Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Millaisia Fail-Safe järjestelmiä käytätte 1/8 krossarissa?

Aloittaja esa67, 02.06.04 - klo: 17.25

esa67

Haluaisin tietää millaisia varmennuksia teillä on krossareissa esim.akun jännitteen tippumisen varalle.

fiesta6

Ei mitään, mutta silloin aina sattuu ja tapahtuu  :wink:
joku jousihan olisi hyvä olla kaasuservolle..
Taas kehissä.. ;)

MarkusH

Miksi kasuservo jousta kaipaa. Ei se yli 1000 euron pamaus kumminkaan ole.

Jartsa

Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"Miksi kasuservo jousta kaipaa. Ei se yli 1000 euron pamaus kumminkaan ole.
On se eurokin rahaa  :)

l150040

Itse olen käyttänyt sitä jousta kaasuservossa. Olen myös vakavasti miettinyt ihan oikeata fail-safe-unittia, mutta ainakaan vielä en ole sitä hankkinut. Kerta riitti minulle ennen kuin laitoin sen jousen. Kyllä sitä melkoisen pahaa jälkeä voi syntyä kun riittävän suorituskykyinen auto karkaa täysin hallitsemattomasti. Luonnollisestikin kaasukin hirttää aina täysille. Tämän tapauksen jälkeen olen yllättäen poistanut vikaherkän virtakytkimen ja kiinnittänyt vastarinakun pomminvarmasti. Akusta ei ole paljoa hyötyä kun se on radalla ja auto jatkaa matkaa.

MarkusH: kyllä se pamaus voi olla hyvinkin sen 1000 Euron arvoinen tai jopa enemmänkin. Tuskin siihen RC-autoon tulee näin suuret vauriot, mutta voihan se osua karatessaan myös johonkin kalliseenkin. Tiedän tapauksen, jossa monsteri on karannut tuliterän Ferrarin kylkeen. Tämän sai jopa videoitua yksi kaverini työskennellessään Japanissa. Tällöin tuo 1000 Euroa tuskin riitti edes käsirahaksi.  :cry:

Eli kaikkensa kannattaa tehdä, jotta auto pysyy edes jotenkin hanskassa. Lisäksi harvoin karkaamisesta selviää halvemmalla kuin Fail-Safe-Unit tai jousi maksaisi.

solar4

Itsellä on toi Ofnan failsafe, kerran karkasi auto ja päätyi nätisti ~puolen metrin päähän isosta kivestä. Onneksi motti oli vielä niin huonosti säädetty että tukehtui täyskaasulla.

Sille joka sanoo että "kyllähän sen huomaa kun servot hidastuu", itselleni on Sanyon kennoista tehdyn vastariakun kanssa käynyt kahdesti niin että olen vain ihmetellyt miksi auto pysähtyi. Molemmilla kerroilla huomasin että failsafe on tuupannut jarrun päälle ja ohjaus hädintuskin toimii. Eli akun purkukäyrästä riippuen joissain tapauksissa varsin hyväkin olla olemassa. Toisella vastariakulla, johon testiperiaattella ostin halvat Texcuksen kennot, purkukäyrä on niin kumilanka että ohjaus hidastuu ja hidastuu ja..

Jousi olisi ihan hyvä ajatus siltä varalta että virrat katkeaa, mutta tällä hetkellä luotan laadukkaisiin liittimiin. Akun virrat on radioboksin ulkopuolisella Deanssin Micro-liittimellä, joka on kyllä viimeinen kohta mikä törmäyksessä irtoaa.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

Judenza

Mulle tulossa ens viikolla Savage 25 ja tilasin samalla ofnan fail safe unitin, toimiiks toi lähes 100% varmuudella karkaustilanteessa? Ja sen jousen vois varmaanki laittaa varmuuden vuoks kaasu/jarru servolle?
LRP Shark Monster, Ezrun 18A ja 5340kv combo.

solar4

Lainaus käyttäjältä: "Judenza"Mulle tulossa ens viikolla Savage 25 ja tilasin samalla ofnan fail safe unitin, toimiiks toi lähes 100% varmuudella karkaustilanteessa? Ja sen jousen vois varmaanki laittaa varmuuden vuoks kaasu/jarru servolle?

Ei toimi 100% varmuudella. Toimii vain jos servo saa sähköä.

Eli jos servon- tai akun liitin irtoaa vastarista tai jommankumman johto katkeaa niin auto ei pysähdy.

