Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

PKSRCA:n Tikkurilan RC-keskus

Aloittaja Fullspeed RC, 30.10.11 - klo: 21.49

Bigbear

Tietääkseni Tikkurilan radan phallista on löytynyt harvinaisen liito-oravan ulostetta. Tällä samalla hki-tku moottoritie viivästyi vuosia. Harmillista purkajille tosin.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

elv

Joo mä näin ne liito-oravat siellä parkkihallissa tupakalla. Ja vaikka ihan asiallisesti huomautin niin ne sotki kostoksi paikat ulosteella.

-e
Riihimäen PA Klubi

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: elv - 22.02.14 - klo: 14.23
Joo mä näin ne liito-oravat siellä parkkihallissa tupakalla.

Kerrothan ensi kerralla liito-oraville, että parkkihallissa on nykyään tupakointikielto!  :wink:
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Juho31+

sähkö crossi gruisailija

*remppa*

#784
Moi,

Ohessa krossikilparadan säännöt. Jokaisen toivotaan lukevan ne läpi ja NOUDATTAVAN niitä!

Pyritään jatkossa edistämään enemmän oikeaa ajokulttuuria.

Pari pääpointtia vielä tässä erikseen:
-ajovuorot on AINA päällä
-ajovuoron voi vaihtaa kuka tahansa soittamalla kelloa, jos kukaan ei soita kelloa, voi jatkaa ajamista
-kun kello soi ajovuoron vaihdon merkiksi, KAIKKI tulevat pois korokkeelta!
-jokainen ajaa vain yhden ajovuoron kerrallaan
-hiljaisena aikana voi ajaa muillakin ajovuoroilla. Tätä on vaikea määritellä yksiselitteisesti, joten mennään aluksi maalaisjärkeä käyttäen, jos ei onnistu, niin sitten yritetään keksiä jokin parempi käytäntö.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Juho31+

sähkö crossi gruisailija

Tontu

Ajovuoroista sen verran, onko jotain mietintöä miten määritellään mihin nopeusluokkaan kuuluu? 5 minsan tuloksen mukaan varmaankin...?

*HOKE*

Sen mukaan mitä ajovuoroissa lukee.

SM taso
Kilpataso
Harrastelija taso

Jos ei aja SM tasolla kilpaa ei luonnollisestikaan kuulu tuohon ryhmään...

Muuten ei pitäis olla vaikeaa sovittaa itseään noihin ryhmiin.
Aloittaa vaikka harrastelija tason ajovuorosta ja jos huomaa että nämähän tulee jatkuvasti perä edellä vastaan jne jne niin seuraavaksi ajaakin sitten kilpatason vuorolla.

Pientä maalaisjärkeä ja pelisilmää käyttäen.

Jos bestläppi on 4 sekuntia hitaampi kuin SM tason porukassa ja autoa pitää olla nostamassa vähintään kerran minuutissa, ei tietenkään missään nimessä kuulu tuohon kovimpaan ryhmään.

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: Tontu - 24.02.14 - klo: 12.45
Ajovuoroista sen verran, onko jotain mietintöä miten määritellään mihin nopeusluokkaan kuuluu? 5 minsan tuloksen mukaan varmaankin...?

Tämä on myös vaikeasti määriteltävä asia yksiselitteisesti. Toistaiseksi on päädytty näihin määritelmiin:

SM-taso
Osallistunut SM-tason kilpailuihin ja sijoittunut keskitasoa paremmin ja osaa ajaa häiritsemättä niitä, jotka ajavat tulosta, osaa antaa hyvin tietä nopeammille

kilpataso
Osallistunut kerhokilpailuihin tai omaa muuten melko hyvät taidot, osaa antaa tietä ja ajaa häiritsemättä toisia

harrastajataso
aloittelevat kuljettajat, jotka pysyvät jo letkujen välissä, osaa antaa kohtuullisesti tietä, vauhti voi olla hidas

Maalaisjärkeä pitää osata käyttää ja toimia, kuten HOKE ehtikin jo tuossa neuvoa.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Kekkis

