Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

Winter Jumps 2013-2014 - kisat, infot jne

Aloittaja Vesa, 27.08.13 - klo: 23.47

seinäkello

Minkä numero minulla on tänä vuonna tuupissa kun ajoin viime vuonna pelkkää nelkkua? T Sami Luodemäki

Testikuski

Laita kysely m.e. :lle yv:llä niin hän laittaa sinulle listalta seuraavan vapaan.
Ospa Rc

m.e.

Listalla on nyt Sami sinunkin nimi, ilmeisesti M2-10 -luokkaan numeroa tarkoitit?

Testikuski

Onko tarkentuneita sääntöjä tälle kaudelle jossain luettavissa?
Vieläkö voimassa rengas-sääntö "aloittelijoille"? Onko tähän oikeutetuista lista jossain saatavilla?
Pitäisikö olla maininta rengas-säännöstä --> spike matolle ja mini-pin muulle?
Ospa Rc

m.e.

#34
Moro.

Liitteenä uusin sääntöpaketti, jolla lähdetään kauteen. Rengassääntö on nyt siten, että jos on ollut parhaassa puoliskossa yksittäisessä kisassa (esim. 20 joukossa 40 kisaajasta), niin silloin Schumit alle. Jos taas on aloittelija, niin silloin rengas on vapaa.

Järjestäjä voi valita kumman tahansa renkaan (Mini Pin / Spike) sen mukaan, mikä pinta radassa on. Pääsääntöisesti siis Mini Pin, mutta jos matolla ajetaan tai muuten kovalla pidolla, niin silloin kannattaa valita Spike.

Terveisin,
Matti / WJ

**edit: Sarjasääntöihin (v2) päivitetty kilpailijanumerot ajan tasalle**

Janne A

Onko näkyvissä, että saisimme tuohon Nokian WJ-kisan päivämäärään varmistusta?

m.e.

Jep, Nokian kisapäivä on varmistunut.

m.e.

Liitteenä sarjataulukko WJ 2013 - 2014. Välilehdiltä löytyy tulokset siten, että siellä on ensiksi M4-10, sitten M2-10 ja lopuksi M2S-10. On taulukot, joissa on kaikki pisteet laskettu (3/3) mukaan sekä taulukot, joissa on yksi kisa pudotettu pois (2/3).

Tasapisteissä olevia kuskeja ei ole tässä vaiheessa rankattu välttämättä oikeinpäin, korjataan tuo sitten myöhemmin tarvittaessa. Stanuluokassa on ajettu kaksi kisaa ja taulukkoon on huomioitu kaikki kerätyt pisteet.

Huomautukset mahdollisista virheistä taulukoissa voi laittaa suoraan yksityisviestillä.

hmort

Olisiko väärin saada sääntöihin maininta jos A-finaalissa on voittanut jo 2 ensimmäistä lähtöä eli varmistanut voiton. Niin ei saa osallistua viimeiseen... Ja vaikka sekoittaa muiden ajoa?
-Henry Mort

kisaaja

Minusta riittää kun säännöissä lukee että kierroksella ohitettavan on annettava tilaa nopeammalle kuljettajalle... ja näin ollen kierroksella ohitettava ei jää eteen kikkailemaan ja sekoittamaan johtoauton ja muiden ajoa...
-Goldi

*HOKE*

Josko vaikka laitettaisiin sääntöihin merkintä että kisajärjestäjät voisivat tarkkailla muiden kuljettajien ja mekaanikkojen käyttäytymistä... Varsinkin sonnan jauhamista toisista kuljettajista ja turhanpäiväistä syyttelyä.
Todella epäurheilijamaista käytöstä nähty nyt parissa kisassa. Ekassa oli iso show siitä kuinka jotku käyttää pitoaineita... Ja nyt sitten sopupelistä ja muiden ajamisen pilaamisesta.

A. Minä en ole käyttänyt pitoainetta (tässä kisassa lähdin jopa sisäänajamatomilla liikkeelle ja olin täysin kusessa ennenkuin sain renkaat väkisin kulutettua alueelle)

B. En todellakaan estellyt kenenkään menemistä enkä todellakaan ajellut ketään tarkoituksella. Yksi kierroksella ohitettava ei antanut tilaa vaikka monta kertaa asiasta kuulutettiin... Jarrutti minulle yllättävässä paikassa ja olimme molemmat katollaan.