Käytännössä Ofnan Fail Safe pelastaa vain lähettimen sammuessa, jonkun toisen häiritessä taajuutta tai vastaanottimen akun heiketessä.
Little to win, nothing to lose
SD/GT

rala.p

Mitä muita fail safeja on kuin tuo ofnan ja tuo siis pelastaa myös silloin kun akku rupeaa loppumaan?
Inferno Kanai 3, Ultima st, nitro blizzard, Asso TC3 FT ja racer

Mika R

Jos käytät patterikoteloa laita teippiä ympärille.

Sähkökatkaisija kannattaa polttisautoissa poistaa.

Kaasarin palauttimena porukka käyttää O-regasta, kuminauhaa tai vahvaa jousta (esim takapuhalteisen käyrän kiinnitysjousi).

Fail-safe on hyvä lisä, siltä varalta että lähettimestä katoaa signaali/se sekoittuu toiseen kanavaan tai vastarista irtoaa kide (täysin mahdollista).

Fail-safe ei käsittääkseni auta jos toinen tyyppi tulee samalle taajuudelle nyky RC laitteissa. Dual Rate -lähetin+vastari auttaa tähän.

Uusissa R/C systeemeissä (vasta tulossa) on "avain" jolla signaali koodataan, vähän niin kuin netissä ettei paketit sekoitu.

t.Mika

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Mika Matilainen"Mä huomasin että se jousi vähentää servon liikerataa/ servo ei jaksa vetää kaasua täysille.

Mutta jos sulla on ofnan Failsafekin tulossa,niin en usko että tarvii enään jousta.

No onkos sitä tullut käytettyä liian jäykkää jousta tai liian voimatonta servoa. Itsellä en ole havainnut mitään muutosta servon käyttäytymiseen. Kannattaa huomata lisäksi se, että mitä pitempi se jousi on sitä tasaisemmin se vetää sitä luistia takaisin. Eli hyvä jousi on sopivan jäykkyinen ja ainakin 5 cm pitkä. Jousen voi kiinnittää esim. servon varteen ja koneen runkoon (kaasulinkin rinnalle), jolloin yleensä tulee matkaa riittävästi. Tässä servon varteen kiinnityksellä on sekin hyvä puoli, että sopivalla jousella, vahvalla servolla ja riittävällä matkalla saa vedettyä ongelmatilanteessa jarruakin jonkunverran päälle.

Failsafe ei pelasta tilanteessa, jossa sähköt häviää. Eli kannattaa edelleen käyttää sitä jousta.

make xd

Kertokaas viisaammat, että onko toi mun Ofnan FailSafe säädetty oikein kun lähettimestä ottaa virrat pois niin FailSafe vetää jarrun päälle eli siihen mihin sen olin laittavinani.

Eihän tota FailSafen toimivuutta voi oikein muuten testata?

Stail

On oikein. Jarru pitää mennä päälle.

Tarpeeksi tyhjä akku autossa pitäisi vetää myös jarrun päälle.
JQ

juhku1

Lainaus käyttäjältä: l150040 - 02.06.04 - klo: 21.50
Tiedän tapauksen, jossa monsteri on karannut tuliterän Ferrarin kylkeen. Tämän sai jopa videoitua yksi kaverini työskennellessään Japanissa. Tällöin tuo 1000 Euroa tuskin riitti edes käsirahaksi.  :cry:

Olisko sulla linkkiä videoon?

Itse käytän failsafea, jos tulee joku häiriö, yhteys katkeaa ym...
Ja myös kuminauhaa kaasarin kohdalla, jos johdot katkeavat, akku irtoaa ym...
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

speedo

Kuminauha on ihan riittävä servolta kaasarille, mutta jousi on varmempi.

peitsamo

Lainaus käyttäjältä: speedo - 19.08.09 - klo: 19.58
Kuminauha on ihan riittävä servolta kaasarille, mutta jousi on varmempi.

Kuminauha on todellakin hyvä, mutta ei sitä servoon kiinnitetä, vaan kaasarin luistin "napukan" ja kaasutimen kurkun välille, että luisti menee kiinni, jos sähköt loppuu.
Flying Calacucco

make xd

Lainaus käyttäjältä: Stail - 19.08.09 - klo: 19.45
On oikein. Jarru pitää mennä päälle.

Tarpeeksi tyhjä akku autossa pitäisi vetää myös jarrun päälle.

Ja FailSafe ei auta siihen jos auton päästä sammuu sähköt? Koska eihän FailSafella oo sillon mitään virtaa millä se vois kääntää sen jarrun päälle?

Stail

En sanonut että katkeaa.
Jos akku liian tyhjä niin mielestäni fail safe menee päälle.
JQ

make xd

Lainaus käyttäjältä: Stail - 19.08.09 - klo: 22.27
En sanonut että katkeaa.
Jos akku liian tyhjä niin mielestäni fail safe menee päälle.

