Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Yokomo BD7

Aloittaja Stilo, 11.09.12 - klo: 13.20

Stilo

En ainakaan löytänyt vielä perustettua topicia tästä. Tuli itsekin monen Tamiya vuoden jälkeen innostus kokeilla jotain muuta ja nyt kyseinen tummemman sininen Japsiauto tulossa EuroRC:n kautta talvikaudelle. Ilmeisesti ensimmäiset toimitukset pitäisi reilu viikon sisään saapua maahan.

Autossahan on uutta aika paljon, uudet bulkit, kaikki hiilikuituosat, iskarit, tukivarrenkiinnikkeet ja ohjauksessakin geometriaa muutettu. Ripustuksien muoviosat eli tukivarret ja hubit ovat samat kuin BD5:ssä, poislukien uudet "heavy duty" C-palat. Myös voimansiirto on samaa kuin BD5:ssä.

Mielenkiintoisia uutuuksia on iskaritukien kiinnitys pelkkien ruuvien sijaan tapilla + ruuvilla. Myös bulkit kiinnittyvät pohjalevyyn kahdella ruuvilla + tapilla ruuvien välissä. Ainakin oman käsityksen mukaan tämän rakenteen pitäisi vähentää rungon taipumusta mennä tweakiin kolareissa.



Tuossa Facebookissa Team Yokomo olikin jo pistänyt listausta Völkerin ja Naoton käyttämistä viriosista ja niiden käyttösuosituksista:

Lainaus käyttäjältä: Team Yokomo @ FacebookAs many of you anxiously await the arrival of your new BD7 kits this week, here are some comments from Umino regarding the most commonly asked, "Which options parts do I need?".

However, since not everyone runs on the same surface conditio
ns, provided below are some recommendations based on the team's experience at both races and testing.

For medium grip asphalt/tarmac and low grip carpet tracks
- B7-203 Aluminum special servo mount
- BD-010FW Front double joint universal shafts
Standard kit suspension arms are recommended, as for these surface conditions the kit arms allow the car to be more compliant, and provide easier drivability.

For high grip asphalt/tarmac and high grip carpet tracks
- BD-008FG Graphite front arms
- BD-008RG1 Graphite rear arms
- BD-415SG Graphite steering blocks
- BD-415RG Graphite rear hub carriers
- BD-010FW Front double joint universal shafts
- B7-203 Aluminum special servo mount
Changing the suspension pieces to graphite will provide sharper response and improved handling. On tracks where grip-rolling is an issue, it is recommended to at least change the front and rear suspension arms to graphite.
Tikkurilassa voi olla, että joutuu noita graphite muoviosia käyttämään. Muualla pitäisi sitten paketti muovit olla paremmat. Kokeilemallahan se sitten selviää parin viikon päästä.

Ohjekirja
Räjäytyskuva
Perus setupit:
Matto
Asfaltti

nikoprkl

Nyt olis vihdoin omakin kiesi läjässä.
Helposti tuo tuntui kasaantuvan. Ainoana ongelmana oli yksi valmiiksi haljennut iskarin alapää.
Eipä tuossa valmiissakaan teoksessa oikeastaan muuta moitittavaa löydy, kuin akun kiinnityksen puutteellisuus, tai siis kiinnikkeiden puute kokonaan. Kova usko on yokomon pojilla harrastajiin jos meinaavat akun pysyvän pelkällä teipillä ilman mitään tukia. No, onneksi pannatkin tuohon on viripalikoina olemassa.
Keskiviikkona ois tarkotus keretä sitten baanallekin kokeilemaan miltä joku muu merkki tuntuu monen vuoden assoilun jälkeen. :)

-Niko
EuroRC / TEK

goos

Ite ajelin ekat akut puolen vuoden tauon jälkeen tiksissä. Auto oli yllättävän helppo ajaa ja meni tosi smoothisti ja pyöreesti mutta kääntyi käskystä. Pari iltaa kun saisi vielä ajella vaan kilsoja niin ehkä tauon jälkeen alkaisi vauhtiakin löytyä. Vielä ei tarvinnut kauheesti pällistellä ajanottoa muutakuin todetakseen että pitää vielä reenata.

