Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ari-Pekan RC-sivut

Aloittaja l150040, 07.05.04 - klo: 09.41

Jasu92

Joo, tuo on totta :!:
Mutta eikös periaatteessa nuo internetsivu hommat pitäisi olla Vapaan keskustelun puolella?
Annetaan asian olla sikseen...

MarGox

Lainaus käyttäjältä: "l150040"MarGox: Kiitos kommenteista!
Ei tare kiitellä, vaikka mukavaltahan se aina tuntuu. Laitappa vaikka googleen hakusanaksi: kuvan optimointi, nin pitäs löytyä asianmukaisia työkaluja siihen hommaan.
Kyosho Inferno MP-7.5 Sports RTR Exclusive

l150040

Aikaisemmin julistamani kilpailu on nyt ratkennut, ja olen suorittanut meidän koiriemme tarkassa valvonnassa voittajan arpomisen. Mitään selvästi muista erottuvaa esitystä ei ollut, joten päädyin siis ihan arvontaan. Voittaja on Alar Puumalainen, joka esiintyy täällä rala.p nimimerkillä.

Ehdotusten ja omien ajatusten pohjalta tulen julkaisemaan uudet sivut lähipäivinä. Sivut ovat jo melko pitkällä, ja kuvan niistä on jo muutaman päivän saanutkin sivuilta http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/uusi/ Suureksi osaksi ehdotuksia tullaan hyödyntämään vasta myöhäsemmissä vaiheissa, koska ne koskivat lähinnä sivujen sisältöä.

Kiitos vielä kaikille osallistujille.

T: Ari-Pekka

l150040

Sivujen ulkoasu ja järjestys on nyt sitten muuttunut. Otan edelleenkin mielelläni vastaan kommentteja sivuista. Kaikki ehdotukset, korjaukset ja muutkin viestit ovat siis tervetulleita. Näitä voi toimittaa sähköpostilla ja yksityisviesteinä, niin ei mene tämä aihe "tukkoon".

fiesta6

Taas kehissä.. ;)

ripa_k

Tuo turkoosi kehys tosiaan minustakin paistaa hieman liikaa silmiin, ehdottaisin sen väriksi jotain hillitympää, esim jotain #D4EFF8 tyylistä.

Oman osansa sivuston kokoon tuo Mozilla generoima html-koodi:
<font face="Verdana"><font color="#FF0000"><font size=-1><a href="#valitykset">V&auml;litykset</a></font></font></font>

Turhia font-tägejä.. Kokeilin vaihtaa &auml; koodit ä:ksi ja vastaavasti ö:t niin yhden html-tiedoston koko putosi 60KB -> 51KB. Mutta pienen tilanhan noi jokunen html-tiedosto vie suhteessa kuvatiedostoihin.
Risto Koskinen
Jarru on vauhdin surma

l150040

Nyt päästään taas normaalien päivitysten tielle, eli sivuille ollaan saatu jälleen jotain asiaakin. Lisäsin sinne jutun nopeudensäätimen valinnasta.

tomppa82

LainaaJos joku yleispätevä ohje pitäisi johdolle asettaa, niin sen tulee olla sopivan mittainen, hyvin monisäikeinen ja paksuudeltaan 12 AWG riittää varmasti. Tämä on amerikkalainen paksuuden mitta johdolle. Eurooppalaisia mittoja ei juurikaan käytetä, mutta tämä on halkaisijaltaan noin 2 mm johtoa. Alle 15 lankasille moottoreille riittää kuitenkin jo 14 AWG johtokin (halkaisija noin 1,5 mm).

Siis suuremmille virroille ohuempi johdin? Itse olen asiasta eri mieltä. Olen autohifiharrastukseni myötä tarkastellut johtopaksuuden vaikutusta jännitehäviöihin ja vastukseen, joten väitän, että enemmän virtaa imevä moottori tarvii myöskin paksummat johdot. Autohifilaitteissakin tehon kavaessa myös johdon poikkipinta-alaa kasvatetaan jännitehäviöiden vähentämiseksi ja ja tarpeellisen virtämäärän saamiseksi. Eiköhän tässäkin harrastuksessa päde ihan samat fysiikan lait...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

l150040

Väitän itsekin samaa! Tekstissä oli kirjoitusvirhe, joka on nyt korjattu. Piti lukea siis "Yli 15 lankaisille moottoreille..."

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: "l150040"Väitän itsekin samaa! Tekstissä oli kirjoitusvirhe, joka on nyt korjattu. Piti lukea siis "Yli 15 lankaisille moottoreille..."

Niin minäkin arvelin...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

l150040

Lisäsin sivuille jutun johtojen paksuuksien ilmoitustavasta, koska eilen tuli itsekin niitä jälleen ihmeteltyä pienen tauon jälkeen. Eli sivuilla on lyhyesti selitetty mitä tämä mystinen AWG tarkoittaa numeron perässä.

l150040

Lisäsin Internet-sivuilleni jutun laturin valinnasta. Lisäksi sivuille on ilmestynyt muutama uusi kuva.

l150040

Sivuni ovat jälleen päivittyneet. Lukuisten kirjoitusvirheiden korjausten ja muutaman kuvan lisäyksen lisäksi kirjoitin eilen illalla/yöllä yhden uudenkin jutun. Tämä juttu koskee vakiomoottorin hienoviritystä. Eli keinoja miten uudestakin vakiomoottorista saadaan ihan laillisestikin otettua hieman enemmän tehoa ulos. Valitettavasti en viitsinyt alkaa moottoria kirjoituksen lomassa virittämään, joten kuvat puuttuu. Eli nämä kuvat ilmestyy sitten jossain vaiheessa, kun löydän sopivan yksilön ja aikaa virityksen suorittamiseen.

