Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

AJAPROD B4.2 projekti

Aloittaja manez, 13.04.13 - klo: 19.12

manez

Aloitetaanpas tällekin uudelle bensacrossille oma osio.
Eli kyseisellä autolla ajattelin tämän kauden päristellä ja ensinhän se tietysti täytyy rakentaa.
AJAPROD B4.2 on Losi 5ive-t corrista tehty EFRA lailllinen krossi konversio, jos sitä ei vielä joku tiennyt.
Tästä se sitten lähtee.
Alkuun piti tietenkin Losi 5ive-t laittaa osiksi ja hommata Ajaprod B4.2 "black edition" konversio kitti.



vwlt35

Hyvä et tulee uusia merkejä.
2  FG BC 2wd Kupla 2Tamiya m05

Lehtibakka

Äkkiä valmiiks ja kovaa testiä

manez

#3
Tarinoidaanpas hiukan projektista.
Losi 5ive-t purettu ruuveiksi ja homma lähti liikkeelle diffien kokoamisella. Diffit näyttää ihan samalta kuin 8 krossin diffit, vain koko on suurempi :grin:
diffin sisukset:

Alkuperäiset losin diffiöljyt on RTR autossa etu 7000, keski 5000 ja taka 2000.
Tähän päätin laittaa alkuun monelta foorumilta luettujen juttujen jälkeen Eteen 30 000, keski 150 000 ja taka 10 000
Kuva takadiffistä koottuna:

manez

#4
Seuraavaksi olikun vuorossa keskidiffi ja jarrujen mietintä. Näissä isoissa utossa kun tuota jarru teho pitäisi jotenki löytää.

Kuva orkkis osista:


Ensimmäisenä korvasin metalli levyt, uusilla epoxi levyillä.

Orkkis metallilevyt vs hippo epoxilevyt:


Tässä keskidiffi ja jarrut asennettuna:


Jotenkin jäi vaan sellainen olo että noi yhdet levyt ei voi pitää kunnolla.
No tilasin sitten tupla jarrulevy setin ja odottelen sitä nyt maailmalta. Kuvia asennuksesta laitan myöhemmin.

manez

#5
Etupää kasattu ja ajaprod etutorni istui nätisti paikalleen.
Iskareissa pidän edessä ja takana näin alkuun 35wt, sekä siniset jouset. Näkee sitten miten toimii.
Täytyy sanoa iskareista, että on kyllä Losin huippu laatu saatu näin isoon mittaankin onnistumaan. :grin:
Kuva keulasta:


Taakse tuli myös ajaprod iskaritorni.


Ja tässä osat istutettuna Ajaprod black edition pohjalevyyn, alkaa jo muistuttamaan autoa. :wink:


Keskidiffikin ja lyhyemmät kardaanit löysivät paikkansa, vaikka siihen jarrut vielä päivitän. HUOM! Kardaanit ja vetarit ovat kaikki saman mittaisia.

manez

Sitten radiolevyn kimppuun dremein kanssa.

Muutaman minuutin jälkeen näyttää tältä. Eli akkukotelo poistui Samban teharin teiltä ja ohjaus servoiksi tulee 2 pientä servoa, joten koloa piti editoida.. Uusi adapteri pikku servoille näkyy kuvassa.


Tässä vielä malli kuva kahdella vanhalla savöx sc-1256 servolla. Kuvan jälkeen heivasin savöxit ja tilaalle tulee vääntävämmät ja nopeammat spektrum s6100 lipo servot.

juhamatti

#7
Mielenkiintoinen projekti ja kiva seurata kun on laadukkaat kuvat ja teksti mukana..
Jatka samaan malliin  :wink:
Minkä moottorin muuten laitat autoon, ja millanen samban putki?
Onko se tää samban tötsä?
Hemmetin hieno näkönen tää malli, mut se myytävä versio on kaiketi musta?


Tuolla ajalla ois ollu muuten tällästä jarrupakettia myös kaupan 36€.

http://www.losishop.eu/en/upgrade-parts/95-ajal048-kit-4-disques-epoxy.html

manez

Just toi samba tulee autoon, sekä noi jarrut. :grin:
Koneeksi tulee Modellsport R1 26cc factory team edition.

Lehtibakka

Näyttää ja kuulostaa kovalta kisapeliltä.

manez

#10
Päivitystä topiciin. Kauden aloitus on Lauantaina ja kaikki tarvittavat osatkin on saapunut viimeisellä viikolla.
Servoiksi valitsin kokeekesi pienet ja tehokkaat Spektrum S6100 (speksit 7,4V, 26Kg, 0,11s ja paino 60g)


Tässä kuva asennettuna. Toistaiseksi tehty pikainen servojen linkitys, mutta suunnitellaan sitten paremmalla ajalla kestävämpi/nätimpi ratkaisu.


Jarrut päivitin myös tuplalevyillä ja nyt pitäisi pysähtyä. Näkyy asennettuna aiemmassa kmuvassa


Vastariakku sovittelua tollaisella ratkaisulla. Losi originaali akkulaatikko poistui putken tieltä.

manez

Moottoriksi autoon tuli Italiasta Modellsport 26cc R1 team edition, johon asennettiin vielä Ajaprod Musta jäähdytys siili.



