Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ari-Pekan RC-sivut

Aloittaja l150040, 07.05.04 - klo: 09.41

l150040

Kyllä se tossa hyllyssä majailee. Muuten projekti oli onnistunut, mutta yksi asia autossa ei ole onnistunut. Etuhihna tekee niin suuren mutkan ennen etudiffiä, että se syö tehoa jonkun verran. Samanlaisilla koneilla hävisin sillä EVO2:lle vain marginaalisesti per kierros. Keskeisestä painopisteestä johtuen auto oli kuitenkin tosi kiva ajaa.

APL2 on jo suunniteltukin aikoja sitten, mutta on ollut sen verran harrastuksia ja töitä kesällä, etten ole pystynyt sitä aloittamaan. Enköhän minä senkin tee tuossa pimeinä talvi-iltoina. Yritän edelleen pitää painopisteen keskellä, mutta eliminoida tuon hihnan taipumisen.

l150040

Syksyn kunniaksi sain vihdoin jotain aikaiseksi sivujenikin osalta. Eli sinne on nyt ilmestynyt juttu eri tasauspyörästöistä. Tulen jossain vaiheessa täydentämään sitä, mutta eiköhän siinä ole jo jonkun verran perustietoa.

Jos jotain virheitä yms. esiintyy, niin ottakaa ihmeessä yhteyttä vaikka sähköpostilla, niin saadaan asia korjattua.

Olen keksinyt myös seuraavan aiheenkin. Koska harjattomat moottorit ovat nyt tulossa ja minulla on niistäkin RC-harrastuksenkin ulkopuolista tietoa, niin seuraava aihe tulee ilmeisesti olemaan tiivis paketti harjattomista moottoreista ja niiden säätimistä.

l150040

Uuden vuoden kunniaksi olen julkaissut uuden jutun sivuillani. Eli siellä on nyt peruspaketti harjattomista moottoreista. Tulen laajentamaan sitä pikkuhiljaa, kun sopivaa aikaa löytyy.

Jos virheitä tai puutteita löytyy, niin ilmoittakaa siitä.

l150040

Päivittelin hieman edellistä harjattomia moottoreita käsittelevää juttua. Muutoksien huomaaminen saa sitten jäädä lukijan vastuulle ;-)

Hermanni

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Päivittelin hieman edellistä harjattomia moottoreita käsittelevää juttua. Muutoksien huomaaminen saa sitten jäädä lukijan vastuulle ;-)

Laitan nyt tännekkin....
Pikku virhe l150040 tekstissäsi on, sensorittomissa moottoreiden säätimissä on asennon tunnistus (Vaikka yleinen luulo autopuolella on ettei olisi).
Sen tarkkuus on asteen luokkaa sensorittomissa, siksi olenkin "toitottanut" että kehittyneemmällä tekniikalla valmistetut säätimet eivät sensoreita tarvitse (Eikä käsittääkseni sensoreillakaan paljon tarkempaan tunnistukseen päästä, speksejä ei ole ainakaan missään esitetty).
Ainut merkittävä etu sensorillisessa moottorissa ja säätimessä on se että säädin tietää moottorin asennon myös silloin kun moottori ei pyöri!
Tuo sensorittoman moottorin asennon tunnistus on periaatteessa yksinkertainen ja toimintavarma, sen tarkkuuden periaatteessa määrää vain säädin....

Lainaus lennokit.netistä.....
Ei kai tuohon guruja tarvita...
Kuten aiemmin on jo sanottukin harjaton säädin seuraa moottorin asentoa ja sen pyörimisnopeutta jatkuvasti. Laskee niistä sopivan ennakon, jotta virta olisi maksimissaan juuri kun magneetti on 'hollilla'.
Tämä aisti perustuu moottorin 'generaattori efektiin', jossa liikkuva magneetti luo sähköä siihen sillä hetkellä käyttämättömään kolmanteen karvaan. Moottoriahan ajetaan kahdella johdolla kerrallaan siis virta- ja paluuvirtareitti. Kun magneetti ohittaa hampaan on magneettikentän muutosnopeushuipussaan ja siten myös generoitunut jännite. Aisti on erittäin tarkka, vähintäänkin asteen luokkaa.
Harjaton moottori tarvitsee myös muuta kaitsemista; jos moottori pysähtyy kesken käytön on sen isot sähköt katkaistava tai virta kimpoaa taivaisiin ja polttaa säätimen, moottorin tai molemmat kerralla.
Myös käynnistyksessä on vahdittava, ettei moottoria polteta ylivirralla, vaan moottori ehtii kiihtyä ja pysyy synkassa.
jne. jne...