C. En jäänyt odottelemaan ketään ja päästänyt ohi. Lähdin heti alusta asti painamaan kovaa tarkoituksena vetää todella kova tulos, tai jos sen mokaan niin enpä jää ketään peittelemään. Aivan kuten tein esimerkiksi tikkurilassa.

D. Ja kaikki loputkin kirjaimet
Jokainen voisi ottaa ne omanväriset lasit pois silmiltä ja ruveta katsomaan asioita hieman objektiivisemmin ja muistaa minua kaikesta syytellessä olenko tähänkin asti ollut auttamassa syyttelijöitä vuosien varrella ties missä kaikissa lajiin liittyvissä asioissa.
Ja muistaa että jos minä sanon monta vuotta tuntemalleni kaverille että minä en todellakaan koskaan aja kenenkään päälle tarkoituksella niin se myös tarkoittaa sitä. Minulla ei ole mitään tarvetta valehdella tästäkään asiasta.

Tuomari näki ainokaisen tilanteen missä olin mukana ja antoi tuomion aivan kuten sen iso osa puhtailla laseilla seuranneistakin näki. Kyseinen tapahtuma ei vaikuttanut tuomion saaneeseen jo kierroksella jääneen sijoitukseen tuon taivaallistakaan... Tai jos vaikutti niin miksi ihmeessä ei antanut tilaa nopeammalle kierroksella ohittavalle kuten kuulutettiin.

Ilkeää sanoa mutta sanonpa kuitenkin.
Pistää se varmaan kiukuttamaan monia kun ensin treenaa perjantain ja lauantaina tulee paikalle kuski joka näkee radan ensimmäistä kertaa, laittaa uunituoreet renkaat paikalle... Keskittyy oleelliseen eli oman vauhdin löytämiseen omasta tekemisestä (0 setuppimuutosta koko päivänä)...
voittaa kisan...
Ja koska kyseessä on niinkin harvinainen tilanne että kyseessä on sama kaveri joka on tehnyt saman ennenkin ja ilmeisesti niin usein että se alkaa nyppimään niin tottakai kyseessä on sääntöjenvastaiset teot ja kaikki muutkin mahdoliset keksityt koiruudet.

Anteeksi vain mutta minä otan henkilökohtaisesti asiat jotka kohdistuvat minuun henkilökohtaisesti.
Syytelleet henkilöt eivät saa minulta tästälähtien ensimmäistäkään tipsiä mihinkään asiaan.
Ellei tapahdu suuri ihme ja joku jopa kehtaisi joskus pyytää anteeksi.

Max

Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 15.12.13 - klo: 17.15
Minusta riittää kun säännöissä lukee että kierroksella ohitettavan on annettava tilaa nopeammalle kuljettajalle... ja näin ollen kierroksella ohitettava ei jää eteen kikkailemaan ja sekoittamaan johtoauton ja muiden ajoa...

Ai että ei muita sääntöjä tarvita?

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: Max - 15.12.13 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 15.12.13 - klo: 17.15
Minusta riittää kun säännöissä lukee että kierroksella ohitettavan on annettava tilaa nopeammalle kuljettajalle... ja näin ollen kierroksella ohitettava ei jää eteen kikkailemaan ja sekoittamaan johtoauton ja muiden ajoa...

Ai että ei muita sääntöjä tarvita?

Eiköhän kisaaja viitannut isäsi typerään kommenttiin, eikä sääntöihin kokonaisuudessaan..

APK

Lainaus käyttäjältä: m.e. - 15.10.13 - klo: 12.03
Moro.

Liitteenä uusin sääntöpaketti, jolla lähdetään kauteen. Rengassääntö on nyt siten, että jos on ollut parhaassa puoliskossa yksittäisessä kisassa (esim. 20 joukossa 40 kisaajasta), niin silloin Schumit alle. Jos taas on aloittelija, niin silloin rengas on vapaa.

Järjestäjä voi valita kumman tahansa renkaan (Mini Pin / Spike) sen mukaan, mikä pinta radassa on. Pääsääntöisesti siis Mini Pin, mutta jos matolla ajetaan tai muuten kovalla pidolla, niin silloin kannattaa valita Spike.

Terveisin,
Matti / WJ

**edit: Sarjasääntöihin (v2) päivitetty kilpailijanumerot ajan tasalle**

Oma ehdotukseni tulevaisuutta ajatellen olisi rengassääntöön seuraava muutos:
Kisarenkaat ostetaan kisapaikalta kisapäivän aamuna, ja kyseisellä sarjalla ajetaan koko kisa läpi.

