Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Ohjaimen "kyykkääminen"

Aloittaja ylikar-h, 02.08.13 - klo: 23.49

ylikar-h

Ongelma: Autossa 6S lipo ja kun ajan kaasun tappiin täydellä akulla , vapautan kaasun ja alan jarruttaa...lipohälytin piippaa pari kertaa ja se varsinainen ongelma tulee sitten :- auton ohjain lakkaa toimimasta.."kinkkinen" tilanne kun nopeutta n 100 km/ h..
Eli eikö vastari  saa tarpeeksi virtaa...se oudoksuttaa,  kun se tapahtuu vasta nopeutta vähennettäessä ei siis kiihdytettäessä...??
Luulisi virran loppuvan vastarille jo kiihdytettäessä..jos se olisi ongelma...?

*HOKE*

Siis mikä lopettaa toimintansa???

Ohjain sulla on kädessä, ei autossa.

jon.lindgren

Onko autossa mekaaniset jarrut?
Sähkömoottorilla jarruttaminen rasittaa noparia todella paljon. Tällöin nopari voi sammuttaa itsensä kokonaan mukaanlukien BEC-piirin joka tekee vastarille ja servoille sopivaa sähköä.

veltsu1

Jotenkin käsitin tekstistä, että vastarin kanto matka on lyhyt.

Vai luinko vääri? :shocked:
Arrma mojave 6s blx
Hpi racing savage flux hp

ylikar-h

#4
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* link=topicjajo77755.msg689947#msg689947 date=1375685502
Siis mikä lopettaa toimintansa???

Ohjain sulla on kädessä, ei autossa.

Jep..."viisastelua"... siis lähetin on kädessä, vastaanotin autossa...(sait kostettua.." :wink:)..mutta ohjain kyykkää .
Oli se vika sitten kummassa vaan.
Mutta asiaan: - todennäköisesti tapahtuu juuri niin..että jarrutus kovasta nopeudesta rasittaa säädintä,  se kytkeytyy hetkeksi pois, ( ei siis mekaanista jarrua ) ja ei anna virtaa vastaanottimeen.
Jokin foorumin käyttäjistä antoi jo vinkin yksityisviestillä..kiitos hänelle, en mainitse nimimerkkiä, kun ei " kuulemma " ole hyväksyttävää, kun kerran niin tein. ( kuulemma jokin saanut jopa bannia tälläisestä ?)
Lähettimen / vastaanottimen kantomatka ei ole lyhyt muuten, paitsi kovan jarrutuksen jälkeen.

Maxxi

Kondensaattori vastaanottimeen voisi varmast auttaa.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

mcly

Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 05.08.13 - klo: 12.46
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* link=topicjajo77755.msg689947#msg689947 date=1375685502
Siis mikä lopettaa toimintansa???

Ohjain sulla on kädessä, ei autossa.

Jep..."viisastelua"... siis lähetin on kädessä, vastaanotin autossa...(sait kostettua.." :wink:)..mutta ohjain kyykkää .
Oli se vika sitten kummassa vaan.
Mutta asiaan: - todennäköisesti tapahtuu juuri niin..että jarrutus kovasta nopeudesta rasittaa säädintä ja se kytkeytyy hetkeksi pois, ( ei siis mekaanista jarrua ) ja ei anna virtaa vastaanottimeen.
Jokin foorumin käyttäjistä antoi jo vinkin yksityisviestillä..kiitos hänelle, en mainitse nimimerkkiä, kun ei " kuulemma " ole hyväksyttävää, kun kerran niin tein. ( kuulemma jokin saanut jopa bannia tälläisestä ?)
Lähettimen / vastaanottimen kantomatka ei ole lyhyt muuten, paitsi kovan jarrutuksen jälkeen.
No mutta hyvä jos selvisi. Eihän sitä tänne kannata kertoa..  :smiley: Banneja jos on saanut kun kertoo YV:llä ongelmaan vastauksen niin riiiistus sentään.. Tätä en ihan heti kuitenkaan niele vaikka modet on välillä kummallisia  :wink:
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: mcly - 05.08.13 - klo: 13.21
Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 05.08.13 - klo: 12.46
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* link=topicjajo77755.msg689947#msg689947 date=1375685502
Siis mikä lopettaa toimintansa???

