Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Sääntömuutosehdotukset 25.6. mennessä

Aloittaja Mr Cale, 15.06.04 - klo: 12.16

Mr Cale

Tästähän oli jo talvella puhetta, mutta palautetaan mieliin.

Lainaa
Lähetetty: 16.12.2003 15:40    

--------------------------------------------------------------------------------

Lisään vielä sen verran, että kuten varmasti kaikki lisenssin omaavat harrastaja ovat AKK:n jäsenlehti 6/2003 lukeneet, tulee kautta 2005 koskevat sääntömuutosehdotukset olla jätettyinä lajiryhmälle 25.6.2004 mennessä.
Ehdotukset voi lähettää suoraa lajiryhmälle. Jos haluaa ehdotukseen evästeeksi luokkayhteyshenkilön näkemyksen asiasta, niin ehdotuksia voi lähettää heille. Tarvittavat yhteystiedot löytyy täältä.


P.S. Jos sähkö rataluokkien (TS-10, TJ-10, C-12) ehdotuksiin haluaa luokkayhteyshenkilön kannan pyydän toimimaan tämän viikon kuluessa, koska ensi viikolla olen todella kiireinen töissä.

Tuukka

Laitoin sitten ehdotukseni sääntömuutoksesta Tapani Kurviselle.

Teksti meni näin:

Kohtaan 1.5 seuraamukset sääntöjen noudattamattomuudesta muutosehdotus

Vanha teksti radioautoilussa:

Nostovuoron laiminlyönti: parhaan tuloksen mitätöinti ja jopa AKK:n virallinen varoitus.

Ehdotan uudeksi tekstiksi:

Nostovuoron tarkoituksellinen laiminlyönti: parhaan tuloksen mitätöinti ja jopa AKK:n virallinen varoitus.

Tällöin kilpailun johtaja voi esim. ensikertalaisen unohduksen korvata puhuttelulla.

------------------
Saas nähdä onko päättäjät samoilla linjoilla.

Tumppi

Lainaus käyttäjältä: "Tuukka".....

Ehdotan uudeksi tekstiksi:

Nostovuoron tarkoituksellinen laiminlyönti: parhaan tuloksen mitätöinti ja jopa AKK:n virallinen varoitus.
.....

Kiitos aktiivisuudesta.

Mutta määrittele "tarkoituksellinen" siten, että siihen ei jää "aukkoja" ?

Itse haluaisin kaikista säännöistä pois kohdat, jotka perustavat ns. yhden henkilön "mutu" tietoon... Koska ne ovat juuri niitä kohtia jotka tiukan paikan tullen aiheuttaa hämminkiä.

Tuukka

Tuolla lisä sanalla nimenomaan rakensin aukon, jotta kilpailun johto voi katsoa läpi sormien kohtuuttomia tilanteita, kun kyseessä on aloittelija tai muu vastaava. Nythän sääntö on niin ehdoton, että vaikka kaikki kilpailijat ovat samaa mieltä, että on kohtuutonta rangaista jotain kilpailijaa, on ilmeisesti PAKKO antaa rangaistus, jotta ei kilpailun johto saa rangaistusta sääntöjen noudattamatta jättämisestä AKK:n taholta.

Samaa ehdottomuutta ei muuten taideta soveltaa ns. normaalissa tilanteessa, jossa nostaja tulee paikalle autojen jo liikkuessa. Oikein fundamentaalinen voi nähdäkseni lätkäistä rangaistuksen jo tästäkin.

Yritän vain muuttaa ohjetta sellaiseksi ettei tulevien ensikertalaisten tarvitse rangaistuksen kautta oppia tätä sinänsä tärkeää nostotehtävää.

Ja kuten aiemmin olen sanonut rankaisuskaala kaikissa nyt esillä olevissa tapauksissa on mielestäni turhan ankara ja ehdoton. Tähän yritän nyt vain omalta osaltani vaikuttaa, jotta tämä tyyppisuomalainen umpimielisyys hieman lievenisi. Tämä koskee myös rankaistuja henkilöitä itsemme mukaan lukien. :wink:

Ja sitten vielä yksi idea, jolla voisi aloituskynnystä alentaa. Kilpailussa annettaisiin kummi, joka auttaisi hieman kilpailusuorituksessa, mutta ennen kaikkea näissä sääntö ynnä muissa etikettiasioissa. Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi (jahka itse opin hieman vielä) tähän tehtävään. Toki hyvät oppaat on tehty, mutta kilpailussa unohtuu moni asia. Samalla uutukainen toivotettaisiin tervetulleeksi hienon harrastuksen pariin.

Mr Cale

Nostamatta jättämisestä ja parhaan alkuerätuloksen menettämisestä.