Myytävänä. http://rc10.fi/index.php?action=profile;area=showposts;sa=topics;u=6
Team Xray X12 2023, Team Xray XB8e 2023, Hobbywing& Sanwa/Highest

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: APK - 15.12.13 - klo: 19.06
Lainaus käyttäjältä: m.e. - 15.10.13 - klo: 12.03
Moro.

Liitteenä uusin sääntöpaketti, jolla lähdetään kauteen. Rengassääntö on nyt siten, että jos on ollut parhaassa puoliskossa yksittäisessä kisassa (esim. 20 joukossa 40 kisaajasta), niin silloin Schumit alle. Jos taas on aloittelija, niin silloin rengas on vapaa.

Järjestäjä voi valita kumman tahansa renkaan (Mini Pin / Spike) sen mukaan, mikä pinta radassa on. Pääsääntöisesti siis Mini Pin, mutta jos matolla ajetaan tai muuten kovalla pidolla, niin silloin kannattaa valita Spike.

Terveisin,
Matti / WJ

**edit: Sarjasääntöihin (v2) päivitetty kilpailijanumerot ajan tasalle**

Oma ehdotukseni tulevaisuutta ajatellen olisi rengassääntöön seuraava muutos:
Kisarenkaat ostetaan kisapaikalta kisapäivän aamuna, ja kyseisellä sarjalla ajetaan koko kisa läpi.

Siinä sitten rystyset verillä leikataan, hiotaan ja ruovitaan renkaita ajokuntoon. Ei kuulosta kovin mukavalta kisapäivän aamulta..  :tongue:

hmort

#45
Anteeksi kamalasti huonosti kirjoitettu sääntö muutos "ehdotus" siis ei ollut tarkoitus kellekkään herneitä nokkaan laittaa mutta minun mielestäni tämä sääntö olisi reilu kaikkia kohtaan... Koska jos olet voittanut jo kisan  niin miksi pitäisi enään mennä ajelemaan.... Ja jos oikeasti halutaan poistaa pitoaine keskustelut sun muut niin ainoa mahdollisuus on tosiaan kisapaikalta kilpailupäivänä ostetut renkaat...Mikä ei kyllä minunkaan mielestä ole kovin hyvä asia... Tietysti Nokian tyylinen rata missä on montaa eri materiaalia poistaa pitoaineista saatavan edun.... Tai ainakin luulisin niin
-Henry Mort

*HOKE*

Muuten hyvä, mutta renkaissa on ollut tähänkin mennessä pieniä laatueroja ja tosissaan kärkisijoista ajavat ovat olleet näitä välillä kuormasta hypistelemässä ainakin oman mielenrauhansa takia jos ei muuten.

Eli sit aletaan vaan kitisemään renkaiden laatueroista. Kun ei oma suksi luista tai luistaa enemmön kuin muiden...miten se nyt pitäiskään tässä sanoa.

Mulla ei oikeastaa, ole muuta sanottavaa kuin että kaikki tämä sonta vältettäisiin porukan asenteella.
Tällähetkellä ainakin muutamalla on se että jos itse menestyy, johtuu se hienosta ja maaaahtavasta ajamisesta mutta jos muut menestyy paremmin niin he voittavat ainoastaan kusettamalla ja röyhkeällä ajamisella.

Twhdäänkö jokainen kisaa ajava yksi juttu. Jokainen menee peilin eteen hetkeksi ja poistuu siitä puhtaalla muita syyttelemättömällä asenteella.

Max

Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 15.12.13 - klo: 18.58
Lainaus käyttäjältä: Max - 15.12.13 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 15.12.13 - klo: 17.15
Minusta riittää kun säännöissä lukee että kierroksella ohitettavan on annettava tilaa nopeammalle kuljettajalle... ja näin ollen kierroksella ohitettava ei jää eteen kikkailemaan ja sekoittamaan johtoauton ja muiden ajoa...

Ai että ei muita sääntöjä tarvita?

Eiköhän kisaaja viitannut isäsi typerään kommenttiin, eikä sääntöihin kokonaisuudessaan..