Erittäin hyvänä asiana pidän tätä jaottelua, mutta toivottavasti se kulkee molempiin suuntiin, eli SM-tason kuskit eivät sitten tule ajelemaan meidän noobien joukkoon, ja saamme näin ollen noobeilla rauhassa ilman että tarvitsee pelätä uber kovaa tulevia hurjia ziljoonan euron autoillaan?  :wink:

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: Kekkis - 24.02.14 - klo: 13.55
Erittäin hyvänä asiana pidän tätä jaottelua, mutta toivottavasti se kulkee molempiin suuntiin, eli SM-tason kuskit eivät sitten tule ajelemaan meidän noobien joukkoon, ja saamme näin ollen noobeilla rauhassa ilman että tarvitsee pelätä uber kovaa tulevia hurjia ziljoonan euron autoillaan?  :wink:

Juuri näin on ajatus ja siihen pyritään, että aloittelijoillakin on rauha ajaa!  :smiley:

Muistutan vielä, että kun haluaa oman ajovuoron käyntiin, niin rohkeasti soitetaan kelloa ja VAADITAAN, että koroke tyhjenee!
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Aeced

joo toi noissa vuoroissa on _AINA_ ollut vikana että SM-kuskit tulee harrastelijoitten(joihin itsekkin kuulun) vuorolle ajamaan ja sitten vingutaan ku vähä osutaan corrilla pikkukrossariin ja valitetaan kun kierrosajat menevät pieleen. toivottavasti tulevilla muutoksilla tämäkin korjaantuu.

-otto
JQ The CAR E-conversion* losi ten-scte tlr*

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: Aeced - 24.02.14 - klo: 15.18
joo toi noissa vuoroissa on _AINA_ ollut vikana että SM-kuskit tulee harrastelijoitten(joihin itsekkin kuulun) vuorolle ajamaan ja sitten vingutaan ku vähä osutaan corrilla pikkukrossariin ja valitetaan kun kierrosajat menevät pieleen. toivottavasti tulevilla muutoksilla tämäkin korjaantuu.

-otto

Ok, kiitos hyvästä palautteesta. Toivotaan, että nyt homma paranee. :smiley:
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

jerzirccar1

Ja muistakaa että pakittaminen kuuluu parkkipaialle, ei missään nimessa kilparadalle.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Aeced - 24.02.14 - klo: 15.18
joo toi noissa vuoroissa on _AINA_ ollut vikana että SM-kuskit tulee harrastelijoitten(joihin itsekkin kuulun) vuorolle ajamaan ja sitten vingutaan ku vähä osutaan corrilla pikkukrossariin ja valitetaan kun kierrosajat menevät pieleen. toivottavasti tulevilla muutoksilla tämäkin korjaantuu.

-otto

Tämä (kin) on ollut aina ongelmana.
Tosiaan kuten remppa sanoi... kun kellon mukaan ajovuoro vaihtuu niin rohkeasti soittaa sitä kelloa ja vaatii korokkeen tyhjenemistä.
Oli siellä sitten kuka tahansa ajamassa niin ratasäännöt koskevat jokaista täysin tasapuolisesti.
Korokkeelle ei myöskään mennä ennenkuin se on tyhjentynyt.
Muistetaan tietysti että pitää antaa edellisen vuoron kuskejen edes ajaa autonsa varikolle eikä heti ensisekunneilla aleta mölyämään.

Kello soi... odotetaan että koroke tyhjenee... (kukaan ei aja pidempään kuin kierroksensa loppuun ja auto pois.
Kaveri alas lauteilta ja seuraava ryhmä tilalle.

Ja Jerryn mainitsema peruuttaminen on ollut ratasäännöissä kielletty AINA!!!

Siellä EI peruteta koskaan.

Kyllä mä osaan pakittaa asenne ei kuulu millään tavoin tähän hommaan.
Jos yksi pakittaa niin seuraavakin haluaa käyttää pakkia kun toikin saa... ja taas on lastentarha käynnissä.
Pakki pois päältä jokaiselta koska säännöt koskevat aivan kaikkia radalla ajavia tasapuolisesti.

Jokaisella on kuljettajan tasoon katsomatta aivan yhtä paljon ajoaikaa ja täysin samat säännöt.