LainaaRangaistuksen oikeudenmukaisuutta yleisesti voi ajatella myös seuraavalta kantilta. On hyvin mahdollista ja jopa todennäköistä, että yhden tai useamman muun kuljettajan paras tulos menee siinä, kun nostaja ei ole hoitamassa nostovuoraan ja nostopaikka on tyhjänä. Tässä kohtaa sanoisin teon ja rangaistuksen olevan aika hyvin tasapainossa.

Ajatus aloittelijoiden opettamisesta ilman kyseistä rangaistusta on tietysti kaunis. "Armahdettavien" piiriin kuuluvien määritelmä pitäisi olla kuitenkin täsmällinen. Harkinnan vara säännöissä on viime aikoina johtanut ikäviin tilanteisiin...


Tuo kummi-juttu olisi hyvä asia.

Tuukka

Vielä kertaalleen niin olen antanut panokseni.

En tarkoita, että sääntöjen noudattamatta jättämisestä annetaan armahdus. Tarkoitin sitä, joka kyllä viimeisestä kirjoituksesta tosiaan puuttui, rangaistuksen sijaan annetaan opetus eli vaikka tässä mainitussa tapauksessa tuplanostovelvoite tai jotain tämän sorttista. Eli filosofisesti ensin opetetaan ja sitten vasta rangaistaan. Ensin varoitetaan sitten väärän toiminnan jatkajaa rangaistaan jne...

Mutta onhan se vaikeaa saada järkevät säännöt ja tulkinnat, kun samoissa kisoissa on aikuisia, lapsia, nuoria, isi, poikia, aloittajia, lopettajia, tosikisaajia, huviajelijoita, hyviä autoja, huonoja autoja, huonoja päiviä, hyviä päiviä, jne...

Nappe

LÄHES kaikki jotka jättävät nostovuoron hoitamatta tekevät sen tahattomasti. Miten tämä auttaa sitä onnetonta kilpailijaa joka auto katollaan odottaa nostajan vaivautumista radan toisesta päästä paikalle jossa pitäisi olla nostajaa valmiina... puhumattakaan siitä onnettomasta kuskista jonka auton päälle tuo juokseva nostaja astuu, epätoivoisessa yrityksessään keretä autoa kääntämään ennen erän loputtua.
Toisaalta, eikän kukaan käske kaatamaan, mutta kerta nyt käytetään nostajia, niin tämän pitäisi olla tasapuolista kaikille.

Toisaalta, lähes jokainen kilpailija voisi ottaa hetken aikaa, ja miettiä miten noston oikeasti pitäisi tehdä.
Nostopaikalla ei tulisi olla vain muodon vuoksi, vaan yhtä yksinkertaista tehtävää hoitamassa. Jos auto kaatuu, niin siihen ei mennä vihellellen, katellen varikon tyttöjä (mistähän nekin sinne juuri silloin eksy), vaan ripeästi, kuitenkin muita kilpailioita huomioiden.
Itse kyllä huutaavat että missä nostajat, mutta missä se oma panos nostajana...

Mielestäni, nostovuoro on vähintään yhtä tärkeä kun itse ajaminen!

Miksi ei tulkita sääntöä niin, että "nostovuoron laiminlyönti" voi tapahtua myös nostopaikalla, jos nostajaa ei yksinkertaisesti kiinnosta, tai keskittyy seurusteluun toisen nostajan tai kaverin kanssa...

Oikeaoppinen nostaja, seuraa omaa sektoriaan, seisten, tai paikan niin vaatien korkeassa polviseisonnassa, valmiina lähtemään heti kun auto kaatuu. Tämän sattuessa, nostaja varmistaa että voi edetä muita häiritsemättä, siirtyy auton luokse ripeästi mutta hosumatta, ottaa autosta varman ja turvallisen otteen ja nostaa auton radalle AJOSUUNTAAN, vieläpä huomioiden mistä auto poistui radalta (tämähän vaatii sitä oman sektorin jatkuvaa tarkkailua). Onnistuneen noston jälkeen hän siirtyy takaisin paikalleen odottamaan seuraavaa kaatoa, jatkuvasti sektoriaan tarkkaillen ja muita varoen.

Lisätään sääntöihin "Päivän Nostaja" palkinto!

Meni hiukan aiheen sivusta. SORRY.

CAi

Miten olisi stop & go 10 s aikasakko, jos nostaa auton noudattamatta yllä mainittua ripeyttä ! Se annettaisiin esim . nopeimpaan alkuerätulokseen.
Sponsored by: Team Associated/Reedy/LRP/XENON racing/Protoform/DHI/JB-foam/V-DeZign/Proline Racing/Ultima 
                     (__\==*==/__)