Mitä typerää käyttäjän hmort sääntöehdotuksessa oli?

fsp

Renkaista ja nokian radasta sen verran, että tuupissa kun laittoi eteen ja taakse uudet nakit molempiin, niin 40 kierroksen jälkeen auto oli renkaiden puolesta Afinaali vauhdissa. Piti vaan osata ajaa ja säätää autoa. Ei tarvinnu leikata eikä hioo mitään...  Katsoin tämän vierestä ja laskin kierrokset järjestelmästä perjantaina.

Jos kisamaksu nousis tuupissa kympillä ja siihen kuuluis takarenkaat kisa aamuna, niin ei se kai huono juttu olis?

Bigbear

Sivusta seuraajan kommentti.
Eihän edes F1 luokassa tarvitse jättää ajamatta vaikka olisi varmistanut mestaruuden, niin miksi 1/10 luokassa? Seuraavaksi voisi estää niiden henkilöiden ajamisen, jotka eivät taistele vaikka top 3 sijoituksista tai niiden kavereiden.

JOS joku sikailee, niin eikö tuomaristolla ole sanktioita tuon varalle? Kilpailukielto tai rangaistus seuraavaan kisaan. Tuskin kukaan tahallaan toisten kisoja tuhoaa.

Mikäli todella nopea kuljettaja jää kierroksella (syystä tai toisesta), niin eikö saa kuitenkin ajaa täysillä ja yrittää nousta  edes samalle kierrokselle vai onko silloin jätettävä ajot siihen?
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

_jtr_

Lainaus käyttäjältä: Max - 15.12.13 - klo: 19.50
Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 15.12.13 - klo: 18.58
Lainaus käyttäjältä: Max - 15.12.13 - klo: 18.50
Lainaus käyttäjältä: kisaaja - 15.12.13 - klo: 17.15
Minusta riittää kun säännöissä lukee että kierroksella ohitettavan on annettava tilaa nopeammalle kuljettajalle... ja näin ollen kierroksella ohitettava ei jää eteen kikkailemaan ja sekoittamaan johtoauton ja muiden ajoa...

Ai että ei muita sääntöjä tarvita?

Eiköhän kisaaja viitannut isäsi typerään kommenttiin, eikä sääntöihin kokonaisuudessaan..

Mitä typerää käyttäjän hmort sääntöehdotuksessa oli?

Ei kukaan ala rajoittamaan kenenkään ajomääriä muuten kuin kilpailukiellolla.. Kyllä pakkaa saa sekoittaa ja jopa sitä kaveriakin vaikka vähän jeesata, kunhan sen tekee siististi ja sääntöjen puitteissa, se on motorsporttia..

uijui

Ja ohitsekin voi päästää vaikka A-finaalissa samalla kierroksella olevan, jos tuntuu omissa fiilareissa, että oma sijoitus on parempi siinä kohtaa kun kello katkeaa. Harvinainen on tämmöinen tilanne, mutta joskus se takaa-ajava tulee päälle aivan varmasti. Pitää vaan tuntea kuskit, ketkä ajaa kuin *ullotervesiat.
Vastaheitolla voittoon.

TTKoo

Lainaus käyttäjältä: APK - 15.12.13 - klo: 19.06
Oma ehdotukseni tulevaisuutta ajatellen olisi rengassääntöön seuraava muutos:
Kisarenkaat ostetaan kisapaikalta kisapäivän aamuna, ja kyseisellä sarjalla ajetaan koko kisa läpi.

Lainaus käyttäjältä: _jtr_ - 15.12.13 - klo: 19.11
Siinä sitten rystyset verillä leikataan, hiotaan ja ruovitaan renkaita ajokuntoon. Ei kuulosta kovin mukavalta kisapäivän aamulta..  :tongue:

Siksipä onkin syytä olla lisäkohta siitä, ettei renkaita saa muokata muuten kuin ajamalla.

Aika riitti silloinkin kun oli hiilelliset moottorit ja latausten välillä tasapurettavat akut.

Kuten radatkin, niin renkaat ja säännöt ovat samat kaikille.

Ehkä jossain vaiheessa vielä ollaan varikolla, kunhan juniori lakkaa asumasta työpaikalla.
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

*HOKE*

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 15.12.13 - klo: 20.13
Sivusta seuraajan kommentti.
Eihän edes F1 luokassa tarvitse jättää ajamatta vaikka olisi varmistanut mestaruuden, niin miksi 1/10 luokassa? Seuraavaksi voisi estää niiden henkilöiden ajamisen, jotka eivät taistele vaikka top 3 sijoituksista tai niiden kavereiden.