Itse säädin autoon mattosetupin niin pitkälle kun se onnistui kitissä tulevilla osilla. Akkupidike tuli tehtyä reiskan peltikennopidikkeistä. Asensin myös suoraan ECS:t ja hipo servopidikkeen.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

HVoltage

Omat alkukokemukset alkaa olla kiteytettynä -> http://www.lehtojarvi.net/yokomo-bd7-sahkotouringkilpa-auto/


Kohellus jatkuu sunnuntaina...
| KJFC | Yeah! If you could go ahead and flip my rc car over, that'd be great |

_valtsu_

Tehdastiimin käyttämiä 3x1,1 mäntiä ei ole saatavilla. 1,1mm poranterällä onnistuu  :wink:

Stilo

Viitisen kertaa oon kerennyt nyt Yokomolla radalle ja kyllä varsin hyvältä tuntuu. Kääntyy "riittävästi" ja silti perä tulee tiessä liimattuna. Tuo perus carpet setuppi tuntuu kyllä toimivan varsin mukavasti kaikkialla muualla kuin Tikkurilan megapidolla. Tikkurilaan pinkki etujousi sinisen tilalle, jäykempää öljyä iskareihin ja takaiskaria vähän pystympään on ihan hyvä lähtökohta. Kasauskin meni varsin mukavasti ja laatu tuntuu olevan kohdillaan. Kyllä tässä jo ihan innolla odottaa FTT kauden alkua.

goos

Itsellä taas takaiskari kenompaan toimi paremmin Tiksissä kun ei kammennut sit autoa ympäri kun perä hiukan anto periks. Onneks radan profiili muutenkaan huomenna ja varmana myös imuroidaan niin päästään järkevälle pitotasolle takaisin.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

JuhaS14

Nyt on ajettu aika monta akkua ja omaan kaksi juttua on ollut yli muiden (Tiksissä):

-Ratasdiffi edessä - Ei kaada niin helposti
-Takana nivelvetarit - Auttaa myöskin kaatumiseen

// Juha
Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi -palvelut.

sakari72

Löytyisköhän Tikkurilaan setuppia, mielellään TSS ja TSP versiot?
Olis kivampi tulla treenaamaan, jos on autot edes lähellä kuskin tarpeita.

Jyri


nikoprkl

Lainaus käyttäjältä: sakari72 - 13.11.12 - klo: 18.15
Löytyisköhän Tikkurilaan setuppia, mielellään TSS ja TSP versiot?
Olis kivampi tulla treenaamaan, jos on autot edes lähellä kuskin tarpeita.

Jyri

Moi.

Tuo Henkan laittama mattosetuppi on hyvä lähtökohta. Tikkurilaan kannattaa vielä hieman löysentää iskariöljyjä (500->450) ja vähentää ulosjoustoa. myös jäykemmät kallistuksenvakaajat auttavat.
Näillä muutoksilla ainakin oma prostock auto on helppo ajaa ja nopeampi kuskiaan.

-Niko
EuroRC / TEK

JuhaS14

Lainaus käyttäjältä: nikoprkl - 13.11.12 - klo: 20.31
Lainaus käyttäjältä: sakari72 - 13.11.12 - klo: 18.15
Löytyisköhän Tikkurilaan setuppia, mielellään TSS ja TSP versiot?
Olis kivampi tulla treenaamaan, jos on autot edes lähellä kuskin tarpeita.

Jyri

Moi.

Tuo Henkan laittama mattosetuppi on hyvä lähtökohta. Tikkurilaan kannattaa vielä hieman löysentää iskariöljyjä (500->450) ja vähentää ulosjoustoa. myös jäykemmät kallistuksenvakaajat auttavat.
Näillä muutoksilla ainakin oma prostock auto on helppo ajaa ja nopeampi kuskiaan.

-Niko

Stanussa tuntuu toimivan parhaiten se miedoin taka-aurauspala, 50/40 öljyt ja sininen etu- ja takajousi. Vakaimina 1.2mm takana ja 1.5mm edessä.

Lisäksi autoa kannattaa ehdottomasti leventää prikoilla.

Hiotaan vielä setuppia mutta tuntuu olevan aika hyvä.
// Juha
Hakusanamainonta ja hakukoneoptimointi -palvelut.

Stilo

Tämmöisellä ajellut viimiset kaksi kertaa Tikkurilassa

Muutama juttu pitää vielä testaa torstaina, mutta tuo nyt on ainakin kohtalaisen helppo ajaa eikä kaada kuin tekemällä selkeän ajovirheen. Vähän nopeampi saisi olla yksittäisellä kierroksella, mutta se voi kyllä johtua kuskistakin. Ilmoittelen kyllä jos vielä löytyy torstaina jotai uutta mullistavaa.

nikoprkl

Tuossapa Pro Stock setuppi tikkurilaan. Tällä ajaa Hovin Jani ja allekirjoittanut.

https://dl.dropbox.com/u/66064270/BD7JH_TiksiPoro.pdf

huom! Sheetissä on takaiskarien öljyiksi merkattu 25W, pitäisi olla 45W kuten edessäkin.