Ohjain sulla on kädessä, ei autossa.

Jep..."viisastelua"... siis lähetin on kädessä, vastaanotin autossa...(sait kostettua.." :wink:)..mutta ohjain kyykkää .
Oli se vika sitten kummassa vaan.
Mutta asiaan: - todennäköisesti tapahtuu juuri niin..että jarrutus kovasta nopeudesta rasittaa säädintä ja se kytkeytyy hetkeksi pois, ( ei siis mekaanista jarrua ) ja ei anna virtaa vastaanottimeen.
Jokin foorumin käyttäjistä antoi jo vinkin yksityisviestillä..kiitos hänelle, en mainitse nimimerkkiä, kun ei " kuulemma " ole hyväksyttävää, kun kerran niin tein. ( kuulemma jokin saanut jopa bannia tälläisestä ?)
Lähettimen / vastaanottimen kantomatka ei ole lyhyt muuten, paitsi kovan jarrutuksen jälkeen.
No mutta hyvä jos selvisi. Eihän sitä tänne kannata kertoa..  :smiley: Banneja jos on saanut kun kertoo YV:llä ongelmaan vastauksen niin riiiistus sentään.. Tätä en ihan heti kuitenkaan niele vaikka modet on välillä kummallisia  :wink:

Tuskin siitä, että on antanut yv. vastauksen, on tullut bannia vastauksen antajalle. Mutta.... jos vastaanottaja julkaisee yv:n lähettäjän nimimerkin/nimen, niin siitä voipi antaakin. YV on yksityisviesti.... jota koskee ns. kirjesalaisuus....
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

ylikar-h

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 05.08.13 - klo: 13.38
Lainaus käyttäjältä: mcly - 05.08.13 - klo: 13.21
Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 05.08.13 - klo: 12.46
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* link=topicjajo77755.msg689947#msg689947 date=1375685502
Siis mikä lopettaa toimintansa???

Ohjain sulla on kädessä, ei autossa.

Jep..."viisastelua"... siis lähetin on kädessä, vastaanotin autossa...(sait kostettua.." :wink:)..mutta ohjain kyykkää .
Oli se vika sitten kummassa vaan.
Mutta asiaan: - todennäköisesti tapahtuu juuri niin..että jarrutus kovasta nopeudesta rasittaa säädintä ja se kytkeytyy hetkeksi pois, ( ei siis mekaanista jarrua ) ja ei anna virtaa vastaanottimeen.
Jokin foorumin käyttäjistä antoi jo vinkin yksityisviestillä..kiitos hänelle, en mainitse nimimerkkiä, kun ei " kuulemma " ole hyväksyttävää, kun kerran niin tein. ( kuulemma jokin saanut jopa bannia tälläisestä ?)
Lähettimen / vastaanottimen kantomatka ei ole lyhyt muuten, paitsi kovan jarrutuksen jälkeen.
No mutta hyvä jos selvisi. Eihän sitä tänne kannata kertoa..  :smiley: Banneja jos on saanut kun kertoo YV:llä ongelmaan vastauksen niin riiiistus sentään.. Tätä en ihan heti kuitenkaan niele vaikka modet on välillä kummallisia  :wink:

Tuskin siitä, että on antanut yv. vastauksen, on tullut bannia vastauksen antajalle. Mutta.... jos vastaanottaja julkaisee yv:n lähettäjän nimimerkin/nimen, niin siitä voipi antaakin. YV on yksityisviesti.... jota koskee ns. kirjesalaisuus....

En tiedä kirjesalaisuuksista, mutta nimenomaan kuulin, että tämä yksityisviestin antaja oli saanut bannia, koska oli neuvonut yksityisviestillä ...mutta voi olla näitä urbaanilegendoja..en tiedä totuutta.

mcly

Lainaus käyttäjältä: TTKoo - 05.08.13 - klo: 13.38
Lainaus käyttäjältä: mcly - 05.08.13 - klo: 13.21
Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 05.08.13 - klo: 12.46
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* link=topicjajo77755.msg689947#msg689947 date=1375685502
Siis mikä lopettaa toimintansa???

Ohjain sulla on kädessä, ei autossa.