Juuri näin.

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 15.12.13 - klo: 20.13
JOS joku sikailee, niin eikö tuomaristolla ole sanktioita tuon varalle? Kilpailukielto tai rangaistus seuraavaan kisaan. Tuskin kukaan tahallaan toisten kisoja tuhoaa.
On olemassa... Ja löysin on se stoppari

Lainaus käyttäjältä: Bigbear - 15.12.13 - klo: 20.13
Mikäli todella nopea kuljettaja jää kierroksella (syystä tai toisesta), niin eikö saa kuitenkin ajaa täysillä ja yrittää nousta  edes samalle kierrokselle vai onko silloin jätettävä ajot siihen?
Jep... Ja nythän (jos ei kaikille käynyt selväksi) nopea kuljettaja ei ollut jäänyt kierroksella, vaan oli ohittamassa kierroksella... Kuuluttaja kuulutti useamman kerran latua... Kierroksella jäävä kaveri jarrutti takanatulevalle yllättävässä paikassa ja molemmat olivat radan varressa katollaan. Tilaa antamatta jättänyt kärsi tilanteesta stopparin... joka ei vaikuttanut mitenkään siihen tosiasiaan että kärki oli jo kierroksen edellä ennen tätä tapahtumaa, eikä kierroksella jäävä ollut edes saavuttamassa kärkeä, vaan jäämässä lisää. Turha jäädä peittelemään vaikka takana oleva kierroksella ohittanut onkin jo varmistanut voiton edellisissä finaaleissa.
Tätähän on niin usein yritetty opettaa jopa hänelle... jos takana tulee nopea kaveri kovempaa niin on paras antaa tilaa mahdollisimman nopeasti jotta vältytään mahdolliselta osumalta kun toinen roikkuu siiven alla töötti pohjassa... Sillä jääräpäisyydellä voi vain menettää... Tilaa antamalla menettää vähemmän.

*HOKE*

Lisäyksenä aitiopaikalta nähtynä keskustelun aloittanut tilanne.

Minä ajoin viimeisessä finaalissa vaikka olin jo voittanut kaksi edellistä.

En jäänyt jarruttelemaan kenenkään etenemistä vaan painoin alusta lähtien kovaa... Muutama pikkuvirhe ja yksi hieman isompi virhe ja kärkisija vaihtui... Jonkin ajan kuluttua kärki teki virheen vai oliko kierroksella ohitustilanne missä porukka oli kasassa ja siirryin takaisin ykköseksi... Hetken päästä tein jälleen isomman virheen ja putosin jälleen kärjestä... En tähänkään mennessä ollut osunut kehenkään enkä hidastanut kenenkään menoa millään muotoa.
Jossain vaiheessa finaalin loppupuolella saavutin kierroksella ohitettavan jolle kuulutettiin että antaa tietä...
Kuulutettiin jälleen... "pääsuoralle" kiihdytyksessä roikuin kierroksella ohitettavan puskurissa kiinni edelleen odottaen tilaa... kaveri jarrutti minulle täysin yllättävässä tilanteessa ja osuma tuli.
Molemmat katolleen radan varteen.
Jatkoimme matkaa ja kierroksella ohitettava sai stopparin.
Ei vaikuttanut mitenkään lopputuloksiin.

Yhtään kertaa en päästänyt tarkoituksella ketään edelle tekemällä tahallista virhettä tai hidastamalla radalla.
Yksi kerta oli mielestäni missä kaadoin tai ajauduin radan vierelle tai mikä olikaan missä en agressiivisesti pyrkinyt takaisin ykkös sijalleni, vaan annoin takana tulevan mennä vapaasti etten tuuppaisi eteen ja ryssisi hänen sijoitusta.
Kerran roikuin muistaakseni kaksi kierrosta Koivulan perässä mutta pidin senverran hajurakoa että en ajaisi hänen päälle ja vaikuttaisi hänen sijoitukseen... otin jopa hieman eri linjaa hyppyrissä jotta en kajauttaisi konttiin mikäli tekee edessä pienen virheen tai minulle sattuisi jarrutus moka.

Väitän että kaiken tämän huomasi tuomarit joilla ei ollut mitään huomautettavaa.

Joillain on ollut se mielipide että minun missio oli mennä ajamaan ja koijaamaan kaikki muut paitsi Samppa jotta hänelle varmistettaisiin loppusijoitukseksi toinen sija.
Ei pidä paikkaansa. Tulin kaikkien heidän takana maaliin joilla oli edes teoreettinen mahdollisuus saavuttaa kakkospaikka, enkä tosiaan hidastanut tai ajellut ketään.

