Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Analogiset servot

Aloittaja STruck, 13.03.13 - klo: 22.43

STruck

Hei. En hakemalla löytänyt yhtään tulosta asiasta joten kysympä tässä. Onko analogisista servoista mihinkään?
Jos nyt tämmöstä https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=10551&productId=194201&langId=-11&parent_category_rn=20414&top_category=20411&selectedTopCategory=18051&selectedSecondLevel=20362&selectedThirdLevel=20411&categoryId=20414&searchMethod= pistäisin t-maxxiin (monsteriin) niin syitä miksi ei kannattaisi? Hinta ainakin on mukavan pieni :wink:
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

goos

analoogien tai digitaalinen ei tee servosta hyvää tai huonoa, se on vaan eri tapa säätää. Asiaan voi perehtyä lukemalla PID säätimen säädöstä. Kummallakin tavalla on plussat ja miinukset.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

mcly

Differences between digital and analog servos

Ite kannatan digitaalista sen toiminnan takia. Ja digitaalisessa on aina parempi pitovoima joka on musta pätevä asia monstereiden kanssa kun on isot renkaat  :wink: Mutta myös digitaalinen servo on tarkempi mistä ei ikinä ole haittaa  :smiley:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

goos

Lainaus käyttäjältä: mcly - 14.03.13 - klo: 13.37
Ite kannatan digitaalista sen toiminnan takia. Ja digitaalisessa on aina parempi pitovoima joka on musta pätevä asia monstereiden kanssa kun on isot renkaat  :wink: Mutta myös digitaalinen servo on tarkempi mistä ei ikinä ole haittaa  :smiley:

Tuossa käytiin teoriaa ihan ok läpi, käytännössä asia on sit hiukan eri. Johtuen siitä että analooginen PID tekniikkaa on käytettyy pitkään ja digitaalinen vielä suhteessa kohtuu nuorta. Mistä tullaan siihen että hyvä analooginen on helposti parempi kuin hyvä digitaalinen. Sitten kun mennään todella hyvään digitaaliseen niin se alkaa olemaan parempaa kuin analooginen. Silloin myös hinta nousee kohtuu paljon.

Analooginen säätö toimii myös luonnostaan paremmin eli se konvergoituu siistimmin kun taas digitaalinen heilahtelee hiukan enempi. Näin ollen analooginen on helpompi saada nopeasti löytämään paikkansa kun taas digitaalinen saattaa olla epästabiili.

Digitaaliset servot tosin ovat tulevaisuutta ja analoogiset ei paljoa enään edes tehdä. Digitaalienn tekniikka lienee myös reilusti halvempaa. Mutta yhteenvetona niin hyvä analooginen servo on ihan yhtä hyvä kuin digitaalinen, eli ei kannata servoa hylkia sen takia että se olisi analooginen.

Perus harrastajan ei kyllä näitä tarvii pohtia edes, ainoo millä on oikeesti merkityst' on se että kestääkö servo sitä mihin sitä haluaa käyttää ja onko se sen hintainen kuin mitä haluaa maksaa tuotteesta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

STruck

Ok, asia selventyi mukavasti :roll:  Varmaan ostan tuon analogisen ja testaan ja kattoo sitten mitä tekee. Hinta kumminkin niin pieni että viittii ihan testimielessä ostaa.
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

McJones

Asiaa sivuten, tuli vaihdettua nitropikkuhyperiin analogiservo digitaaliseen (kiinanservoon). Keskittämisen kanssa ei ollut enää niin tarkka kuin analoginen RTR-servo, mutta merkittävä ero oli myös siinä, että digiservo aiheutti häröä toiseen servoon. Tässä siis tämä toinen oli edelleen analoginen RTR-servo. Muistaakseni korjaantui vaihtamalla kideradiot gigaradioon.
T Summit & E-Revo & Rally & Mini-Slash | K DRX VE | TC GT8LE | SM MZ2 | H Hyper Mini STe & Mini ST

mcly

Tolla hinnalla kandeekin salee koittaa  :smiley: Sittenpähän tietää. Itellä ei ole hajua onko näitä analogisia servoja kauheesti nykyään ihmisillä kun puhutaan uudemmista autoista ?

