muita ole.  :grin:

*HOKE*

Tuohon on pakko lisätä että kisoissa radasta tuli todella paljon kehuja.

Erittäin moni sanoi radan olleen paras millä on koskaan ajanut...
Kehuttiin oikeastaan kaikkea.

Se mikä tiksissä on selkeä ongelma johtuen sileästä laatasta, on pöly mitä kertyy ajolinjan ulkopuolelle.
Sitä tulee ihan jo renkaiden kulumisesta.
Se on ainoa asia joka tekee radasta aloitteleville kuskeille hankalan.
Jos ei pysy linjalla päinkään niin on kirjaimellisesti kusessa.
Tämä korostuu sitä enemmän mitä kuluneemmat renkaat ovat.
Uudet renkaat ovat tottakai pölylle vähemmän herkät... sileät keräävät murun pintaan ja hetken on liukasta vaikka ajaisi tarkasti linjaa pitkin.
Ja mitä enemmän porukka pyörii linjan ulkopuolella, sitä enemmän se lika tulee myös linjalle.
Linja puhdistuu toki kisoissa jo yhden hiitin aikana missä kuskit ovat ajaneet pääsääntöisesti linjalla.

Lähes mikä tahansa rata jolla olen nyt useina vuosina ajanut... niin matto, turffi, betoni, maalattu betoni, kivilaatta, keraaminen laatta jne...
Aina on toimivin rengas ollut hieman tai paljon kulunut.
Sileällä uusi rengas ei pidä niinkuin puolikulunut.
Matolla taas toisinpäin...
Ja siis uusi rengas pitää matolla aivan liikaa, jolloin jälleen se nopeampi rengas on ollut kulunut.

Tässä mielessä ei kotikenttäedustakaan oikein voi puhua kun oli rata mikä tahansa niin aina uusi on ollut hitaampi ja taas täysin sileä joko ei pidä, tai tuo ongelmia jos ajautuu linjalta ulos.

Oli insertti sitten mikä tahansa niin kummasti se kärki tuppaa olemaan aina sama.
Tottakai poikkeuksia tulee, mutta se ei johdu puhtaasti renkaasta tai insertistä, vaan miten kukakin on saanut autonsa toimimaan juuri vallitsevissa olosuhteissa ja mikä tärkeintä... Miten kuski saa itsensä säädettyä kohdalleen.

Omalla kohdalla suurin tuskailu on aina loppupeleissä ollut peilin kanssa.
Ja aina se tasainen varma eleetön suoritus on ollut toimivin.

Näitäkin asioita on voinut katsella radan viereltä ja videoista.
Lupaan että nyt olleista kisoista kun tulee ekan nelkku A finaalin video niin mun ajo on todella tylsän näköistä katseltavaa... Ei mitään puristusta, vaan pelkkää varmistelua... joka oli taas itsellekin täysi yllätys sitten kun tuloksia kävin katsomassa. Mielestäni ajoin niin naurettavan hiljaa että ei voinut olla kovia kierroksia, mutta kello näytti jotain aivan muuta.

Rajaniemen Juho ajoi loistavasti neljänneksi.
Ja tämäkin johtui siitä että kuskille on nyt toista talvea toistettu samaa asiaa ja Ari vielä tuloslistalta näytti hänelle missä se juju on.
On aivan turha katsella niitä bestläppejä ja yrittää ajaa samaa kuin nopeammat.
Pitää vain keskittyä siihen omaan tasaiseen suoritukseen niin kovat kierrokset alkavat tulemaan sitten itsestään.
Ja kun Juho sitten malttoi ajaa omaa puhdasta suoritustaan niin pääsi hienosti A finaaliin... Ja kun vielä sielläkin muisti että ei yritä lähteä puskemaan edellä olevista ohi ja polkemaan kovempaa, vaan pitää paketin kasassa niin lopputulos oli todella hieno 4.

Hattunen myöskin... hän lähti finaaliin ruudusta 10
Sillä asenteella lähti että ei ole mahiksia lähteä sinne kärkeen taistelemaan jne... ajaa vain omaa suoritusta.
Ja kuinkas kävikään.
Lopulta 6.


