Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Kestävä vetokäynnistin/sähköstartti?

Aloittaja jm81, 01.06.13 - klo: 12.52

jm81

Moi

Ostin 29cc King Motor Bajan ja muutaman käynnistyskerran jälkeen vetolaite antautui. Olisiko teillä hyviä ja kestäviä ratkaisua ko. ongelmaan? Onko jokin tietyn valmistajan starttilaite osottautunut kestäväksi vai olisiko sama tehdä suorilta sähköstartti?

- JM
Turnigy sct 1/10 2WD, Turnigy Trailblazer 1/5, King Motor Baja 29cc

Lerppu86

Turtle racingin alumiininen vetokäynnistin kestää ainakin repiä kuin viimeistä päivää mutta maksaakin aika reilusti.

RCMK:n vetokäynnistin on myös aika lujaa tekoa ja jousi on myös aika napakka.

Perus käynnistimet on ihan ok, kun vaihtaa sen tartunta renkaan alumiiniseksi.

Kaikissa vetareissa suurimmaksi ongelmaksi jokatapauksessa koituu käynnistimen jumiva hiekka ja pöly. Vetokäynnistimen suojapussi ja riittävä lohkon suojaaminen edes auttaa tässä.

Ne eivät ongelmaa poista mutta pidentävät huolto tarvetta.

Sähköstartteja/ akkukone startteja löytyy mutta moni on vakaasti sitä mieltä että repiminen kuuluu lajiin  :grin:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

jm81

Moi

Kiitos vinkeistä. Vakiokäynnistin antautui paristakin kohtaa, ensin metallinen hela irtosi käynnistimen pohjasta ja salli tartuntarenkaan liikkeen liian isoksi. Sen sain korjattua läpipultilla, mutta sen jälkeen muovinen tartuntarengas meni halki. Nätisti tuo käyntiin lähtee, 2-3 nykäsyä. Toinen ongelma on se, että poika ei saa autoa käyntiin :) Pitänee miettiä, että laittaako pojan kuntokuurille ja tilaa uuden käynnistimen vai värkätäkkö sähköstartti.

- JM

Lainaus käyttäjältä: Lerppu86 - 01.06.13 - klo: 13.05
Turtle racingin alumiininen vetokäynnistin kestää ainakin repiä kuin viimeistä päivää mutta maksaakin aika reilusti.

RCMK:n vetokäynnistin on myös aika lujaa tekoa ja jousi on myös aika napakka.

Perus käynnistimet on ihan ok, kun vaihtaa sen tartunta renkaan alumiiniseksi.

Kaikissa vetareissa suurimmaksi ongelmaksi jokatapauksessa koituu käynnistimen jumiva hiekka ja pöly. Vetokäynnistimen suojapussi ja riittävä lohkon suojaaminen edes auttaa tässä.

Ne eivät ongelmaa poista mutta pidentävät huolto tarvetta.

Sähköstartteja/ akkukone startteja löytyy mutta moni on vakaasti sitä mieltä että repiminen kuuluu lajiin  :grin:
Turnigy sct 1/10 2WD, Turnigy Trailblazer 1/5, King Motor Baja 29cc

HMS77

Mites muuten tuollanen sähköstartti, onko vaikea homma toteuttaa esim Zenoahin koneisiin?
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Racinwhitbaja

Tollasen hommaat niin saa poika akkuporalla koneen tulille.
http://www.davesmotors.com/eg430
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

juhamatti

Killer rc:ltä saa kolmasosan hinnalla tollasen rotostartin.
http://www.killerrc.com/product/power-starter/
Mcd:hen tota on turha uneksia tai losiin, koska mcd:ssä putki on edessä, ja losissa moottori on pitkittäin, ei voi rotoa käyttää.
Itellä on toi turtlen v2 ja siihen kun sen laakeroidun leukaosan laitoin, toimii se vaikka millasessa pölyssä ajaisi, ainut negatiivinen juttu on se hinta, mutta se sit kyllä kestää..

Lerppu86

Summa summarun, jos hinta ei ole este niin turtle on varma valinta
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

diezel

Mukava hinta tuolle kertyy:
Käynnistin http://www.davesmotors.com/eg426x : 120$
Laakeroidut leuat http://www.davesmotors.com/eg428e_5 : 21,60$
Vahvempi tartunta osa http://www.davesmotors.com/eg428e_6 : 14,40$
Suoja käynnistimelle http://www.davesmotors.com/eg427x : 24,50$

Yht: 180,50$ + postit

Racinwhitbaja

Ja tullit vielä päälle... Itellä on se alum. roto ja todennut toimivaksi! Tosin ostin sen käytettynä ja omassa käytössä kulunut lisää niin tarvis saada tilattua siihen se uloin 1suuntaislaakeri ja se akseli siihen mihin tulee poraan kiinnitettävä tanko... Onko tietoa et saiskohan niitä erikseen ns. varaosana?
Oon myös katellut tota killerin rotoa mutta en ole hirveen vakuttunut siitä kun on muovissa kiinni ja ei tietoa miten toteutettu muutenkin...
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Fleku

