Päävalikko

Uutiset:

Tämä on testisivusto, data on otettu foorumilta 6.2.2025. Mikään täällä tehty muutos ei tule automaattisesti mukaan varsinaiseen SMF-versionnostoon, vaan niistä on kommunikoitava minun kanssani erikseen. 12.2.2025 H Luomanen

MAVERICK 1/5 Bensa autot??

Aloittaja jukiko, 21.09.13 - klo: 18.07

ÄmTee

Lainaus käyttäjältä: Mikko76 - 11.10.15 - klo: 16.17
Kiittää ja kumartaa!

Ei muuta kuin rautakauppaan verkko ostoksille. Onkos muuten tuossa vauhtipyörän mutterissa "vääränkätinen" kierre?

Ihan normaali kierre. Eli vastaapäivään auki, myötäpäivään kiinni.

Hommaa helpottamaan kannattaa hankkia (mikäli näitä ei vielä sinulta löydy) vauhtipyörän ulosvetäjä, esim tämä:

http://www.davesmotors.com/dgi-racing-flywheel-puller-z965.html

ja piston stopper, esim tämä:

http://www.davesmotors.com/zenoah-cy-rc-piston-stopper-tool.html

Tai jos noita ei sinulta löydy tai et halua niitä hankkia, niin pitäisi lähteä näinkin:

https://www.youtube.com/watch?v=cKcDQ8YJ8bE

En ole itse sitä noin kokeillut irrottaa, kun minulla on nuo yllä mainitut työkalut ja on kätevät.  :azn:
Losi 5ive-T x2 - Losi 5ive-T 2WD - Traxxas X-Maxx - Hpi Savage XL Octane - Hpi Savage Flux - Traxxas Stampede - Traxxas Rustler - Tamiya DF-03RA - Tamiya TT-01D

Welho

Pitäisköhän se alkaa maverickia herätteleen taas henkiin. Ei oo varmaan 4 kuukauteen tullu koskettua koko autoon kun multikopterit ja fpv homma vieny ajan ja mielenkiinnon.
Pitäis radion vastari ainakin tilata ja voi joutua jotain muutakin tilaileen ennenkuin ajaan pääsee kun ei mitään muistikuvaa mitä on ja mitä ei oo ja oliko jotain muutakin rikki ku vastari. Tahtoo vaan aina ajot päättyä kaluston hajoamiseen ja lompakon tyhjenemiseen kun aina pitää mennä täysillä ja kestävyydestä välittämättä.
Tarkotus ois testata jossain vaiheessa heittää fpv romut auton kyytiin et miltä se tällanen auto tuntuu ajaa fpv:nä. No siinä taas lisää romua rikottavaksi autoon.

Mikko76

Tänään muuttui MaveRikki takavetoiseksi kun edestä antautui se "osa jossa vetari on kiinni". Takatuupparina ei sitten pysynyt yhtään hanskassa soralla joten olihan se mentävä asfaltille kokeilemaan. Pirun liukasta tuntui olevan sielläkin ja renkaita varmaan harmitti. Kaasuservon hajoaminen säästi renkaat varmalta kuolemalta.



Minkälaisia (halpoja) kumeja/vanteita tuohon kannattaisi hommailla? Saisivat olla hieman isommalla nappulalla kuin nuo ST:n orkkis kumit. Vaikka tuollaiset XB:n kumit niin voisi noihin nappuloihin talveksi ruuvailla nastoja?


No, ei mennyt ajelut ihan putkeen kaverillakaan. XB:n hammasrattaista tuli hampaattomia. Mistähän moinen johtuu vai kiinalaisesta laadusta? Käykö tuohon maverikkiin rattaat muista vehkeista vai onko etsittävä orkkista tilalle?



Tuossa vielä meikäläisen takaveto ST ja kaverin pop-niitti tuuning XB. Hyvin menee, molemmat p*skana.  :grin:


Zeipii

Eikös toisessa autossa ole ihan perus knobbyt alla. Löytyy DDM, Ebay yms.

Mikko76

Lainaus käyttäjältä: Zeipii - 03.11.15 - klo: 20.23
Eikös toisessa autossa ole ihan perus knobbyt alla. Löytyy DDM, Ebay yms.

Tuommoiset gummit siinä on. Luultavasti ihan XB:n orkkis renkaat(?). Niitä näkyy olevan tuolla ebayssa vanteineen ainakin.


