Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

SC Summer Cup 2013

Aloittaja bcan, 19.01.13 - klo: 00.12

uijui

Eikai pohjalevyn vaihtoa ole rajoitettu muissakaan crossiluokissa? Miksi tässä sitten rajoitettaisiin?
Vastaheitolla voittoon.

jerzirccar1

Ensiksi sinun pitää kuulua AKK alaiseen seuraan sitten voi ostaa lisenssin ja sitten kisamaksu.
On aika paljon jos mielii yhden kisan ajaa.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

Kerroin tuolla jo aiemmin lisensseistä eli jos ajaa vain yhden tai kaksi kisaa niin halvemmaksi tulee tutustumislisenssi (15 eur / kisa):

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 19.01.13 - klo: 06.14
Lisenssin vuosimaksu on 27 eur / kalenterivuosi. Jos ei kuulu AKK:n alaiseen seuraan niin useassa AKK-seurassa vuosimaksut ovat n. 30 euron luokkaa, esim. voi liittyä paikalliseen UA:han vaikkei siellä rc-autotoimintaa olisikaan. Jos haluaa vain kokeilla yhden kisan ajamista niin voi 15 eurolla ostaa yhden kisan kattavan tutustumislisenssin eikä silloin tarvitse kuulua mihinkään seuraan. Lisensseihin kuuluu aina vakuutus mukaan, jos ei ole lisenssiä niin suosittelen ainakin vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen ostamista.

jerzirccar1

Sori, en tiennyt tuota :wink:
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Heuli

Sitä se teettää kun ei lue sääntöjä  :wink:

jerzirccar1

SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

*HOKE*

Aika moni kuitenkin kuuluu johonkin kerhoon.
Esim PKSRCA jäsen saa ratamaksut halvemmalla... Eli vähänkään aktiivisemmin radalla käyvät kuuluvat kerhoon.

Lisenssi maksaa 27 euroa.

Ei se niin ihmeitä siis maksa.

Okei, jos et kuulu mihinkään kerhoon ja haluat mennä kisaamaan niin esim PKSRCA jäsenyys 25e + lisenssi 27e + osallistumismaksu jne.

Kieltämättä kyseessä on melkonen summa ihan vain huvikseen kisaamista kokeilemaan lähtevälle.

Mutta tosiaan... suurin osa kuitenkin kuuluu jo johonkin kerhoon ennen kuin rupeaa ekaa kisaa miettimään.

topcat

Osa rc kerhoista ei ole AKK:n alaisuudessa, prca ei ainakaan ole.

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 19.01.13 - klo: 15.30

Tässä omasta mielestäni plussat ja miinukset:

+ Kisojen laatu paranee (kilpailunjohtajalla paremmin aikaa keskittyä omaan tehtäväänsä)
+ Kisoissa käytettyjen akkujen laatu paranee (pahimmat pommit ainakin saadaan säännöllä karsittua pois)
+ Kisojen tuomarointi paranee (tai ainakin paremmat keinot puuttua esim. epäurheilijamaiseen käytökseen, kun on tieto että voi rapsahtaa jälkikäteen puolen vuoden kilpailukielto niin se kummasti rauhoittaa kuumakalleja)
+ tätä kautta myös kisoissa ajetaan siistimmin ja uskaltaa tuoda junnutkin kisoihin mukaan

- Osa joutuu ostamaan pari uutta akkua
- Osa joutuu ostamaan lisenssin

Olisiko plussia saavutettavissa ilman virallistamista? Vai tuleeko esim tuomarit automaagisesti kun kisa on virallistettu? Entä jos tuomareita ei ole, niin perutaanko kisa?