Itelle servon laatu on vaan aika tärkee joten siihen kandee panostaa. Riippuu toki autostakin mutta idealla.
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

jp-74

Kannattaa kokeilla, itte ajanu melko montaa vehjettä Kärkkäisen servoilla (crawlingista 1:8nitroon), tuntuvat kestävän ja sietävän paljon pahempaa käyttöä entä kalliimmat hipo digit. Ja Kärkkäisen takuukin tuntuu toimivan  :wink:

STruck

Tilaukseen lähti :) tuote 14e+rahdit 3e ei paha.  2-4pv niin pitäis paketin saapua postiin. Tosin vasta lämpimämpien säiden tullessa pääsee testailemaan... siihen asti t-maxx on varikolla.
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

veltsu1

Olen ollut kyseisen merkin kannattaja.
Sen verran hyviä nuo Power HD servot. :laugh:
Arrma mojave 6s blx
Hpi racing savage flux hp

kenblock

Nykyssi ei taijat olla noit hyviä servoi ku digitaalisena, tosin on kyllä analogisakin, muttei niin ku ennen oli.
Ja eiks nää tigitaaliset ole nopeampiakin?

STruck

Nopeus näytti olevan samaa tasoa kuin digeissäkin.
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

tomppa82

#12
Lainaus käyttäjältä: kenblock - 18.03.13 - klo: 19.20
Ja eiks nää tigitaaliset ole nopeampiakin?

Eipä taida olla. Ainakaan jos saman servon analogista ja digitalista versiota verrataan. Ja onhan noita aika nopeita analogisiakin. Ehkä jos ihan huippunopeita servoja verrataan, niin kenties nopeimmat Digitaaliset voivat hitusen olla nopeimpia analogisia nopeampia, mutta en kyllä alkaisi ihan suoralta yleistään...
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja

mauska

Lainaus käyttäjältä: kenblock - 18.03.13 - klo: 19.20
Ja eiks nää tigitaaliset ole nopeampiakin?

Ei ole. Digitaalisen ja analogisen servon erot on lähinnä vain ohjaussignaalin siirrossa servon sisällä. Nopeus ja vääntö riippuu sitten käytettävästä servomoottorista ja välityksistä.

SH.

jotkut noista power HD:n servoista on kuraa.
Esim.Nuo halvimmat digimallit,omalla kohdalla kaksi oli paketista avattaessa rikki,kolmas toimi
Mutta keskitti huonosti ja oli erittäin äänekäs.
analogiset on toiminut tähän asti hyvin.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

STruck

Nyt tuli viesti että paketti on haettavissa tosta lähi postista. Ei siis kauaa mennyt että saapui :) Vielä odottelen pari päivää että muut tulevat paketit saapuvat ja haen kerralla kaiken ja sitten tänne päivitystä servosta mikä tuli sieltä  :laugh:
Duratrax Evader Ext --- E-Maxx (MM 2200KV) & C-Maxx (FlexibleMaxx100%) --- Hong Nor X2 (Tekno) --- Tamiya TL-01/B --- Traxxas 1/16 e-revo vxl -- Traxxas T-Maxx 3.3(os.21tm) ---MMM

pijokela

Lainaus käyttäjältä: mauska - 19.03.13 - klo: 11.02
Ei ole. Digitaalisen ja analogisen servon erot on lähinnä vain ohjaussignaalin siirrossa servon sisällä. Nopeus ja vääntö riippuu sitten käytettävästä servomoottorista ja välityksistä.

Ainakin minulla on radiossa moodi, jossa se siirtää lyhyempiä servopulsseja ja saavuttaa siten nopeamman tiedonsiirron. Ohjekirjan mukaan tuohon tarvitsee Futaban oman digiservon. Käytännössä muutkin hyvät digiservot ovat toimineet. Onko kokemusta analoogisista noiden nopeampien radioprotokollien kanssa?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

mauska

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 19.03.13 - klo: 17.26
Ainakin minulla on radiossa moodi, jossa se siirtää lyhyempiä servopulsseja ja saavuttaa siten nopeamman tiedonsiirron. Ohjekirjan mukaan tuohon tarvitsee Futaban oman digiservon. Käytännössä muutkin hyvät digiservot ovat toimineet. Onko kokemusta analoogisista noiden nopeampien radioprotokollien kanssa?

