Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

AX-2 ei anna täyttä tehoa

Aloittaja Tampio, 08.10.12 - klo: 15.32

Tampio

Tervehdys. Vaihdoin Traxxaksen mHz-radion gigaseen AX-2-radioon, joka tuli Axial AX10 RTC:n mukana.

Radio on muuten erinoimainen, ainut ongelma on se, että moottori toimii suuremmalla teholla liipasinta TYÖNNETTÄESSÄ. Vedettäessä auto kyllä kulkee, mutta teho on n. 10% heikompi kuin jos kääntää moottorin pyörimissuunnan ympäri ja ajelee "nurinkurin", liipasinta työntäen.

Eli pikkasen harmittaa sillä olisihan se kiva ajella täydellä teholla niin, että liipasinta voisi vain puristaa ihan tavallisesti. Kokeilin dremelöidä liipasinta niin, että se liikkuisi pari milliä enemmän taakse, mutta eipä siitäkään ollut apua.

Kiitän, mikäli joku keksisi tähän jonkun muun ratkaisun kuin sen, että opettelee ajamaan liipasinta työntämällä  :smiley:


peitsamo

Käännä radiosta Throttle -hanikka/asetus REV asentoon. Ajelet nyt todennäköisesti "pakki päällä".
Flying Calacucco

Tampio

Kiitos vastauksestasi.

Olen kokeillut sitäkin hanikkaa, mutta se ei ole ratkaissut ongelmaa. Eli siis: riippumatta throttle-hanikan asennosta tai moottorin johdotuksista moottori pyörii vinhammin liipasinta työnnettäessä. Ero ei ole suuren suuri, mutta huomattava. Olisi kiva saada Velineonista se ihan viimeinenkin teho irti.

Oma ajatus on, että radion suunnittelija on mokannut, sillä liipasimen dremelöinti edisti nopeutta hieman. Vielä se ottaa kiinni, valitettavan hankalasta kohtaa, mutta ei kai tässä auta muu kuin yrittää päästä sinnekin käsiksi.

Olisi kiva kuulla jos jollakulla on ollut vastaavanlaisia kokemuksia. Tuntuu aika oudolta, että liipasin ei menisi ihan "pohjaan asti". Mutta en keksi tähän mitään muutakaan ratkaisua.


*HOKE*

Ei mitään kääntelyitä tai tavastaavia, vaan nopeudensäädin pitää tottakai kalibroida uudestaan kun ohjain vaihtuu.
Eli sun pitää kalibroida säätimelle kaasuliipaisimen neutraali... kaasu pohjassa... jarru pohjassa asennot.

Ja mistäs muualtakaan kuin manuaalistahan tuohon ohjeet löytyy.

Tampio

Aloitteleva harrastaja kun olen niin eihän tuollainen ole tullut mieleenkään! Pitääpä yrittää kalibroida, manuaalia ei ole kun auto on käytetty, mutta netti varmasti auttaa.

Kiitän ja kumarran.

HMS77

Itellä sama ongelma samassa radiossa. Taitaa olla halparadion ominaisuus eikä se siitä kalibroimalla lähde.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

moska

Siis tuossahan on nopari opetettu / oppinut väärinpäin, eli se luulee, että pakettaessa ajat eteen ja eteen ajaessa pakitat. Siksi tehot on rajattu. Ei siis ole radion ominaisuus, vaan liittyy nopeudensäätimeen. Toki voi olla että joutuu ennen opetusta kääntään radion kanavan reverselle.
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

*HOKE*

Yleensä kun säädin kalibroidaan niin sille kerrotaan kaasuliipaisimella ne käskyt...
Eli ei ole merkitystä kumminpäin se kaasu itse radiossa on.

Koska siis kun säädin haluaa kalibroinnissa täyden kaasun niin siinähän se oppii sen mitä käskyä sen pitää totella täydellä kaasulla.

Vain todella harvinaisissa tapauksissa tarvitsee radiosta oikeasti kääntää suunta.

HMS77

Lainaus käyttäjältä: moska - 25.10.12 - klo: 17.04
Siis tuossahan on nopari opetettu / oppinut väärinpäin, eli se luulee, että pakettaessa ajat eteen ja eteen ajaessa pakitat. Siksi tehot on rajattu. Ei siis ole radion ominaisuus, vaan liittyy nopeudensäätimeen. Toki voi olla että joutuu ennen opetusta kääntään radion kanavan reverselle.

Ei, vaan ite ainakin olen kokeillu kaikkia mahdollisia kombinaatioita ja silti tuo radio antaa pakilla enemmän tehoa kuin eteenpäin.
Ja pitkään sitä ihmettelinkin ja nyt kun joku muukin todennu saman niin vika on sillon radiossa.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Tampio

HMS77, itselläni tuo ohjaimen kalibrointi toimi ja nyt toimii just niin kuin pitääkin. Olethan varmasti onnistunut kalibroimaan? Itselläni on Traxxasin VXL-3 ja siinä kalibrointi ainakin oli simppeliä, en tiedä sitten, että mikä nopari sinulla on.