RC Foobar

Miksi peruuttaminen on kiellettyä?

Tiedän että se on tapa, ja että joissakin kisapeleissä sitä ei edes ole autossa.

Mikä siinä peruuttamisessa on, että se on kielletty, ja vielä niin että se herättää niin valtavan voimakkaita tunteita?

HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

mcly

Lainaus käyttäjältä: RC Foobar - 25.02.14 - klo: 10.10
Miksi peruuttaminen on kiellettyä?

Tiedän että se on tapa, ja että joissakin kisapeleissä sitä ei edes ole autossa.

Mikä siinä peruuttamisessa on, että se on kielletty, ja vielä niin että se herättää niin valtavan voimakkaita tunteita?
Eiköhän se ole sitä varten, että silloin pysähtyneen auton seuraavaa liikettä ei voi ennustaa ja näin ollen voi aiheuttaa aika moista ryminää jos kaveri ei lähdekään eteenpäin vaan tulee vastapalloon  :wink:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

RC Foobar

Lainaus käyttäjältä: mcly - 25.02.14 - klo: 10.17
Lainaus käyttäjältä: RC Foobar - 25.02.14 - klo: 10.10
Miksi peruuttaminen on kiellettyä?

Tiedän että se on tapa, ja että joissakin kisapeleissä sitä ei edes ole autossa.

Mikä siinä peruuttamisessa on, että se on kielletty, ja vielä niin että se herättää niin valtavan voimakkaita tunteita?
Eiköhän se ole sitä varten, että silloin pysähtyneen auton seuraavaa liikettä ei voi ennustaa ja näin ollen voi aiheuttaa aika moista ryminää jos kaveri ei lähdekään eteenpäin vaan tulee vastapalloon  :wink:

Niin no tuota just en ymmärrä. Ei niitä eteenpäin-liikkeitäkään voi ennustaa. Kääntyyhän ne etupyörät. Ja kaikki ne melkein neljä vuosikymmentä mitä olen tässä maan päällä tallustanut, niin autot on kulkeneet sekä eteen että taakse jne.

Tää voidaan haluttaessa siirtää jonnekin toiseen aiheeseen, mutta tää juttu siis oikeasti kiinnostaa mua ...
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

goos

Lainaus käyttäjältä: RC Foobar - 25.02.14 - klo: 10.53
Tää voidaan haluttaessa siirtää jonnekin toiseen aiheeseen, mutta tää juttu siis oikeasti kiinnostaa mua ...
Jos pakkia saa käyttää radalla, niin tulee enempi kolareita ja ne ovat luonteeltaan hyvin ikäviä. Radalla ei myöskään pakkia tarvitse mihinkään, joten ei ole mitään syytä miksi sitä saisi käyttää.

Samoin kun ei ole pakkia autossa se opettaa ajamaan(nopeasti ja tasasesti), eikä vaan rälläämään, kun oikeesti se oman auton nostaminen ei ole sitä hauskinta puuhaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Metsäläinen

Lainaus käyttäjältä: RC Foobar - 25.02.14 - klo: 10.53
Ja kaikki ne melkein neljä vuosikymmentä mitä olen tässä maan päällä tallustanut, niin autot on kulkeneet sekä eteen että taakse jne.

Kilparadoilla RC-autot ei ole kulkeneet kuin eteenpäin.

kojootti

Ja 1:1 maailmasta jos hakee vastineen; ei ole F1-autoissakaan pakkia.

Totta on, että kolareita tulee myös etupäinperin ajellessa, mutta vähemmän jos radalla ei peruutella.

Ja hyvä pointti myös tuo ajotaidon kehittäminen; virhettä ei voi kuitata sormen liikkeellä vaan vaatii jalkautumista.
Henri Virta|Team Associated B5M Lite / B6 / B44.2 *RCM.fi *Hobbyfactory.fi

jerzirccar1

F1 autossa on oltava pakki mutta jostain syystä sitä ei välttämättä saa päälle.
Surutta sitä vaan näkee että jengi pakittaa radalla mikä on harmi juttu..
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

RC Foobar

Ainoa kunnon vastaus so far on goosilta, "enempi kolareita ja ne ovat luonteeltaan hyvin ikäviä". Ihan jees pointti. Mutta tuleehan niitä kolareita nyt anyway - taidoista yms riippuen. Miten se satunnainen, jo muutenkin kilparadalle tai lähettyville pysähtyneen auton pieni itsensä peruuttaminen voi olla niin ongelma? I still don't get it.