Ja jos tietoa yleensäkkin enemmän harjattomista haluaa, kannattaa sitä hakea esim lennokit. netistä (Tai muilta lennokkifoorumeilta), siellä on harjattomien tekniikan ja elektoniikan tuntemusta jo monien vuosien ajalta....
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

l150040

Kiitos Hermanni täsmennyksestä. Käyttämäni termi arvausalgoritmi on kyllä hieman epämääräinen. Täsmennän asiaa jossain vaiheessa niin, että asia tulee paremmin esille.

Olen kyllä itsekin testannut useita sensorittomia säätimiä ja moottoreita, mutta yksikään ei ole ollut hyvä touringissa tai mattoautossa. Tuon pysähtymisen lisäksi jokaisessa on ollut ongelma kaasun tuntumassa, eli kaasu vaikuttaa epätäsmälliseltä. Eli tuntemus on vähän sama kuin hidas servo ohjauksessa. Eli ainakaan minun kohdalle ei ole vielä tullut niin kehittynyttä sensoritonta pakettia, etten olisi melkein välittömästi huomannut eroa myös liikkeessä. Odotan toki innolla. Josko se löytyisi vaikka jo tällä viikolla ;-)

Hermanni

Joo, niinkuin olenkin kirjotellut, eivät ne sensorit välttämättömiä ole moottorin tarkaan asennon tunnistukseen, säätimen softa ja elektronikka sen enemmänkin ratkaisee.
Softa taas ratkaseekin miten moottori toimii ja vastaa kaasuun.
Sensoreilla pystytään valmistamaan halvempia ja yksinkertaisempia säätimiä ilman "älliä", siksi koska sensori kertoo koko ajan säätimelle missä asennossa moottori on ja mille vaiheelle virta pitää syöttää.
Eli kyseessä on liki sama toimintaperiaate kuin harjallisissakin, säädin vain hoitaa kollektorin viran sensorin antaman informaation perusteella.
Toivottavasti Castlen uusin autosäätimiin saadaan koptereista tuttu governor mode, siitä olisi hyötyä ainakin tuohon kaasun tuntumaan (Se governor mode on vakiokierrosluvun pidin, eli moottori pyrkii pitämään kuormituksesta riippumatta vakiokierrokset).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

l150040

Tuli vain tuossa mieleen, että sivuilleni voisi lisätä tuollaisen osion, jossa olisi artikkeleita, vertailuja ja testejä eri tuotteista. Minulla ei kuitenkaan ole resursseja, aikaa ja varaa tehdä riittävästi artikkeleita ainakaan yksikseni. Esittäisin nyt sitten pari kysymystä:

1. Olisiko tällaiselle osiolle tarvetta ja kiinnostusta?

2. Minkä tyyppisiä juttuja eniten kaivattaisiin?

3. Kuka olisi halukas ja kyvykäs auttamaan minua tässä? Henkilön tulee kyetä tuottamaan oikeasti luettavaa tekstiä, pystyä analysoimaan kyseistä tuotetta suhteellisen puolueettomasti ja analyyttisesti, mahdollisuus saada testattavakseen kiinnostavia tuotteita ja ottamaan kuvia. En tule maksamaan jutuista mitään. Kirjoittaja kuitenkin mainitaan jutun yhteydessä, ja en tule käyttämään muiden tuotoksia muussa tarkoituksessa ilman lupaa. Varaan myös oikeuden muokata artikkelia ja olla julkaisematta artikkelia.

4. Onko muita kommentteja?

l150040

Nyt näyttää siltä, ettei eri tuotteita käsittelevät artikkelit tule sivujeni valikoimaan. Kiinnostus on ollut, ainakin tähän mennessä, todella vaisua. Luulisi, että ihmiset olisivat kiinnostuneet, mutta ei väkisin.