SavageRS

Lainaus käyttäjältä: Mikko76 - 03.11.15 - klo: 20.14
No, ei mennyt ajelut ihan putkeen kaverillakaan. XB:n hammasrattaista tuli hampaattomia. Mistähän moinen johtuu vai kiinalaisesta laadusta? Käykö tuohon maverikkiin rattaat muista vehkeista vai onko etsittävä orkkista tilalle?



Nuo rattaat ei maksa kummoisia...tietty jos haluaa kestävämmät, niin voihan sinne laittaa MCD X4 / V4 :n rattaat, niillä saa vähän erilaisia välityksiäkin aikaseksi, mutta ne sitten MAKSAA !

https://www.mcdracing.co.uk/spares/v4-chassis/v4-gears.html

Täytys kokeilla joskus ja napata MCD:sta rattaat lainaan.

Meni iteltäkin tapit poikki tänään takakardaanista, kun vedäteltiin hiekkakuopan syrjää ylös alas...kivasti liikkuu Maverick-Redcat MT ihan tollasella vakio Zenoah G320RC padalla  :cool:
Täytyy tutkia hajosiko mitään muuta ja laittaa nippu kardaaneja tilaukseen eBay:sta  :wink:
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Welho

Tulipa eilen otettua savut pitkästä aikaa autosta ulos. Uus vastari kiinni ja kaikki toimi taas. Puoli kesää leikkaamattomalla nurmikolla noin 15 min leikin jonka jälkeen puoli kauppakassillista heinää multaa nurmikkoa sai kaivaa autosta pois. Lapa renkaat on niin kivat kun repii kaiken maasta irti :cool:

SavageRS

Nurtsi on muuten ihan hyvä ajoalusta (tykkään) , mutta se heinänmuju tukkii nopeasti moottorin ilmaottoaukot ja sen myötä jäähdytyksen...  :angry:

Toinen mikä on, niin nämä "lumilapion päälle kasatut" (pohjalevy) - tyyppiset autot kerää aina reilut puoli sorakuoppaa mukaan...jos olisi oikea runko kuten Nutech XT5, niin siinä ei tule kun max. 1/4 kuoppaa mukana  :grin:

Täytys purkaa tuo MT:n takakardaani irti ja kokeilla josko siihen tapiksi saisi viriteltyä jonkin kestävämmän, näyttäs olevan vaihdettava. Uudet kardaanit ei maksa kummoisia, mutta tuskimpa se tappi sen paremmin kestää uudessakaan.
Onhan se tietty sulake, tappi kun kestää, niin seuraavaksi hajoaa diffi tai jotain muuta :roll:
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Welho

Joo nurmikko on hyvä alusta ajaa mut ylikasvanut (30cm pitkä) ei enää ole kovin hyvä. Harmi kun en kuvaa ottanu ajon jälkeen siittä heinän määrästä. Vetarit oli niin tukossa ettei enää meinannu pyöriä kunnolla.

Lainaus käyttäjältä: SavageRS - 05.11.15 - klo: 12.20
Täytys purkaa tuo MT:n takakardaani irti ja kokeilla josko siihen tapiksi saisi viriteltyä jonkin kestävämmän, näyttäs olevan vaihdettava. Uudet kardaanit ei maksa kummoisia, mutta tuskimpa se tappi sen paremmin kestää uudessakaan.
Onhan se tietty sulake, tappi kun kestää, niin seuraavaksi hajoaa diffi tai jotain muuta :roll:
Joo ne tapit on irrotettavat. Mä oon niitä tehny koboltti poranteristä ja on paremmin kestäny ku alkuperäiset. Muistaakseni se tappi on 4mm paksu. Yhdestä terästä saa yhden tapin eli ei halvin ratkaisu mut toimiva eikä tarvi tilata mistään ja oottaa paria viikkoa kun löytyy lähes joka kaupasta.
Kerran tuli testattua HST pultista sorvaamalla tehdä tappi ja onnistuhan se mut se taas ei kestäny mitään.

Lainaus käyttäjältä: SavageRS - 05.11.15 - klo: 12.20
Toinen mikä on, niin nämä "lumilapion päälle kasatut" (pohjalevy) - tyyppiset autot kerää aina reilut puoli sorakuoppaa mukaan...jos olisi oikea runko kuten Nutech XT5, niin siinä ei tule kun max. 1/4 kuoppaa mukana  :grin:
Joo toi pohjalevy kerää kyl ihan kaiken matkalta kyytiin ja sit tukkii joka paikan. Oon miettiny et jos ite tekis uuden rungon tuohon joka ei keräsi tota moskaa kyytiin ja ois helpompi huollettava mut ei oo jyrsintä lähipiirissä niin joutuis käsi vehkeillä kairaan kaikki reiät ja kolot niin en oo jaksanu alkaa tekeen. Nyt taas ton heinän poiston takia aloin miettiin josko alkais suunnitteleen uutta runkoa.