Kai sarjan sääntöihin voi tehdä samat velvoitteet ilman virallistamistakin? Virallistamisen ymmärtäisin jos AKK tuo paikalle automaagisesti tuomarit ja katsastajat jne.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

bcan

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 21.01.13 - klo: 08.22
Lainaus käyttäjältä: Heuli - 19.01.13 - klo: 15.30

Tässä omasta mielestäni plussat ja miinukset:

+ Kisojen laatu paranee (kilpailunjohtajalla paremmin aikaa keskittyä omaan tehtäväänsä)
+ Kisoissa käytettyjen akkujen laatu paranee (pahimmat pommit ainakin saadaan säännöllä karsittua pois)
+ Kisojen tuomarointi paranee (tai ainakin paremmat keinot puuttua esim. epäurheilijamaiseen käytökseen, kun on tieto että voi rapsahtaa jälkikäteen puolen vuoden kilpailukielto niin se kummasti rauhoittaa kuumakalleja)
+ tätä kautta myös kisoissa ajetaan siistimmin ja uskaltaa tuoda junnutkin kisoihin mukaan

- Osa joutuu ostamaan pari uutta akkua
- Osa joutuu ostamaan lisenssin

Olisiko plussia saavutettavissa ilman virallistamista? Vai tuleeko esim tuomarit automaagisesti kun kisa on virallistettu? Entä jos tuomareita ei ole, niin perutaanko kisa?

Kai sarjan sääntöihin voi tehdä samat velvoitteet ilman virallistamistakin? Virallistamisen ymmärtäisin jos AKK tuo paikalle automaagisesti tuomarit ja katsastajat jne.

Ei AKK:lta tule automaattisesti tuomareita tai katsastajia, ne on järjestävän seuran hoidettava. SM-kisoihin AKK:lta tulee virallinen edustaja.

Mää ymmärrän niin että AKK:n alaiseen sarjaan kisajärjestäjän on pakko hankkia paikalle tuomarit jne. Mutta eihän se tarkoita että tuomari mitään tuomitse.
SC Cupin säännöissä on nyt jo että tuomari pitää olla, viimeistään finaaleissa.

Pidemmän päälle on varmasti etu että kilpailunjohtaja ei kisaan osallistu, mutta ongelmana on löytää aina sitten siihen hommaan joku vapaaehtoinen. Muista seuroista en tiedä, mutta en usko että Turussa tuosta ongelmaa tulee, meillä on ollut riittävästi vapaaehtoisia hoitamaan kisat läpi.

Plussa listalle lisäisin myös sen että kun SC autoilla aletaan ajamaan arvokisoja niin Suomesta saadaan kuskeja lähettää sinne heti alusta lähtien. Tietysti se että löytyykö kärkikuskeilla innostusta lähteä kisaamaan arvokisoihin SC luokassa on eri juttu.

Miinuspuolelle lisäisin mahdollisen aloittelijoiden karsiutumisen. Kynnys lähteä kisaamaan viralliseen kilpailuun on varmasti suurempi aloitelijalla kuin kerhokisaan.
Kilpailujärjestäjän kannalta lisäporukan saaminen järjestelyihin voi aiheuttaa ongelmia.

EDIT: Ja selvyyden vuoksi, vain kesäsarjaa ollaan virallistamassa.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Bigbear

Voisiko sääntöihin jo nyt kirjata, että kilpailunjohtaja ei osallistu ajamiseen?

Ehdotus.

Jäljellä olevissa talvikisoissa voisi yrittää toimia kuin virallisessa sarjassa jos vain suinkin mahdollista. Tämä olisi hyvä testi tulevaa kesäsarjan virallistamista varten.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 21.01.13 - klo: 09.57
Voisiko sääntöihin jo nyt kirjata, että kilpailunjohtaja ei osallistu ajamiseen?

Ehdotus.

Jäljellä olevissa talvikisoissa voisi yrittää toimia kuin virallisessa sarjassa jos vain suinkin mahdollista. Tämä olisi hyvä testi tulevaa kesäsarjan virallistamista varten.

Veikkaan että tuo on todella huono sääntö.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Bigbear

Lainaus käyttäjältä: jerzirccar1 - 21.01.13 - klo: 10.08
Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 21.01.13 - klo: 09.57
Voisiko sääntöihin jo nyt kirjata, että kilpailunjohtaja ei osallistu ajamiseen?

Ehdotus.

Jäljellä olevissa talvikisoissa voisi yrittää toimia kuin virallisessa sarjassa jos vain suinkin mahdollista. Tämä olisi hyvä testi tulevaa kesäsarjan virallistamista varten.

Veikkaan että tuo on todella huono sääntö.
Jerzi

Luinko tai ymmärsinkö väärin mutta noinhan AKK haluaa?