Jep, kyllähän ne muidenkin valmistajien digiservot toimii, mutta toimiiko ne samallalailla mitä toimis futten omalla digiservolla, eli ts. toimiiko muun valmistajan digiservo ns. perustilassa vaan. Tuskin toisen valmistajan servo ymmärtää futten "patentoimaa" pakettidataa?. Ohjain ja vastari voi kyllä keskustella keskenään nopeammalla tiedonsiirrolla, mutta sitten taas vastari - servo väli toimii normaalilla yhteydellä.

Tuossa aikasempi kirjotus digi ja analogiservojen suurimmista eroista; http://rc10.fi/index.php?topic=12216.msg645524#msg645524

Kun fiilistä tulee, niin tarkotuksena olisi avata analoginen ja digitaalinen servo ja laittaa kummatkin oskilloskooppiin kiinni.

pijokela

#18
Lainaus käyttäjältä: mauska - 19.03.13 - klo: 20.34
Jep, kyllähän ne muidenkin valmistajien digiservot toimii, mutta toimiiko ne samallalailla mitä toimis futten omalla digiservolla, eli ts. toimiiko muun valmistajan digiservo ns. perustilassa vaan. Tuskin toisen valmistajan servo ymmärtää futten "patentoimaa" pakettidataa?. Ohjain ja vastari voi kyllä keskustella keskenään nopeammalla tiedonsiirrolla, mutta sitten taas vastari - servo väli toimii normaalilla yhteydellä.

Ei se ole futten patentoimaa pakettidataa. Ne on vaan puolet lyhyempiä servopulsseja. Siksi muunkin merkkiset toimii. Noin olen sen ainakin netistä lukemalla ymmärtänyt. Radio on siis 4PL. Radiossa on erikseen nopeampi protokolla sitä tukeville vastareille ja nopeammat pulssit digiservoille.

Itse asiassa RC sähköissä kaikkein omituisinta onkin se, ettei radio-servo väliä ole vielä muutettu kokonaan digitaaliseksi. Ei tarvitsisi kuin pari numeroa laittaa menemään - saisi frameratea paljon lisää ja kanavia voisi olla vaikka kuinta monta.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

mauska

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 19.03.13 - klo: 20.38

Ei se ole futten patentoimaa pakettidataa. Ne on vaan puolet lyhyempiä servopulsseja. Siksi muunkin merkkiset toimii. Noin olen sen ainakin netistä lukemalla ymmärtänyt.

Itse asiassa RC sähköissä kaikkein omituisinta onkin se, ettei radio-servo väliä ole vielä muutettu kokonaan digitaaliseksi. Ei tarvitsisi kuin pari numeroa laittaa menemään - saisi frameratea paljon lisää ja kanavia voisi olla vaikka kuinta monta.

No sitten eri asia. Välillä tuntuu että eri valmistajilla on omansa "datapurske patenttinsa".

Tuota radio - servo väliä olen miettinyt kanssa, jopa niin pitkälle, että miten mahtais toimia optisesti pulssin siirto servolle, olisiko parempi ja huomaisiko eroa normaaliin tapaan verrattuna.

Näistä digitaalisista tiedonsiirroista vois vääntää juttua vaikka kuinka, mikä vaikuttaa mihinkin ja huomaako käytännössä yms  :tongue:

tomppa82

Lainaus käyttäjältä: pijokela - 19.03.13 - klo: 17.26Ainakin minulla on radiossa moodi, jossa se siirtää lyhyempiä servopulsseja ja saavuttaa siten nopeamman tiedonsiirron. Ohjekirjan mukaan tuohon tarvitsee Futaban oman digiservon. Käytännössä muutkin hyvät digiservot ovat toimineet.

Onko tuo nyt ihme, jos Futaban ohjeissa mainitaan, että jonku tietyn ominaisuuden hyödyntäminen vaatii kaikkien systeemin osien olevan Futaban tuotteita? Vaikka ihan hyvin ko. ominaisuutta saattaisi pystyä hyödyntämään muunkin merkkisten osien kanssa, ei tokikaan tietenkään kaikissa jutuissa, mutta niinku esim. tässä... Mainos se on joka kannattaa, varmasti hieman saa futabakin digiservojen myyntiä kasvatettua tuolla konstilla. ;)
Ajokunnossa LRP Blast S10 TX2 ja Surge grusher-vene.
Lisäksi muutamia innostusta odottavia auto-projekteja