SavageRS

Redcat-Maverick MT on taas nipussa  :cool:

Kardaanin tappi on nyt tehty 4mm "koboltti" poranterästä...vaikutti kyllä aika kovalta, saa nähdä kestääkö ?
Olipa tuossa vähän muutakin löystynyt...keskidiffin taka coupling-kupista oli lähtenyt se M6x6 lukitusruuvi, koko kuppi tippui pois kun otin kardaanin irti. Hyvän hintaisia nuo ruuvit...MCD:n M6x6 pidätinruuvi 7.20eur pari ja ruuvikaupasta 12.9 kova 10 kpl / 1.50eur :grin:
Ruuvi oli jäljistä päätellen kiilautunut pukin ja kupin väliin painaen alumiiniin kunnon jäljen. Myös etukardaanin kupista samainen ruuvi oli löysällä...korvattu uusilla ja kunnolla lukitetta väliin.

Vaihteistonkoppa oli puolillaan hiekkaa ja mujua, mistä lie sinne päätynyt, kun kopassa ei ole muuta aukkoa kuin se jarruvivun viereinen pieni "kolmio"...rattaat oli kuitenkin ihan kunnossa. Putsattu ja hinkattu kunnolla grafiittia rattaisiin siinä toivossa että voitelee ja vähentää kitkaa.
Takatukivarsiin täytyy viritellä jonkinlaiset "roiskeläpät" suojaamaan hiekka- & kurasuihkulta, täytyy varmaan "uhrata" joku muovipurkki ja nippareilla kiinni.
Hyvin näyttää Rovan "Bajan" suojakumitkin toimivan takavetareissa. Kaipa tuohon voisi laittaa jotkin "merkki" kumeksetkin, mutta näyttää nuo Rovanitkin siinä kestävän ja eBay:sta saa helposti lisää.

Kytkin...no joo se onkin sitten oma juttunsa, sehän savusi yhdellä aikaisemmalla ajokerralla oikein kunnolla, mietin silloin että laittaako sinne joku Lauter tai sen kiinan kopio tai FS Racing teräskytkin. En kuitenkaan tehnyt sille mitään, sillä sen jälkeen se toimi kuin kuuluisa junankäymälä. Meno oli ehkä sellaista että autossa olisi ollut jäykempi 8000 - 9000 rpm jousi kytkimessä ja vaati pikkasen enemmän kierroksia liikkeelle lähdössä, muuten toimi täysin. Ihmettelin vain kun kytkin ei enää kärynnyt, vaikka olisi luullut käyvän juuri toisin päin.
Nyt kun kone oli irti, niin huomasin ettei siellä ollut enää ollenkaan kytkinpintoja eli siitä oli tullut "teräskytkin" :grin: , silti se kiipesi komeasti jyrkkiä hiekkakuopan seiniä ylös alas pehmeässä hiekassa ilman mitään ongelmia.  Odotin koko ajan milloin se palanut kytkin antautuu lopullisesti, mutta eikö mitä, sieltä antautuikin voimansiirto :shocked:

No nyt siellä on FS Racing oikeat teräspalat 6000rmp jousella kokeeksi, katsotaan miten käy ? Veikkaampa että kytkin tarttuu nyt kiinni vain alhaisemmilla kierroksilla.
Loppupelissä kun noita FSR:n paloja vertasi niihin palaneisiin "mitä lie merkkiä" paloihin, niin ainoa ero on ehkä n. 2mm paksumpi "pinta"  :huh:
En heitä pois noita paloja, saatan laittaa joskus vielä takaisin kiinni !
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

Mikko76

Kiinasta tuli uudet eturenkaat ja pitihän se hakea motonetistä ruuvattavia nastoja kokeeksi. Jos pysyy paikoillaan,  ruuvaillaan sitten lisää.  :grin:

Nyt ei puutu enää kuin lunta ja jäätä.