Eli kuskit omana ryhmänään ja toimitsijat omanaan vai ymmärsinkö väärin?

Terolla on selkeä visio SC lajiryhmän kehityksestä, joka on todella hienoa! Olisihan se mahtavaa jos joskus olisi SC SM kisat.

Toki silloin meikäläinen pyörisi Ö finaaleissa, jos sinne edes pääsisin.

Nykyisellään kisoissa voi pärjätä kenties helpommin?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

*HOKE*

AKK alaisessa kisassa on paikalla AKK:n valvoja.
Hänen tehtävä on valvoa että kilpailussa kaikki menee niinkuin pitää, eli tuomarit myös hoitavat työnsä.

Toisinsanoen ideana on että AKK alaisissa kisoissa olisi edes suurinpiirtein samantasoinen linjaus kaikessa.

Eikä niinkuin nyt näissä kerhokisatyyppisissä kisoissa nähdään jolloin joissain kisoissa mennään tiukalla ja rehdillä meiningillä ja seuraavassa sitten heittäydytään vankilasääntöihin.

bcan

Lainaus käyttäjältä: Heuli - 19.01.13 - klo: 13.54
Huoli kisajärjestäjien saamisesta on kyllä ihan aiheellinen, mutta pitää muistaa että kansallisen sarjan osakilpailu lasketaan tavalliseksi kansalliseksi kisaksi eikä SM-osakilpailuksi eli AKK:n puolesta on kevyemmät vaatimukset toimitsijoiden suhteen. Tuomariston puheenjohtajia ei käsittääkseni tarvita kansallisissa kisoissa, ainoastaan lisenssin omaava kilpailunjohtaja. Lajiryhmän edustajat voi korjata jos puhun läpiä päähän  :azn:
Kansallisissa kisoissa riittänee lisenssin omaava kilpailunjohtaja, jolla on tietysti velvoite katsoa että tuomaristo ja katsastajat hoitavat hommansa, mutta niinkuin kaikissa lajeissa, eri tuomareilla on eri linja.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Oi!RC

Älkää jätkät tappako tätä nyt alkuunsa..näin 20+ vuoden tauon ja yhden kerhokisan jälkeen sitä mielisi päästä kisaamaan, mutta mikäli akut menee vaihtoon ja vaihdetut pohjalevyt yms. kielletään + lisenssipakko, niin en tiedä..

Tosin tuo kertaluontoinen lisenssi on ok juttu, kun ei tällainen 3 -lapsen isä ja 3-vuorotyön duunari pääse joka kisaan.

Ymmärrän kyllä tuon "virallistamis" kannankin. Onko kisoissa ollut sitten minkälaatusia ongelmia? Voiko näitä hoitaa ilman byrokratiaa tahi politikointia? kertokaa viisaammat..

Traxxas Slash Anza Evo STRC Integy, Slash LCG BAJR Integy, Slash, Stampede, Rustler 4wd twin motor

goos

Lainaus käyttäjältä: Oi!RC - 21.01.13 - klo: 13.44
Älkää jätkät tappako tätä nyt alkuunsa..näin 20+ vuoden tauon ja yhden kerhokisan jälkeen sitä mielisi päästä kisaamaan, mutta mikäli akut menee vaihtoon ja vaihdetut pohjalevyt yms. kielletään + lisenssipakko, niin en tiedä..
Mistäs olet saanu päähäs että pohjalevyjä ei saisi vaihtaa tai että akut olisi pakko vaihtaa? Se että joku harrastaja kysyy että kielletäänkö pohjalevyn vaihto ei se tarkoita sitä että sääntö olisi tämä, hiukan lähdekritiikkiä siihen lukemiseen :)

Akuthan käsiteltiin myös, käytännössä kaikki akut ovat laillisia ja jos eivät ole niin akkuja porukka päivittelee muutenkin. Uudet sallitut akut saa jo alta 40e Suomesta, ei ole pakko olla 120e akku että saa osallistua.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Oi!RC