Hirveästi keskitytään insertteihin ja ties mihin kaikkiin sivuseikkoihin, mutta unohdetaan aina se mikä lopulta ihan oikeasti merkitsee.
Pidä pulkka linjalla, älä hölmöile... älä runno menemään, vaan kierrä mollat ja keskity hyppäämään hypyt nätisti... pyri pitämään auto mahdolllisimman eleettömänä.
ÄLÄ YRITÄ POLKEA YYBER LÄPPEJÄ
Jos yrittää sitä haamuläppiä niin voi olla satavarma että tulos on huono.


Jos pito tuntuu huonolta ja menee sladitteluksi niin aja hiljempaa...
Älä turhaan sladittele ja sudita.
Kello kertoo karun totuuden.

Jos ihan oikeasti nytkin inserttejä oli molempien luokkien kärkikolmikossakin useampia niin mitä sitten.
Sijoitukset olisivat olleet podiumin osalta edelleen aivan samat.

Porukka on hyvä ja laittaa mitkä insertit kuulostaa omaan korvaan parhaalta, tai tekee vielä helpomman ratkaisun eikä mieti vaan hommaa ihan vaikka ne perus schumacher mediumit.
Menee ajamaan ja yhä ajamaan.

Nyt on jälleen todistettu että se treenaaminen on kuitenkin kaiken A ja O
Nickekin veti itsensä podiumille... Mistähän tämä johtui????
No ei todellakaan insertistä tai renkaasta.
Hän on treenannut jopa enemmän kuin minä, ajanut mun kanssa treeniä, luntannut mun tekemisiä jne aivan jatkuvasti.
Ja hittolainen... kohta pitää varmaan ruveta jotain niksejä jättää kertomatta kun jätkä meinaa antaa mulle käkättimeen joka treeneissä ja kisoissakin tulee konttiin hiillostamaan.

Lopulliset erot tulee jokatapauksessa kisakokemuksesta ja ajotaidosta, oli insertti tai kumi mikä tahansa.

Hyvät säännöt tällähetkellä ja tosiaan mattojen väheneminen radoilta on ollut vain puhdasta plussaa... nyt ajetaan jopa krossia muistuttavaa lajia.
Matolla ei ajeta krossia... pitoaineilla vielä vähemmän.

Keskittykää oleelliseen ja lopettakaa nyt hyvät ihmiset turhista asioista ressaaminen...

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: fsp - 04.11.12 - klo: 17.27
Uutena ja toistaiseksi ulkopuolisena...

- Eikö se nyt ole kuitenkin yksi kilpaa ajamisen idea että tehdystä työstä (testauksesta) saat palkkion -> paremman pidon ja homma sitä kautta hallussa?
- Pitoaine varmaan laittaa joka jätkän samalle viivalle jos sallitaan? Tai sitten siirtää sen ongelman pidon vähyydestä liikaan pitoon samoilla kuskeilla?
- Pelkkä rengasrajoitus mielestäni riittää, antaa inserttien olla.

Ja tohon viimeiseen kaneettiin... Ihmettelin tuossa ketjussa aiemmin ollutta tarinaa että oli vaihdettu toiset takarenkaat insertin takia kesken kisan. Mitä minä missasin säännöissä kun siellä sanotaan että 1 pari renkaita/kisa?

Juuri näin...

Ja tuohon loppuun... Vasta enen ensimmäistä alkuerää katsastetaan autot ja merkataan renkaat.

Eli eräharjoitusten aikana saat ajaa ja vaihdella mitä renkaita tahansa.

Itse olen kerran tehnyt kaksi uutta rengas sarjaa ennen kisoja, ajellut molemmat sarjat sisään ennen kisaa ja sitten kisoissa eräharjoituksissa kokeillut nämä ja valkannut toimivamman sarjan tai kerran olen jopa ottanut ekasta sarjasta eturenkaat ja tokasta takarenkaat.
Itse renkaiden pidoissa oli eroja ja kahdesta sarjasta sain itselleni sarjan jolla sitten ajoin kisat läpi.

Vesa

Nyt ois EFRA-kisapäivät tiedossa ja kalenterin niputusta ens viikolla. Mites on, joko tiedossa kisapäivät? Käsittääkseni sarja on jo alkanut joten voisi olla aika ne julkaista...
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

m.e.

Vesalle; Tuossa peri viestiä ylempänä on kisapäivät tällä kaudella.