Mikko76

Kaverin maverikista häipyi kytkinkengistä pinnat johonkin. Sopiiko tämä nokian venehuollon kytkinpaketti maverikin vakio moottoriin? Tulisi nopeammin (viikonlopuksi) perille kotimaasta kuin €baysta.

http://www.nokianvenehuolto.com/kytkinpaketti-6000rpm-jousella-p-836.html

Welho

Lainaus käyttäjältä: Mikko76 - 29.12.15 - klo: 19.07
Kaverin maverikista häipyi kytkinkengistä pinnat johonkin. Sopiiko tämä nokian venehuollon kytkinpaketti maverikin vakio moottoriin? Tulisi nopeammin (viikonlopuksi) perille kotimaasta kuin €baysta.

http://www.nokianvenehuolto.com/kytkinpaketti-6000rpm-jousella-p-836.html
Sopii

Mikko76

LainaaSopii.

Kiitosta Welholle. Kytkinrojut tilattu.  :smiley:

Welho

Pitkästä aikaa taas auto hommat kiinnostaa ja viikonloppuna laitoin auton nippuun ja vajaan tankillisen ajoin. Pito oli vaan aika heikko noilla MT:n omilla renkailla ja hanki ei kantanut vielä niin ei päässy lapa renkailla pöllyttään lunta.

Luin eilen sit rengas keskustelun läpi ja päätin tekasta ite piikit. Kasa ruuveja kaupasta ja ruuvaamaan kiinni. 96kpl ruuvia per rengas Saapa nähä miten kestää  :cool: Huomenna testaan jos vaan löytyy vielä jäässä oleva tie

Hannu91

Mikä seos ois hyvä sisään ajo vaiheessa? 6 prosenttinen?

Lehtibakka

4% riittää. Kunhan teet sisäänajon oikein.

Eli mulle annettu ohje meni näin:

1. Anna koneen käydä 20min tyhjäkäyntiä
2. Anna jäähtyä
3. Aja rikkaalla tankillinen
4. Anna jäähtyä
4. Siitä vaan kiristämään neuloja vähitellen et saa löylyä koneesta ulos. Kuitenkin varo vielä turhan pitkiä täyskaasuvetoja seuraavan tankillisen aikana.

Juha-Matti

Lainaus käyttäjältä: Welho - 08.02.16 - klo: 21.41
Pitkästä aikaa taas auto hommat kiinnostaa ja viikonloppuna laitoin auton nippuun ja vajaan tankillisen ajoin. Pito oli vaan aika heikko noilla MT:n omilla renkailla ja hanki ei kantanut vielä niin ei päässy lapa renkailla pöllyttään lunta.

Luin eilen sit rengas keskustelun läpi ja päätin tekasta ite piikit. Kasa ruuveja kaupasta ja ruuvaamaan kiinni. 96kpl ruuvia per rengas Saapa nähä miten kestää  :cool: Huomenna testaan jos vaan löytyy vielä jäässä oleva tie

Aika rajust nastat, mutta jos on lunta jään päällä niin toimitat.
Härskin näköinen tuo siun bull :azn:
Koneen sisäkköön ajostoa minä sanon sen, että kaasua ja kaasua, lisää kaasua...
Varsinkin jos on vakio kone.
Mitään hyötyä ei ole todettu olevan sisäänajolla, koska kuitenkin kyse 2-T moottorista ja vakiossa kuitenkaan ei ole tehoakaan paljoa.
Sitten kun puhutaan moottoreista kuten on mr lerpulla, niin siinä tapauksessa ottaisin varman päälle ja tekisin kaiken kuten joku guru neuvoo.
Mutta ehkä sellainen 10-20 min pukeilla tyhjäkäynti huljuttelu ei tekisi pahaakaan, mutta sitten jo kaasu pohjaan ettei koko kone kartoitu :grin:

Welho

Nyt tankin niillä ajanu ja aivan törkee pito. Ei suttaa ei mee sladissa ja 180° pyöräyttäminen onnistuu ainoastaan jarrulla ku perä nousee ilmaan :grin: Aivan liian kova pito mun makuun kun tykkään ja haluan autolta  et saa luisuun ja pystyy pyöritteleen vaikka donitsia. En oo kokeillu puhtaalla jäällä miten käyttäytyis vaan ainoastaan autotiellä. Tarkotus on lyhentää aika reilusti noita ehkä jätän näkyviin noin 2mm josko sit ois hyvä.
Ainut hyvä puoli noissa on et pystyy ajaan täysillä ja tottelee ohjausta just eikä melkein eikä lähe puskemaan.

gasmonkey

missä vika kun sytytystulppa hajoaa noin 30min ajon jälkeen järjestään. moottorina zenoah 320. vakio tulppia käyttänyt

SavageRS

Hajoaa millä tavalla...pimenee vai oikeinko mekaanisesti ? Seoksia veikkaisin että ehkä liian rikkaalla tai öljyä liikaa jolloin tulppa karstoittuu ja pimenee.
Kannattanee kysellä enempi moottori topiccissa, kaikki eivät välttämättä lue tätä.