Lainaus käyttäjältä: goos - 21.01.13 - klo: 13.50
Lainaus käyttäjältä: Oi!RC - 21.01.13 - klo: 13.44
Älkää jätkät tappako tätä nyt alkuunsa..näin 20+ vuoden tauon ja yhden kerhokisan jälkeen sitä mielisi päästä kisaamaan, mutta mikäli akut menee vaihtoon ja vaihdetut pohjalevyt yms. kielletään + lisenssipakko, niin en tiedä..
Mistäs olet saanu päähäs että pohjalevyjä ei saisi vaihtaa tai että akut olisi pakko vaihtaa? Se että joku harrastaja kysyy että kielletäänkö pohjalevyn vaihto ei se tarkoita sitä että sääntö olisi tämä, hiukan lähdekritiikkiä siihen lukemiseen :)

Akuthan käsiteltiin myös, käytännössä kaikki akut ovat laillisia ja jos eivät ole niin akkuja porukka päivittelee muutenkin. Uudet sallitut akut saa jo alta 40e Suomesta, ei ole pakko olla 120e akku että saa osallistua.

Huomasin tämän kyllä, ja kärjistin, koska olen kova kundi ja populisti ja kaikki ylim. byrokratia v***ttaa ;)
Kunhan vaan homma toimii niin, että saadaan uusia kisaajia, ja ettei SC ukkoudu pienten piirien päristelyksi.
Mitäs niitä onkelmia niissä kisoissa on ollut?
Traxxas Slash Anza Evo STRC Integy, Slash LCG BAJR Integy, Slash, Stampede, Rustler 4wd twin motor

atarauskis

#48
Niin no...muistelkaas miten kävi JM:ssä,jätkät kypsyi AKK:n sanelupolitiikkaan ja pisti pystyyn oman kilpasarjan/organisaation "Jokkisrace"....

Samalla jätkät alkoivat osallistua myös rokkiralli kisoihin,mistä luonnollisesti AKK ei pitänyt(rahan tulo ehtyi)
AKK:n ratkaisuhan oli kilpailu kielto, jos osallistut,mutta perhana kun ollaan EU:ssa ja sinne voi näissä tapauksissa valittaa,eli AKK ei voi evätä kilpailijan lisenssiä mielivaltaisesti! (aiheesta löytyy ennakko tapaus)

Näitä SC-kisoja voidaan siis järjestää myös "kerhokisoina" ilman AKK:ta :wink:
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

Oi!RC

keski-suomi-kuopio -akselilla jos olisi kisoja, voisi ehkäpä päästä ilman suurempia säätelyjä.
Traxxas Slash Anza Evo STRC Integy, Slash LCG BAJR Integy, Slash, Stampede, Rustler 4wd twin motor

uijui

Mihin instanssiin EU:ssa tuosta voi valittaa? En aio valittaa, mutta kiinnostaa. Kuten valittaminen noin yleensä  :afro:
Vastaheitolla voittoon.

MirosHima

Viime kesän cupissa ei tainnu pahempia ylilyöntejä kyllä ilmetä. Kesä ja kärpäset tuntuu rauhottavan tunteita.

Sisäradoilla on se ikuinen ongelma jos pienemmilläkin autoilla, tilaa ei ole ja siitä syntyy sumppuja joka aiheuttaa kiristelyä.

Ite olisin epävirallisen sarjan kannalla ensikesälle vielä.

Jyväskylässä varmaan voitaisiin ajaa myös SC Cup kisa kesällä, jos ei rallin aikaan tarvis tällä kertaa ajaa.
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

atarauskis

Se missä Suomi on aika monessa muussakin asiassa ollut selittelemässä tekojaan,ihmisoikeus tuomioistuin,käsitellään mm.yksilön oikeutta harrastaa mitä haluaa ja missä haluaa.
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

ajv

Ääni epäviralliselle sarjalle. Kuulun niihin harvoin kisoja ajeleviin, ja todennäköisesesti jäisi se yksi tai max kaksi kisaa ajamatta, jos tarttee lisenssi ostaa. Uskon, että lisenssipakko on vielä isompi kynnys niille ensimmäistä kisakokemusta hakeville aloittelijoille, jotka eivät kuulu mihinkään seuraan
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Stinde

Meikäläisen ääni myös epävirallisen sarjan laariin.
FG ChallengeLine #26
RS5 T15 #26

atarauskis

Tai mitä jos vaan annetaan Teron viedä SC-luokka AKK:hon?