Kivat kisat oli taas ja Sampalle onnittelut loistavasta ajosta. Saavutin voiton ainoastaan Sampan huonosta tuurista tai parista kriittisessä vaiheessa sattuneesta virheestä johtuen.
Samppa oli koko päivän aamusta lähtien todella kovassa vedossa ja sai monen lahkeet tutisemaan.
Aiheutti minulle suuren stressin ja jotku saattoivatkin bongata minut jossain käytävillä kävelemässä, pihalla omissa oloissani höyryttelemässä tai omalla paikallani silmät kiinni mietiskelemässä.
Huh... Kovan haasteen pisti

Pexi

Moro,
kuten Hoke kirjoitti pysyi viimeisen finaalin ajo siistinä ja sääntöjen mukaisena, vaikka koko porukka ajoikin täysillä. Missään vaiheessa ei tullut mieleen, että joku voisi sikailla ja yrittää muuttaa lopputuloksia sääntöjen vastaisella toiminnalla.

Mielestäni myös tähän lajiin kuluu taktikointi, joten en olisi laittaanut pahakseni vaikka taktiikka olisikin Hokella ollut jäädä kakkos paikalle "suojaamaan" Samppaa. Tärkeintä olisi siinäkin tilanteessa ollut se, että ajetaan rehdisti.

Mitä renkaisiin tulee, niin uudet aamulla voisi olla ainakin joku ratkaisu ja poistaisi ainakin yhden mietinnän aiheen kokonaan. Tasalaatuisuus on aina ollut vastaavissa säännöissä puheenaihe, mutta jotenkin sielä on silti ollut samat kuskit kärjessä vaikka kisan järjestäjä antaakin renkaat ilmoittautumisen yhteydessä käteen. Tässä luokassa kuitenkin huonon renkaan vaikutus on paljon pienempi kuin rataluokissa.

-Pekka K.

ps. kiitos hyvästä kilvanajosta lauantailta.
Team XRay

JoukoH


Ajanottajan silmin kun Nokian WJ-finaaleja seurasin, niin useasti toisen onni on toisen epäonni. Myös useasti se onnekas on omalla toiminnallaan joko tahattomasti tai tahallisesti aiheuttanut toiselle sen epäonnen.

Finaaleissa ajaminen vaati kuskeilta sitä pelisilmää ja tuo pelisilmä kehittyy kuskeille ajan myötä. Valitettavasti on myös se, etteivät tuomarit voit seurata kaikkea mitä radalla tapahtuu. Rikkeen tapahtuessa kärsinyt osapuoli ei saa millään muotoa sijoitusta takaisin ja rikkeen aiheuttaja saa pienen näpäytyksen.

Rengassäännön tiukentaminen vaatisi lisää miehitystä katsastukseen kun renkaat pitäisi liimata valvotusti. Radat pitäisi tehdä niin että niissä olisi vähintään kolmea materiaalia ettei renkaat merkitys korostuisi, myös kisaradat pitäisi olla sellaisia että ne edes muistuttavat krossirataa.

Jouko Hyvärinen

nikoprkl

Täältä myös kannatusta kisapaikalla jaettaviin renkaisiin. Mieluusti myös vakio insertti. Näin jää paljon turhaa arpomista ja spekuloimista pois.

Vikan finaalin tapahtumista sen verran, että minusta kahden ekan finaalin voittaja saa ajaa myös viimeisessä, ei se ole keneltäkään pois. Myöskin ajamatta jättäminen tekee vikasta finaalista muille arvokkaamman kuin kahdesta edellisestä kun jaossa on käytännössä 1 sijan parannus ilmaiseksi. Tästä voi kärsiä hyviä sijoja kahdessa Ekassa ajanut ja viimeisessä epäonnistuva hyvinkin paljon.