Päivittelin hieman sivuillani olevaa korin maalaamista käsittelevää osiota. Mm. lisäsin erikoistehosteisiin marmoroinnin.

l150040

Päätin kuitenkin laittaa sivuilleni sen arvostelu-osion. Lueskelen juttuja sitten vaikka itsekseni. :)

Sinne ei nyt ehkä tule kovinkaan usein arvosteluja, mutta eiköhän kuitenkin aina välillä. Laitoin aluksi muutaman harjattoman säätimen arvostelun, koska tekstit oli jo melkein valmiiksi kirjoitettu.

aw

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Päätin kuitenkin laittaa sivuilleni sen arvostelu-osion. Lueskelen juttuja sitten vaikka itsekseni. :)
Sinne ei nyt ehkä tule kovinkaan usein arvosteluja, mutta eiköhän kuitenkin aina välillä. Laitoin aluksi muutaman harjattoman säätimen arvostelun, koska tekstit oli jo melkein valmiiksi kirjoitettu.

Kiva lukea kokemuksistasi harjattomien kanssa.
Oletko päässyt kokeilemaan LRP:n sphere/vector yhdistelmää tai Novak:n tuotteita ?

l150040

Kiitos kannustuksesta. Olen testannut LRP:n pakettia ja käyttänyt jo jonkun aikaa Novakin pakettia.

Hermanni

Mukavahan noita on lukea, kun on kokenut harrastaja testaamassa, varsinkin kun sinulla on ollut vertailukohtia.
Kiitos vielä että jaksoit testata.........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Sinervo

Tuosta sun Hitec radio maalaus projektista pitää kyllä mainita että on todella hieno  8)

l150040

Innostuin eilen illalla kirjoitteleen urheilun seuraamisen lomassa Novakin harjattomasta paketista arvostelun. Arvostelu löytyy luonnollisestikin sivuiltani sieltä arvostelu-osastolta. Kuvat jäi vielä puuttumaan, koska en viitsinyt enää yöllä alkaa kuvaamaan. Laittelen niitäkin sitten myöhemmin.

l150040

Sain vihdoin jotain uuttakin aikaiseksi. Sivuilleni on ilmestynyt arvostelu Duratrax IntelliPeak Ice laturista.

tapsa92

Tosi laajat ja erittäin hyvin tehdyt sivut, tuolta löytää kaiken tarpeellisen tiedon nopeasti ja vaivattomasti 8)
- Tapsa

l150040

MTV3:n kotisivupalvelu lopetetaan 10.1.2007. Minun oli siis muutettava sivujeni koti muualle. Olen miettinyt tätä jo muutenkin jonkin aikaa, mutta osoitteen muuttuminen aiheuttaa ongelmia minulle ja kaikille sivuillani kävijöillä, joten en ole tehnyt tätä aikaisemmin. Nyt se oli siis pakko tehdä, vaikka se oli pirullinen homma (mutta tulipahan tehtyä). Uusi osoite on:

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/

Sivuilla voi toki olla viittauksia minne sattuu ja muitakin siirrosta aiheutuneita virheitä. Jos siis havaitsette tälläisiä, olkaa ystävällisiä ja ilmoittakaa siitä minulle. Yritän korjata ongelmat mahdollisimman pian.

Sivuillani jatkuu tästä muutoksesta huolimatta hiljaiset ajat ainakin vielä maaliskuulle asti. Olen niin kiireinen, ettei päivitykseen ole oikein mitään mahdollisuuksia. Tästä huolimatta otan edelleen ja mielelläni kommentteja, juttuideoita, valmiita juttuja jne. sähköpostiini.

works78

Loistavat sivut! Sieltä olen löytänyt monta vastausta jo  :D
yksi aihe ehdotus olis polttomoottorien sisäänajo oikea oppisesti  :wink:

Jazza

Sisäänajo on täysin moottorikohtaista. Vaikkakin kyllä siinä sellanen perus tapakin on
Traxxas Revo | RB TM323 | Futaba | Pro-Line