Lainaus käyttäjältä: diezel - 01.06.13 - klo: 21.58
Mukava hinta tuolle kertyy:
Käynnistin http://www.davesmotors.com/eg426x : 120$
Laakeroidut leuat http://www.davesmotors.com/eg428e_5 : 21,60$
Vahvempi tartunta osa http://www.davesmotors.com/eg428e_6 : 14,40$
Suoja käynnistimelle http://www.davesmotors.com/eg427x : 24,50$

Yht: 180,50$ + postit

Se on vain odoteltava deals of day tarjousta  ;)   jos osuis kohdilleen
Baja 5sc

juhamatti

Lainaus käyttäjältä: diezel - 01.06.13 - klo: 21.58
Mukava hinta tuolle kertyy:
Käynnistin http://www.davesmotors.com/eg426x : 120$
Laakeroidut leuat http://www.davesmotors.com/eg428e_5 : 21,60$
Vahvempi tartunta osa http://www.davesmotors.com/eg428e_6 : 14,40$
Suoja käynnistimelle http://www.davesmotors.com/eg427x : 24,50$

Yht: 180,50$ + postit


Mulla on vaan toi turtlen vakio setti ja toi laakeroitu leuka, ehkä ainut minkä ostan lisää on se teräksinen kaapelin ohjain, se muovinen on melkolailla "syöty" kun kaapeli siihen hinkkaan.
Toki tuon bling alupalikan voi siihen laittaa lisää, mutta se muovinen on itsellä vieläkin uuden veroinen, ei mitään kulumaa siinä, ja varmasti satoja kertoja olen nykinyt tuolla erikoneita tulille.

juhamatti

Mitäs poijaat tälläsestä rotostartista tuumitte?
Käynnistäisi vaikka kuorma-auton  :laugh:

Tossa bajassa on skopodin 62cc mylly.

juhamatti


JariV

Tuo Coleman on tarkoitettu karting-auton startteriksi. Kelpo laite mutta onkohan jo vähän overkill näihin peleihin...

62 Skopod on sormi-epäystävällinen startata jos siihen ei laita puolipuristinventtiiliä. Kun laittaa niin senkin saa liipastua tulile kuten pienemmätkin.
Just joo.

juhamatti

Joo, ja hemmetin kalliskin.
Taitaa tolla ranskiksella olla massia kun tollasen on rc-autoon ostanut  :grin:

DIY-man

Vähemmällä massilla vakiosta vähän enemmän irti, ehkä tällä pärjään, kun en noita "mörkökoneita" harrasta. Kytkinhilut kiinnitetty läpipultilla, joka varmistettu kruunumutterilla. Ei salettiin aukea omia aikojaan eikä löysty! Kaksinkertainen prikka, tuskin sekään periksi antaa. CY29:llä kävi semmosta, että löystyi ruuvi ja tukiprikka painui kupille. Nämä lääkkeet sen vaivan toistumisen ehkäisyyn.

Kivisuojat teräsverkosta tinakolvin kanssa paistamalla kiinnitetty, ei tarvinnut liimaa!  Kuminpalat on vasteet mun teräksiselle alakatteelle.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

juhamatti

Tuo voisi jo toimia..
Tosin tuossa muovisessa kuoressa on ne omat huonot puolet joita ei voi korjata mitenkään..
Mut kyllä tuo vakion hakkaa mennen tullen mitä diy-monsteriman on tehnyt.. :azn:

Lerppu86

nyt on näköjään tuo FID löytänyt tiensä kaupojen hyllyyn asti
http://www.largescalerc.com/046-RemoteElectricStarterForLosi5ive-TandBaja5B5Tand5SCByFI.aspx

Yllätyin hieman hinnan suhteen. Ajatellen että turtlen käynnistin maksaa hieman alle 200 optioiden kanssa. Eli ihan ostettavissa, vaikkei edullinen olekkaan.

Omaan turtleen en ole vielä ehtinyt koskeakkaan. Laatikossa odottaa että olisi aikaa asentamiseen. Otin gizmon koneelle sen rcmk:lle tarkoitetun jalan dog cagelle. Turha lisä. Identtinen mukana tulevan kanssa, lukuunottamatta uraa keskellä, jolla ei ole mitään virkaa minkään kanssa.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...