Jep..."viisastelua"... siis lähetin on kädessä, vastaanotin autossa...(sait kostettua.." :wink:)..mutta ohjain kyykkää .
Oli se vika sitten kummassa vaan.
Mutta asiaan: - todennäköisesti tapahtuu juuri niin..että jarrutus kovasta nopeudesta rasittaa säädintä ja se kytkeytyy hetkeksi pois, ( ei siis mekaanista jarrua ) ja ei anna virtaa vastaanottimeen.
Jokin foorumin käyttäjistä antoi jo vinkin yksityisviestillä..kiitos hänelle, en mainitse nimimerkkiä, kun ei " kuulemma " ole hyväksyttävää, kun kerran niin tein. ( kuulemma jokin saanut jopa bannia tälläisestä ?)
Lähettimen / vastaanottimen kantomatka ei ole lyhyt muuten, paitsi kovan jarrutuksen jälkeen.
No mutta hyvä jos selvisi. Eihän sitä tänne kannata kertoa..  :smiley: Banneja jos on saanut kun kertoo YV:llä ongelmaan vastauksen niin riiiistus sentään.. Tätä en ihan heti kuitenkaan niele vaikka modet on välillä kummallisia  :wink:

Tuskin siitä, että on antanut yv. vastauksen, on tullut bannia vastauksen antajalle. Mutta.... jos vastaanottaja julkaisee yv:n lähettäjän nimimerkin/nimen, niin siitä voipi antaakin. YV on yksityisviesti.... jota koskee ns. kirjesalaisuus....
Joo.. ton ymmärrän mutta en sitä, että sitten kertoisi tänne vihjeenä saaneen vastauksen.. Toki hieman hassua, että aiheeseen ei tule ongelman ratkaisua vaan se pidetään pimennossa  :wink: Mutta onneksi ei itellä Ohjain kyykkää..
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

bluebeetle

#10
No nyt taas riittää jaskan jauhaminen....

Täällä ei satavarmasti yv:llä neuvomisesta banaania ole ikinä saanut kukaan!

Edit: siirretty radiolaitteet-alueelle (jonne olisi kuulunut alunperinkin)
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Katala

#11
No niin minulla on vähän vastaava ongelma. Oma veikkaus on että escin sisäinen bec ei riitä.

Setuppi on:
Esc: HW Xerun 150a http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=238
Motti: HW XERUN-4274SD 1800kv http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=240
Servo: Graupner DES 806 BB http://www.graupner.de/en/products/01642515-4b83-448d-8515-ba6d5e0a3d9d/7952/product.aspx
Vastari: R3WP http://www.absima.com/en/products/controll-systems/receivers.html

Escin sisäinen bec antaa 5.75V ja 3A. Oireilu tapahtuu vain 5s akkusetupilla (3s 5000mc 50c ja 2s 5000mah 50c sama valmistaja molemmilla akuilla) 4s setupilla ei ole ongelmia.

Ongelma: Eli 5s kiinni, lämä pohjassa (kaasun EPA 70%) ja alan kääntelemään autoa, niin ensin vauhti hidastuu mateluksi ja hetken päästä stoppaa kokonaan. Pysähdyksissä jatkan servon rääkkiä, niin sekin hidastuu kunnes hyytyy kokonaan. Välillä voima palautuu kun odottaa hetken, mutta jossain tilanteissa ei ole auttanut muu kuin virran käyttö pois. Tasaisella ja kovalla alustalla en ole saanut autoa hyytymään edes 5s:llä, mutta soramontulla tämä tapahtuu aina.

Olisiko ulkoisen becin hommaaminen edessä?

Edit: lipo cutoffit on säädetty molemmille setupeille, joten niistä ei pitäisi johtua tuo hyytyminen.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 05.08.13 - klo: 12.46
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* link=topicjajo77755.msg689947#msg689947 date=1375685502
Siis mikä lopettaa toimintansa???

Ohjain sulla on kädessä, ei autossa.

Jep..."viisastelua"... siis lähetin on kädessä, vastaanotin autossa...(sait kostettua.." :wink:)..mutta ohjain kyykkää .
Oli se vika sitten kummassa vaan.
Mutta asiaan: - todennäköisesti tapahtuu juuri niin..että jarrutus kovasta nopeudesta rasittaa säädintä,  se kytkeytyy hetkeksi pois, ( ei siis mekaanista jarrua ) ja ei anna virtaa vastaanottimeen.
Jokin foorumin käyttäjistä antoi jo vinkin yksityisviestillä..kiitos hänelle, en mainitse nimimerkkiä, kun ei " kuulemma " ole hyväksyttävää, kun kerran niin tein. ( kuulemma jokin saanut jopa bannia tälläisestä ?)
Lähettimen / vastaanottimen kantomatka ei ole lyhyt muuten, paitsi kovan jarrutuksen jälkeen.