-Niko
EuroRC / TEK

mairue

Nyt kun on ekat isommat karkelot saatu ajettua, niin jaetaanpa vielä omankin setupinmetsästyksen lopputulos. Auto oli erittäin nopea koko päivän, ja ainakin itse olin tyytyväinen kuinka helppo ja nopea Yokomo oli ajaa. Ja vaikkei setup-sheetistä ilmenekään, itse ajoin ilman ohjaustolpat ylädekkiin kiinnittävää ruuvia ylädekissä, jotta keulasta sai hieman anteeksiantavamman.

http://aijaa.com/brvFO4

-Tomi
Team EuroRc - Xray - Hobbywing
Future-rc - Capricorn - Max power

pylvis

Vaihdoin Xray:n Yokomoon, ja hyvältä auto tuntu, auto on helpompi sätää ja mukavempi ajaa tss-10:ssä kuin edellinen auto,
ja hyvin kulki ja olisi varmasti kulkenut kovempaa jos kuski osaisi ajaa,
setuppi jota käytin oli stilon tikkurila, kokeilin kahta eri koria Madza speed 6 lw ja Ltcr lw, jälkimmäisellä ajoin yhden erän ja totesin että on liian akressiivinen, kun pitoa rupesi olemaan iltapäivällä melko reilusti, niin vaihdoin mazdan tilalle joka tuntui rauhallisemmalta, mikä oli kyllä tiedossa,
autoon ole tyytyväinen ja toivottavasti se toimii jatkossakin.

-Mika

Stilo

Hetki jo vierähtänyt edellisestä viestistä, mutta nyt on saatu autoa hierottua takasin normaalimmalle pidolle vrt. tikkurilan olosuhteet.

BD7 tuntuu tykkäävän tosi paljon kallistelusta, melkeen mitä enemmän kallistelee, sitä paremmin se tuntuu menevän. Ulosjoustoa saa olla aika paljon, varsinkin keulassa. Pienellä ulosjoustolla ja jäykällä alustalla auto tuntuu todella kankealta. Vaikka auton pistää olemaan kunnon jenkkivaltamerilaiva alustaan, silti se tuntuu reagoivan vähintään riittävästi suunnanmuutoksissa. Tikkurilassa tarvi ajaa löysillä iskariöljyillä, mutta heikommalla pidolla jäykempi öljy tuntuisi auttavan suunnanvaihdoissa ja myös pitkissä sweapereissa. Auto myös kääntyy mielestäni enemmän jäykemmällä öljyllä.

Etutukivarsissa haritus auttaa autoa kääntymään aika mukavasti ja se on varsin kokeilemisen arvoinen asia. Ohjauksen päällä itselläni ei ole ollut sitä Y-palaa, mutta moottoripukin ruuvi on kiinni ylärungossa. Ruuvin poistaminen tekee autosta todella rauhallisen ja lisää peräpitoa huomattavasti. Pylviksen stanuautossa se esim. toimii varsin mukavasti.

Iskareista reboundin poistaminen poraamalla iskarinhattuun reikä, rauhottaa autoa aika paljon, joku tykkää, joku ei. Ainakin ne iskarit on huomattavasti helpommat kasata reitetyillä hatuilla...

Liitteenä viimisin setuppi jolla tuli ajeltua Casinolla, auto oli ihan kohtuullisen nopea ja helppo ajaa. Autoon olen vieläkin erittäin tyytyväinen!

Casino setup
Lahden heikkopitoiselle radalle ainoa muutos tuosta oli pistää etulinkin sisäpään alle 1mm shimmiä, huonommalla pidolla se toimi, Casinolla tuo 0,5mm tuntui helpommalta ajaa.

-Henry

Stilo

Viikonloppuna tuli molemmat päivät käytyä ajamassa KyPakin casinolla, edelliseen setuppiin viimeiset hienosäätömuutokset:

-etulinkin sisäpään alla 1mm
-ackerman shimmiä 1mm ohjausräkissä
-etutukivarsista akseliväli lyhyeksi
-iskarit reijässä 2 edessä/takana
-2,5 asteen taka-auraus, suurin muutos kierrosaikaan
-2000W takadiffiöljy

Prostockissa/stanussa pinkki jousi voi toimia ihan mukavasti, sinisellä etujousella suosittelisin laittamaan 0,5mm lisää shimmiä c-palan päälle ja ottamaan 0,5mm pois takalinkin sisäpäästä.