Pro kuskit(kauppiaiden sponssi kuskit)ajavat omaa sarjaansa tosissaan ja me muut laitetaan pystyyn ihan oma sarja, missä keskitytään siihen hauskan pitoon,miltäs kuulostais?
BC5 2wd cup mestari 2015 / Rc Jokkis Suomenmestari 2016 / 2022

goos

Lainaus käyttäjältä: atarauskis - 21.01.13 - klo: 17.55
Tai mitä jos vaan annetaan Teron viedä SC-luokka AKK:hon?

Pro kuskit(kauppiaiden sponssi kuskit)ajavat omaa sarjaansa tosissaan ja me muut laitetaan pystyyn ihan oma sarja, missä keskitytään siihen hauskan pitoon,miltäs kuulostais?
Ketäs siellä on "Pro kuskina" nyt ajamassa? Itse en löytänyt kuin 3
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

KooBee

Sehän tästä vielä puuttuisi että tulisi kaksi eri sarjaa... Miksi jakaa muutenkin rajattua osallistujamäärää kahteen aivan turhan takia?

bcan

Lainaus käyttäjältä: atarauskis - 21.01.13 - klo: 17.55
Tai mitä jos vaan annetaan Teron viedä SC-luokka AKK:hon?

Pro kuskit(kauppiaiden sponssi kuskit)ajavat omaa sarjaansa tosissaan ja me muut laitetaan pystyyn ihan oma sarja, missä keskitytään siihen hauskan pitoon,miltäs kuulostais?

Lainaus käyttäjältä: bcan - 19.01.13 - klo: 00.12
Mitään ei ole kuitenkaan sarjan virallistamisen suhteen päätetty, joten palautetta otetaan mieluusti vastaan. Kommentit voi laittaa tänne tai suoraan minulle.

Piti oikeen lukea että mitä oikein on tullut kirjoitettua kun saa sellaisen käsityksen että homma olisi jo päätetty. Toi allaoleva tietty voi antaa sellaisen käsityksen että tää olis jo päätetty, mutta ei ole.
Lainaus käyttäjältä: bcan - 21.01.13 - klo: 09.08
EDIT: Ja selvyyden vuoksi, vain kesäsarjaa ollaan virallistamassa.
Kiireessä kun kirjottelee niin aina ei lopputulos ole täydellinen. Korjattakoon tuo siis niin että "oltaisiin virallistamassa."

Mun mielestä tää SC sarja on tähänkin mennessä ajanut ihan ton hauskanpidon tarkoituksen tai ainakin mulla on ollut hauskaa.
Vaikka sarja virallistettaisiinkin ja korostetaan taas sitä että sitä ei ole päätetty, niin en näe miksi hauskanpito häviäis sillä että pitää ostaa lisenssi. Aiemminhan on jo todettu että pääosa akuista käy suoraan joten ei sekään pitäis olla syy.
Mulle vaikuttaa paljon se että jos sarja virallistetaan niin ei saada enää niin paljon uusia kuskeja mukaan kuin ennen. Joku aiemmin jo totesi että SC sarja on hyvä "sisäänheitto luokka" ja se pitänee täysin paikkaansa.
Alusta asti mulla on ollut yritys saada uusia harrastajia lajin pariin SC luokan kautta sekä saada jo olemassa oleville kuskeille rento luokka jossa pitää hauskaa.
| TeknoRC.fi | TeknoRC SCT410.3 | Tamiya M-07 |

Oi!RC

Jotenkin tuntus, että just se kesäsarja vois olla ns. epävirallista ja olisi varmasti näin omiaan saamaan lisää kuskeja SC sarjaan / sisäänheittona lajiin ja samoin me vanhemmat sällit voidaan harrastella & päästä kotoa karkuun ilman lisenssejä  :afro:

Jos ne tunteet on kuumennu siellä sisätiloissa (talven cup?) yms., niin ennemmin sinne sitä pilkun byrokratiaa..sisätiloissa nyhjääminen nyt muutenkin on mitä on, nim. lumi pöllyää

Mut viisaammat miettiköön näitä.
Traxxas Slash Anza Evo STRC Integy, Slash LCG BAJR Integy, Slash, Stampede, Rustler 4wd twin motor