Tänään vielä Samban asennus ja pikainen sisään ajo ennen huomista kisaa.  :grin:

Lerppu86

:Gaaaaaaaa:

leukani taisi mennä sijoiltaan...
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

manez

Nythän tämä alkaa näyttää jo autolta. Kiitokset pOINTERille pikaisesta korin maalauksesta.
Tässä kuva korin dremelöinnin jälkeen. Korin pesu ja tarroitus vielä täytyy tehdä.  :grin:

vihku

Aikas makee kärry sulla!!  :cool:
Associated B64D // RC-autoilua vuodesta 2008.

mylperi

Komia on, huomena nähdään livenä  :wink:

Lehtibakka

Tänään saadaan ensityypit. Kiva päästä näkemään livenä tuo auto. On se vaan niin komia!!!!

manez

#17
Auto sisään ajettu ja huomenna nokka kohti vääksyä OR5 kisoja. Säädetään siellä sitten lisää. :grin:

Samban uuden putken istutin ajaprodiin ja nätisti mahtuu krossi korin alle.


Tässä auto penkillä, juuri ennen sisäänajon aloitusta. Hyvin lähti Modellsport R1 tulille.


juhamatti

Ihan v..n siisti toi sun auto, ei voi ku ihailla..namnam :tongue:
Miten meni kisat muuten?

manez

#19
Kisat meni surkeesti!!  Koko pävän ihmettelin miksi auto teki vähän väliä omiaan. Tarkistin liittimet, akun ja vaihdoin jopa ponderin(ainoa vanha osa sähköpuolella). Ei vaan auttanut kunnes sitten päivän lopuksi huomasin että kaasuliinkki jumitti ajossa, mutta toimi pöydällä nätisti. Toinen ongelma on kaasuservon hirvittävä lämpeäminen kun pakari on liian lähellä. Täytyy tehdä servon siirto toiseen paikkaan. Siitä kuvia myöhemmin.

juhamatti

Toi on tota kun uusi auto on, ensi kisassa pääsee sit jo kunnolla mittaa muista ottamaan :azn:
Hiilikuidusta joku levy tohon väliin, tai sellanen kennorakenne tsydeemi, niin pitäisi pysyä servokin viileenä..

Nutechracing.fi

No panic. Seuraavaan kisaan kaasu/jarru servo siirretään uuteen paikkaan. Päivitys jo tulossa. :grin:
/Hanno Kruus
www.nutechracing.fi

Racinwhitbaja

Komee kyl on! Millanen toi kulkupuoli ja käyttäytyminen on Nutech:iin tai MCD:hen verrattuna?
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

manez

Kulkupuolesta on itselläni vielä vähän kokemusta, kun eka skapassa oli kaasu/jarru puolen kanssa ongelmia (Linkki jumiutui ja servo ylikuumeni). Mutta suurin ero aikaisempiin autoihin on aivan älytön kääntyvyys.
Ei tää huono voi olla kun viime viikonloppuna Team MCD:n Mark Kreising jätettiin kakkoseksi Ranskan OR5 kisoissa.  :laugh:

Tässä kuva autosta ennen ensimmäistä kisa starttia.


Tässä kuva kaasuservon uudelleen sijoittelusta. Tää on tehty pikaisesti ja tuntui toimivan todella hyvin.
Hannolta on tulossa oikeen servopöytä tuolle ratkaisulle, mutta oli pakko itse kokeilla protoilemalla toiminta. :wink:

mikari

Hiltunen & kumpp. oli tänään valmistelemassa Barcelonan matkaa ja näin tämmösen livenä.
Valitettavasti en ajossa, ku oli jotain iskari rempaa Losin iskareiden kanssa. Kyllä ne siitä baanalle sitten meni mutta sitten en enää ollut varikolla katsomassa. Hienon oloinen peli keskidiffi ja kaikki eli ihan perus buggy.

Hienoa että oli Lavangon 1/5 radalle käyttöä. Itse asiassa jokaisella neljällä radalla oli porukkaa, hauska juttu.
Kiitos 20 vuodesta!

Lehtibakka

Hahaa. Mulle tuli kans ajaprodi. Katsotaan kummonen kärrystä tulee kun päässä vilisee aivan ihmeellisiä suunnitelmia ja outoja ajatuksia.

Jos kaikki menee niin kuin päässä olevat ajatukset ovat nyt, niin taitaa autosta valmistua AjaLosi tai ainakin jotain sinne päin???

Lehtibakka

No jotain modia tähänkin autoon piti tehdä.

En ollut aivan tyytyväinen noihin Losin patentoimiin alatukivarren tappeihin. Noh, onneksi lääke löyty läheltä. Eli tapit pois ja tilalle 12,9 osakierreruuvit katkaistuna sopivaan mittaan. Lisäksi ne muoviset päätylaipat saivat lähteä, paitsi yksi. Se takadiffiboksin etummainen muovi piti säästää jotta se kynsi joka menee rungossa olevaan reikään on tarpeeksi tiukka. Samalla lisäsin 6mm aluslevyjä tukivarren ja päätylaipan väliin jotta turhat välykset sain pois. Kuvat kertokoon loput.







Nuo modaukset toimii sit perus Losissakin ihan mukavasti jos sellaisia haluaa väkästellä.

manez

Hyvä Esa, just näin. Jos tarkkaan katsot mun laittamia kuvia kun perä on nipussa niin näet myös 12,9 patentin, sekä shimmi prikat  :grin:
Vähän ohi tästä topiikista mutta: EM-kisoissa Heikkilä teki samanmoisen edition uuteen MCD RR5 autoon.  :grin:

Lehtibakka

No niin.

ELS AjaLosi projekti otti tuulta siipiensä alle ja eteni pienen pykälän.

Eli runkolevy olis suurin piirtein valmis ja nyt pääsee mallintamaan tekniikkaa paikoilleen. Kuvat kertokoon loput. Toisessa kuvatuksessa on Ajaprodin orkkis runkolevy vieressä skaalan hahmottamiseksi.






juhamatti

Hmm..
Pari senttiä lyhkäsemmän rakennat..
Pitääkö kardaania muokata?