Auto toimi ainakin virissä aivan mahtavasti, erittäin hyvin balanssissa ja autoon on oikeasti luottoa. Jos tarvii apua säätövinkkien kanssa viikonlopun FTT kisoissa niin autan kyllä mielelläni.

-Henry

nikoprkl

Ohessa Jani Hovin käyttämä setuppi kuusankosken kisoista (tällä ajettu mm. kisan nopein Prostock Läppi)

https://dl.dropbox.com/u/66064270/BD7JH_Kuusankoski.pdf

-Niko
EuroRC / TEK

goos

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=549173341814553&set=a.168340703231154.43310.100001656773849&type=1&theater

Onko Hara siirtymässä Yokomolle? Olisi kyllä hyvää vihdettä katsoa Völkerin ja Haran ajoa samalla alustalla.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

foursquare

Eilen tuli ekat tyypit ajettua käytetyllä BD7 ja kyllä on helppo ja luotettavan oloinen auto. Autossa olevassa setupissa oli edessä drooppia 8mm, käyttääkö joku noin paljon vai onko jo "liikaa"?Auto nimittäin tuntui jopa vähän varmemmalta ajaa kuin sen jälkeen laskettuani sen 6mm. Maavarat oli kummassakin tilanteessa 5mm edessä ja takana.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Yobb4

6 eteen ja 5 taakse droopit, noi toimii lähes aina.
EuroRC | Xray | HobbyWing | Hudy | Highest | EV-Peak | T-Shades | https://www.facebook.com/joelvalanderrc/

micsa.fi

Onko ideoita mistä Yokomoon saisi pienempiä spurreja kun tuo Panaracer 96-piikkinen? Uuteen stanukoneeseen tarvitaan 3.5-3.8 välitys joka tuolla 96 spurrilla vaatisi 50-55 piikkisen pinionin, joka ei taida edes mahtua paikalleen...
Wacky Stack Racing Team

JUkka-san

Mulla on 90/52. Spurrina toimii myös Xray tai muu vastaava. Itse laitoin RW:n rattaan. Tein pienet senkkaukset spurriin ja laitoin uppokanta ruuvit 3x6 mm.

ihis81

#23
Tuolla kaikenlaista hyödyllistä tietoa kyseiseen autoon. Setuppeja ja vinkkejä. http://www.petitrc.com/reglages/yokomo/SetupSheetsYokomoBD7.html
---Tiedän kyllä sen, en vain muista sitä kaikkea kerralla--

micsa.fi

FTT-kausi lähestyy pikku hiljaa, joten nyt voisi ruveta miettimään jo parannuksia BD7:aan.

1. Onko jollain tietoa miten '14 -malliin saisi järkevän akkupannat '15-mallin tyyliin? Itseäni ei teippi innosta sitten yhtään. 2015-mallin akkupanta ei taida mennä suoraan, kun pohjalevy on eri ja uudessa on tehty sopivat reiät akkupantaa varten.

2. Itselläni tuppas etupään spoolin kolme ristipääruuvia löystymään itsestään, jolloin hihnapyörä ei pyöri suoraan ja tuppaa ottamaan pohjalevyyn kiinni. Onkohan tuohon lääkettä?

Wacky Stack Racing Team

_valtsu_

1. 2015 mallin mukana tulevat stopparit tarvitsevat myös teipin. 2014 malliin on saatavilla valmiita stoppareita esim:
http://www.eurorc.com/product/2766/yokomo-battery-guide-for-bd7
http://www.redrc.net/2014/10/roche-t4-bd7-2014-aluminium-battery-stoppers/#more-87982
Itse käytin stoppareina tamiyan krossarin servokiinnikkeitä.

2. Lukitetta kierteisiin, niin eivät aukea itsekseen.

Testikuski

Tälläiset ajattelin printata/koneistaa omiin autoihin.
Ospa Rc

Testikuski

Ospa Rc

micsa.fi

Onko muilla BD7:ssa ollut ongelmaa että ohjauksen keskitys hyppii miten sattuu erityisesti törmäysten jälkeen ja ohjausta saa olla trimmailemassa jatkuvasti? Ensin arvelin että servo (Savox 1251) keskittää huonosti tai muovisesta varresta on mennyt rihlat, mutta kummastakaan ei ole kyse. Myös RCTechissä muut ovat valitelleet samaa. 
Wacky Stack Racing Team

Testikuski

Tätä arvuuteltiinkin yhdessä Lahdessa. En hoksannut katsoa oliko sulla mikä servokiinnike? Itselläni toisessa autossa se optio-pukkija tuntuu toimivan mutta stanussa vakio teippi-viritys ja vähän samaa ongelmaa.
Ospa Rc