Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ongelma motissa vai infrapunamittarissa?

Aloittaja TTmikko, 23.05.04 - klo: 19.10

TTmikko

Kaverin kanssa ostimme jokusen aikaa sitten TT eb4 s2 autot, joissa on mottina Pro-21bxr(p) ja hommasin säätöjä helpottamaan Duratraxin infrapunamittarin. Kaverin auto oli sisäänajo vaiheessa eli todella rikkaalla eli sillä ei mitenkään revitelty niin mittari näytti 130c ja oman mottini lämmöt näytti 140-160c väliin. Itselläni on pääruuvi 2,5 kierrosta auki ja motti käy hienosti,putkesta tulee kunnolla savua ja saa voitelua, mutta jos väännän rikkaammalle niin motti ei käy enään hienosti. Mahtaako toi mittari pitää paikkansa vai mikä mättää säädöissä?

blenheim

Vika on todennäköisesti mittarin kalibroinnissa. Olen kuullut juttua mittarien kalibroimisesta, mutten sen tarkemmin tiedä miten se tehdään. Tietävämmät kertokoot.

Ja jos epäilet mittarin toimivuutta aina kannattaa kokeilla kädellä onko moottori todellakin lämmin. Jos noissa lämmöissä on niin polttaa sormea aika kivasti, mutta epäilisin vähän noilla säädöillä...
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Jakke

Ensinnäkin mikä on Pro-21bxr motin sopiva käyntilämpötila?
Katso mittarista onko se 95E arvossa. Saat sen näkyviin painelemalla mode-nappia muutaman kerran. Tämä arvo on alumiinin perusarvo. Myös mittauskulmalla on hiukan eroa. Kalibrointi tapahtuu alumiinipalalla jonka lämpötila tiedetään tarkasti ja säätö tehdään tuota 95E arvoa muuttamalla. Tarkistin oman mittarini näin ja se näytti vain 0.5astetta väärin.
Savage sivut - Savage SS 4.6 ja Truckzilla työnalla: http://www.savagefinland.com

Mika R

Materiaalin emissiokyky vaikuttaa (myös siis eloksoinnin väri?) eli käsittääkseni on hyvä ottaa lukema tulpan juuresta vaikka koskaan en ole koskaan moista laitetta käyttänytkään..

Antti S

Väännä vaan reilusti rikkaammalle, niin ettei motti enää käy hyhvin vaan röpöttää kokoajan! Itse olen yhden tuollaisen koneen sisäänajanut ja kesän sellaisella pörrännyt. Motti kyllä tykittää ihan hyvin ja thunderi liikkuu kepeästi, mutta isona miinuksena on pieni jäähdytyskansi = huono jäähdytys. Kerran oli radalla yhdellä lämpömittari mukana ja silloin mitattiin konéen lämmöt, tulos oli n.170astetta. Koneessa on muuten loistava vetokäynnistin!
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

l150040

Kannattaa myöskin muistaa säätäessä .21 moottoria, että näissä lämpötilan kuuluukin olla hieman korkeampi kuin esim. .12 moottoreissa, joiden sopiva lämpötila on noin 100 asteen tietämillä. Isomman .21 moottorin sopiva käyntilämpötila on muutaman kymmenen astetta korkeampi. Tietenkin koneissa on yksilöllisiä erojakin. Tämän takia lämpötiloja ei kannata verrata kuin juuri saman koneen aikaisempiin arvoihin. 170 Astetta kuitenkin kuulostaa aivan liian korkealta lämpötilalta. Eli joko moottori on pian entinen tai mittari ei ole mitannut oikeata lämpötilaa.

Antti S

Jep, kyllä se 170astetta olikin liikaa. Taisi kyllä olla niin että mitattiin heti suoran jälkeen.
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

TTmikko

Kuinkas paljon tulppa vaikuttaa? Käytän os.8 tulppaa että mahtaakohan noi tulppien lämpö erot vaikuttaa noin paljon.

Antti S

Kyl se vaikuttaa aika paljon!! Tiukempi kone/suurempi nitro = kylmempi tulppa.
Xray XB808 | Alpha Plus | Savöx

kukkalapio

Onko aina kuumemmassa tulpassa suurempi se reikä, jossa se lanka on? Mulla on jonkun merkkinen tulppa, en tiedä minkä, jossa lukee kyljessä r3. Eli osaisiko joku sanoa, että onko kuuma vai kylmä vai siltä väliltä näin kesäajoon, kun eikös eri valmistajilla oo eri päin ne kuumuus ja kylmyys numerojen suhteen?

Mika R

Novarossi Plugs

10001    R1 Extra hot from .8 TO 2CC
10002    R2 Hot from2 TO 3.5CC
10003    R3 Medium from 3.5 TO 6CC
10004    R4 Cold from 6 TO 10CC
10005    R5 Extra cold for nitro fuel and RC
10006    R6 Cold for nitro from 10 - 13CC
10007    R7 Cold for nitro from 13 - 15CC
10008    R8 Super Cold for nitro from 15-30CC
10010    RC Hot for RC from 2.5 TO 6CC
10020    RC Cold for RC from 6 TO 15CC
10011    G1 Hot for R15 Speed
10022    G2 Medium for R15 Speed
10033    G3 Cold for nitro fuel from 18%-30% for R15 Speed.
10044    G4 Extra cold for nitro fuel from 30%-15% for R15 Speed
10055    G5 Extra cold for nitro fuel from 50%-70% for R15 Speed.  

kukkalapio

Mika, tossa ylemmässä viestissäsi on toi R3 kohalla 3.5 to 6cc, mitä se merkitsee?

Mika R

joo, eli 3.5CC+ on just sun .21+ (.25) motti Savagessa

kukkalapio

Aijaa, ehkä pikkusen sekava systeemi mun mielestä :?
Eihän tosta saa mitään tolkkua :mrgreen:

Mika R

No sehän onkin italialainen systeemi.. ne ei yllensä oo ihan noviiseille (siis niiden mootorit jne)

Japsit ja jenkit on suoraviivaisempia. Mutta itskut on näissä motti hommissa kyllä ihan pro jätkiä! Yleensä muut vain kopsaa niitten kehittämiä juttuja... (rotostartit poislukien)