Meenasin niinkun, että jos esim. jossain törmäyksessä menee virtakytkin off-asentoon niin sillonhan FailSafe ei auta mitään?

Stail

Lainaus käyttäjältä: make xd - 19.08.09 - klo: 22.53
Lainaus käyttäjältä: Stail - 19.08.09 - klo: 22.27
En sanonut että katkeaa.
Jos akku liian tyhjä niin mielestäni fail safe menee päälle.

Meenasin niinkun, että jos esim. jossain törmäyksessä menee virtakytkin off-asentoon niin sillonhan FailSafe ei auta mitään?

ei auta
JQ

rcaa

RC-radat & RC-Liikkeet -->http://tinyurl.com/n6wtha
Xray 808 - O.S. SPEED 21VZ-B V-SPEC II

jerzirccar1

Lainaus käyttäjältä: make xd - 19.08.09 - klo: 22.53
Lainaus käyttäjältä: Stail - 19.08.09 - klo: 22.27
En sanonut että katkeaa.
Jos akku liian tyhjä niin mielestäni fail safe menee päälle.

Meenasin niinkun, että jos esim. jossain törmäyksessä menee virtakytkin off-asentoon niin sillonhan FailSafe ei auta mitään?

Ota nyt se on/off kytkin pois ja äkkiä. Liittimet toimii kytkimenä.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

speedo


Henko

Testasin eilen autoa jokusen vuoden tauon jälkeen, ja kerkesin miltei ajaa tankin tyhjäksi. En osaa sanoa, missä vika oli, mutta ajoin vain pienen lätäkön yli, kun ohjaus hävisi vähän ajan päästä. Radiot on Spektrumin joku perusmalli, missä on sisäänrakennettu failsafe. En oo vielä varma, oliko kosteudella tekemistä asian kanssa, kun vastarikotelo ei ollut kastunut ollenkaan. Servot sen sijaan olivat, mutta niiden pitäisi olla ihan hyvin roiskesuojatut, vaikka ei mitään kalleinta hifiä ookaan. auto ei vain totellut, pyörät ei kääntyny mihinkään, kaasu liikkui päälle/pienemmälle jossain puolen kaasun tienoilla. Jos ei ois vähän kaartanut vasempaan, niin olisi varmaan törmännyt kentän toisessa päässä olevaan autoon. Onneksi pysähtyi puskaan.
Kotona tutkin tuota, latasin vähän aikaa akkua, ja ihan pari sekuntia kerrallaan se vain toimi. Kävi sitten mielessä, että johtuisiko tuo siitä, että vastarin akun jännitteen pudotessa riittävästi failsafe ei enää osaisikaan vetää jarrua päälle, vaan alkaisi sekoilemaan. Tuokin tuli mieleen vasta sitten, kun vaihdoin radion mukana tulleen extravastarin, käyttämättömän, paikoilleen, ja ohjelmoin failsafeasennon. Sen jälkeen ohjaus toimi hetken, mutta vastarin valo alkoi vilkkumaan, ja jarru meni päälle. En vain tiedä, että olisiko johtunu vastarin vaihdosta, vai mahdollisen kosteuden haihtumisesta servoista.
Ärsyttävä juttu, jos moista sattuisi noin pienestä kosteudesta, ja täytyisi alkaa silikoneja vetämään servoihin.

*HOKE*

Luin alle puoleenväliin viestisi... silti jo huomasin että tuo on vain ominaisuus, eikä mitä ilmeisemmin liity mitenkään tuohon lätäkköön.

Spektrumin ominaisuus on että kun akusta rupeaa virta hyytymään niin kaasuservo alkaa tekemään pumppaavaa liikettä jossain asennossa... Ja ohjaus katoaa.
Tuntuu kuin autossa olisi kummallisia radiohäiriöitä jne.

Eli... Lataa vastariakku ja huomaat "vian" kadonneen.

Ja huom... feili ei toimi mikäli jännite laskee, tai virta katkeaa.
Se suojaa AINOASTAAN radiohäiriöiltä sillon kun vastaanottimessa on varmasti virtaa.
Eli jos sammutat esim ohjaimen niin feili kytkeytyy välittömästi päälle.

Tuo servojen sekoilu johtuu nimenomaan vain siitä että vastari ei saa enää tarpeeksi virtaa jolloin sekoilu alkaa.

Et kertonut että onko sulla vastariakku vai paristokotelo jossa patterit, tai akut.