Ei tuo kyllä mitään viisastelua ollut. Ohjain kun ei kyykkää tollasesta niin mitenkään.
Jos kantomatka tosiaan yhtäkkiä lyhenee jossain jarrutilanteessa niin vastaanotin siinä kyykkää eikä ohjain.
Ohjainta ei kiinnosta mitä autossa tapahtuu.

ylikar-h

Lainaus käyttäjältä: *HOKE* - 09.08.13 - klo: 22.04
Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 05.08.13 - klo: 12.46
Lainaus käyttäjältä: *HOKE* link=topicjajo77755.msg689947#msg689947 date=1375685502
Siis mikä lopettaa toimintansa???

Ohjain sulla on kädessä, ei autossa.

Jep..."viisastelua"... siis lähetin on kädessä, vastaanotin autossa...(sait kostettua.." :wink:)..mutta ohjain kyykkää .
Oli se vika sitten kummassa vaan.
Mutta asiaan: - todennäköisesti tapahtuu juuri niin..että jarrutus kovasta nopeudesta rasittaa säädintä,  se kytkeytyy hetkeksi pois, ( ei siis mekaanista jarrua ) ja ei anna virtaa vastaanottimeen.
Jokin foorumin käyttäjistä antoi jo vinkin yksityisviestillä..kiitos hänelle, en mainitse nimimerkkiä, kun ei " kuulemma " ole hyväksyttävää, kun kerran niin tein. ( kuulemma jokin saanut jopa bannia tälläisestä ?)
Lähettimen / vastaanottimen kantomatka ei ole lyhyt muuten, paitsi kovan jarrutuksen jälkeen.

Ei tuo kyllä mitään viisastelua ollut. Ohjain kun ei kyykkää tollasesta niin mitenkään.
Jos kantomatka tosiaan yhtäkkiä lyhenee jossain jarrutilanteessa niin vastaanotin siinä kyykkää eikä ohjain.
Ohjainta ei kiinnosta mitä autossa tapahtuu.

Jotkut ymmärtää asian ilman rautalankaa. :wink:
Jospa lopetetaan tämä mustikoista puhuminen kun on kyse puolukoista.  :grin:

pijokela

Lainaus käyttäjältä: Katala - 09.08.13 - klo: 12.20
Olisiko ulkoisen becin hommaaminen edessä?

Sinne vastaanottimeen voi myös laittaa kondensaattorin. Sellainen auttaa yllättävästi tämänkaltaisiin ongelmiin. Se on halvempi ja nopeampi kokeilla. Tosin minulla on ihan erilainen auto ja radio ja kaikki, joten varma en voi olla auttaako se sinulla..
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

ylikar-h

Lainaus käyttäjältä: Katala - 09.08.13 - klo: 12.20
No niin minulla on vähän vastaava ongelma. Oma veikkaus on että escin sisäinen bec ei riitä.

Setuppi on:
Esc: HW Xerun 150a http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=238
Motti: HW XERUN-4274SD 1800kv http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=240
Servo: Graupner DES 806 BB http://www.graupner.de/en/products/01642515-4b83-448d-8515-ba6d5e0a3d9d/7952/product.aspx
Vastari: R3WP http://www.absima.com/en/products/controll-systems/receivers.html

Escin sisäinen bec antaa 5.75V ja 3A. Oireilu tapahtuu vain 5s akkusetupilla (3s 5000mc 50c ja 2s 5000mah 50c sama valmistaja molemmilla akuilla) 4s setupilla ei ole ongelmia.

Ongelma: Eli 5s kiinni, lämä pohjassa (kaasun EPA 70%) ja alan kääntelemään autoa, niin ensin vauhti hidastuu mateluksi ja hetken päästä stoppaa kokonaan. Pysähdyksissä jatkan servon rääkkiä, niin sekin hidastuu kunnes hyytyy kokonaan. Välillä voima palautuu kun odottaa hetken, mutta jossain tilanteissa ei ole auttanut muu kuin virran käyttö pois. Tasaisella ja kovalla alustalla en ole saanut autoa hyytymään edes 5s:llä, mutta soramontulla tämä tapahtuu aina.