Hoke kyllä ansaitsi voittonsa jälleen puhtain paperein. Turha siitä kinata jälkikäteen. :)
(Ja voittanee yhtälailla kisoja vaikka renkaat kisapaikalta ostettaisiinkin)


-Niko
EuroRC / TEK

hmort

Mä en nyt oikein ymmärrä tätä että jos kysyy sääntömuutos ehdotusta. Niin kaikki rupeavat syyllistämään Maxin ajoa. Joo Max ei ehkä antanut tilaa heti kun Hoke oli perässä mutta edellisesssä erässä antoi 3 kertaa tilaa Esim Karrille mikä oli samalla kierroksella mutta lopussa sitten voitti Karrin... Ja kyllä näin Kisassa täysin samassa mutkassa missä Hoke Ajoi Maxin konttiin koko kisan hienoimman ohituksen ja se tapahtui nimen omaan kolhimatta. Mutta OK kyseessä on nuori kaveri ja minun mielestä ajoi pirun hienon kisan. JA edelleen se että tapahtui toi pieni kolari ei vaikuttanut MAxin tulokseen mitenkään... Nyt muistan miksi en kirjoittele tänne koska täällä netissä on nimimerkkien takana hemmetisti fiksuja kavereita...
-Henry Mort

Potski

Moi,

Ei ehkä pitäisi kirjoittaa, mutta antaa mennä nyt silti.

Näin syytettyjen penkillä istuvana en usko, että Hoke veti herneitä nenään tuosta sääntömuutos ehdotuksesta. Enemmän ehkä siitä tavastasi toimia tuon viimeisen finaalin jälkeen ja tavastasi esittää tuo sääntömuutos ehdotus. Etenkin kun Tikkurilassa sai jo sunnuntaina kuulla "faktana", että HOKE olisi ajellut kaikki minun kilpakumppanit tahallaan tuossa finaalissa. Tämähän taas ei pidä millään muotoa paikkaansa. Huhun / "faktan" alkuun saattajaa en tiedä, mutta melko halpamainen temppu.

Itselleni kuitenkin kaikista huonoimman maun koko kisoista jätti erään nimeltä mainitsemattoman henkilön käytös palkintojenjaossa. Ei luulisi kenelläkään olla varaa kätellessä heittää päin naamaa yhtään mitään herjaa, etenkään siinä määrin mitä nyt tuli. Ainakin itse pidin ko. kaveria kovassa arvossa, mutta tuon yksittäisen tilanteen jälkeen oma arvostukseni häntä kohtaan romahti täysin. Toisaalta supertähtiä löytyy aina.

Ja mitä taas Maxin ajoon tulee, kukaan ei moiti sitäkään, muutoin kuin tuossa viimeisessä finaalissa. En nähnyt tapahtumaa, koska ymmärrettävästi keskityin Koivulan kanssa kilvan ajamiseen, mutta muutenhan Max ajoi todella hienosti ensimmäiset kaksi finaalia, eikä tätä voi kukaan kiistää. En myöskään tiedä varmaksi, mitä tuossa finaalissa on muuten tapahtunut, mutta tuloksia katsoessa, ei voi kuin todeta, että kovaa on menty ja virheitä on sattunut kaikille kärki nelikossa. Jos oltaisiin Hoken kanssa pelattu räikeää sopupeliä uskon, että Hoke olisi päästänyt minut ohi ihan vain ajamalla mutkan leveäksi, ei kaatamalla kuten nyt tässä finaalissa tapahtui.


Mitä taas rengas keskusteluun tulee, itse olisin sen kannalla, että kisassa saa käyttää vapaan määrän renkaita. Näin ollen ei tarvitse arpoa renkaan kulutusastetta, vaan voi laittaa suosiolla johonkin alkuerään sileämmät renkaat ilman pelkoa, että renkaat loppuvat kesken. Nyt suurin arpomisen aihe on nimenomaan tuo kulutusaste ja vapaalla rengasmäärällä saa enemmän anteeksi paikallisen pintamateriaalin "tuntemattomuutta". Rengaskulut tuskin nousevat kuitenkaan sfääreihin, sillä ainakin itselläni oli jo nyt 3 erilaista rengassettiä mukana, joista sitten arvoin parhaiten radalla sopivan setin. Uskon, että monella muullakin kärkijätkällä oli erilaisia renkaita mukana. Tällä säännöllä myös vähemmän totisesti lajiin suhtautuvien rengaskulut pysyvät edelleen pieninä, koska voivat ajaa sillä samalla rengassetillä, millä ovat ajaneet muutenkin jo koko talven.

Samppa

P.S Mun mielestä voitais lopettaa tää jälkipeli täältä internetistä ja jatkaa kasvotusten, jos jotain epäselvää vielä on. Tulee vain huonoa mainosta lajille ja sarjalle.