Vaikuttaisi siltä, että tämä on vaan tapa.
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

*remppa*

Lainaus käyttäjältä: RC Foobar - 25.02.14 - klo: 12.47
Vaikuttaisi siltä, että tämä on vaan tapa.

Ei ole tapa!

Harmi, ettet nyt saa haluamaasi vastausta, mutta asiaa on perusteeliisesti harkittu vuosien mittaan ja sen vuoksi sääntöihin kirjattu.

Toivottavasti asiasta ei tarvitsisi vääntää enää pidempään.
Pumilio Racing www.pumilio.fi "osat joita et löydä kataloogeista"

Koheltaja

Kun auto on pysähtyneenä niin muut kuljettajat tietää että joko se on siinä paikallaan, tai lähtee eteenpäin. Nyt jos autoa aletaan peruuttamaan niin tolee kolmas muuttuva tekijä ja siinä vaiheessa voi olla kuviot pahasti sekaisin vähän jokaisella.

Aika usein pakkia tarvitaan kun ollaan jossain jumissa, ja mihinkäs muuhun  suuntaan se auton perä osoittaa kuin vastapalloon. Nyt hinkataan sitä autoa pakilla pois jumista ja kun renkaat nappaa pitoa niin siinä vaiheessa ohjus lähtee liikkeelle aivan väärään suuntaan, sieltä sitten mortti ja vertti on tulossa mutkan takaa bestläppi vauhti päällä niin voi vaan arvata miten siinä käy.

Peruuttaminen on aina arvaamattomampaa kun eteenpäin meneminen ja se lisää radalla tilanteita. Jos tulee mälli ja pleksin palaset lentelee pitkin rataa niin taas menee turhaa rahaa hukkaan, eikä se peruuttelija niitä osia kuitenkaan maksa.

Omassa autossa oli aikoinaan pakki käytössä ja sitä tuli käytettyä, mutta vain ja ainoastaan silloin kun ajettiin yksin tai pojan kanssa kahdestaan radalla. Kun radalla on muitakin niin pakki on ohjelmoitu etusormesta pois käytöstä. Tämä on kylläkin hölmö tapa koska riskinä voi olla joissain tilanteissa pakittaminen kun siihen on tottunut. Muutama tällanen lipsahdus kun tapahtui  niin otin pakin pois käytöstä, yksi muistettava virhe vähemmän ja voi keskittyä paremmin olennaiseen eli eteenpäin menemiseen.

Pakki ja peruuttaminen ei kuulu kilparadoille, mielestäni ei edes harjoitusradalle, joissa ajetaan yhteen suuntaan. Crawling ja muut hitaat lajit on asia erikseen.
Kylätason RC-kuski.

mcly

Ja tämä tuli mainittua jo 8 pustausta sitten  :wink: Joten rempankin toiveesta taas asiaan  :smiley:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

RC Foobar

Koheltaja sai sen sanottua hyvin. Sanoo kylläkin saman kuin mcly 8 postia sitten, mutta purkaa sen hyvin auki. Kiitos.
HPI Super 5SC Flux / Kraken Class 1 / Baja | Savage Flux HP & XS x2 | Losi SCTE 1.0 x2 | King Motor KM-002 | Lunch Box

jerzirccar1

Tämä asia tuli minulle ja monelle muullekkin taottua päähään -80 kuin ilmoitettiin että radalla ei pakiteta vaan se jätetään parkkipaikalle missä se hauskuus pidetään.
Väitän että kuin pakin poistaa niin oppii tarkemmin ajamaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

jerzirccar1

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: mcly - 25.02.14 - klo: 14.55Ja tämä tuli mainittua jo 8 pustausta sitten  :wink:

Ei puusilmänen torsti sellaista huomannut :wink:
Kylätason RC-kuski.