Ihan mielenkiinnosta tulostin sivujeni sisällön yhteen tiedostoon. Mukana ei ole siis henkilökohtaisten sivujeni sisältöä (nykyiset ja entiset autot ja projekti). Sivuillani on asiaa tällä hetkellä 75 printtiliuskan edestä. Sehän rupee olemaan jo ihan kohtuullisen kirjan verran.  :lol:

Stumpelo

no sunhan kandeis julkasta rc kirja  :mrgreen:  ja tosi hienot noi sun sivus! ja yks kyssä! se kuuluu näin: voiko kerran maalatun auton maalata uudelleen? saako vanhan maalin pois?
jepajee

k_ingman

Voi pojat ku olis makee tuo rc-kirja ;) Kaikkine kuvineen ja selostuksineen...

Kannatan tuota kommentia  8)
Kyllä se sen tekee..

waltt

Ei ollenkaan huono idea tuo kirja...
Mä varaan ensimmäisen... :mrgreen:
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Sami L

Ehkä vihkonen tai lehtinen olisi lähempänä todellisuutta. Ideana kyllä mainio, vaikkakin hieman utopistinen.

Tukea voisi saada ainakin PM:ltä ja alan liikkeiltä, jos hieman mainostilaa laittaisi. Eiköhän nykymaailmassa tuo internet ole kuitenkin kirjoja luetumpaa, joten miksi ostaa kirja? Saman infon saa netistä.

Oivalliset sivut ja todella informatiiviset. Vois laittaa foorumin sääntöihin linkin tonne, että "Lue tämä ennen uuden topicin perustamista."
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

l150040

Minulla ei ole mitään aikomusta ruveta väsäämään mitään kirjaa. Sivujuttu vain oli vertauksena materiaalin määrästä, josta itsekin yllätyin. Internet-sivut saavat riittää, koska niitä on helppoa päivittää ja ne ovat kaikkien ulottuvilla. Jos kuitenkin tykkää erityisesti paperiversiosta, niin voihan sivut muokata ja tulostaa omaan käyttöön.

l150040

Lisäsin sivuille jutun sähkömoottorin käämityksistä. Jutusta pitäsi selvitä pintapuolisesti, mitä eri lankamäärät ja kertoimet tarkoittaa ja mitä niillä saavutetaan.

l150040

Olihan sitä kollektorin päälystämistä pakko kokeilla itsekin. Olin jo ennen sivu http://www.fussybrush.com/ löytämistä miettinyt tätä saman kaltaisesti, mutta nyt sain virikkeen asialle. Eli tein sivuilleni jutun kollektorin päällystämisestä ilman ostettavia holkkeja ja sorvaustelineitä. Lisäksi käytin parempaa juotostinaa lopputuloksen varmistamiseksi. Käyttämäni tina on kovempaa ja sulamispiste on korkeampi kuin tuossa FussyBrushin ratkaisussa.

Asiasta on keskusteltu jo aikaisemmin seuraavassa aiheessa, jossa juttua jatketaan edelleenkin:

http://rc10.fi/viewtopic.php?t=9313

l150040

Ehdin vihdoinkin pienen tauon jälkeen tekemään sivuilleni jotain uuttakin. Uusi juttu käsittelee kallistuskeskiön (roll center) määritystä ja vaikutusta auton käyttäytymiseen. Jälleen kommentit koskien tätä juttua tai ihan mitä vain muutakin, ovat tervetulleita. Osoitehan on se vanha tuttu ja löytyy tämän viestin alapalkista.  :wink:

p.p92

Tosi hyvät ja hyödylliset sivut!!!! :D  :D

l150040

Lisäsin sivuilleni jutun painopisteestä ja painon siirtymisestä. Jos jutussa on jotain vierheitä tai puutteita, niin otan kommentteja kiitollisena vastaan.

l150040

Lisäsin vakiomoottorin hienoviritystä käsittelevään juttuun loputkin kuvat. Toivottavasti asia tuli hieman selkeämmäksi.

tepsu7

tuollaisista sivuista on paljon hyötyä :D  :wink:

Swifty

Jep! Itse opin tosi paljon AP:n sivuilta ja suuret kiitokset AP:lle!
Tämä jopa käynnisti minussa kotisivujen teko innostuksen.

l150040

Nyt sivuiltani löytyy juttu Centax-kytkimen rakentamisesta ja säädöstä. Jutusta puuttuu vielä kytkimen toimintaa kuvaava kuva, koska onnistuin sen tuhoamaan jollain ihmeen ilveellä.  :cry: Kuva tulee sinne, kun saan piirrettyä sen joku ilta uudestaan.

l150040

Sivuilleni on ilmestynyt juttu polttomoottoriauton vaihteen toiminnasta.

l150040

Sain vihdoin eilen tehtyä kauan kyteneen jutun polttomoottorin purkamisesta ja kokoamisesta. Polttomoottoriosioon on myöskin lisätty kuvia muihinkin aiheisiin.

Beris

Hienoa, että joku jaksaa nähdä vaivaa :P ! Näiden sivujen avulla kuka tahansa saa selville kaiken mitä RC-Autoilusta pitää tietää(ja vähän enemmänkin).

KIITOS!
Turkulainen voittaa aina!