Lerppu86

Oli muuten tuon promo videossa tappo ominaisuuskin mukana. Tuli vain mieleen kun sammutti koneen painikkeesta.
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Näinköhän tuokin on kovin pitkäikäinen startti..
Pölyisessä paikassa kun ajellaan, niin tuo liukulaakeroitu sähkömoottori on ainakin kaput melko nopeesti.

jperala

Mikä näissä nyt hajoilee jo muutaman nykäsyn jälkeen, omassa tuo perusromu ei ole mitään hajoamisen merkkejä antanut ja on sitä jo pari kertaa nykäisty.
Tiger II

juhamatti

No kyllä sä sen tuun huomaamaan vielä :laugh:
Varsinkin jos se tartuntakynsi on muovinen ja musta muovinen, niin talvella se on pakkasella kahtia ekalla nykäsyllä, se valkea vinyylinen kestää vielä jotenkuten.
Alumiinisellakin on omat varjopuolensa, mm syö sitä vauhtipyörän tartuntaleukaa..

DIY-man

Niinhän se syö...

No katsotaan, kuka syö ja ketä tämän jälkeen: 1290 N/mm2 karkaistut "kulutuspalat" . Vasta asennetut, ei ole vielä testituloksia. Asensin nuo, kun vauhtipyörän tartuntaleuat kuluivat niin lyhyiksi, ettei startti enää yltänyt kiinni. Ahneesti tuntuu ottavan näihin kiinni. Lähinnä mua jänskättää, että pysyvätkö "implantit" kiinni, eli riittääkö tartuntaleuoissa lujuus, kun niihin on porattu kierrereijät.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10

juhamatti

Jälleen kerran DR-rc on tehnyt oivallisen löydöksen :wink:
Rupeekohan se käynnistimen palikka sit kulumaan, tosin sehän ei joudu sellaselle rasitukselle kuin tuo vauhtipyörä..

jperala

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 07.09.13 - klo: 16.48
No kyllä sä sen tuun huomaamaan vielä :laugh:
Varsinkin jos se tartuntakynsi on muovinen ja musta muovinen, niin talvella se on pakkasella kahtia ekalla nykäsyllä, se valkea vinyylinen kestää vielä jotenkuten.
Alumiinisellakin on omat varjopuolensa, mm syö sitä vauhtipyörän tartuntaleukaa..

Juu, talvella ymmärrän hyvin muovin hajoamisen, mutta nyt on kesä ja noita tuntuu hajoavan eka käynnistyksellä kun palstaa lueskelee ?
Tiger II

baja5t/juhis

hyvin on kestänyt mullakin vakiokäynnistimet. normaalikulumaa ja pöly/kuraongelmaa, pakissa varakäynnistin niin ei haittaa. tosin mulla on vakiomoottori.eli puristukset ei rasita, virimoottoreissa vissiin eri juttu.
hpi baja5t.axial scx.turnigy1/16rallybrushless
(vintage27mhztikkuradio tamiya hotshot.kyosho progress4wds.)

Lerppu86

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 07.09.13 - klo: 09.45
Näinköhän tuokin on kovin pitkäikäinen startti..
Pölyisessä paikassa kun ajellaan, niin tuo liukulaakeroitu sähkömoottori on ainakin kaput melko nopeesti.

Joo se vakio saataapi olla aika nopeesti kaput. Voihan siihen vaihtaa sen harjattoman, kaljatölkin kokoisen moottorin. Saapi heittää törkyä päälle mielinmäärin ja lähtee taatusti käyntiin.  :laugh: :laugh:
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

juhamatti

Lainaus käyttäjältä: Lerppu86 - 08.09.13 - klo: 15.55
Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 07.09.13 - klo: 09.45
Näinköhän tuokin on kovin pitkäikäinen startti..
Pölyisessä paikassa kun ajellaan, niin tuo liukulaakeroitu sähkömoottori on ainakin kaput melko nopeesti.

Joo se vakio saataapi olla aika nopeesti kaput. Voihan siihen vaihtaa sen harjattoman, kaljatölkin kokoisen moottorin. Saapi heittää törkyä päälle mielinmäärin ja lähtee taatusti käyntiin.  :laugh: :laugh:

Ja jos kone sammuu, niin hiilettömässä startissa on niin paljon tenkua, että sen voimin voi ajaa vielä pari kierrosta  :laugh:

DIY-man

Lainaus käyttäjältä: juhamatti - 08.09.13 - klo: 09.12
Rupeekohan se käynnistimen palikka sit kulumaan, tosin sehän ei joudu sellaselle rasitukselle kuin tuo vauhtipyörä..

Suapi se vaikka kuluakin, olkoon se se kuluva osa. Sen kun voi helposti ja halvalla vaihtaa, verrattuna vauhtipyörään.
Kyosho: Twin Force Trial-Modified 4x4x4, Optima, Inferno Kanai-VE, Zaboon 4wd - Valtra Valmet HiTech 6850 1:18 - Scania 140 Bigfoot 1:10