Omassa G320RC:ssa ajellut Neste 4T + Panolin Off Road öljyillä 5% bensa/öljyseoksella ja ainakin viime syksyyn asti pelasi perustulpalla ongelmitta kunnes auto meni talviteloille.
MCD X4 PHR 30.5cc* Rovan Baja 5T CR600FT TWIN 57cc* Rovan Baja 5B OBR 30.5cc* Nutech XT5 Monster* HPI Savage XL Octane* HB Truckzilla .36* HB Truckzilla .46* HB Truckzilla Big Twin w 2 x Losi 454 .28*

gasmonkey

pimenee vaan, ulkoisesti ei näy mitään vikaa. 5% seosta käytän. pitäis varmaan mittailla lämpötiloja, epäilen että kävis liian laihalla ja siten liian kuumana ja tulppa rikkoutuis lämpötilaan, onko mahdollista?

Habaku

Tota, en allekirjota laihalla hajoavaa tulppaa. Rikkaalla kylläkin. Jos on laihalla, niin ennenmin taitaa mäntä jumia, kun tulppa pimetä.

Haet uutta tulppaa, laitat kaasariin perus säädöt. Jos et niitä tiedä/ löydä netistä niin huudat täällä sitten.
Kyllä se siitä taas lähtee  :wink:
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Hannu91

#173
mistä tuohon sais iskareita ja millaset olis hyvät?

gasmonkey

Useampi ilta vierähti zenoahia ja walbroa putsatessa ja kasatessa. Mäntä oli melko karstottunut, eli rikkaalla se lienee käynyt kuten tuossa aiemmin olikin epäilyjä. Tämä aiheutti aiemmin tulpan särkymisiä.

Nyt on testiajot suoritettu ja kaasutin säädetty. Tuntuu että säädöt on nyt aika hyvin kohdillaan ja tankillisen ajon jälkeen tulppa vielä ehjä ja väriltään hiekanvärinen, eli ehkä aavistuksen jäi vielä laihalle säätö. Tuosta tulpan väristäkin on tosin netissä monenlaista tietoa...

Äänien mukaan sain säädön niin kohdalleen että low ruuvista hakee korkeimmat kierrokset ja ottaa siitä 1/8 kierrosta auki (tämä jättää säädön ala/keskialueella hieman rikkaan puolelle) High ruuvi ensin reilusti rikkaalle ja siitä 1/16 kerrallaan kiinnipäin kunnes ei enää räpätä täydellä kaasulla.

Huomasin muuten että oon ajanu kokoajan 4% seoksella enkä 5%. Tuo Zenoahin suosittelema 25/1 on 4% ellen nyt ihan väärin laskenut ja sen mukaan tehty seos.


sammyk1986

Onko uudessa maverikissa 32cc kone?

siffonen

Lainaus käyttäjältä: Mikko76 - 29.12.15 - klo: 14.04
Kiinasta tuli uudet eturenkaat ja pitihän se hakea motonetistä ruuvattavia nastoja kokeeksi. Jos pysyy paikoillaan,  ruuvaillaan sitten lisää.  :grin:

Nyt ei puutu enää kuin lunta ja jäätä.


Ittellä ollu bajassa samanlaisissa kiinalaisissa renkaissa kutterit ja ihan hyvin pysy vain pari taisi löystyä. Toisiin renkaisiin laitoin sitten liiman kanssa varmuuden vuoksi.

Lähetetty minun HUAWEI M2-801L laitteesta Tapatalkilla

Hpi Baja 5B SS

mylperi

Jos juuri sinulla, joka tätä luet, on pienintäkään innostusta kokeilla ohjustasi radalla muita bensa-auto-intoilijoita vastaan, tahi vaikka ihan seassa väljillä outlaw-säännöillä, kurkkaa linkin taakse.

http://rc10.fi/index.php?topic=99005.0

Voit myös tulla ihan tarkastamaan kuinka monta sylinteriä kaveri on saanut autoonsa mahtumaan, tai kumman auto kiiltää enemmän. Kisaksi se kuitenkin menee  :grin:

T: Esa Myllymaa