Mutta siis... Sulla ei ole sähköissä mitään vikaa, usko pois.
Tuo on vain ominaisuus joka johtuu liian matalasta jännitteestä.

Tuukka

Kyllä Hoke (ja muut) Spektrumin fail safe toimii nimenomaan myös jännitteen laskiessa. Kaasu ja ohjaus menee ohjelmoituun tilaan jännitteen tippuessa tiettyyn tasoon. Ei tietysti toimi jos jännite katoaa äkisti kokonaan.

*HOKE*

Vaikka jo vuosia olen tämän nytkytys ilmiön kanssa kikkaillut...
Ja tuon sai nimimerkki Sykerö myös kokea jyväskylän kisoissa.

Kun akku on lopussa, kaasu alkaa joissain tietyissä asennoissa nykiä edestakas... ohjaus saattaa kadota kokonaan jne.

Itsellä esimerkiksi jarruttaessa kaasuservo pumppasi edestakaisin...
Tämän näin tapahtuvan lavangossa vuosia sitten Elffin Kimilläkin...
Ja ties kuinka monella kaverilla.
Aina on porukka kuvitellut että jotain hajos... aina on kuultu "no mut ei akku oo tyhjä ku oon ladannu sen" jne.
Ja kun olen sanonut että usko nyt vaan... lataa vastariakku ja mene ajamaan niin joop... johan toimii taas.

Ja taas koskaan en saanut spektrumia menemään feilille jännitteen laskiessa.
En nimhi akuilla, enkä varsinkaan lipoilla.
Vaikka nimhin tosiaan vetäs niin loppuun että ohjaus mateli, tai ei toiminut käytännössä ollenkaan... ei feilille... ja tässä on aina nimenomaan kaasuservo pumppaillut itsestään edestakas kun on painanut jarrua tai ylipäätään kaasua johonkin asentoon.

Tässävaiheessa jännite on kyllä ollut niin alhaalla että tosissaan edes servot eivät enää jaksa kunnolla liikkua... eikä silti vieläkään ole feilille menny...
Mikä siis on tuo tietty taso missä pitäis feilin kytkeytyä???
Kunnon servoilla ainakaan sille tasolle ei näköjään pääse.

Tuukka

Onkohan kyseessä radio- tai spektrum tyyppikohtaisesta asiasta? Meidän Futaba 3pk niin Pro kuin Hrs spektrum moduleilla sekä NiMh että lipolla stoppaa ihan nätisti jännitteen tippumiseen! Digiservo Kopropo kaasussa (oli kunnes nyt vainaa) ja digi BLS futaba ohjauksessa.

*HOKE*

Olen nähnyt tämän saman ilmiön kuin itselläni, spektrum modulilla ja futaba 3pk radiolla... ekalla spektrum setillä, pro setillä, hrs setillä jne.
Nättiä loppumista en itseasiassa ole nähnyt koskaan... Tarkemmin kun mietin niin en muuten tosiaan ikinä.

Tätä edestakaista pumppaamista sitävastoin olen kyllä nähnyt puolen tusinalla.

Niin ja siis... mikä se spektrumin tietty jännite on milloin se vetää feilin päälle???
äkkiseltään en ole mistään manuskastakaan tuota fiitseriä löytänyt... pitänee katsella tarkemmin.

Matti Räsänen

#29
Lainaus käyttäjältä: l150040 - 02.06.04 - klo: 21.50
MarkusH: kyllä se pamaus voi olla hyvinkin sen 1000 Euron arvoinen tai jopa enemmänkin. Tuskin siihen RC-autoon tulee näin suuret vauriot, mutta voihan se osua karatessaan myös johonkin kalliseenkin. Tiedän tapauksen, jossa monsteri on karannut tuliterän Ferrarin kylkeen. Tämän sai jopa videoitua yksi kaverini työskennellessään Japanissa. Tällöin tuo 1000 Euroa tuskin riitti edes käsirahaksi.  :cry:

Eli kaikkensa kannattaa tehdä, jotta auto pysyy edes jotenkin hanskassa. Lisäksi harvoin karkaamisesta selviää halvemmalla kuin Fail-Safe-Unit tai jousi maksaisi.

Vielä suurempi syy käyttää failsafea on henkilövahinkojen riski. Kaksinkertainen failsafe pitäisi olla vakiona polttisvehkeissä, sähköinen sekä mekaanin FS.

Jos ajellessani uteliaat alkavat olla liian lähellä ajolinjoja, sanon että menkääpä kauemmas, ei sillä että auto särkyisi, vaan että katkennenneisiin varpaisiin on vaikeampaa saada varaosia...