Olisiko ulkoisen becin hommaaminen edessä?

Edit: lipo cutoffit on säädetty molemmille setupeille, joten niistä ei pitäisi johtua tuo hyytyminen.

Onko sattumaa, mutta minulla sama säädin / moottori.

goos

Lainaus käyttäjältä: Katala - 09.08.13 - klo: 12.20
No niin minulla on vähän vastaava ongelma. Oma veikkaus on että escin sisäinen bec ei riitä.

Setuppi on:
Esc: HW Xerun 150a http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=238
Motti: HW XERUN-4274SD 1800kv http://www.hobbywing.com/product_show.asp?id=240
Servo: Graupner DES 806 BB http://www.graupner.de/en/products/01642515-4b83-448d-8515-ba6d5e0a3d9d/7952/product.aspx
Vastari: R3WP http://www.absima.com/en/products/controll-systems/receivers.html

Escin sisäinen bec antaa 5.75V ja 3A. Oireilu tapahtuu vain 5s akkusetupilla (3s 5000mc 50c ja 2s 5000mah 50c sama valmistaja molemmilla akuilla) 4s setupilla ei ole ongelmia.

Ongelma: Eli 5s kiinni, lämä pohjassa (kaasun EPA 70%) ja alan kääntelemään autoa, niin ensin vauhti hidastuu mateluksi ja hetken päästä stoppaa kokonaan. Pysähdyksissä jatkan servon rääkkiä, niin sekin hidastuu kunnes hyytyy kokonaan. Välillä voima palautuu kun odottaa hetken, mutta jossain tilanteissa ei ole auttanut muu kuin virran käyttö pois. Tasaisella ja kovalla alustalla en ole saanut autoa hyytymään edes 5s:llä, mutta soramontulla tämä tapahtuu aina.

Olisiko ulkoisen becin hommaaminen edessä?

Edit: lipo cutoffit on säädetty molemmille setupeille, joten niistä ei pitäisi johtua tuo hyytyminen.
testaa ilman temp cut-offia ja lipo cut-offia, tätä kautta yleensä ne ongelmat ratkeaa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Katala

Lainaus käyttäjältä: goos - 10.08.13 - klo: 00.41
testaa ilman temp cut-offia ja lipo cut-offia, tätä kautta yleensä ne ongelmat ratkeaa.

Lämmöt ei kerkeä pahemmin nousemaan, mutta voihan sen testata jos niissä joku klitsi on.

Lainaus käyttäjältä: ylikar-h - 10.08.13 - klo: 00.27
Onko sattumaa, mutta minulla sama säädin / moottori.

Ei taida olla sattumaan, ilmottele jos saat ongelman katoamaan.

goos

Lainaus käyttäjältä: Katala - 10.08.13 - klo: 09.42
Lainaus käyttäjältä: goos - 10.08.13 - klo: 00.41
testaa ilman temp cut-offia ja lipo cut-offia, tätä kautta yleensä ne ongelmat ratkeaa.

Lämmöt ei kerkeä pahemmin nousemaan, mutta voihan sen testata jos niissä joku klitsi on.

Idea on siis testata toimiiko se ilman jompaa kumpaa cut-offia, sen jälkeen voi etsiä oikeeta syytä. 95% näistä keisseistä ratkee tätä kautta.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

ylikar-h

Jep, minulla jo hankittuna ulkoinen bec, uskoisin sen korjaavan tilanteen.
Minullakaan tätä ongelmaa ei ole 3s ja 4s akuilla , vasta 6s akuilla.
Se viittaa nimenomaan siihen säätimen poiskytkeytymiseen kovassa jarrutuksessa ( jarru 100%), siis suurempi nopeus 6s akuilla = jarrutus rajumpi = säädin kyykkää hetkeksi  :wink:

ylikar-h

Homma toimii, eli ulkoinen bec auttoi minun ongelmaan, kiitos kaikille jotka neuvoivat asiallisesti "tyhmää", myös kaikille yksityisviestejä lähettäneille.